PDA

View Full Version : Wijziging IJF Judowedstrijdreglement per 1-1-2010



ijsblok
11-01-2010, 15:29
Ter info voor de geinteresseerden!

Nav de Technische Dag / Applicatiecursus voor judoka's, scheidsrechters en coaches:

In het judo is het sinds 1 jan. verboden om onder de band te pakken. Hierdoor zijn technieken als kata guruma (brandweergreep), te guruma, skui nage en single- en double leg takedown niet meer toegestaan. Internationaal wordt dit bestraf met een directie diskwalificatie, in nederland hebben we nog een overgangsperiode van een half jaar waarbij de eerste keer bestraft wordt met een 'shido'. De tweede keer betekent ook directe kwalificatie.

Het is dus ook niet meer toegestaan om een aanval van de tegenstander te blokkeren door onder zijn band te grijpen. Als de tegenstander een aanval maakt waarbij hij body-to-body contact maakt, zijn technieken zoals te guruma (waarbij je dus onder de band grijpt) wel toegestaan.

Nadat deze belangrijke verandering was uitgelegd (zelf sta ik er trouwens nogal sceptisch tegenover), werd er nog ingegaan op een aantal BJJ/grappling technieken waarbij gepoogd wordt de tegenstander te wurgen terwijl ook de nek gefixeerd wordt (deze technieken zien we tegenwoordig wat vaker in het judo in NL). Er werd een video vertoond van Sportschool de Lange, waar de judoles wordt gegeven door forumbroeder Sebastiaan Munter/Hunter. Ik moest er wel om lachen, want ik wist natuurlijk meteen waar deze technieken vandaan kwamen. De overige aanwezigen hebben met verbazing naar zijn skills gekeken. Uitgelegd is dat deze technieken bij -17 jr niet worden toegestaan vanaf heden, maar bij 17+ gewoon geldige technieken zijn waarmee men kan scoren.

Justinian
11-01-2010, 15:57
Thanks voor de info! Bijzonder triest dat een techniek als de kataguruma niet langer is toegestaan, dat was toch een van mijn favoriete technieken toen ik nog aan judowedstrijden mee deed. In ieder geval leuk om te lezen dat videobeelden van onze eigen Hunter zijn vertoond ;)

Briant
11-01-2010, 16:54
Gaan een paar mooie technieken uit het judo verdwijnen. Ze willen de Judo sport puur houden, maar nu om je heen kijken mensen al naar sporten als Sambo en Grieks Romeins worstelen voor alternatieven voor de kata guruma oa.

RickBolten
11-01-2010, 18:01
Wat vreemd dat een kata garuma niet meer is toegestaan. Dit is toch echt een pure judo worp.. :eek:

Justinian
11-01-2010, 19:15
Wat vreemd dat een kata garuma niet meer is toegestaan. Dit is toch echt een pure judo worp.. :eek:
Misschien dat er wel ruimte is voor de guardjump... ;)

ijsblok
11-01-2010, 20:02
Gaan een paar mooie technieken uit het judo verdwijnen. Ze willen de Judo sport puur houden, maar nu om je heen kijken mensen al naar sporten als Sambo en Grieks Romeins worstelen voor alternatieven voor de kata guruma oa.

hoe bedoel je precies?

Breugem
11-01-2010, 22:58
Single en Double leg takedowns zijn toch nooit toegestaan geweest?

Groundwork
11-01-2010, 23:10
Ik heb gehoord dat dit deels was omdat veel worstelaars ook judo deden en dan vaak die technieken toepasten, de nieuwe regel werd dan ingevoerd om de sport inderdaad puur judo-gericht te houden. Ik vind het zelf ook niet echt fantastisch omdat het nog altijd worpen zijn die je in judo ziet en leert..

Briant
11-01-2010, 23:12
hoe bedoel je precies?

Voor Kata Guruma zijn er een aantal variaties waarbij je niet bij de benen grijpt (okay officieel geen kata guruma dan), deze komen over het algemeen uit het Sambo.
De idee achter de veranderingen was om het oude judo weer terug te introduceren zonder de invloeden van worsteltakedowns en vreemde pakkingen. Een van de gevolgen van deze nieuwe regels is dat er weer nieuwe variaties komen vanuit het worstelen en sambo.

