PDA

View Full Version : NOC/NSF



jojo
05-03-2010, 16:36
ik had eens gevraagd wat de bond moet doen om toegelaten te worden bij het NOC/NSF.
Kreeg het volgende terug.
Zouden we ooit de noc/nsf status gaan krijgen?
Toelatingseisen

I CRITERIA VOOR GEWONE LEDEN

A) Statuscriteria:

1.
Onder gewone leden worden verstaan leden, zijnde verenigingen met volledige rechtsbevoegdheid of stichtingen die de beoefening van een bepaalde sport of van meer dan één sport bevorderen en organiseren, hierna te noemen: sportbond.
De organisatie betreft zowel de bundeling van de beoefenaren, als ook de regeling voor de sportbeoefening, c.q. de regeling van wedstrijden op alle niveaus en de begeleiding van de beoefenaren ten aanzien van de sport c.q. de voorbereiding van de wedstrijddeelnemers op de wedstrijden.

2.
a. De sportbond moet nationaal representatief zijn voor de door hem behartigde sport(en).
b. De sportbond moet door de internationale organisatie, die op wereldniveau geacht kan worden deze sport te representeren, en die als zodanig lid is van de General Association of International Sports Federations (GAISF) of een vergelijkbare organisatie, als de Nederlandse vertegenwoordiger van die sport erkend zijn. Indien voormelde internationale organisatie niet is aangesloten bij de GAISF of een vergelijkbare organisatie, zal NOC*NSF bepalen of de erkenning door die internationale organisatie voldoet aan de in NOC*NSF-verband geldende opvattingen daaromtrent.

3.
De leden c.q. aangeslotenen van de sportbond zijn verenigingen en/of stichtingen en/of individuele beoefenaren.

4.
De sportbond en haar leden c.q. aangeslotenen-rechtspersonen worden bestuurd door daartoe, op grond van in de wet en statuten en/of in het huishoudelijk reglement gestelde regels, verkozen natuurlijke personen. De mogelijkheid tot “onafhankelijke” bestuursleden - niet beoefenaren - blijft open, zoals in iedere sportbond.

5.
De sportbond is gehouden:
een leden- c.q. aangeslotenen-administratie en financiële administratie te voeren op basis van de regels, die zijn vastgelegd in de wet en/of in zijn statuten en/of huishoudelijk reglement;
een wedstrijdkalender c.q. een evenementenkalender voor deze sport vast te stellen;
regels te stellen voor:
a. de door hem te verlenen en/of te erkennen vaardigheidsonderscheidingen en voor de bevoegdheid van de (bege)leiders;
b. de kwaliteit van de daartoe in te stellen proeven en examens;
c. de inrichting van de opleiding, volgens richtlijnen van de daartoe bevoegde instanties;
een dopingbeleid en dopingreglement te hebben dat voldoet aan de van toepassing zijnde voorwaarden van de World Anti-Doping Code van het World Anti-Doping Agency, indien de sportbond Topsportprogramma's heeft conform het Reglement Topsportprogramma's.

6.
NOC*NSF bepaalt in hoeverre de criteria in een bepaald geval niet toepasbaar zijn.


B) Toelatingscriteria:

1.
Of een sportbond, die zich aanmeldt, naar zijn doelstellingen en naar de wijze van behartiging daarvan een sportbond is in de zin van NOC*NSF, behoeft toetsing aan de in NOC*NSF-verband geldende opvatting daaromtrent. Bij deze toetsing zal NOC*NSF de navolgende punten mede in haar overwegingen betrekken:
a. sport heeft zich in eerste instantie ontwikkeld uit bewegingsvormen in een sfeer van spel en tegenspel met een doel in zichzelf;
b. wezenlijk voor sport is het zich richten op een vergelijkbare of toetsbare handeling, die haar oorsprong vindt in het plezier aan lichamelijk bezig zijn, objectgericht en aan regels gebonden is. Objectgericht impliceert dat het doel van sport primair buiten het lichaam gelegen moet zijn, zoals tijd, balgebruik, afstand e.d.

