PDA

View Full Version : BJJ Belt requirements!



cholitzu
10-03-2010, 00:28
Zijn al wat topics mee "vervuild" en dacht dat er wel behoefte was om over dit onderwerp te discussiëren.


Het blijft gewoon een vaag iets, elke sportschool stelt zijn eigen eisen, maar om te gaan roepen die heeft hem wel verdiend en die niet, of die had al lang een andere band moeten hebben en die niet vind ik persoonlijk een beetje respectloos. (of onwetend?)

Ik ga ervan uit dat een ieder die een (ANDERE) gekleurde band heeft er hard voor hebt moeten werken/trainen, en hem dan ook verdiend.

Als iemand de betrefende band nog niet hebt zal daar dus ook een goede reden voor zijn.

Heb ergens gelezen dat ook al beheers je alle techniekenn voor bv een blauwe band, je hem nog niet hoeft te krijgen omdat je de geschiedenis van BJJ niet kent. (in Brasil)

Wat zijn de eisen bij jou bjj school?












ps :ik weet dat het een gevoelig onderwerp is, maar niemand hoeft zich aangesproken te voelen.:)

lopez86
10-03-2010, 00:51
Zijn al wat topics mee "vervuild" en dacht dat er wel behoefte was om over dit onderwerp te discussiëren.


Het blijft gewoon een vaag iets, elke sportschool stelt zijn eigen eisen, maar om te gaan roepen die heeft hem wel verdiend en die niet, of die had al lang een andere band moeten hebben en die niet vind ik persoonlijk een beetje respectloos. (of onwetend?)

Ik ga ervan uit dat een ieder die een (ANDERE) gekleurde band heeft er hard voor hebt moeten werken/trainen, en hem dan ook verdiend.

Als iemand de betrefende band nog niet hebt zal daar dus ook een goede reden voor zijn.

Heb ergens gelezen dat ook al beheers je alle techniekenn voor bv een blauwe band, je hem nog niet hoeft te krijgen omdat je de geschiedenis van BJJ niet kent. (in Brasil)

Wat zijn de eisen bij jou bjj school?












ps :ik weet dat het een gevoelig onderwerp is, maar niemand hoeft zich aangesproken te voelen.:)

Ik ben hier ook wel benieuwd naar eigenlijk, in hoeverre is er transparantie in BJJ wereld als het gaat om banden?
Ik weet wel dat er andere normen en waarden gehanteerd worden bij verschillende scholen maar is er één lijn op te trekken eigenlijk als het om het verdienen van banden gaat?
Frank Mir die zijn bb na 5 jaar krijgt, Rashad Evans die hem krijgt en die naar ik heb vernomen weinig tot geen daadwerkelijke BJJ ervaring heeft als het gaat om competities draaien, en zo zijn er nog wel meer eigenlijk.
Is een paarse band in Nederland vergelijkbaar met een paarse band in Brazil bijvoorbeeld?
Zegt het behalen van een band bij "die ene school" meer over de BJJ kwaliteit van die persoon dan het behalen bij "die andere school" zeg maar?

Ivo C.
10-03-2010, 08:45
Quote:

I think that any blue belt that became proficient at the techniques shown would have an excellent base from which to pursue further study of BJJ, and he would be able to justify and defend his ranking against all comers.
-Stephan Kesting, BJJ Blackbelt

Grapplearts.com (http://www.grapplearts.com/index.php)

Tony
10-03-2010, 09:07
Dan komen we ook automatisch uit bij Fabricio Werdum...

Werdum werd gechoked door de nieuwe vriend van zijn ex (toen ie nog jong was). Werdum was pissed en gaat ook BJJ lessen nemen. Als ik me niet vergis won ie de world championships als purple belt (die slechts trainde met white en blue belts) en had binnen een jaar of 4 de black belt (onder Sylvio Behring )

Tony
10-03-2010, 09:09
Of Bj Penn dan... Begint in 1997 met BJJ en ontvangt zijn Black belt in 2000 (onder Andre Pederneiras)... paar weken later wint ie als eerste niet-braziliaan de world champs.
(http://en.wikipedia.org/wiki/Andre_Pederneiras)

761217186
10-03-2010, 11:22
Hoe zit het dan met de Nederlandse grootheden, Martijn de Jong heeft volgens mij ook niet alle banden doorlopen tot zwart voor hij zijn BB kreeg.. (wat niets afdoet over zijn prestaties / niveau hoor)
Meer nu we het er toch over hebben?

