PDA

View Full Version : UFC en het grondgevecht *spoiler*



iconian
21-02-2010, 17:14
Valt het meer mensen op dat de vechters zich steeds meer richten op het staande werk? Van de 5 main events vannacht waren 4 grotendeels kickboks matches met als finale een nogueira die door een toch niet geweldige kickboxer (velasquez) eruit werd gemept.

Ik heb even bekeken hoeveel submissions er de laatste tijd in de UFC te zien zijn, en van de laatste 3 UFC's werden 3 van de 30 partijen beslist op submission, 17 op (t)ko.

Is het zo dat vechters zich steeds meer op het muaythai/kickboxen concentreren in de training omdat dat in de kooi de dominante stijl is geworden, en met genoeg kennis van submissies zich tot goede strikers kunnen ontwikkelen en we steeds meer kickbox matches te zien krijgen?

Wordt de UFC steeds meer een plek waar waar de BJJ artiesten niet meer naar de top doorstoten en het steeds meer het domein wordt van kickboxers of worstelaars die het gevecht niet meer naar de grond brengen en het gevecht staande proberen te houden?

Lennie
21-02-2010, 17:26
Tja is wel een goede progressie voor Nederlandse jongens aangezien we een redelijke de top van het 'staand' vechten zijn wereldwijd.

YoMarK
21-02-2010, 17:30
De meeste mensen die in de UFC vechten zijn aardig geschoold in het grondwerk en worden dus niet meer zo snel gesubmit. Het aantal mensen die echt beter dan "heel goed" zijn(mensen zoals Maia en Sotiropoulos) op de grond is nu eenmaal beperkt. Ook weegt mee dat veel goede BJJ-ers de goede worstelaars niet kunnen takedownen. De kooi maakt het ook makkelijker om op te staan.
Dat hebben we nog de mensen zoals BJ Penn die er toch voor kiezen om te staan, als dat hun goed afgaat.

Ik vind het ook een beetje jammer, maar wel logisch.

Pepe the Ice-Murderer
21-02-2010, 17:40
De meeste mensen die in de UFC vechten zijn aardig geschoold in het grondwerk en worden dus niet meer zo snel gesubmit. Het aantal mensen die echt beter dan "heel goed" zijn(mensen zoals Maia en Sotiropoulos) op de grond is nu eenmaal beperkt. Ook weegt mee dat veel goede BJJ-ers de goede worstelaars niet kunnen takedownen. De kooi maakt het ook makkelijker om op te staan.
Dat hebben we nog de mensen zoals BJ Penn die er toch voor kiezen om te staan, als dat hun goed afgaat.

Ik vind het ook een beetje jammer, maar wel logisch.

Mooi antwoord. ik denk dat we mss nog kunnen aanvullen dat qua grondwerk bjj submissions minder met succes worden uitgevoerd, maar de takedowns worden des te meer gebruikt, omdat het algemeen bekend is dat ufc judges hier veel punten voor geven.
Onafhankelijk van wat er met dat positievoordeel gedaan wordt. Wat ik dan wel weer jammer vind.

Dat er meer staand wordt gevochten juich ik toe, omdat ik simpelweg niet hou van worstelaars die een tegenstanders een hele partij lang op de grond houden en af en toe eens ground and pounden.

Zelfs de partij van Sonnen tegen Marquardt vond ik van Sonnen vrij saai. Hij was heel dominant, heel actief, en alle respect voor hem, maar toch vind ik dit helemaal niet zo'n mooi grondgevecht zoals bijv. een bjj-er zoals Big Nog weet uit te voeren.

Maar goed, dat is mijn bescheiden mening. Ik hoop dat het puntensysteem in de ufc wordt aangepast. En dat de judges meer inzicht in het spelletje krijgen.

Sendur
21-02-2010, 17:51
Denk dat er juist minder subs vallen omdat de vechters meer all round zijn en dus ook beter worden op de grond.

Eigenlijk al wat YoMark zei.

