PDA

View Full Version : BOEK ERNESTO HOOST



MJOKKIE
14-01-2010, 16:00
Workum,
14-01-10

Beste Forumbroeders,

Ergens aan het begin van deze eeuw stuit ik op een forum dat Shoto.com heet. Een ontmoetingsplek voor en door mensen met dezelfde fetisj als ik. Vechtsport. Ze luisteren naar namen als Micky, Wheelie en Justinian. Na een paar dagen lezen en anoniem posten maak ik een account aan. MJOKKIE, heet ik vanaf dat moment, in mijn geval een verwijzing naar mijn naam, want de eerste vier letters zijn mijn initialen. Hoe die ‘K-I-E’ eraan is geplakt weet ik niet meer, maar toen ik zag dat het nergens op sloeg was het al te laat. Online ben en blijf ik dus Mjokkie.
Inmiddels is shoto.com tot mixfight.nl getransformeerd en hebben Mickey, Wheelie en Justinian het tot ’s lands grootste vechtsportportal uitgebouwd. Zelf ben ik weinig opgeschoten de afgelopen tien jaar. Althans op het forum, waar ik nog net zo zo slap zit te ouwehoeren als toen.
Op een ander vlak heb ik het schrijven over vechtsport serieus ter hand genomen.
Daar wil ik nu, na drie jaar, wat meer over vertellen.
Na mijn studie heb ik een jaar in het bedrijfsleven gewerkt, waar ik veel heb geleerd. Vooral wat ik niet, maar gelukkig ook wat ik wel wilde. Het eerste was in een pak rondlopen, het tweede was dingen onderzoeken en erover schrijven. In 2006 begon ik als journalist bij Quote waar ik meteen voor de leeuwen werd gegooid, met relatief succes. Maar mijn grote droom bleef door mijn hoofd spoken. Het schrijven van een boek.
Even terug naar het eind van de vorige eeuw. Ik studeer rechten en train bij Vos Gym, bij Ivan Hippolyte en Ernesto Hoost. De laatste zit in zijn prime als ik er voor het eerst binnenstap en al snel ben ik onder de indruk. Van zijn rustige manier van praten en lesgeven en natuurlijk van zijn prestaties in K-1. Ik zie de dvd’s die hij meebrengt naar de sportschool, met daarop tienduizenden Japanse fans die over de hekken van de stadions hangen en voor hem juichen. Allerhande parafernalia vliegt over de toonbank, van poppetjes tot limonadebekers. Op de Japanse tv reclamespotjes met Hoost, Aerts en een Zwitser.
En ik hoor van de miljoenen Japanners die voor de buis zitten als hij moet vechten. Mijn trainer is dus een held in de tweede economie ter wereld. Maar thuis weet niemand wie hij is.
Toevallig heb ik een ingang bij de Telegraaf en bij SBS6, zodat het niet al te veel moeite kost om eens te vragen waarom er nooit aandacht voor die toch opmerkelijke toestanden is. ‘Ja, da’s geen sport’, is het antwoord. ‘Is het dan geen nieuwsfeit dat er dertig miljoen Japanners hun tv aanzetten als een Nederlander daar zijn beroep uitoefent’, vraag ik.
In 2001, na twee jaar zeuren is de Telegraaf om. Ze sturen John van den Heuvel, een misdaadjournalist, naar Tokio. Maar ze sturen tenminste iemand. Van den Heuvel, nog niet echt thuis in de K-1, vraagt of ik mee naar Tokio wil. Al moest ik in z’n koffer.
In Tokio zie ik hoe Ernesto Hoost en Peter Aerts worden bezongen en besprongen. Het zijn rocksterren en ze vechten in een stadion ter grootte van de Amsterdam Arena en het PSV- stadion samen. Als John van den Heuvel de Tokio Dome betreedt valt zijn mond open en zegt hij: ‘We hebben een fout gemaakt, hier hadden we veel eerder heen gemoeten.’ Met dat ‘we’ bedoelt hij de hele journalistiek.
Mijn eigen toekomst is dan nog een wat amorf geheel. Maar één ding weet ik zeker. Dat ik met het fenomeen Ernesto Hoost en K-1 nog eens iets ga doen. Wat weet ik alleen nog niet.
Vierenhalf jaar later, in de zomer van 2006 krijgt dat idee vorm. Het verhaal van Ernesto Hoost, tevens het verhaal van die kleurrijke, maar beschimpte kickbokssport, moet verteld. In een boek.
Twijfel is er niet, ondanks het feit dat ik een journalistieke ‘rookie’ ben en werkelijk nog geen flauw benul heb van wat er komt kijken bij het schrijven van een biografie. Toch duurt het nog even voor ik de telefoon pak en het nummer van Ernesto Hoost intoets. Drie dagen na dat gesprek zitten we in Hoorn een broodje te eten als ik direct ter zake kom. ‘Ernesto, ik wil een boek over je schrijven.’Hij verslikt zich zowat in zijn broodje, hapt even naar lucht en kijkt me met grote ogen aan. ‘Over mij..een boek.’
