PDA

View Full Version : Aandacht voor de BJJ-regels!!



cremo
03-03-2010, 01:16
Dit bericht is vooral bestemd voor de trainers en de verantwoordelijken van de BJJ-clubs!

Het valt me meer en meer op dat de mensen op BJJ-toernooien de regels niet meer kennen! Veel jongens weten gewoon weg niet welke regels mogen en welke niet! En dit heeft frustatie en ergernis tot gevolg! De scheidsrechters moeten hard ingrijpen en naar mijn mening beinvloed men zo het natuurlijke verloop van de match!
Vorige zaterdag 27.02 in Brakel moest ik een vechter in de witte gordel klasse diskwalificeren voor een polsklem! En dit terwijl hij 10 punten voor stond en de match op zijn sloffen aan het winnen was! Frustratie alom?!? De vechter boos, ikzelf zeker niet op mijn gemak en de trainer die dan komt discussieren!! Nergens voor nodig!! Als de mensen nu eens op voorhand de regels kennen dan is het veel gemakkelijker!

Een ander probleem is het vormen van scheidsrechters! Sommigen zijn nieuw en doen hun best! Maar zij moeten het ook leren! Natuurlijk gebeuren er daar ook dingen die niet goed zijn! Dit is de verantwoordelijkheid van de organisatie!

De meeste organisators van BJJ-toernooien geven op voorhand de regels aan waarop gevochten wordt! Ik vind dat het dan ook de taak van de trainers is om dit door te geven!

Veelal krijg de scheids dan ook te horen dat hij hier geen punten heeft gegeven of daar te weinig! Ikzelf zeg dan: WAT HEB JIJ GEDAAN OM TE WINNEN DOOR SUBMISSION??

Ik zal snel de regels nog eens posten!

Bart Creemers
Bad Boys JJ (http://www.grappling.be)

cholitzu
03-03-2010, 01:40
Met een pols klem bedoel je mao de vaca toch?
Trainers/coaches dienen zowiezo op afstand van de mat gehouden te worden, voorkom je al wat ellende mee denk ik.

Daarnaast heeft altijd wel iemand wat te klagen(terecht/onterecht)

Maar gelukkig zijn er meer mensen die het waarderen wat deze vrijwilligers doen.



Bij deze de regels in pdf.


INTERNATIONAL BRAZILIAN JIU-JITSU FEDERATION
TECHNICAL DEPARTMENT OF REGULATIONS AND RULES OF JIU-JITSU

http://www.bjjholland.com/RegrasEnglish2006.pdf

VDM
03-03-2010, 10:28
Bedankt voor het topic Bart,

Ik ben de vechter die je hebt gediskwalificeerd...

Ik heb de regels 's avonds nog eens bekeken en ik zie echt nergens dat een wrist lock in mijn categorie niet mocht..

Ach, ik vond het een fijn gevecht. Het was ook mijn eerste competitie

Volgende keer beter, maar wat je zegt is helemaal waar. Er moet wat duidelijkheid zijn.

Voor de rest heb ik niets dan respect voor jou en alle mensen die zich vrijwillig inzetten om te scheidsen.. Meestal is dit de meest ondankbare plaats om die dag te staan.

Tot de volgende !

FightingDutchman
03-03-2010, 10:37
Inderdaad een belangrijk punt. Ik ben van mening dat de vechters zelf ook wel de moeite moeten nemen om de regels te kennen wanneer ze de mat op stappen. Misschien niet alle kleine details en wat wel of niet een advantage is maar wel de verboden technieken etc.

Afgelopen zaterdag was er een situatie waarbij een vechter zijn voeten niet op de heup van de tegenstander hield maar voorlangs kruiste (soort heel hook situatie, hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel). Blijkbaar wiste beide deelnemers niet dat het verboden was, immers de tegenstander hoorde je ook niet klagen. De scheids wist het ook niet en dus ging de partij gewoon door. Een vreemde situatie waar volgens mij alle drie de betrokkenen debet aan zijn. Dus als iedereen de regels nou eens doorleest en dan de scheidsrechters (vooral die het voor de eerste keer doen) van te voren nog een paar details doornemen zou het al een heel stuk beter gaan denk ik.

Overigens heb ik wel een vraag aan jou Bart omtrent polsklemmen. De regels zijn niet helemaal duidelijk wat betreft verboden technieken bij Adult White belts, deze categorie wordt zelfs helemaal niet appart benoemd in het regelement. Mijn vraag is dan ook of dan gewoon de regels van de voorgaande categorie (in dit geavl die van 16 en 17 jaar) gelden? De regels vermelden het volgende:


AGES 16 TO 17

SLAM FROM THE GUARD
LEG LOCKS
CERVICAL (only without chokes)
BICEPS LOCK
CALF LOCK
WRIST LOCK
MATA LEAO WITH FOOT
SCISSORS TAKEDOWN
HEEL HOOK

FROM ADULT THROUGH SENIOR (BLUE & PURPLE BELT)

MATA LEO WITH FOOT
SLAM FROM THE GUARD
LEG LOCKS
CERVICAL(only without chokes)
BICEPS LOCK
CALF LOCK
SCISSORS TAKEDOWN
HEEL HOOK

cremo
03-03-2010, 10:48
Hoi VDM,

In de regels van cbjjf/ibjjf worden de witte gordels met de 15 tot 17 jarigen vergeleken!