biggz
10-03-2010, 12:48
Dus er zit geen bepaalde tijdsfactor op maar het ligt er maar aan hoe goed je bent

Vision
10-03-2010, 13:05
Inderdaad, er zit geen bepaalde tijdsfactor op, het ligt er aan hoe goed je bent.
En hoe goed je bent ligt er dan weer aan hoeveel je traint en je aanleg voor bjj.
Sommige mensen hebben gewoon aanleg voor bjj, fysiek en mentaal, en zij gaan dan ook veel sneller doorheen de verschillende banden geraken.
Sommigen trainen 2x per week als ontspanning, anderen trainen 2x per dag, 6dagen per week. Wie zal er dan sneller aan zijn bb geraken?

Bij ons in de club worden er geen examens gedaan, de leerlingen worden continue gevolgd en wanneer we vinden dat iemand klaar is voor de volgende band dan krijgt hij deze. Natuurlijk na een leuke sparringsessie en de bekende erehaag :D

Waarom heb je nog examens nodig als je dag in, dag uit met deze mensen op de mat samen traint en spart? Je weet dan al tot wat ze in staat zijn en op welk niveau ze zitten.
Het zou natuurlijk een heel ander verhaal zijn als de banden worden uitgereikt door een comissie die bestaat uit mensen die niet van je club zijn, zoals bij voorbeeld met een nationale bond.
Maar in het bjj worden de banden uitgereikt door de trainers en zijn die examens in mijn ogen helemaal niet nodig.

Tony
10-03-2010, 15:14
Helemaal met je eens Kenny... :)

remco pardoel
10-03-2010, 15:43
Bij iedere organisatie hebben ze andere regels.
Bij Gracie Barra wordt er doorsnee twee maal per jaar naar een promotie bekeken.
Mensen die alle seminars volgen en met regelmaat een toernooi meedoen, groeien ook sneller in hun eigen spel en zullen ook op een hoger tempo richting zwart gaan.

Bij ons krijgt men de band van mij tot en met paars, al neem ik wel advies aan van de mensen die op de locaties lesgeven.
vanaf bruin is dat op mijn advies en is samen spraak met Draculino.

Een band behalen met het bekende vluchtje richting USA of Brazil gaat gelukkig niet op.

Wel betreur ik het dat mensen van het eerste uur zoals Roy en Max nog steeds geen zwarte band in hun bezit hebben.

K-man
10-03-2010, 16:14
Om mij bij velen aan te sluiten, het verschil tussen onze sport BJJ en andere vechtsporten is dat wij 100% kunnen sparren en dus de geleerde technieken in echte -real life situaties aan het gebruiken zijn. Doordat wij dit doen zijn er geen testen/examens nodig. Wat je wel steeds vaker ziet is dat men voor blauw een bepaald aantal technieken moet kunnen uitvoeren en uitleggen (zo doen wij het) daarna is het gewoon trainen en beter worden en wannner jouw instructeur vind dat je de volgende band verdient,dan krijg je hem, simpel toch!!

kemail
Renzo Gracie Holland

HUNTER
10-03-2010, 16:21
Tsja,

Zoals inmiddels wel bekend doen wij bij Rickson Gracie JJ wel examens. Lijkt me aan een kant wel logisch dat je er naar wil streven dat iedere blue belt waar ook ter wereld over ongeveer dezelfde technische bagage beschikt... Een examen lijkt mij de meest logische plaats om zo iets te toetsen. Uiteraard gaat de een beter en sneller dan de ander, maar de snellere mensen gaan dus ook eerder naar examens toe.

Het voordeel van examineren is in mijn ogen dat je als trainer/ leraar ieder aspect van het spelletje bij je leerlingen ziet. Vaak zie je in trainingen en wedstrijden alleen iemands specialiteiten, maar als je examineert kun je alle posities beoordelen. En op de examens sparren we vanuit iedere positie. Vandaar dat die examens zo enorm lang duren allemaal...

En ja, Rickson is een enorme zeikerd (dat bedoel ik niet negatief), en er is altijd wel iets dat niet goed is. De standaard is hoog, maar ik denk dat dit de kwaliteit alleen maar ten goede komt.

cholitzu
13-03-2010, 01:45
zijn we er in ieder geval over uit dat er een redelijk groot verschil tussen de verschillende scholen is qua "requirements" , maar waar ik vooral benieuwd naar ben is wat deze requirements zijn voor bv een blauwe of paarse band.