Omdat je zoiets maar eens in je leven kunt doen zeg ik hem er rustig over na te denken en het zeker ook thuis te overleggen. Een biografie grijpt namelijk nogal diep in in je (privé)-leven, letterlijk en figuurlijk. En ik zeg hem dat als hij toehapt ik hem voor het laatst met sensei heb aangesproken.
Als we ja zeggen dan ben ik geen leerling, fan of wat voor persoonlijks dan ook meer, maar een journalist die in zijn leven gaat spitten.
Vlak voor de Finale van 2006 schudden we er de hand op. Ik denk dan een jaar, anderhalf jaar nodig te hebben, maar het duurt al ruim een half jaar voor we echt aan de slag gaan.
Inmiddels zijn we ruim drie jaar verder en voor me ligt een manuscript als een bijbel. Daarnaast een hark en een stofkam, om 23 hoofdstukken tot een leesbaar geheel terug te brengen. Voor jullie, de die-hard vechtsportfan, die hopelijk allemaal mijn boek willen lezen. Maar ook voor de leek, die ik aan de hand van Ernesto’s verhaal op reis neem door de wereld van die onbegrepen sport.
Honderden uren heb ik met Ernesto gezeten. Bij hem thuis -waar ik hem zijn kinderen zag opvoeden, ruzie maken en lachen met zijn vrouw- in de kroeg, of een paar dagen in een huisje in Zeeland.
Maar alleen met je personage praten geeft geen evenwichtig beeld. Dus ben ik om hem heen gaan vlechten. Ik heb uitgebreid met zijn familie gesproken. Met zijn vrouw, zijn moeder en zus. Zijn vader en broer waren helaas al overleden toen we aan dit boek begonnen maar gelukkig had ik hen al eens ontmoet. Ik heb klasgenoten van de lagere en middelbare school gesproken, van wie sommigen nog steeds met hem bevriend zijn.
En verder heb ik zo ongeveer iedereen die er in zijn carriere toe doet of dat heeft gedaan gesproken. Zijn eerste trainers en zijn trainingspartners van het eerste uur zoals Ivan Hippolyte en Lucia Rijker tot aan de mannen die de ring met hem hebben gedeeld, al moest ik daar soms de halve wereld voor afreizen. Rob Kaman vertelt over hun legendarische tweede wedstrijd, Peter Aerts over jaren strijd en professionele kameraadschap. André Mannaert over hun persoonlijke en professionele band. Jerome le Banner, die ooit als broekkie Vos Gym binnenstapte en Ray Sefo, die nog steeds zuur gaat kijken als hij over Ernesto’s lowkicks praat, net als Jan Nortje. Verder komen Remy Bonjasky en natuurlijk ook Bob Sapp aan het woord.
Om inzicht in het Nederlandse kickbokssucces en dus dat van Ernesto Hoost te geven heb ik de pioniers van de sport gesproken, de mannen die de sport naar Nederland hebben gehaald en het op hun manier hebben doorontwikkeld. Mannen als Jon Bluming, zijn leerling Jan Plas en ook Thom Harinck, mannen zonder wie het boek nooit was geschreven. Maar de man zonder wie het boek zeker niet was geschreven woont in Japan. Kazuyoshi Ishii ,oprichter en bedenker van K-1. Ook hij heeft mij relatief openhartig te woord gestaan. De enige die mij tot twee keer toe z’n medewerking heeft geweigerd - en dat heb ik zeer betreurd- is Johan Vos. Wellicht dat het boek straks inzicht in de reden van de weigering geeft.
Al dat gesprokkelde hout moest alleen nog tot een informatief, vlot geheel worden omgevormd. Drie jaar later leg ik daar, in Workum Friesland, de laatste hand aan. Aan jullie straks het oordeel of ik daarin ben geslaagd.
Ik heb een lanceerdatum in mijn hoofd, maar om niemand teleur te stellen hou ik nog even een slag om de arm. Dat is ook de reden dat ik er op Mixfight nooit over ben begonnen of op de oproepen heb gereageerd, behalve soms met een smily. Ik wilde eerst zicht op het einde hebben. En gedurende die tijd wilde ik vooral als Mjokkie kunnen blijven ouwehoeren met mijn forumbroeders en niet als de schrijver van de biografie van Ernesto Hoost. Dat is mede gelukt door de discretie van een aantal leden die op de hoogte van mijn identiteit waren, niet in het minst die van de heren Mickey, Wheelie en Justinian zelf. Nu er vanmiddag opnieuw naar het verschijnen van mijn boek werd gevraagd heb ik besloten dat Mjokkie achter zijn veilige boom vandaan moet komen en kleur moet bekennen.
Dit gezegd hebbende hoop ik dat jullie net zo naar het verschijnen van mijn boek uitkijken als ik.
En als de exacte datum bekend is, zijn jullie de eersten die het horen. Hoeft er niemand op zo’n lullig briefje te wachten-J
Met vriendelijke groet,
Osu,
Jens Olde Kalter, schrijver van
MISTER PERFECT
Ernesto Hoost en de onbegrepen schoonheid van de vechtsport