AGES 16 TO 17 (=White belts!)

SLAM FROM THE GUARD
LEG LOCKS
CERVICAL (only without chokes)
BICEPS LOCK
CALF LOCK
WRIST LOCK
MATA LEAO WITH FOOT
SCISSORS TAKEDOWN
HEEL HOOK

Ben nog bezig een overzichtelijker schema te posten als ik het geconverteerd krijg!

YoMarK
03-03-2010, 12:43
Laten we het eerst even eens worden over dat de regels ook een beetje onduidelijk zijn :)

Ik heb hier laatst ook naar gekeken, en het begint al met het feit dat er niet word gesproken over adult whitebelts. Verder heeft niemand mij kunnen vertellen wat nu echt een CERVICAL is.
Wel was het mij al bekend dat een polsklem niet mag in wedstrijden(ik vraag me alleen af waarom niet), is me ook verteld tijdens de training.

cremo
03-03-2010, 13:03
@yomark

Een ´cervical´ is een nekcrank! Een klem op de nekwervels als het ware waarbij geen wurging plaats vind! Bijvoorbeeld vanuit de crucifix positie: deze is als het ware invaliderend!!

http://www.youtube.com/watch?v=PRXwBj-Ni-U&feature=PlayList&p=70FEDAB67DD7A886&playnext=1&playnext_from=PL&index=44

Een polsklem is een gevaarlijke techniek waarbij de pols gemakkelijk overstretched wordt. Uit ervaring is het beter deze te laten doen door ervaren mensen. Probleem is altijd in wedstrijd dat in het heetst van de strijd deze erin gegooid wordt en niet naar de schade gevraagd wordt!

Een andere opmerking i.v.m. de regels is dat het de regels zijn, we maken ze niet maar moeten ze hanteren om een regel te krijgen!

Ik probeer op deze weg ook mijn steentje bij te dragen aan het verbeteren van de kennis van de regels!!



@fighting dutchman

Je hebt gelijk het overkruisen van buiten naar binnen van de benen is verboden! En dit was een grote fout in Brakel! Tevens waren het blauwe gordels die de fout maakten!! Miguel is hier na het gevecht opgewezen worden en weet dit voor de toekomst!

Een voorbeeld (weliswaar discutabel!!):



http://www.youtube.com/watch?v=jMZg6ZTz34Q

Bekijk op 05:10 en je zult zien dat het linkse been van de bottom vechter de fout maakt!

Greetz

FightingDutchman
03-03-2010, 15:30
Dat voor de Whitebelts dezelfde regels gelden als voor de 16 tot 17 jarige komt wat mij betreft ook niet duidelijk naar voren in de regelementen van de IBJJF zoals YoMark al aangaf en in mijn post ook duidelijk werd. Dus bedankt voor de opheldering Bart!

Weet je toevallig ook hoe het zit met de leglocks? In de regels staat dat bij blauw nog altijd leglocks verboden zijn. Is dit ook het geval voor de Straight Achilles lock!? Dat was naar mijn idee de enige toegestane beenklem bij blauw en paars, klopt dat?

remco pardoel
03-03-2010, 15:47
Net zoals een coach niets te zoeken heeft op of aan de rand van de mat.
Gewoon een meter van de mat af...

remco pardoel
03-03-2010, 15:48
Ze hebben de regels zo gemaakt dat je in je spel kan groeien.
Dus idd geen been klemmen voor de lagere banden.

willy123
03-03-2010, 16:20
Waarschijnlijk een domme vraag, maar waarom is de Scissors Takedown zo gevaarlijk dat het verboden wordt?

Groundwork
03-03-2010, 17:30
ik denk dat met die takedown er nog al eens beenbreuken voorkomen..
of voeten die verkeerd gaan gedraaid worden ofzoiets.

cremo
03-03-2010, 17:38
@fighting dutchman:

Klopt de achilles-lock is de enigste straight lock die mag in Blauw en Paars!

@the scissor takedown:
Er is een te grote verdraaiing ten op zichte van de knieen en voeten!


Ik ben van plan om nog enkele onduidelijkheden recht te zetten:


Een worp die start op de voeten (staand dus!!) en waarbij de tegenstander gegooid wordt op zijn rug of zij krijgt direkt 2 punten!

Een sweep (ENKEL VANUIT DE GUARD STARTEND!!) die goed uitgevoerd wordt is gekenmerkt door een positiewissel die minstens 3 sec moet gehouden worden!!