Overigens mag je nog wel pick ups en degelijke maken als overname en combinatie, wat het tgeheel alleen nog maar ingewikkelder maakt.

HUNTER
12-01-2010, 01:28
Die nieuwe regels zijn inderdaad weer erg lekker... NOT.

Kata guruma en ko uchi makikomi heb ik al weer variaties op bedacht zodat het wel mag. Maar ik ben van mening dat het gewoon weer een Japanse truc is om van de Russen te kunnen blijven winnen. Je mag namelijk wel benen pakken als je een 'russische' eenzijdige pakking tegen hebt. En je mag bij bepaalde overnames ook nog wel benen pakken. Maar meestal weer niet.

En die chokes... tsja. Er werd een hoop over gezeken. Guillotine chokes snappen judoka's vaak weinig van. En een leerling van me behaalde de derde plaats op de NK -17 jaar met een variatie van een Peruvian Necktie. Niemand wist wat er gebeurde. Echt hilarisch.
Maar aangezien een van Nederlandse internationale scheidsrechters bij mij op de club traint had ze me gevraagd om wat voorbeelden op film te zetten. Die zijn dus t hele land door nu..... Ik zal op de komende toernooien wel wat meer aanspraak krijgen.

fireblade900
12-01-2010, 12:05
Kun je dat filmpje ook niet hier posten?

ijsblok
12-01-2010, 12:42
Single en Double leg takedowns zijn toch nooit toegestaan geweest?


jawel hoor, dat was een normale judotechniek tot 2 weken geleden.

Breugem
12-01-2010, 21:04
jawel hoor, dat was een normale judotechniek tot 2 weken geleden.
hmm, ik ga mn judoleraar waar ik zo'n 10 jaar les van heb gehad dan binnenkort ff een bezoekje brengen :P
damn wat een gemis!

remco pardoel
12-01-2010, 23:30
Judo = judo niet meer
:(

S. Nage was een van mijn lievelingsworpen.
Forum broer Roy en ik voelen ons per 2-1-2010 erg sip

Justinian
12-01-2010, 23:43
Judo = judo niet meer
:(

S. Nage was een van mijn lievelingsworpen.
Forum broer Roy en ik voelen ons per 2-1-2010 erg sip
Yep, bijzonder spijtig! Daar gaat de mooie judosport.

blazin.arr0w::::
12-01-2010, 23:54
Ik ben niet heel erg bekend met judo, maar dit lijken me toch wel ingrijpende veranderingen. Vreemd en jammer.

HUNTER
13-01-2010, 01:00
Naja op zich niet heel vreemd. Als je het vanuit een Olympische gedachte ziet. Judo staat zwaar onder druk. Adverteerders en sponsoren zijn moeilijk binnen te halen, dus het IOC zet druk op de IJF (internationale judo fed.). Meer en attractiever judo ander vliegt judo de OS uit. Tsja dan moet je je onderscheiden en dan denken de Japanners dat ze daar met 'hun judo' (uchi mata a la Inoue, Schouderworpen a la Koga) het beste in slagen. Alle Russen, Georgiërs, Kazakken, Armeniërs en Turken met hun kata guruma's en til technieken die te veel lijken op worstelen moeten weg.

Ik ben ook twee van mijn favo technieken kwijt. Mijn ko uchi makikomi mag niet meer, net als een lage doorgerolde kata guruma. Jammer. Maar goed, binnen een paar maanden hebben we de mazen in het net door. Ik heb nu al een kata guruma 2.0 en die ko uchi komt er ook wel weer doorheen.

Ik zal het filmpje met de BJJ voor Judo grondtechnieken morgen ff op mega upload zetten btw...

lopez86
13-01-2010, 04:06
Hilarisch en triest dit.
Tijden veranderen nou eenmaal en judo dus ook.
Net zoals mma dat heeft gedaan.
Daar ontkom je niet aan en als men zich daar niet aan wil passen door eigenwijs orthodox te blijven zal de interesse langzaam maar zeker weg-ebben.
Zeker met sporten als grappling/BJJ en dergelijke in opkomst.
Dat hebben we nu allemaal wel gezien met de nederlandse bokssport.