2.
In beginsel wordt slechts één sportbond per tak van sport of per bundeling van takken van sport toegelaten, zulks met inachtneming van de overige in de statuten en reglementen van NOC*NSF vastgestelde bepalingen.

3.
De tak van sport, die het aspirant-lid behartigt, moet zich naar het oordeel van NOC*NSF voldoende onderscheiden van andere sport of sportmodulaties, om als specifieke tak van sport te worden onderkend.

4.
De notariële akte houdende de statuten van de sportbond, die zich aanmeldt, dient te zijn neergelegd bij de Kamer van Koophandel ter plaatse en de sportbond dient aldaar tenminste drie jaren te zijn ingeschreven.

5.
De sportbond moet naar het oordeel van NOC*NSF voldoen aan adequate eisen van getalssterkte.

6.
De statuten en het huishoudelijk reglement van de sportbond worden door NOC*NSF getoetst aan de wet, alsmede aan de bedoeling van de criteria voor statusbepaling en toelating.

7.
NOC*NSF kan in het belang van de behartiging van de sportbeoefening in Nederland eisen stellen met betrekking tot het samengaan met andere (aspirant) sportbonden, die dezelfde tak van sport of verwante takken van sport beoefenen, zulks met inachtneming van de overige in de statuten en reglementen van NOC*NSF vastgestelde bepalingen.

II CRITERIA VOOR BUITENGEWONE LEDEN

A) Statuscriteria:

1.
Onder buitengewone leden worden verstaan leden, zijnde verenigingen met volledige rechtsbevoegdheid of stichtingen die dienstverlenend optreden voor de sport en/of lichamelijke opvoeding, waaronder begrepen de belangenbehartiging ter zake. Dit betreft dienstverlening op terrein van sport ten behoeve van de gewone leden van het NOC*NSF en dienstverlening op het terrein van de lichamelijke opvoeding binnen het behartigingsgebied van NOC*NSF.

2.
De aanvrager moet nationaal representatief zijn voor de door hem verrichte dienstverlening ten aanzien van de sport en/of de lichamelijke opvoeding, binnen het behartigingsgebied van NOC*NSF.

3.
De leden c.q. aangeslotenen van de aanvrager zijn verenigingen en/of stichtingen en/of natuurlijke personen.

4.
De aanvrager, alsmede zijn leden c.q. aangesloten-rechtspersonen worden bestuurd door daartoe, op grond van de in de wet en statuten en/of in het huishoudelijk reglement gestelde regels verkozen natuurlijke personen.

5.
De aanvrager is gehouden:
een leden- c.q. aangeslotenen-administratie te voeren op basis van de regels, die zijn vastgelegd in de statuten en/of het huishoudelijk reglement.
regels te stellen voor de kwaliteit van de dienstverlening.

6.
NOC*NSF bepaalt in hoeverre de criteria in een bepaald geval niet toepasbaar zijn.

B) Toelatingscriteria:

1.
Of de aanvrager, naar zijn doelstellingen en naar de wijze van behartiging daarvan, dienstverlenend optreedt binnen het behartigingsgebied van NOC*NSF behoeft toetsing aan de in NOC*NSF-verband geldende opvattingen daaromtrent.

2.
In beginsel wordt slechts één vertegenwoordiger per specifieke tak van dienstverlening als buitengewoon lid toegelaten; zulks men inachtneming van de overige in de statuten en/of reglementen van NOC*NSF vastgestelde bepalingen.

3.
De dienstverlening die de aanvrager verricht, moet zich naar het oordeel van NOC*NSF voldoende onderscheiden van andere vormen van dienstverlening om als specifieke tak van dienstverlening te worden onderkend.

4.
De notariële akte houdende de statuten van de aanvrager dient te zijn neergelegd bij de Kamer van Koophandel ter plaatse en de aanvrager dient aldaar tenminste drie jaren te zijn ingeschreven.