Hier zijn uitzonderingen op!

YoMarK
03-03-2010, 17:55
Bij de scissor takedown kan je tegenstander ook goed hard op z'n achterhoofd landen, wellicht draagt dat ook nog bij aan het feit dat het niet mag?

@cremo, bedankt voor de uitleg!
cervical zijn dus allerhande neck cranks? Dan vind ik dat toch een lastige discussie, bij b.v. een guillotine choke klop ik eerder af op de pijn in m'n nek dan op de choke. Vaak zit een choke die wat "verkeerd" zit, ook als neck crank. Hoe zit dit een een wedstrijd? Wat mag nu wel en wat niet?

nicolas the red
03-03-2010, 18:10
Net zoals een coach niets te zoeken heeft op of aan de rand van de mat.
Gewoon een meter van de mat af...
op veel toernooien tegenwoordig is het eerder 10 meter van de mat, achter de hekken. vind ik er ook wat over. je moet je vechter toch kunnen coachen?

Briant
03-03-2010, 18:31
ik denk dat met die takedown er nog al eens beenbreuken voorkomen..
of voeten die verkeerd gaan gedraaid worden ofzoiets.

de grote Yamashita uit het judo is er een keer door geblesseerd geraakt, sindsdien is het in Judo verboden.

cremo
03-03-2010, 18:40
@yomark:

Een neck crank is een klem ZONDER wurging, puur op de nek! Als er een intentie van wurging bijzit dan is het meestal geen crank! Guillotine (van onder of staand uitgevoerd), brabochokes en D´árce-chokes zijn eigenlijk zogoed als de enigste wurgingen die ook een crank in zich hebben! De rest kun je zo goed als zeker als een crank beschouwen! PS: een goede guillotine is echt wel een wurging! Niet toegelaten: crucifix, nelson,...! De scheids kent de technieken en kan dit goed inschatten! Daarom moet een hogere ervarene persoon deze functie overnemen!

@coachen

Tja moeilijk thema: coachen heb ik geen probleem mee! (eigen mening!) Enkel met het feit dat men tracht voordeel te halen ten op zichte van de scheids om meer punten te krijgen! Een meter tussen de mat en alles zoals Remco al zei is perfect!

Greetz

FightingDutchman
03-03-2010, 18:45
Thanks voor de uitleg Bart! Je had me al een aantal details in Portugal uitgelegd nadat je de scheidsrechter cursus van de IBJJF had gevolgd, maar is een goede zaak dat je deze kennis ook voor een deel met de rest van NL / Belgie wilt delen!

K-man
04-03-2010, 11:34
@fighting dutchman:

Klopt de achilles-lock is de enigste straight lock die mag in Blauw en Paars!

@the scissor takedown:
Er is een te grote verdraaiing ten op zichte van de knieen en voeten!


Ik ben van plan om nog enkele onduidelijkheden recht te zetten:


Een worp die start op de voeten (staand dus!!) en waarbij de tegenstander gegooid wordt op zijn rug of zij krijgt direkt 2 punten!

Een sweep (ENKEL VANUIT DE GUARD STARTEND!!) die goed uitgevoerd wordt is gekenmerkt door een positiewissel die minstens 3 sec moet gehouden worden!!


Hier zijn uitzonderingen op!



Er mag geen enkele leg lock of footlock uitgevoerd worden onder bruin. Mijn tegenstander op het EK werd in de halve finale(paars) tegen mij hierdoor gediskwalificeerd.

Kemail
Renzo Gracie Holland

protput
04-03-2010, 12:39
ziehier een overzicht van de toegestane/verboden submissies volgens de IBJJF rules.
Ik had deze ooit gehaald van efnsports, omdat ik de regels ook onduidelijk vond.

http://users.skynet.be/protput/ibjjf.GIF

Mr 1 Leg
04-03-2010, 13:44
op veel toernooien tegenwoordig is het eerder 10 meter van de mat, achter de hekken. vind ik er ook wat over. je moet je vechter toch kunnen coachen?x2 groot gelijk nicolas.

ijsblok
04-03-2010, 16:18
ziehier een overzicht van de toegestane/verboden submissies volgens de IBJJF rules.
Ik had deze ooit gehaald van efnsports, omdat ik de regels ook onduidelijk vond.

http://users.skynet.be/protput/ibjjf.GIF


mmm hoop van die technnieken zeggen me niks... maar dat zegt misschien meer over mij?

FightingDutchman
04-03-2010, 17:32
mmm hoop van die technnieken zeggen me niks... maar dat zegt misschien meer over mij?