http://portal.mixfight.nl/files/Image/nederlands/foto%20artikel/jens1.jpg

HUNTER
14-01-2010, 16:02
wow Mjokkie ik ben echt heel benieuwd naar dit boek!!

bij deze reserveer ik er 1 ;)

MJOKKIE
14-01-2010, 16:06
Jij kan snel lezen Hunter.. Voor jou wellicht een extra dikke uitgave:D

HUNTER
14-01-2010, 16:14
bring it on!

Justinian
14-01-2010, 16:18
Top Jens, zoals ik eerder al aangaf ben ik erg benieuwd naar dit boek. Ik weet dat je er veel tijd in hebt zitten en gelet op jouw kwaliteiten als schrijver zal het ongetwijfeld een succes worden.

Ik sluit me bij Hunter aan; bij deze reserveer ik er vast een!

sportfan
14-01-2010, 16:38
Top. Ik ben heel benieuwd...

Sendur
14-01-2010, 16:40
Top. Ik ben heel benieuwd...

x2

Remco
14-01-2010, 17:06
Dit belooft een standaardwerk te worden! Succes met de laatste punten en komma's.

Remco
14-01-2010, 17:08
Precies!

Als een UFC vechter zijn heup indraait, gaan Joe en Mike volledig uit hun dak terwijl wij dat hier allemaal op dag 1 hebben aangeleerd. Vera is middelmatig omdat hij zowel staand als op de grond niet uitblinkt en van nature een 'lazy fighter' is.