TOON
21-02-2010, 18:05
ik stoor me aan het feit dat takedowns zo zwaar scoren...op zich geen problemen mee, maar als er vervolgens geen reet uitgevoerd wordt na de takedown dan mag het van mij best wat minder meetellen....

je zag dat bisping die partij eigenlijk wilde 'stelen' door in de derde ronde nog wat takedowns te maken....die keren dat ie de takedowns maakt was silva zo weer op z'n voeten, kwam niet echt een fatsoenlijke GnP uit voort.... dat stoort me.... een mooie takedown is vaak vet om te zien, maar moet in mijn ogen niet het eindstation zijn van die techniek maar meer een techniek om het vervolgens mee af te maken....te vaak zie je takedowns voor de takedowns (lees punten)

maar goed....das behoorlijk offtopic....vind het staande werk niet altijd van hoge technische klasse....maar goed, het scoort wel en het publiek staat op de banken....

Sendur
21-02-2010, 18:57
ik stoor me aan het feit dat takedowns zo zwaar scoren...op zich geen problemen mee, maar als er vervolgens geen reet uitgevoerd wordt na de takedown dan mag het van mij best wat minder meetellen....

je zag dat bisping die partij eigenlijk wilde 'stelen' door in de derde ronde nog wat takedowns te maken....die keren dat ie de takedowns maakt was silva zo weer op z'n voeten, kwam niet echt een fatsoenlijke GnP uit voort.... dat stoort me.... een mooie takedown is vaak vet om te zien, maar moet in mijn ogen niet het eindstation zijn van die techniek maar meer een techniek om het vervolgens mee af te maken....te vaak zie je takedowns voor de takedowns (lees punten)

maar goed....das behoorlijk offtopic....vind het staande werk niet altijd van hoge technische klasse....maar goed, het scoort wel en het publiek staat op de banken....

x2 man dat vind ik ook echt.

WEl mooi dat Wanderlei zijn sprawl steeds goed erbij zat.

Kemal
21-02-2010, 19:24
x2 man dat vind ik ook echt.

WEl mooi dat Wanderlei zijn sprawl steeds goed erbij zat.


juist ja!! X3

dirk5
22-02-2010, 09:19
en daarom zal ik het mma in japan altijd een warm hart toedragen.

dynamisch en technisch.

Leventdepevent
22-02-2010, 09:23
en daarom zal ik het mma in japan altijd een warm hart toedragen.

dynamisch en technisch.
x2

blazin.arr0w::::
22-02-2010, 10:23
Denkt dat het altijd fluctueerd wat betreft grondwerk vs staandwerk, maar goed, de cijfers liegen niet (al zegt hoe een partij beslist is natuurlijk niet hoe de partij is verlopen :) ).

Wat betreft de 'hoge score' van just-takedowns ben ik het met bovenstaande eens al weet ik niet hoe je de telling dan zou moeten doen.

Emilio
22-02-2010, 10:29
Goed topic. was mij idd ook opgevallen.

Volgens mij waren er procentueel toch altijd al minder Submissions in de UFC in vergelijking met Pride. Heeft ook wel te maken met het ellebogen op de grond denk ik.

Waarom voor een risicovolle submisson gaan als je iemand relatief veilig kunt ellebogen.
Zelfde geldt ook voor dat mensen veilig voor een submission konden gaan vanaf de bottompositie zonder bang te zijn voor een elleboog.

En de vechters worden idd alrounder. Zeker defensief (anti-jiujitsu)

Als je een goede worstelaar met een sterke subdefense hebt dan heb je al een aardige vechter die een eind kan komen.

Lionheart
22-02-2010, 10:39
en daarom zal ik het mma in japan altijd een warm hart toedragen.

dynamisch en technisch.

x3

lopez86
22-02-2010, 11:36
en daarom zal ik het mma in japan altijd een warm hart toedragen.

dynamisch en technisch.

En gefixt.
En freakshows.
En een ring.
En roidgebruikers.
En stop-dauntde moveuh

Nee, Japan is tegenwoordig echt de pinnacle of MMA.

dirk5
22-02-2010, 12:17
En gefixt.
En freakshows.
En een ring.
En roidgebruikers.
En stop-dauntde moveuh

Nee, Japan is tegenwoordig echt de pinnacle of MMA.

beter gefixed dan een jury met stont in de ogen.
Brock en Kimbo anyone?
ring altijd beter dan kooi, IMO
nee, niemand in de UFC roid.........................