Om het er maar even in te wrijven: Ja, dat zegt meer over jou ;)

sanmiguel
04-03-2010, 23:29
1ste en vooral wil ik Bart Creemers en JP Grizzo bedanken voor hun hulp en tips!! Thx!
Ook wil ik mijn escusen aanbieden voor de 'zware' fouten... Het was idd het 1ste keer voor veel scheidsen (en ik ook dus). Maar je moet ook niet vergeten... Geen scheids geen competitie... En je moet ergens beginnen en leren é. Ik denk ook dat het 'reddelijk' was. Fouten en discusie zijn er overal!
Hopelijk zien we iedereen volgende jaar!
Greetz,
Miguel

Ps: Sorry voor de fouten

cremo
05-03-2010, 00:15
@Kemail

SORRY maar ik ga jou als voorbeeld gebruiken!! Jij bent een PAARSE gordel en je kent de regels niet of half!! DIT IS NU WAAROM IK DEZE TOPIC BEN BEGONNEN! Je schrijft dat er tot bruin geen enkele footlock of leglock mag gedaan worden! DE STRAIGHT FOOTLOCK of ACHILLESLOCK is WEL toegestaan in BLAUW en PAARS! (IN amerika vanaf WIT!) Waarschijnlijk heeft je tegenstander ofwel een verkeerde beenlock (kneebar of zoiets) toegepast ofwel zijn benen fout gekruist! Heb je nagevraagd waarom??

Probeer AUB de regels zo goed mogelijk te begrijpen of te leren! Dan kunnen we allemaal groeien in het BJJ en kan onze sport olympisch worden! MSS kom je me helpen met scheidsen op de Limburg Open 2010 en zodoende de regels er extra in pompen??

@Protput

Tnx voor het posten van die lijst; ik kreeg hem niet geconverteerd!

@Sanmiguel

Ik vind dat je voor de eerste keer scheids te zijn je het zeker niet slecht hebt gedaan!! En ik ga je zeker vragen om te komen scheidsen op de limburg open op 22.05 in Houthalen!!


Greetz

K-man
05-03-2010, 01:40
ik wordt graag als voorbeeld gebruikt!! :-)

Mijn tegnstander ging voor een straight achilles lock, kijk maar ff op mijn site renzogracieholland.com onder media-videos. Ik heb het nagevraagd en werd mij gezegd geen enkele leglock. Let wel op de NoGi PanAms van 2007 vroeg ik het ook en toen werd mij verteld dat het wel mocht.

Mbt Amerika, daar mag het alleen bij toernooien waar niet volgens de IBJJf wordt gescheidsrechterd (prachtig woord al zeg ik het zelf). Ik heb zelf 5 jaar in de USA gewoond en aan wedstrijden meegedaan en ook daar is het niet altijd duidelijk.

Ik ken de regels behoorlijk goed l zeg ik het zelf, maar iemand poste hier al eerder dat het niet geheel duidelijk wat nou wel mag en niet mag. Mijn mening en velen met mij hebben dezelfde, dat de regelgeving op papier niet geheel duidelijk en dus scheidsrechters er een eigen draai aangeven wat wel mag en niet mag. Ik noem bijvoorbeeld het "reaping the knee" bij sommige sweeps komt het zo uit dat je met jou been , je tegenstanders been sweept als ie staat, als jou tegenstander zijn been naar binnen draait en au roept wordt jij gediskwalificeerd terwijl er nix aan de hand is. Dit is mijn vriend Neiman Gracie overkomen in de halve finales van de Mundials!!

Ik vraag het ff na bij Renzo's in de USA mbt die leglocks. Ik moet eerlijk zeggen, ik was zelf ook verbaast!

Enne wat betreft die uitnodiging om te sheidsrechteren, hoeveel $$$?? :-)

Kemail
Renzo Gracie Holland

cremo
05-03-2010, 02:50
ik wordt graag als voorbeeld gebruikt!! :-)

Mijn tegnstander ging voor een straight achilles lock, kijk maar ff op mijn site renzogracieholland.com onder media-videos. Ik heb het nagevraagd en werd mij gezegd geen enkele leglock. Let wel op de NoGi PanAms van 2007 vroeg ik het ook en toen werd mij verteld dat het wel mocht.

Mbt Amerika, daar mag het alleen bij toernooien waar niet volgens de IBJJf wordt gescheidsrechterd (prachtig woord al zeg ik het zelf). Ik heb zelf 5 jaar in de USA gewoond en aan wedstrijden meegedaan en ook daar is het niet altijd duidelijk.

Ik ken de regels behoorlijk goed l zeg ik het zelf, maar iemand poste hier al eerder dat het niet geheel duidelijk wat nou wel mag en niet mag. Mijn mening en velen met mij hebben dezelfde, dat de regelgeving op papier niet geheel duidelijk en dus scheidsrechters er een eigen draai aangeven wat wel mag en niet mag. Ik noem bijvoorbeeld het "reaping the knee" bij sommige sweeps komt het zo uit dat je met jou been , je tegenstanders been sweept als ie staat, als jou tegenstander zijn been naar binnen draait en au roept wordt jij gediskwalificeerd terwijl er nix aan de hand is. Dit is mijn vriend Neiman Gracie overkomen in de halve finales van de Mundials!!