Driekus Draadje
14-01-2010, 17:09
Een vriend van me vertelde een tijdje geleden al over dit boek en dat hij Jens wel eens heeft gesproken. Lijkt me een gepassioneerd schrijver en een perfectionist, gezien het feit dat de verschijningsdatum nog wel eens is uitgesteld (met als reden het fine-tunen en perfectioneren van het boek).

Ik wacht met smart!

Prachtige ondertitel trouwens!!!

jaco
14-01-2010, 17:16
Mooi antwoord op mijn vraag in een andere topic.
Het maakt mij alleen maar nieuwsgieriger.

Marco
14-01-2010, 17:25
goed nieuws, ik ben ook zeer benieuwd uiteraard naar dit boek. Mjokkie is een begaafd schrijver dat heeft hij op shoto.com en hier op mixfight wel bewezen, dat boek wordt een bestseller !:thup:

Wheelie
14-01-2010, 17:37
Te gek Jens en ik reserveer er ook een, ik heb hoge verwachtingen ;)

Hou ons op de hoogte

Sendur
14-01-2010, 17:44
komt er ook een versie voor de japanse fans?

Zou een grote markt worden.

Justinian
14-01-2010, 17:47
komt er ook een versie voor de japanse fans?

Zou een grote markt worden.
Goed idee!

Hammerkick
14-01-2010, 18:41
Veel succes, Jens !! als ik je met bepaalde dingen over Ernesto kan helpen, vraag het me gerust.

DK
14-01-2010, 18:42
Interessant om te lezen hoeveel werk het kost om een boek te schrijven. Het lijkt mij heel moeilijk om te gaan knippen in de inhoud om er een leesbaar geheel van te maken.

Richelieu
14-01-2010, 18:43
Echt top Jens! Kon je artikelen in de Royal Rumble destijds altijd erg waarderen en ben ook heel benieuwd naar de inhoud van het boek. Hou de releasedatum in ieder geval in de gaten ;)

Ronald
14-01-2010, 18:54
Ik ben ook erg benieuwd geworden; ook naar de datum waarop het boek uit gaat komen :)

ICON
14-01-2010, 18:56
doe mij er ook maar 1!!

payap
14-01-2010, 19:31
Ben ook erg benieuwd Mjokkie!

Prachtig dat je zo'n boek over Ernesto heb geschreven.

Garcia
14-01-2010, 20:08
Bij deze reserveer ik er alvast ook een :D
Echt top!!!

Donjopie
14-01-2010, 22:25
Cool !
die zoek ik al een tijd :) ben al wat boekwinkels afgegaan met dat isbn nummer :D
Mr. Perfect|J. Olde Kalter|isbn 9789050189613|Boox.nl (http://www.boox.nl/nl/mr-perfect-j-olde-kalter-9789050189613)

appelsap
14-01-2010, 22:27
ik wacht nu al jaren....eerst zien dan geloven:)

jaco
14-01-2010, 22:29
Bij deze reserveer ik er ook alvast 2

TOON
14-01-2010, 22:35
mooi! doe er maar een stel....eentje voor mezelf en een paar als kado....top!

marcelt
15-01-2010, 00:59
Zo denk ik er ook over!

cornelus
15-01-2010, 01:08
Zeer cool @Mjokkie!

mokumnised
15-01-2010, 01:45
Super initiatief, ga het boek meteen aanschaffen als het in de schappen ligt. En over het tekort aan aandacht en het gebrek aan respect voor vechters waren we het wel eens.
Ik hoop dat het boek snel op de markt komt!

NormaR
15-01-2010, 09:25
Ik hoor al jaren dat je een boek over Ernesto aan het schrijven bent. Ben erg benieuwd ;). Als je het in het Japans laat vertalen kan het nog een bestseller worden....

MJOKKIE
15-01-2010, 15:17
Dankjulliewel voor alle positieve reacties. Dat stimuleert om het nog sneller uit te brengen.
Ik hou jullie op de hoogte.

@Hammerkick. Dirk, ik zou je zeker graag eens spreken.