Zoals Hunter hierboven al sprak over technische bagage, over welke technisch bagage dient een atleet te beschikken voor bv een blauwe of paarse blauwe band.

En dan doel ik voornamelijk op scholen in nl en belgie.

Sportvision
13-04-2010, 09:31
Ik voel me even aangesproken, maar dit is niet erg :). je hebt het niet helemaal gesnapt zo te lezen. Ik neem aan dat je jongens als bijvoorbeeld Michael Kuiper met dit topic bedoelt? Ik riep dat ze hem maar blauw moesten geven - FYI, ik had dit eerst al met de hoofdtrainer van Jiu jitsu factory besproken, die kwam met het idee om alle wedstrijdjudokas blauw te maken. - goed idee trouwens, zie volgend stuk.

Die Michael is erg goed, vouwt iedere white belt met gemak op. Dus dan is hij binnen 3 maanden blauw in mijn ogen - dit om voor hem een uitdaging te zoeken, en om onervaren white belts te beschermen. Zo waren er vorig jaar en het jaar ervoor een aantal lelijke blessures doordat beginnende white belts tegen top-wedstrijdjudokas gingen. oftewel iemand die 3 maanden traint tegen iemand die 15 jaar traint. In mijn ogen is dit onverantwoordelijk, het idee van het bandensysteem is dat je tegen tegenstanders van gelijk niveau knokt. Veiligheid voor alles, er zit een blessuregevoelig randje aan de sport. Gelukkig sprak ik dus gisteren ook mensen van andere associaties die hier hetzelfde over dachten, misschien kunnen we dit in NL tot een regel maken.


Als voor de rest van de vraag.

Ik hanteer een simpele regel voor de wedstrijdjongens - als ze klaar zijn voor moeilijkere competitie, krijgen ze blauw. Zo heb ik gisteren 3 jongens blauw gegeven, dit vanwege de afgelopen jaar behaalde resultaten. Paars is voor jongens die technisch op niveau zijn. Daarnaast speelt dan ook het mentale aspect een rol. Je vertegenwoordigd dan een voorbeeldfunctie binnen de organisatie, en je hebt je zo binnen en buiten de mat te gedragen.

mvg,
Jochem

Tony
13-04-2010, 09:45
Kan het wel begrijpen dat een wedstrijdjudoka binnen een aantal maanden blauw heeft. In tegenstelling tot veel andere vechtsporten hebben judo en BJJ een aantal zeer bruikbare raakvlakken.

En zoals je zelf al aangeeft... een wedstrijdjudoka met 15 jaar ervaring (en 3 maanden BJJ ervaring) vouwt een white belt die letterlijk maar 3 maanden ervaring heeft volledig, maar dan ook echt VOLLEDIG op.

cholitzu
13-04-2010, 10:44
Ik voel me even aangesproken, maar dit is niet erg :). je hebt het niet helemaal gesnapt zo te lezen. Ik neem aan dat je jongens als bijvoorbeeld Michael Kuiper met dit topic bedoelt? Ik riep dat ze hem maar blauw moesten geven - FYI, ik had dit eerst al met de hoofdtrainer van Jiu jitsu factory besproken, die kwam met het idee om alle wedstrijdjudokas blauw te maken. - goed idee trouwens, zie volgend stuk.

Die Michael is erg goed, vouwt iedere white belt met gemak op. Dus dan is hij binnen 3 maanden blauw in mijn ogen - dit om voor hem een uitdaging te zoeken, en om onervaren white belts te beschermen. Zo waren er vorig jaar en het jaar ervoor een aantal lelijke blessures doordat beginnende white belts tegen top-wedstrijdjudokas gingen. oftewel iemand die 3 maanden traint tegen iemand die 15 jaar traint. In mijn ogen is dit onverantwoordelijk, het idee van het bandensysteem is dat je tegen tegenstanders van gelijk niveau knokt. Veiligheid voor alles, er zit een blessuregevoelig randje aan de sport. Gelukkig sprak ik dus gisteren ook mensen van andere associaties die hier hetzelfde over dachten, misschien kunnen we dit in NL tot een regel maken.


Als voor de rest van de vraag.