Ik vraag het ff na bij Renzo's in de USA mbt die leglocks. Ik moet eerlijk zeggen, ik was zelf ook verbaast!

Enne wat betreft die uitnodiging om te sheidsrechteren, hoeveel $$$?? :-)

Kemail
Renzo Gracie Holland

Hoi Kemail!

Eerst en vooral proficiat met je overwinningen! Heb na zoekwerk op youtube het bewuste filmpje gevonden! Jouw tegenstander kruist zijn linker been over jouw middellijn! Een terechte beslissing!! Het kruisen van de middellijn is verboden, wegens twisten van de knie naar binnen!!

Kijk zelf op 1:40!

http://www.youtube.com/user/kemver666#p/a/u/0/YeccdDMFsjI


Maar nu even concluderen dat het verboden is om deze techniek te doen is te snel mijn vriend! Kruis je voet niet en het is geen probleem!!
Oh en als je komt scheidsen dan verdien je mijn waardering voor een europees kampioen die bewijst dat hij de regels kent! En eten en drank natuurlijk!! Drie dingen die men met geld niet kan kopen....

ijsblok
05-03-2010, 13:32
ik weet niet waar u woont, maar in rotterdam kan men gewoon eten en drank kopen voor geld.

cremo
05-03-2010, 16:07
ik weet niet waar u woont, maar in rotterdam kan men gewoon eten en drank kopen voor geld.

Hahaha! Het was al laat gisteren! Maar goed te weten dat je in Rotterdam ook eten en drank kunt kopen.... ;-)

Budokan
05-03-2010, 16:37
een vraag uit onwetendheid, is het toegestaan om een verwurging of armklem staand aan te zetten? Is in het Judo ooit verboden maar wellicht in BJJ toegestaan?

ijsblok
05-03-2010, 18:21
een vraag uit onwetendheid, is het toegestaan om een verwurging of armklem staand aan te zetten? Is in het Judo ooit verboden maar wellicht in BJJ toegestaan?

Waar haal je dit vandaag? In judo zijn staande armklemmen en verwurgingen gewoon toegstaand hoor. Het gebeurt niet veel, dat is waar, maar het mag zeker wel. Op Zuid Hollandse kampioenschappen is het afgelopen jaar nog gebeurt.

FightingDutchman
05-03-2010, 18:32
een vraag uit onwetendheid, is het toegestaan om een verwurging of armklem staand aan te zetten? Is in het Judo ooit verboden maar wellicht in BJJ toegestaan?

Voor zover ik weet is het bij het BJJ gewoon toegestaan deze technieken toe te passen.

K-man
05-03-2010, 19:14
@ Cremo,

Als het uitkomt kun je er zeker van zijn dat ik er ben!

cremo
06-03-2010, 00:14
@Kemail

TNX

@the rest

Yep, toegestaan om te choken en te verwurgen rechtstaande!

Greetz

ijsblok
06-03-2010, 00:51
ik vind dit eerlijk gezegd wel een goeie draad van cremo. Vind het erg interessant en nuttig om het over de regels te hebben, situaties te bespreken enzo. En kennelijk ook erg nodig..

sprAe
06-03-2010, 13:54
@cremo
Vanaf welke band is de footlock op een tegenstander die backmount op je heeft en zijn voeten kruist toegestaan?

Briant
06-03-2010, 14:01
Waar haal je dit vandaag? In judo zijn staande armklemmen en verwurgingen gewoon toegstaand hoor. Het gebeurt niet veel, dat is waar, maar het mag zeker wel. Op Zuid Hollandse kampioenschappen is het afgelopen jaar nog gebeurt.

Je mag niet iemand werpen met een klem, maar staand aanzetten mag gewoon.

ZakKa!
06-03-2010, 17:25
Dit topic was voor mij als beginnende bjj-er erg handig. Had de regels al gezien in dat PDFje van BJJ-holland. Dat schemaatje van protput is echter een stuk overzichtelijker! Reps daarvoor!

cremo
06-03-2010, 19:58
@cremo
Vanaf welke band is de footlock op een tegenstander die backmount op je heeft en zijn voeten kruist toegestaan?

Een vraag die ik aan Mansur, de hoofdreferee zelf gesteld heb: VANAF WIT!!! Het wordt als een fout gezien om de voeten te kruisen als je de backmount of rug hebt! Nog een Detail: Als je de backmount pakt en je kruist je benen (of de bodylock) dan .. telt dit niet als backmount en krijg je geen punten!!! Dus doe het niet en pak je 4 punten!!!