Groet Mjokkie

Peter0711
15-01-2010, 15:53
Wat te gek zeg! ook het verhaal,geweldige manier van schrijven!!

Ik kan werkelijk waar niet wachten op het boek! Incl handtekening van de schrijver ;)

Bij deze wil ik er ook 1 bestellen..

BTW Ik miste alleen de naam Ton Vriend in je verhaaltje net,ik hoop wel enorm dat die in je boek staat! Gezien ik zelf bij sokudo trainde!

;)

kan niet wachten!!

PigDog
15-01-2010, 20:20
Volgens mij heeft Ernesto het er wel eens over gehad in zijn Rings-column.
Save one for me.....

Of beter nog, stuur me een ruw exemplaar, misschien kan ik je helpen stofkammen....
(nice try)

MJOKKIE
16-01-2010, 19:19
Goed idee!


Ja, er komt er ook een voor de Japanse fans. Zou een gemiste kans zijn om het niet te doen. Het probleem is een goede vertaling. Er zijn niet heel veel mensen die perfect Nederlands-Japans kunnen vertalen. En dan moeten ze ook nog affiniteit met het onderwerp hebben.

Maar eh, eerst maar eens de Nederlandse versie;)

Tnx, voor alle enthousiaste reacties.

Groet Mjokkie

Hammerkick
16-01-2010, 20:25
http://message.axkickboxing.com/images/user_uploaded/dirk%20stal/seyoke%20vs%20hoost.JPG

Het boek gaat een besteller worden !! Dat kan haast niet anders !

simtekf1
16-01-2010, 20:49
Heel gaaf, ga hem zeker halen. :D

MJOKKIE
16-01-2010, 20:56
http://message.axkickboxing.com/images/user_uploaded/dirk%20stal/seyoke%20vs%20hoost.JPG

Het boek gaat een besteller worden !! Dat kan haast niet anders !


He Dirk, laat je nog wel een paar foto's over voor in het boek;)

Jeru
17-01-2010, 10:10
En ik zeg hem dat als hij toehapt ik hem voor het laatst met sensei heb aangesproken.

Haha mooi man!! Ik ben erg benieuwd naar het boek. Ook mooi dat er met veel andere vechters wordt gesproken. Jammer dat Vos idd niet heeft meegewerkt... Succes met het afronden!!

Karel
17-01-2010, 15:19
succes met het afwerken.
ben net als iedereen benieuwd naar het resultaat

Sjaak
17-01-2010, 19:54
Laat maar komen dat boek Mjokkie, ben er zeer benieuwd naar en kijk er naar uit. Ernesto is bij leve al een legende en die verdiend een mooi boek, zeker gezien zijn prestatie's voor de vechtsport

Osu Sjaak

SnerkeL
27-08-2010, 13:22
MJOKKIE,

is al bekend wanneer dit boek er komt?

Bartju
27-08-2010, 13:31
doe mij er ook maar 1!!

x2 ik wil m ook zeker lezen!! ik neem aan dat de detaills nog volgen waar t tekoop is etc.!
ik zit er op te wachten!!!

Djani
27-08-2010, 14:40
MJOKKIE,

is al bekend wanneer dit boek er komt?

x2

andyhugfan
27-08-2010, 15:55
Na 'God in Japan' en 'Der taifun und die weisheit der kampfkunst' te hebben gelezen, verlang ik ernaar om een exemplaar te bemachtigen. Ik kan niet wachten!!:lol::lol::lol:

goro
27-08-2010, 16:11
x2http://www.mixfight.nl/forum/images/misc/quote_icon.png Originally Posted by SnerkeL http://www.mixfight.nl/forum/images/buttons/viewpost-right.png (http://www.mixfight.nl/forum/showthread.php?p=948294#post948294)
MJOKKIE,

is al bekend wanneer dit boek er komt?
3x en waar en hoe?

kentaro
27-08-2010, 21:43
Ik ga het boek zeker aanschaffen wanneer het uitgebracht wordt, kan niet wachten ben zeer benieuwd!!!