Ik ben een fan van de UFC en kijk alles, maar Japan heeft gewoon iets wat de UFC niet heeft....

Il Loco
22-02-2010, 12:25
beter gefixed dan een jury met stont in de ogen.
Brock en Kimbo anyone?
ring altijd beter dan kooi, IMO
nee, niemand in de UFC roid.........................

Ik ben een fan van de UFC en kijk alles, maar Japan heeft gewoon iets wat de UFC niet heeft....


Japanse geyle chicks ja:pimp: Nee ze hebben wel meer drama om de show heen, dat vind ik wel altijd een pluspunt.

Maar die ring mogen ze van mij wel weg donderen... En je zegt dat je beter vind om naar een gefixte wedstrijd te kijken, waarvan de uitslag al vast staat. Dan te kijken naar een echte wedstrijd waarbij mischien wel de scheidsen blind zijn, maar de fans nog altijd niet.. Best gay...

Kun je dan niet beter hierheen gaan. www.wwe.com (http://www.wwe.com) ofzo

dirk5
22-02-2010, 12:26
beter gefixed dan een jury met stont in de ogen.
Brock en Kimbo anyone?
ring altijd beter dan kooi, IMO
nee, niemand in de UFC roid.........................

Ik ben een fan van de UFC en kijk alles, maar Japan heeft gewoon iets wat de UFC niet heeft, en dan vooral op de grond..... Daar is het wat meer dan alleen battle of the underhooks.

dirk5
22-02-2010, 12:38
vorige bericht kan weg, was foutje.

@ Il Loco.
Lopez doet net of de helft van alle japanse wedstrijden fixed zijn, het waren er natuurlijk maar een heel klein gedeelte.

Iedereen is hier dan ook verder van op de hoogte, vechters, jury, en elke fatsoenlijke mma fan ziet het ook meteen.Het probleem met slechte judges is dat dat dus niet zo is. Dusja, ik geef eerlijk toe dat ik liever een fixed zie die wat technisch in elkaar is gezet en die verder nergens over gaat (zie het als een aoki-Fedor), dan dat ik een partij zie voor een belt waarin 1 vechter duidelijk beter is dan de andere en dat ie toch door beslissing verliest.

Kijk liever naar een poppenkast dan naar oplichting denk ik....
verder ga ik niet naar WWE: Homepage (http://www.wwe.com) , jij kunt wel terug naar FC108 zo te zien ;)

superfreak
22-02-2010, 12:47
Oke on topic.

Al het voorgenoemde en tel daarbij op dat Dana liever een ko ziet dan een submission. Voor het weet wordt je gedropt. Dana zegt.. kom gooi alles eruit en wordt ko geslagen dan blijf je. win je 4 keer saai kan je zomaar weg zijn. Judges die niets van het grond werk begrepen dus kan de beslissing naar je tegenstander gaan dan probeer je ook al gauw iemand ko te slaan.

YoMarK
22-02-2010, 13:29
Oke on topic.

Al het voorgenoemde en tel daarbij op dat Dana liever een ko ziet dan een submission. Voor het weet wordt je gedropt. Dana zegt.. kom gooi alles eruit en wordt ko geslagen dan blijf je.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, volgens mij is het zo dat het publiek graag interessante gevechten wil zien, en voor Dana is het publiek en de centen mee komen met het publiek belangrijk. Of het nu een spectaculaire submission is op een spectaculaire KO zal hem aan z'n reet roesten.
Lay and Pray is niet interessant voor het publiek, en dat is waar het meestal op uitdraait als je 2 vechters met gelijkwaardige grondskills tegen elkaar laat grapplen. Op een split-decision na een lay and pray partij zit niemand op te wachten.
Ik denk echter dat het in de UFC voor het steeds groter wordende groep het grondwerk wel interessant is(want: meer en meer weten ze wat van het grondwerk), maar helaas zijn er niet veel mensen die daar echt het verschil kunnen maken.

superfreak
22-02-2010, 14:20
Iemand moet wel een uitzonderlijke mooie submission eruit gooien wil ik danny enthousiast zien worden. Aan de andere kant zie je dan twee van de TUF 10 cast wat stoten naar elkaar slingeren met hun monden wijd open omdat ze bijna omkomen van een hartaanval en hij staat gelijk op z'n stoel.
Probleem met het grond spelletje is dat het inderdaad een "grappel" partij wordt en geen mma partij meer. GNP tussendoor is maar sporadisch, eigenlijk is het allrounde er wel uit. Ze blijven daar gewoon liggen. Beetje jammer.

lopez86
22-02-2010, 14:43
beter gefixed dan een jury met stont in de ogen.
Brock en Kimbo anyone?
ring altijd beter dan kooi, IMO
nee, niemand in de UFC roid.........................