Greetz

Christophe
07-03-2010, 06:18
Erg goede topic, reps B.!!! :thup:

Het kan de sport inderdaad alleen maar ten goede komen als de beoefenaars vanaf wit de regels wat kennen. Dit is imo de verantwoordelijkheid van de trainers vooraleer ze hun leerlingen laten deelnemen aan competities.


ziehier een overzicht van de toegestane/verboden submissies volgens de IBJJF rules.
Ik had deze ooit gehaald van efnsports, omdat ik de regels ook onduidelijk vond.

http://users.skynet.be/protput/ibjjf.GIF

Dit is inderdaad een overzichtelijk lijstje, alleen vraag ik me af hoe "correct" het is. Er staan namelijk dat voor Volwassenen Wit een triangle met aantrekken van het hoofd toegestaan is, terwijl mij altijd verteld is dat dit pas vanaf blauw mocht?! :confused:

Wat ik mij nog steeds blijf afvragen, en waar ik al tegenstrijdige antwoorden op kreeg van verschillende vooraanstaande Black Belts (o.a. Felipe Costa en Royler Gracie) is of het toegestaan is om met de binnenkant van de hand de luchttoevoer aan de ingang van de mond en neus af te sluiten (vanaf de rug of mount). Dus zonder de punten van de vingers in het gezicht van je tegenstanders te duwen, maar feitelijk gewoon "zachtjes" je hand op zijn mond/neus te duwen. Dit is geen submissie, maar is erg handig om een opening te maken als de tegenstander met beide handen de nek verdedigd.

In ieder geval, voor de geïnteresseerden: op vrijdagavond 24 maart geeft Bart Creemers een seminarie over de regels/scheidsen in Exit Mexico. Alleen klein detail: het gaat inderdaad door in León, Guanajuato, Mexico! Iedereen die van Europa overkomt mag gratis deelnemen! ;) :lol:

mdk
07-03-2010, 08:32
Een vraag die ik aan Mansur, de hoofdreferee zelf gesteld heb: VANAF WIT!!! Het wordt als een fout gezien om de voeten te kruisen als je de backmount of rug hebt! Nog een Detail: Als je de backmount pakt en je kruist je benen (of de bodylock) dan .. telt dit niet als backmount en krijg je geen punten!!! Dus doe het niet en pak je 4 punten!!!

Greetz

Fijn dat ik dat ook weer weet!

Vind zelf een bodylock een nog betere positie dan alleen je hooks in vanaf the back.
Maar goed voortaan dus eerst de hooks 3 seconden en dan pas naar de bodylock!

mdk
07-03-2010, 08:34
Wat ik mij nog steeds blijf afvragen, en waar ik al tegenstrijdige antwoorden op kreeg van verschillende vooraanstaande Black Belts (o.a. Felipe Costa en Royler Gracie) is of het toegestaan is om met de binnenkant van de hand de luchttoevoer aan de ingang van de mond en neus af te sluiten (vanaf de rug of mount). Dus zonder de punten van de vingers in het gezicht van je tegenstanders te duwen, maar feitelijk gewoon "zachtjes" je hand op zijn mond/neus te duwen. Dit is geen submissie, maar is erg handig om een opening te maken als de tegenstander met beide handen de nek verdedigd.



Daar zou ik ook graag het antwoord op willen weten.

ijsblok
07-03-2010, 22:39
Fijn dat ik dat ook weer weet!

Vind zelf een bodylock een nog betere positie dan alleen je hooks in vanaf the back.
Maar goed voortaan dus eerst de hooks 3 seconden en dan pas naar de bodylock!


is een bodylock of figure4 geen 4 punten waard dan trouwens?

cremo
07-03-2010, 23:59
is een bodylock of figure4 geen 4 punten waard dan trouwens?

Nope!! Enkel de hooks die niet gekruisd worden en netjes op de binnenkant van de tegenstander zijn benen gedurende 3 sec gehouden wordt! Dus zoals mdk zegt: Eerst punten daarna bodylock!

@Christo
Ahwel het antwoord weet ik niet! Volgens mij is dit in grappling sowieso geen probleem. 1 hand vormt ook geen bedreiging tot beschadiging! Een mail naar Mansur is gestuurd!
Antwoord volgt!
Zo leert iedereen bij!!

Greetz

cremo
08-03-2010, 15:57
@Christo

ALVARO MANSUR is de hoofdreferee van de ibjjf/cbjjf

Antwoord van Mansur (met de foute spelling inclusief):

"You can choke in all parts, abvious trying to go to the neck, but you can NOT put your hand in front f the face openned, you can put your hand at the side of the face.
Wristlocks are allowed from adult blue belt and up."

Dus hebben we weer iets geleerd!! En is dat probleem met die wristlocks volledig opgehelderd!! DUS PAS VANAF BLAUW!!!

Greetz,

superfreak
08-03-2010, 16:50
Vraagje de wel of niet mogen van bepaalde handelingen slaan hier op BJJ. Hoe zit het in Ede komend weekend. Zijn er daar nog zaken die niet mogen bij de beginners?

Beetje of topic maar heeft wel raakvlakken en heb het gevoel dat er hier voldoende mensen zijn die wel een degelijk antwoord kunnen geven.