Effective
27-08-2010, 22:09
Hier nog een klant! Neem aan dat mixfightmembers voorrang krijgen bij de eerste oplage!:cool2:

MaartenManaus
27-08-2010, 22:47
ja hier nog iemand die zit te wippen op zn stoel van ongeduld,..

Hoost is my hero !

Peter0711
28-08-2010, 14:15
Ernesto heeft me laten weten dat hij September vermoed,maar nog geen precieze datum heeft.. Ben zelf ook erg beneiuwd naar het boek!

Dus ik zeg,laat maar komen :D

marcelt
28-08-2010, 22:41
ja hier nog iemand die zit te wippen op zn stoel van ongeduld,..

Hoost is my hero !

Mijne ook!

marcelt
28-08-2010, 22:41
Hier nog een klant! Neem aan dat mixfightmembers voorrang krijgen bij de eerste oplage!:cool2:

Gesigneerd door Ernesto!

remco pardoel
29-08-2010, 14:56
Kan je geen signeer dag organiseren?
Dan heeft de eerste oplage meer waarde en het is gelijk een leuke forum bijeenkomst

Bartju
29-08-2010, 15:39
Kan je geen signeer dag organiseren?
Dan heeft de eerste oplage meer waarde en het is gelijk een leuke forum bijeenkomst

x2!

lijkt me een super initiatief!!

Sjaak
29-08-2010, 19:53
Ernesto en van de aller - allergrootste kickboksers die de sport heeft voorgebracht, een echte heer en ambassadeur voor de sport. Niets dan respect voor Ernesto.

Primal
30-08-2010, 15:24
Te bestellen, wordt verwacht op 15-09-2010
http://www.cosmox.nl/boeken/mr-perfect-jens-olde-kalter-9789050189613
http://www.boek.net/Boek/9789050189613/Mr--Perfect
http://ehoost.hyves.nl/blog/30521263/Boek_Mr_Perfect_dit_jaar_in_de_winkel/JaLC/
Ik ga er 1 reserveren!

Bartju
30-08-2010, 15:54
Te bestellen, wordt verwacht op 15-09-2010
http://www.cosmox.nl/boeken/mr-perfect-jens-olde-kalter-9789050189613
http://www.boek.net/Boek/9789050189613/Mr--Perfect
http://ehoost.hyves.nl/blog/30521263/Boek_Mr_Perfect_dit_jaar_in_de_winkel/JaLC/
Ik ga er 1 reserveren!


Thanks!! ik ga zeker eentje binnen halen

Glen
30-08-2010, 16:09
Mijne ook!
Dan heb ik nog een leuke collectors item voor je Marcel....
Ik heb een cd met muziek van Ernesto, staan drie nummers op..de Mr Perfect Rap, The joker en een Surinaams nummer..

Bartju
17-09-2010, 18:33
ik wacht nog steeds!! Nog updates? verwachtigingen? nieuws? data?
IK WIL EM:p

appelsap
18-09-2010, 01:39
Zorgen jullie wel dat er nog wat exemplaren over zijn als ik in december terug ben in NL.......

rollermanskunk
18-09-2010, 04:23
Ik zou de eerste exemplaar aan burgemeester van de Laan aanbieden, misschien heeft die dan in de gaten hoe groot de Nederlandse inbreng in de vechtsport met de K1 in het bijzonder mondiaal gezien is.

Bartju
18-09-2010, 15:09
of gewoon aan mij omdat het kan:P

raveboy
25-09-2010, 19:36
even een update:

Ik heb het boek al gereserveerd, en betaald natuurlijk ook met mijn domme kop, zie ik nu opeens een nieuwe datum staan?
klopt dit?

Mr. Perfect
Jens Olde Kalter

€ 16,95 - Gratis verzending!
Titel nog niet verschenen. Reserveer nu uw exemplaar!
Beschikbaar op 13-09-2011.