Ik hanteer een simpele regel voor de wedstrijdjongens - als ze klaar zijn voor moeilijkere competitie, krijgen ze blauw. Zo heb ik gisteren 3 jongens blauw gegeven, dit vanwege de afgelopen jaar behaalde resultaten. Paars is voor jongens die technisch op niveau zijn. Daarnaast speelt dan ook het mentale aspect een rol. Je vertegenwoordigd dan een voorbeeldfunctie binnen de organisatie, en je hebt je zo binnen en buiten de mat te gedragen.

mvg,
Jochem

Jochem, ik schreef nog niemand hoeft zich aangesproken te voelen...:D

Ik bedoel helemaal niemand en er valt niets te snappen, de vraag was nl : Wat zijn de eisen bij jou bjj school?,

Naar aanleiding van het feit dat er in bijna elke bjj tournooi topic wel geklaagd werd over het onderwerp, (dat jij nu aansnijd en ik juist probeerde te vermijden,) en volgens mij zijn/waren er een hoop mensen nieuwsgierig naar de eisen voor belt graduations incl. mijzelf, en dat die per school verschillen waren we al over uit.

Dat er nu wordt geprobeerd om afspraken te maken is mijn inziens alleen maar goed toch. Zo voorkom je een hoop gezeur en nog belangrijker zoals je zelf al aangaf, onnodige blessures.

Hou ons op de hoogte van de onderhandelingen, en de eventuele afspraken die er gemaakt worden.



Ik hanteer een simpele regel voor de wedstrijdjongens - als ze klaar zijn voor moeilijkere competitie, krijgen ze blauw. Zo heb ik gisteren 3 jongens blauw gegeven, dit vanwege de afgelopen jaar behaalde resultaten. Paars is voor jongens die technisch op niveau zijn. Daarnaast speelt dan ook het mentale aspect een rol. Je vertegenwoordigd dan een voorbeeldfunctie binnen de organisatie, en je hebt je zo binnen en buiten de mat te gedragen.


Hiermee beantwoord je iig de vraag, maar hoe doe je het dan met de mensen die geen competitie draaien? Wat voor eisen stel je daar dan aan?

stefan
13-04-2010, 10:45
Ik wil ook mijn blauwe band!

Sportvision
14-04-2010, 23:41
moet je komen trainen! :)

stefan
15-04-2010, 10:02
moet je komen trainen! :)

Kan helaas niet meer ik moet nu coachen en les geven, ik heb 2 jaar bij Cadu Yamasaki getraint en 5 Jaar worstelen/MMA bij Kops, ben nu 4 jaar trainer/coach kan het niet met terug werkende kracht dan???? hahahahahaha welke BJJ school bied mij een blauwe band aan ik wil er wel examen voor doen ;) :eek:

babyshock
15-04-2010, 10:03
geen dat moet je verdienen

Sportvision
17-04-2010, 01:46
Kan helaas niet meer ik moet nu coachen en les geven, ik heb 2 jaar bij Cadu Yamasaki getraint en 5 Jaar worstelen/MMA bij Kops, ben nu 4 jaar trainer/coach kan het niet met terug werkende kracht dan???? hahahahahaha welke BJJ school bied mij een blauwe band aan ik wil er wel examen voor doen ;) :eek:

even serieus - kan je overdag trainen? 2x per week de mogelijkheid.

Budokan
17-04-2010, 09:42
Kan het wel begrijpen dat een wedstrijdjudoka binnen een aantal maanden blauw heeft. In tegenstelling tot veel andere vechtsporten hebben judo en BJJ een aantal zeer bruikbare raakvlakken.

En zoals je zelf al aangeeft... een wedstrijdjudoka met 15 jaar ervaring (en 3 maanden BJJ ervaring) vouwt een white belt die letterlijk maar 3 maanden ervaring heeft volledig, maar dan ook echt VOLLEDIG op.

Is de blauwe band in dit geval een bewijs van technisch niveau, van vechterskwaliteiten of een combinatie hiervan?

Natuurlijk zitten er veel raakvlakken in de technieken van Judo en BJJ. Die judoka met 15 jaar ervaring kan in een aantal maanden een blauwe band krijgen terwijl hij de andere witte banden (starters) (en wellicht blauwe banden) opvouwt.