5.
De aanvrager moet naar het oordeel van NOC*NSF voldoen aan adequate eisen van representativiteit.

6.
De statuten en het huishoudelijk reglement van de aanvrager worden door NOC*NSF getoetst aan de wet, alsmede aan de bedoeling van criteria voor statusbepaling en toelating.

7.
NOC*NSF kan eisen stellen met betrekking tot het samengaan met andere (aspirant) buitengewone leden, die dezelfde tak van dienstverlening vertegenwoordigen.

Vastgesteld en laatstelijk gewijzigd door de Algemene Vergadering NOC*NSF d.d. 18 november 2003.


Lidmaatschapsaanvraag
Mocht u een lidmaatschapsaanvraag bij NOC*NSF overwegen, dan dient u (voor zover van toepassing) de volgende stukken bij uw verzoek mee te zenden:


De meest recente jaarrekening;
Uittreksel Kamer van Koophandel;
Wedstrijdkalender;
Wedstrijdreglement;
Reglement opleidingen (jury-leden, scheidsrechters);
Dopingreglement;
Statuten en overige reglementen;
Bewijs erkenning door internationale overkoepelende organisatie als enige - Nederlandse representant;
De meest recente ledenlijst.

Budokan
05-03-2010, 16:44
welke sport? BJJ of MMA? of iets anders?

jojo
05-03-2010, 17:09
kickboxen en MMA

FightingDutchman
05-03-2010, 18:29
Als ik dit zo even snel doorlees lijkt het er op dat er twee belangrijke problemen zijn om kickboksen door NOC*NSF erkend te krijgen;

1.) De regels stellen dat een bond 'nationaal representatief' dient te zijn. Vanwege het feit dat er naar mijn weten in het kickboksen nog altijd weet ik hoeveel bonden zijn gaat dit al niet op. Immers, er zal er nooit 1 representatief zijn voor alle bonden c.q. voor het hele land (nationaal). De bonden zullen dus zelf met initiatief moeten komen om tot overeenstemming te komen.

2.) Het doping verhaal. Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet weet hoe de doping controles etc. in het kickboksen geregeld zijn binnen Nederland maar ik hoor in iedergeval nooit verhalen over kickboksers die zijn getest op doping. Daarom ga ik er van uit dat er geen doping procedures zijn die voeldoen aan de WADA eisen.

paspoes
05-03-2010, 20:30
Ik kan me nog herineren dat Ilonka Elmont ook mee bezig was, één van de grootste problemen: geld stroming binnen kickbox wereld zolang dit niet helder is zullen ze nooit kickboxing/mma toe laten.

jojo, ik denk dat Ilonka jou kan helpen met meer informatie.

Budokan
05-03-2010, 22:25
Denk dat MMA kansloos is, het is afgeleid van andere sporten en is dus niet uniek.
Maar je weet het maar nooit. Tae Kwon Do heeft meerdere bonden en is toch een Olympische sport. Misschien aansluiting zoeken bij een bond die vechtsporten kan verbinden? Er zijn meerdere karatestijlen in een bond, de judobond heeft ook traditioneel Jiu Jitsu en Aikido. Misschien is hier aansluiting te zoeken. Of anders toch iets zoals Sanda of Sambo? Daar zijn eigen bonden voor die internationaal groot zijn. Sanda zou al eens op de lijst hebben gestaan als demosport voor de OS, Sambo kun je als een variant op MMA kunnen zien. Kan me voorstellen dat daar ook voor Sambo voordelen in zitten.

BB
05-03-2010, 22:29
zolang er nog xxtig aantal bonden zijn, vergeet het maar!

ijsblok
06-03-2010, 00:53
Als ik dit zo even snel doorlees lijkt het er op dat er twee belangrijke problemen zijn om kickboksen door NOC*NSF erkend te krijgen;

1.) De regels stellen dat een bond 'nationaal representatief' dient te zijn. Vanwege het feit dat er naar mijn weten in het kickboksen nog altijd weet ik hoeveel bonden zijn gaat dit al niet op. Immers, er zal er nooit 1 representatief zijn voor alle bonden c.q. voor het hele land (nationaal). De bonden zullen dus zelf met initiatief moeten komen om tot overeenstemming te komen.