MaartenManaus
25-09-2010, 19:39
ja ik twijfelde ook om te reserveren toch maar niet gedaan, 2011 duurt me iets te lang.
maar het zal wel een foutje zijn.
Hoop iig dat ie snel te koop is

jaco
19-11-2010, 17:44
Ik kreeg net een mailtje dat het boek niet meer leverbaar is????????????
Wie weet hier meer van, komt het nog in de verkoop/

Bartju
19-11-2010, 17:58
istie al uit dan??!

jaco
19-11-2010, 18:22
Dat weet ik niet maar ik kreeg dit bericht:

Wij hebben bericht ontvangen van onze leverancier dat het boek Mr. Perfect niet meer leverbaar is. Wij hebben uw bestelling moeten annuleren en het orderbedrag terug gestort op uw rekening.

Richelieu
19-11-2010, 18:29
De auteur van het boek over Hoost leest mee op Mixfight, misschien kan hij een reactie geven. Bij mijn weten was het boek ook nog niet uitgebracht.

Bartju
19-11-2010, 18:30
ben benieuwd want zover ikw eet wastie dr nog niet

Peter0711
19-11-2010, 19:55
Ben ook erg benieuwd!

Naqual
20-11-2010, 11:41
wat ik van Jens (de auteur) begreep is dat hij genoeg materiaal had om een trilogie te schrijven.
Hij is het nu aan het terugbrengen naar een wat handzamer formaat.

raveboy
20-11-2010, 12:19
Ik heb nog geen mailtje gehad, maar op de site staat:

Datum: 17-9-2010 17:39:50
Betaalstatus: bestelling is geannuleerd/geretourneerd.
Betaling: ideal

Ik heb nog geen geld ontvangen, maar vindt het wel weer heel apart.
Een boek is toch klaar of niet, als je hem aanbied voor de verkoop?

spen
20-11-2010, 12:26
Vaag gedoe, zou het boek graag lezen. Nu ik er over nadenk ken ik Jens volgens mij, via Bureau Misdaad, lang lang geleden. Kan dat kloppen Jens?

MJOKKIE
22-11-2010, 02:17
Forumbroeders!

Fijn om te horen dat jullie nog steeds enthousiast zijn, ondanks het schijnbaar eindeloze wachten. Niet fijn om te horen dat mensen een boek kunnen bestellen dat nog niet uit is.
Ik ga dat morgen bij de uitgever melden, want dat is nogal apart, en vervelend.
Heb geen idee hoe dat kan, maar toch mijn excuus.

Hoe staat het nou met het boek?

Begin dit jaar ben ik weer in Friesland gaan zitten. Deuren dicht, telefoons uit en het hele manuscript binnenstebuiten keren. Want in mijn drang om alles te vertellen wat ik had ontdekt was er nogal wat wildgroei ontstaan. Ik durf te zeggen dat ik aardig kan schrijven. Maar het managen van dat oerbos aan informatie is weer heel iets anders. Begin april heb ik het manuscript naar de uitgever gestuurd. Ruim 400 pagina's. 'Jens', zeiden ze, leuke stukken, goede verteltrand, maar geen hond die een sportbio van 400 blz gaat lezen. Bovendien hebben we het voor rond de 300blz aan de boekbedrijven aangeboden.
Pak de heggeschaar maar weer uit de schuur, daaagg.

Ik was er echt ff helemaal klaar mee. Bovendien moest er geld verdiend worden -van een boek dat niet uit is kun je niet eten- en was ik inmiddels een eigen bedrijfje gestart. (Voor de liefhebber, Bootcamp Nederland (http://www.bootcampnederland.nl)). Dat liep opeens zo hard, dat ik nauwelijks tijd voor iets anders had.