Krijg je dan als Nederlands kampioen judo bij binnenkomst direct een blauwe band BJJ of moet je toch nog even wachten? En hoe ga je dan om met een hogere danhouder uit het judo of Japans JJ die waarschijnlijk 80% van alle bestaande BJJ technieken kent maar weinig tot geen wedstrijdervaring heeft? Krijgt deze pas een blauwe band als hij wedstrijden gaat winnen?

Danco
17-04-2010, 14:32
waar is deze training overdag en welke dagen en uren ???????

Sportvision
17-04-2010, 15:04
pm me ff voor meer info, geen open training.

stefan
19-04-2010, 15:06
pm me ff voor meer info, geen open training.
Thanks voor het aanbod Jochem, maar ik ga dat echt niet redden ivm tijd gebrek.
Ik weet zeker dat ik de kunde en skills in huis heb van een blue belt, dus ik heb een blauwe band besteld van internet en ga die dragen.

mdk
19-04-2010, 15:56
Thanks voor het aanbod Jochem, maar ik ga dat echt niet redden ivm tijd gebrek.
Ik weet zeker dat ik de kunde en skills in huis heb van een blue belt, dus ik heb een blauwe band besteld van internet en ga die dragen.

Serieus???

kooivechter
19-04-2010, 16:13
Serieus???

ja idd. mag hopen dat het een geintje is

stefan
19-04-2010, 18:41
Ik kreeg net een mailtje van de leverancier, dat de blauwe op waren, dus heb ik paars genomen is toch niet zo groot verschil blauw of paars??? Of wel????

jeffrey1978
19-04-2010, 18:49
velllllly funny

Mauler
19-04-2010, 19:41
Ik kreeg net een mailtje van de leverancier, dat de blauwe op waren, dus heb ik paars genomen is toch niet zo groot verschil blauw of paars??? Of wel????

+/- 70 nm, das heeeel klein!

Christophe
20-04-2010, 00:25
Hahahahahahaha, het is een grote grapjas! Bestel anders meteen een rode, dan maak je helemaal de show in de BJJ-community én je moet je geen zorgen maken op tornooien want er is niemand anders in je categorie! ;)

mdk
20-04-2010, 08:02
ja idd. mag hopen dat het een geintje is

Ik heb net even gegoogled op de naam "Stefan" en moet zeggen dat er veel vechtsport ervaring naar voren kwam.
Weet natuurlijk niet of het precies deze Stefan is die naar voren kwam maar denk het haast wel (hoeveel Stefans kunnen er zijn?).

Misschien dat we het systeem maar helemaal los moeten laten en het aan het individu moeten overlaten, misschien niet eens zo gek...

FightingDutchman
20-04-2010, 08:33
Waarom draai je niet gewoon een keer mee op een toernooi in de blauwe banden categorie... Dan weet je meteen of je het niveau hebt of niet want gewoon een band omknopen omdat je DENKT het niveau te hebben komt een beetje raar over.

Strange Cutbean
20-04-2010, 08:39
Wat maakt iedereen zich nu toch druk om die band.
Die band krijg je als je leraar je daar aan toe acht, als je niet traint heb je geen leraar dus ook geen band. Simpel.

Als je als zwarte band judoka automatisch de blauwe band BJJ krijg kan je het ook omdraaien: Dat ik als blauwe band BJJ automatisch de zwarte band judo moet krijgen!?

En het is écht zo! Als ik wel eens mee train bij een van onze plaatselijke judo clubs ondervind ik niet al te veel problemen van de zwarte banders. Toen ik daar wel eens traditioneel jiu-jitsu meetrainde was het nog erger, met mijn jaren kickbox-ervaring konden ze mij staand niet de baas en op de grond (ik trainde toen net een paar maanden BJJ) was ik oprecht geschokt hoe makkelijk het ging. Let wel, dat zegt waarschijnlijk meer over 'hun' dan over mij want ik heb het BJJ nou 'niet bepaald uitgevonden' en moet het meer hebben van mijn inzet en enthousiasme. Maar ik ga dan toch ook niet naar die leraar toe en dan maar meteen mijn 'Derde Dan' op eisen?

Bij ons trainen diverse goede judoka's en die krijgen heus niet direct de blauwe band. Maar als ze consequent op de training verschijnen en progressie vertonen geloof ik wél dat ze sneller klaar zijn voor blauw (en dat is best wel logisch als je al een hele goede basis hebt) maar daar is niets automatisch aan.

En als je bij ons gaat zeuren/eisen om een hogere band dan mag je gaan.