Zanshin
08-03-2010, 16:52
@Christophe
Wat ik mij nog steeds blijf afvragen, en waar ik al tegenstrijdige antwoorden op kreeg van verschillende vooraanstaande Black Belts (o.a. Felipe Costa en Royler Gracie) is of het toegestaan is om met de binnenkant van de hand de luchttoevoer aan de ingang van de mond en neus af te sluiten (vanaf de rug of mount). Dus zonder de punten van de vingers in het gezicht van je tegenstanders te duwen, maar feitelijk gewoon "zachtjes" je hand op zijn mond/neus te duwen. Dit is geen submissie, maar is erg handig om een opening te maken als de tegenstander met beide handen de nek verdedigd.

"Je zou de binnenkant van je hand op het voorhoofd kunnen plaatsen en dan het hoofd achterover kunnen trekken, is moeilijk te verdedigen, zelf met een stierennek en volgens mij mag dat wel, al weet ik het niet 100% zeker!!!"

Briant
08-03-2010, 17:13
Vraagje de wel of niet mogen van bepaalde handelingen slaan hier op BJJ. Hoe zit het in Ede komend weekend. Zijn er daar nog zaken die niet mogen bij de beginners?

Beetje of topic maar heeft wel raakvlakken en heb het gevoel dat er hier voldoende mensen zijn die wel een degelijk antwoord kunnen geven.

Grappling regels (http://www.yoseikan.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=75&Itemid=80)

Mickey
08-03-2010, 17:25
Interessante topic!

Toevallig dat laatst op training bij de thaiboxvereniging waar ik train een aantal BJJ technieken ter sprake kwamen waarvan ik er een aantal reeds voorbij heb zien komen hier.. (Polsklem bijvoorbeeld)

Het ging er over dat sommige technieken verboden zijn of "not done", omdat ze of te link zijn of niet heel elegant. Ik vroeg me af hoe het zat met de volgende technieken:

Chin Surfing. Mount on the belly maar dan op iemand zijn kin / nek.
Volgens mij is het wel toegestaan, maar ik weet dat sommige BJJers er een beetje op neerkijken. Ik gebruik hem graag om een arm te bemachtigen.. Hoe zit dat met de regels of op toernooien? (Btw: Deze ken ik uit de goocheldoos van Roy the Magician.. ;) )

Een andere waar ik zelf ook wel eens op ben gepakt is "techniek" waarbij je vanuit je guard je knie in iemand zijn gelaat plaatst (bij voorkeur tegen de neus of de oogkas) en iemand zijn hoofd achter de nek vastpakt er tegen aan trekt. Erg pijnlijk als het onverwacht gebeurd. Ik betwijfel of je een ervaren jongen (of meid) echt heel makkelijk op submit, maar het kan prima worden gebruikt om openingen te maken..

Briant
08-03-2010, 18:03
Interessante topic!

Toevallig dat laatst op training bij de thaiboxvereniging waar ik train een aantal BJJ technieken ter sprake kwamen waarvan ik er een aantal reeds voorbij heb zien komen hier.. (Polsklem bijvoorbeeld)

Het ging er over dat sommige technieken verboden zijn of "not done", omdat ze of te link zijn of niet heel elegant. Ik vroeg me af hoe het zat met de volgende technieken:

Chin Surfing. Mount on the belly maar dan op iemand zijn kin / nek.
Volgens mij is het wel toegestaan, maar ik weet dat sommige BJJers er een beetje op neerkijken. Ik gebruik hem graag om een arm te bemachtigen.. Hoe zit dat met de regels of op toernooien? (Btw: Deze ken ik uit de goocheldoos van Roy the Magician.. ;) )

Een andere waar ik zelf ook wel eens op ben gepakt is "techniek" waarbij je vanuit je guard je knie in iemand zijn gelaat plaatst (bij voorkeur tegen de neus of de oogkas) en iemand zijn hoofd achter de nek vastpakt er tegen aan trekt. Erg pijnlijk als het onverwacht gebeurd. Ik betwijfel of je een ervaren jongen (of meid) echt heel makkelijk op submit, maar het kan prima worden gebruikt om openingen te maken..

Volgens mij mogen de genoemde technieken wel, maar waarom zou je. Ik weet van mezelf dat ik alleen klop als mijn gezondheid in gevaar komt, mooi ben ik toch al niet :P

cremo
08-03-2010, 18:54
@Superfreak:

Het is belangrijk om te weten aan welk toernooi je deelneemt! Iedere organisator bepaald de regels van het toernooi! Hier worden de regels besproken die gelden voor het ibjjf/cbjjf. De wedstrijden zijn met gi of zonder gi! Grappling in EDE heeft meer de SHOOTO regels. Dus even op de website kijken van yoseikan.