Tien weken terug ben ik opnieuw 'de tunnel' ingedoken. Nu met een redacteur, Hans Moll. Ik heb Hans leren kennen tijdens de research voor mijn boek. Hij werkte jarenlang voor NRC, waar hij de enige vechtsportmaffe verslaggever was. In 1990 maakte hij een reportage over de partij Kaman-Hoost, daarnaast schreef hij vier boeken. Hans schroomde niet om radicaal te strepen. 'Leuk stuk', zei die dan, 'maar voor in een vechtsportblad. Te incrowd, of te technisch.'

Er zijn nu zo'n honderd bladzijden uit en daardoor is het een stuk sneller en dus beter leesbaar geworden.
Alle 29 hoofstukken zijn grondig geredigeerd. Vandaag hebben we zitten brainstormen over het slot, de epiloog. Vrijdag a.s ga ik naar Ernesto voor een laatste interview.
Binnen twee weken lever ik het dan bij de uitgever in.

Die bepaalt wanneer het uitkomt. Dat wordt vlak voor of juist na de boekenweek in maart. Een bewuste keuze.

Ik heb al die hoofdstukken wel tien keer gelezen. En het wil maar niet vervelen.

Nog even geduld dus. Maar ik beloof jullie, it's worth the ride!

En natuurlijk kom ik samen met Ernesto signeren voor Mixfight.

Dank voor jullie geduld, nogmaals

Jens Olde Kalter

Richelieu
22-11-2010, 05:03
Bedankt voor je reactie Jens!

jaco
22-11-2010, 07:37
bedankt voor de reactie

jaco
14-03-2011, 14:12
Het is bijna boekenweek, is er al wat bekent over de datum dat het boek uitkomt?
Ik ben erg benieuwd naar het resultaat.

Bartju
14-03-2011, 16:55
Still waitingggg

marcelt
14-03-2011, 21:09
Ik ook!

Garcia
14-03-2011, 21:11
Ben erg benieuwd!

MJOKKIE
15-03-2011, 01:11
Pfff,

Behalve mijn eigen geduld stel ik vooral dat van jullie op de proef. Heb het van 160.000 naar 100.000 woorden teruggebracht. Heb een paar mooie 'darlings' moeten vermoorden en nog steeds is 100.000 woorden een behoorlijke pil. Morgen sta ik bij de uitgever op de stoep.
Dus weet binnenkort echt meer. Het enige dat ik op dit moment zeker weet, is dat ik jullie geduld niet voor jan L-L op de proef heb gesteld. Ik beloof dat je je als liefhebber - en wellicht ook als leek- met geen letter zal vervelen.

Keep you guys posted!

Groet Jens

appelsap
15-03-2011, 03:37
Pfff,

Behalve mijn eigen geduld stel ik vooral dat van jullie op de proef. Heb het van 160.000 naar 100.000 woorden teruggebracht. Heb een paar mooie 'darlings' moeten vermoorden en nog steeds is 100.000 woorden een behoorlijke pil. Morgen sta ik bij de uitgever op de stoep.
Dus weet binnenkort echt meer. Het enige dat ik op dit moment zeker weet, is dat ik jullie geduld niet voor jan L-L op de proef heb gesteld. Ik beloof dat je je als liefhebber - en wellicht ook als leek- met geen letter zal vervelen.

Keep you guys posted!

Groet Jens

Ik ben pas in juli weer in NL, dus doe rustig aan......

jaco
15-03-2011, 09:33
Pfff,

Behalve mijn eigen geduld stel ik vooral dat van jullie op de proef. Heb het van 160.000 naar 100.000 woorden teruggebracht. Heb een paar mooie 'darlings' moeten vermoorden en nog steeds is 100.000 woorden een behoorlijke pil. Morgen sta ik bij de uitgever op de stoep.
Dus weet binnenkort echt meer. Het enige dat ik op dit moment zeker weet, is dat ik jullie geduld niet voor jan L-L op de proef heb gesteld. Ik beloof dat je je als liefhebber - en wellicht ook als leek- met geen letter zal vervelen.

Keep you guys posted!

Groet Jens

Bedankt voor de reactie.