FightingDutchman
20-04-2010, 08:42
Wat maakt iedereen zich nu toch druk om die band.
Die band krijg je als je leraar je daar aan toe acht, als je niet traint heb je geen leraar dus ook geen band. Simpel.

Dat is nou precies waar iedereen zich druk over maakt. Je zegt het zelf, geen leraar = geen band. Terwijl in dit geval het zo is dat geen leraar = zelf band kopen, en daar is zoals je ziet niet iedereen het mee eens.

stefan
20-04-2010, 08:44
Waarom draai je niet gewoon een keer mee op een toernooi in de blauwe banden categorie... Dan weet je meteen of je het niveau hebt of niet want gewoon een band omknopen omdat je DENKT het niveau te hebben komt een beetje raar over.

Ik rol vaak genoeg met blauwe, paarse, bruine en zwarte banders!en dat gaat echt heel slecht, ik moet echt om de 30 seconden tikken, maar ik heb veel instuctie dvds gekeken vooral van black belts en ik begrijp echt in 1 keer wat ze bedoelen, kan het alleen niet uit voeren.

lopez86
20-04-2010, 08:45
Dat is nou precies waar iedereen zich druk over maakt. Je zegt het zelf, geen leraar = geen band. Terwijl in dit geval het zo is dat geen leraar = zelf band kopen, en daar is zoals je ziet niet iedereen het mee eens.

Gast beter lezen man.
Lijkt me vrij duidelijk dat het een geintje is :rolleyes:

Strange Cutbean
20-04-2010, 08:46
Dat is nou precies waar iedereen zich druk over maakt. Je zegt het zelf, geen leraar = geen band. Terwijl in dit geval het zo is dat geen leraar = zelf band kopen, en daar is zoals je ziet niet iedereen het mee eens.

Dat bedoel ik ook; "Maak je niet zo druk, zeur niet, ga gewoon trainen!"

FightingDutchman
20-04-2010, 08:49
Ik rol vaak genoeg met blauwe, paarse, bruine en zwarte banders!en dat gaat echt heel slecht, ik moet echt om de 30 seconden tikken, maar ik heb veel instuctie dvds gekeken vooral van black belts en ik begrijp echt in 1 keer wat ze bedoelen, kan het alleen niet uit voeren.

Hahaha ja dan ben je dus gewoon een James Thompson protoge:

http://www.youtube.com/watch?v=63eNKue7XRY

stefan
20-04-2010, 08:50
Weet iemand waar ik een mooie gi kan kopen staat mooi bij mijn paarse band.

stefan
20-04-2010, 08:50
Hahaha ja dan ben je dus gewoon een James Thompson protoge:

http://www.youtube.com/watch?v=63eNKue7XRY

hahahaa even zonder gekheid is wel een goeie kennis van me!!

NTT-FX
20-04-2010, 11:20
Beetje jammer dat een kwalitatief goed topic word gekaapt door een slechte troller...

stefan
20-04-2010, 11:29
Beetje jammer dat een kwalitatief goed topic word gekaapt door een slechte troller...
Je heb gelijk sorry, het begon leuk draafde een beetje door! On topic

JP
20-04-2010, 12:54
Wat maakt iedereen zich nu toch druk om die band.
Die band krijg je als je leraar je daar aan toe acht, als je niet traint heb je geen leraar dus ook geen band. Simpel.

Als je als zwarte band judoka automatisch de blauwe band BJJ krijg kan je het ook omdraaien: Dat ik als blauwe band BJJ automatisch de zwarte band judo moet krijgen!?

En het is écht zo! Als ik wel eens mee train bij een van onze plaatselijke judo clubs ondervind ik niet al te veel problemen van de zwarte banders. Toen ik daar wel eens traditioneel jiu-jitsu meetrainde was het nog erger, met mijn jaren kickbox-ervaring konden ze mij staand niet de baas en op de grond (ik trainde toen net een paar maanden BJJ) was ik oprecht geschokt hoe makkelijk het ging. Let wel, dat zegt waarschijnlijk meer over 'hun' dan over mij want ik heb het BJJ nou 'niet bepaald uitgevonden' en moet het meer hebben van mijn inzet en enthousiasme. Maar ik ga dan toch ook niet naar die leraar toe en dan maar meteen mijn 'Derde Dan' op eisen?