Ik ben een fan van de UFC en kijk alles, maar Japan heeft gewoon iets wat de UFC niet heeft....

Dat Japan iets heeft wat de UFC niet heeft ben ik met je eens, maar dat is gewoon het publiek en hun normen en waarden wat het speciaal maakt.
Een ring is (ook IMO) zelfs gevaarlijk ten opzichte van een kooi, en levert altijd van die gare "stoppuh dontuh movuh" momenten op die vaak de spectakel van een partij wegnemen.
Lijkt me als vechter ook superirritant.
Brock en Kimbo kunnen beiden wel degelijk vechten en de UFC controleert tenminste fatsoenlijk op roids, terwijl Japan er niet eens moeite voor doet.
Wat ik wel vind van Japanners is dat ze supergoed kunnen produceren.

De enige oplossing die ik kan bedenken, is het Japanse publiek naar Amerika verhuizen.
Heb je de perfecte formule.

cracklizard
22-02-2010, 15:57
Bij de lichtere jongens in de UFC zie je nog steeds prachtige dynamische grondgevechten. Jammer dat dat daar veel minder leeft.

Pernik
22-02-2010, 16:57
de UFC controleert tenminste fatsoenlijk op roids, terwijl Japan er niet eens moeite voor doet.


Hoe vaak zijn er al aansprekende vechters betrapt ??
Er is maar 1 sport waar fatsoenlijk op roids wordt gecontroleerd en dat is wielrennen.

Might Is Right
22-02-2010, 17:11
Ik ben een fan van de UFC en kijk alles, maar Japan heeft gewoon iets wat de UFC niet heeft....

Same here... Vergelijk het met de horrorfilms van 15-25 jaar geleden. Die hadden ook allemaal "iets" dat je deze dagen niet meer hebt. Ik kan er nooit de juiste woorden voor vinden maar het is allemaal... anders!

Ook al heb ik liever kooi dan ring.

lopez86
22-02-2010, 18:15
Hoe vaak zijn er al aansprekende vechters betrapt ??
Er is maar 1 sport waar fatsoenlijk op roids wordt gecontroleerd en dat is wielrennen.

Moet je betrapt zijn om te gebruiken dan?
Er zal altijd gebruikt worden, het is alleen een principekwestie dat Amerika daar wel hun best op doet en Japan vrijwel niet.
Bovendien... dezelfde organisatie die wielrenners in Amerika controleert, controleert ook vechters.
Ze hebben daar per staat namelijk een commisie voor (Athletic State Commission).
Dus die vlieger gaat niet op!

Pernik
22-02-2010, 20:44
Bovendien... dezelfde organisatie die wielrenners in Amerika controleert, controleert ook vechters.
Ze hebben daar per staat namelijk een commisie voor (Athletic State Commission).
Dus die vlieger gaat niet op!

Wielrenners worden dan ook bijna nooit betrapt in Amerika, voornamelijk in Europa, maar voor de goede orde, mij kan het niet boeien of iemand gebruikt of niet, als ik maar mooie partijen zie.

calyptus
23-02-2010, 11:28
Er zijn een hoop zaken die nog niet detecteerbaar zijn(DMN, S4, gen4 epo,...) en zoveel andere zaken waar je als je weet wanneer je getest wordt zelf tot de dag ervoor kunt gebruiken en negatief testen.

Het enige dat werkt zijn onaangekondigde testen buiten competitie. Als dat mainstream wordt ergens anders dan in België gaan ze veel meer mensen pakken. Barnett was de eerste.

Japan is heeft gewoon betere regelgeving dan de UFC. In de UFC worden mislukte takedowns niet afgestraft(zie cro-cop's laatste partij), in Pride had je al een hoop knieen tegen je bek.