2.) Het doping verhaal. Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet weet hoe de doping controles etc. in het kickboksen geregeld zijn binnen Nederland maar ik hoor in iedergeval nooit verhalen over kickboksers die zijn getest op doping. Daarom ga ik er van uit dat er geen doping procedures zijn die voeldoen aan de WADA eisen.

spijker op de kop!

trainer Bv S'burg
06-03-2010, 01:01
idd veels te veel verschillende bonden, de één zonder startboekje, anderen netjes met! De één met een keuringsarts die alleen naar je hartslag luisterd en een ander die een complete check-up doet!

ICON
06-03-2010, 01:19
ik had eens gevraagd wat de bond moet doen om toegelaten te worden bij het NOC/NSF.
Kreeg het volgende terug.
Zouden we ooit de noc/nsf status gaan krijgen?




hoop t niet

MMAFAN-1122
06-03-2010, 09:58
Ik kan me nog herineren dat Ilonka Elmont ook mee bezig was, één van de grootste problemen: geld stroming binnen kickbox wereld zolang dit niet helder is zullen ze nooit kickboxing/mma toe laten.

jojo, ik denk dat Ilonka jou kan helpen met meer informatie.

Klopt helemaal, de geld stroming dat is het grootste probleem..
Het is dweilen met de kraan open om daar aandacht aan te besteden denk ik!

pwie
06-03-2010, 12:18
Het zou voor mij persoonlijk een stuk makkelijker zijn voor op school.
Want ik moet altijd mee doen met allerlei sporten terwijl ik de energie liever bespaar voor mijn eigen trainingen.
Een klasgenoot die Basketbal speelt heeft een pas en krijgt vrijstelling.

sprAe
06-03-2010, 13:46
Ik zie het niet zo zitten. Wat moeten we dan met de verschillende regels waarop in Nederland nu gevochten wordt? Als kickboksen wordt gereguleerd op deze wijze, zien we dan nog gala's waarop de toppartijen op full thai regels zijn?

jojo
08-03-2010, 13:10
TTT

pdr
08-03-2010, 13:15
Kickboksen zal nooit onder het NOC gaan vallen. Zie mijn post over time van action. Ik kan het NOC geen ongelijk geven

paspoes
08-03-2010, 13:19
Kickboksen zal nooit onder het NOC gaan vallen. Zie mijn post over time van action. Ik kan het NOC geen ongelijk geven

Helaas mee eens!

fight reporter
08-03-2010, 13:58
Ik denk dat er wel mogenlijk heden zijn

Kijk naar de FOG.
Hier was de MON ook aangesloten.
Hetr enigste is dat je te maken krijg met Henk verschuur die alles daar regeld.

Kijk naar het sanda heel klein in nederland maar wat een geld daarvoor wordt geregeld.
Moet je dit maar lezen http://www.oostersegevechtskunsten.nl/ledeninfo/FOG%20begroting%202009.pdf
Er gaat dan 100.000 euro naar de topsport coaches van het sanda en taolu en raad wie de bonds coach van het sanda is

Wat de doping betreft kan je altijd gekontroleert worden en meestal onverwachts

Leventdepevent
08-03-2010, 14:17
na het lezen van statuscriteria regel 1 geef ik het al geen kans meer

fight reporter
08-03-2010, 14:17
Kickboksen zal nooit onder het NOC gaan vallen. Zie mijn post over time van action. Ik kan het NOC geen ongelijk geven

Ik denk dat dit onzin is.
Je bent nu helaas afhankelijk van dit soort sponsors maar krijg je subsidie dan kan je dit weren van je gala's

knift
08-03-2010, 18:57
Ik denk dat dit onzin is.
Je bent nu helaas afhankelijk van dit soort sponsors maar krijg je subsidie dan kan je dit weren van je gala's



Mee eens kijk naar It's Showtime kwaa sponsering kakstrak voor elkaar en ja die vechtpartijen op de VIP gewoon geen alcohol meer schenken.