Bij ons trainen diverse goede judoka's en die krijgen heus niet direct de blauwe band. Maar als ze consequent op de training verschijnen en progressie vertonen geloof ik wél dat ze sneller klaar zijn voor blauw (en dat is best wel logisch als je al een hele goede basis hebt) maar daar is niets automatisch aan.

En als je bij ons gaat zeuren/eisen om een hogere band dan mag je gaan.

Ik zeg x 100000

Gewoon trainen, competities draaien en vooral, blijven trainen.

:thup:

nicolas the red
21-04-2010, 12:08
Ik rol vaak genoeg met blauwe, paarse, bruine en zwarte banders!en dat gaat echt heel slecht, ik moet echt om de 30 seconden tikken, maar ik heb veel instuctie dvds gekeken vooral van black belts en ik begrijp echt in 1 keer wat ze bedoelen, kan het alleen niet uit voeren.

lol zo ken ik er ook een paar

FightingDutchman
21-04-2010, 12:53
Vind persoonlijk de 'regel' van Jochem wel goed. Als iemand toe is aan zwaardere competitie gewoon een hogere band geven.

Strange Cutbean
22-04-2010, 12:21
Ik rol vaak genoeg met blauwe, paarse, bruine en zwarte banders!en dat gaat echt heel slecht, ik moet echt om de 30 seconden tikken, maar ik heb veel instuctie dvds gekeken vooral van black belts en ik begrijp echt in 1 keer wat ze bedoelen, kan het alleen niet uit voeren.

Probeer anders: Draculino BJJ Training - Jiu Jitsu Technique Tutorials / Videos (http://www.draculinobjjtraining.com/)

Budokan
22-04-2010, 23:10
Vind persoonlijk de 'regel' van Jochem wel goed. Als iemand toe is aan zwaardere competitie gewoon een hogere band geven.


Ja, en als de anderen in jouw klasse beter worden, gewoon je band weer inleveren :twak:

Beetje zoals bij Sumo dus :thup:

FightingDutchman
23-04-2010, 08:43
Ja, en als de anderen in jouw klasse beter worden, gewoon je band weer inleveren :twak:

Beetje zoals bij Sumo dus :thup:

Dan train je niet hard genoeg ;)

ijsblok
23-04-2010, 11:31
maar wat te doen dan met mensen die geen/nauwelijks competitie draaien?

Sportvision
23-04-2010, 13:18
kijken hoe ze het doen tegen mensen die wel competitie draaien. - het is allemaal niet zo moeilijk, dus waarom zou je het moeilijk maken. ja, de eisen voor een recreant zijn wat lager op conditioneel gebied en wedstrijdmentaliteit. verder moet je gewoon je mannetje staan!

je kan 200 technieken vereisen, en er een mooi programma van maken- wat krijg je dan? dan gaan mensen trainen voor banden. Ook al kunnen ze verder niks, dan kunnen ze blauw halen omdat ze een stel ingestudeerde techniekjes kunnen. - zie Jiu jitsu. en wat je dan ook krijgt -technieken evolueren continu. je beoordeelt dus mensen aan de hand van technieken die vaak al verouderd zijn. kijk wie het goed doen op wedstrijden, baseer daar je beoordeling op. Daar is het bandensysteem ook voor bedoelt. - gelijke niveaus op competitie. niet een stel techniekjes.

ijsblok
23-04-2010, 17:41
kijken hoe ze het doen tegen mensen die wel competitie draaien. - het is allemaal niet zo moeilijk, dus waarom zou je het moeilijk maken. ja, de eisen voor een recreant zijn wat lager op conditioneel gebied en wedstrijdmentaliteit. verder moet je gewoon je mannetje staan!

je kan 200 technieken vereisen, en er een mooi programma van maken- wat krijg je dan? dan gaan mensen trainen voor banden. Ook al kunnen ze verder niks, dan kunnen ze blauw halen omdat ze een stel ingestudeerde techniekjes kunnen. - zie Jiu jitsu. en wat je dan ook krijgt -technieken evolueren continu. je beoordeelt dus mensen aan de hand van technieken die vaak al verouderd zijn. kijk wie het goed doen op wedstrijden, baseer daar je beoordeling op. Daar is het bandensysteem ook voor bedoelt. - gelijke niveaus op competitie. niet een stel techniekjes.