@Zanshin:

Er is veel verwarring over de regels en de GROTEN der aarde zijn superfighters en kennen de regels binnen hun spel. Maar de randgevallen en de aard van de vraag en het moment van zijn hier bepalend! Veelal is het ook zo dat in een bjj-gevecht de INTENTIE een grote rol speelt in de puntentelling! Dus we zijn ook maar allen mensen!

@Briant:

Tnx voor de hulp met posten van de regels!!


@Mickey:
Hahahaha leuke vragen MR. BRUUT! Jij hebt het over MMA-GRAPPLING! Vanaf Bruin mag en kan het shin-rijden een voetlock opleveren. Tot bruin wordt het beschouwd als niet netjes! De scheen op het gezicht of nek is NIET toegelaten! Blessure gevaar! Wordt als een biceps-slicer beschouwd! En bij de groten (Bruin of zwart) heb ik nog niet gezien dat het gebeurd!
Bij het MMA gebeuren mag dit allemaal wel! Dus even oppassen in bjj wedstrijden

Keep the questions coming?

Greetz

Mickey
08-03-2010, 22:49
Volgens mij mogen de genoemde technieken wel, maar waarom zou je. Ik weet van mezelf dat ik alleen klop als mijn gezondheid in gevaar komt, mooi ben ik toch al niet :P

Wellicht omdat ze openingen creëren voor subs? Ik ben niet zon ster in het grondvechten en ik heb alle hulp nodig die ik kan krijgen tegenwoordig.. ;)
Maar een knie op de kin op de grond levert soms wel een arm op voor een figure 4 of reguliere armbar.

Mickey
08-03-2010, 22:54
@Mickey:
Hahahaha leuke vragen MR. BRUUT! Jij hebt het over MMA-GRAPPLING! Vanaf Bruin mag en kan het shin-rijden een voetlock opleveren. Tot bruin wordt het beschouwd als niet netjes! De scheen op het gezicht of nek is NIET toegelaten! Blessure gevaar! Wordt als een biceps-slicer beschouwd! En bij de groten (Bruin of zwart) heb ik nog niet gezien dat het gebeurd!
Bij het MMA gebeuren mag dit allemaal wel! Dus even oppassen in bjj wedstrijden



Zoiets meende ik me al te herinneren inderdaad. Ik geef toe dat het een pijnlijke techniek is.. Daarom is ie me vermoedelijk ook zo goed bijgebleven toen Justi hem een keer liet zien..

Wat ik me in het kader van vieze truckjes nog wel afvroeg: Is het nou eigenlijk toegestaan om iemand zijn Gi jasje over zijn hoofd te trekken om hem zo te hinderen in zijn spel? Ik heb wel eens wat youtube vids gezien waarbij iemand een cappuchon trui over zn hoofd getrokken kreeg en zodoende veel punishment opliep. Zette me destijds aan het denken dat het wellicht een geinige move zou zijn tijdens het sparren. Maar mag het ook?

superfreak
09-03-2010, 11:45
Grappling regels (http://www.yoseikan.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=75&Itemid=80)

Briant bedankt.

Kan iemand iets voor me opklaren.

Ik zie als verboden techniek staan: "Van achteren tussen de benen haken"

Ik ga er vanuit dat ze hier niet mee bedoelen dat als je iemand z'n rug krijgt dan je je benen er niet om heen mag haken??

ijsblok
09-03-2010, 11:54
Briant bedankt.

Kan iemand iets voor me opklaren.

Ik zie als verboden techniek staan: "Van achteren tussen de benen haken"

Ik ga er vanuit dat ze hier niet mee bedoelen dat als je iemand z'n rug krijgt dan je je benen er niet om heen mag haken??

nee, hooks in mag (moet) natuurlijk wel. Staand is het verboden om, als je achter iemand staat hem te haken en recht naar voor op z'n gezicht te gooien volgens mij.

Vision
09-03-2010, 12:26
@micky, het chin rijden (zoals jij het noemt) is toegestaan in bjj. Is eigenlijk gewoon een hoge mount en een veel gebruikte techniek in het bjj. Het geeft veel kansen op submissions, maar voor de gevorderde grondvechters geeft het ook veel kansen op bottomescapes.

@Bart, chin=kin en shin=scheen :)

Iemand zijn gi jasje over het hoofd trekken is helemaal niet toegestaan!
Soms gebeurt dit wel eens per ongeluk in wedstrijden. De referee stopt de wedstrijd even, trekt de jas terug goed en laat dan de wedstrijd doorgaan.
Als de referee ziet dat je dit expres doet ga je een waarschuwing of erger krijgen.

superfreak
09-03-2010, 13:01
nee, hooks in mag (moet) natuurlijk wel. Staand is het verboden om, als je achter iemand staat hem te haken en recht naar voor op z'n gezicht te gooien volgens mij.

ijsblok thanks. ik denk al dan wordt het lastig om een rear naked eruit te gooien.

FightingDutchman
09-03-2010, 19:30
Bedankt Bart, vooral voor de snelle link met de scheidsrechters en dus de officiele antwoorden!