logisch verhaal

Budokan
23-04-2010, 23:28
Dus eigenlijk heb je geen bandensysteem nodig, de besten draaien mee in de hoogste competitie en de nationaal kampioen is onze god? In dat geval maak je er enkel een wedstrijdsport van, een sport die enkel is weggelegd voor diegenen die gezegend zijn met een lichaam wat de competitie aankan en ook nog eens genoeg tijd om veel te trainen. Erg dom dus want in dat geval zou wijlen Helio Gracie inmiddels al zijn banden weer hebben moeten inleveren als hij in de categorie 35+ zou moeten meedraaien om een band te behouden.

ijsblok
24-04-2010, 11:17
nou, ik moet inderdaad wel zeggen dat ik bjj bij uitstek een wedstrijdsport vind.
wat ik bijvoorbeeld zo jammer vind aan judo, is dat er daar mensen met een zwarte band lopen zonder dat ze uberhaupt een wel eens een scorebord hebben gezien. Ze kunnen nog geen voetveeg maken tijdens een randori, maar hebben wel ooit eens aan een paar mensen een serie technieken laten zien bij een overdreven mewerkende partner...

Budokan
25-04-2010, 12:32
nou, ik moet inderdaad wel zeggen dat ik bjj bij uitstek een wedstrijdsport vind.
wat ik bijvoorbeeld zo jammer vind aan judo, is dat er daar mensen met een zwarte band lopen zonder dat ze uberhaupt een wel eens een scorebord hebben gezien. Ze kunnen nog geen voetveeg maken tijdens een randori, maar hebben wel ooit eens aan een paar mensen een serie technieken laten zien bij een overdreven mewerkende partner...

Dat probleem kom je zo ongeveer in iedere vechtsport tegen, heb je wel eens naar Aikido gekeken? Als je die superjurken ziet, dan weet je dat dit weinig stand houdt in een echt gevecht. De vraag is of het wel een vechtsoprt is of enkel een vorm van lichaamsbeweging zoals ook Tai-Chi is. Ook bij een aantal non contact karatevormen vraag ik me wel eens af wat de waarde ervan is. Bij Judo is het tenminste nog voorwaarde dat je punten verzamelt in wedstrijden. Pas bij een lichamelijke beperking of leeftijd, wordt dit losgelaten.

Je doet het nooit goed maar ik denk dat je moet willen voorkomen dat een Rachad Evans zomaar een zwarte band krijgt terwijl hij nog nooit een Gi heeft aangehad. Blijkbaar heeft met in Brazilie ook niet echt een antwoord op het probleem.

NTT-FX
28-04-2010, 01:31
Dat probleem kom je zo ongeveer in iedere vechtsport tegen, heb je wel eens naar Aikido gekeken? Als je die superjurken ziet, dan weet je dat dit weinig stand houdt in een echt gevecht. De vraag is of het wel een vechtsport is of enkel een vorm van lichaamsbeweging zoals ook Tai-Chi is.

Daarom kun je aikido ook niet echt als vechtsport maar beter als een krijgskunst zien imho.
[/offtopic]

Sportvision
28-04-2010, 10:43
Dus eigenlijk heb je geen bandensysteem nodig, de besten draaien mee in de hoogste competitie en de nationaal kampioen is onze god? In dat geval maak je er enkel een wedstrijdsport van, een sport die enkel is weggelegd voor diegenen die gezegend zijn met een lichaam wat de competitie aankan en ook nog eens genoeg tijd om veel te trainen. Erg dom dus want in dat geval zou wijlen Helio Gracie inmiddels al zijn banden weer hebben moeten inleveren als hij in de categorie 35+ zou moeten meedraaien om een band te behouden.

lul niet zo slap. ik leg je net uit dat een bandensysteem is om tegen mensen van gelijk niveau te draaien. Jij maakt er van dat we dus (???) banden moeten afschaffen, en jij maakt er van dat helio gracie zijn band zou moeten inleveren omdat ie als 65+ iemand van 35 niet meer kan laten afkloppen.... Gast, doe ff normaal en leer begrijpend lezen.

en helio gracie is trouwens sowieso HET voorbeeld waarmee je mijn verhaal bevestigd- de man heeft letterlijk tegen topvechters uit vele disciplines mensen uit de hele wereld geknokt om te laten zien hoe effectief bjj is.

nicolas the red
28-04-2010, 14:56
technieken betekenen niks als je ze niet kan gebruiken onder druk, er zijn genoeg worstelaars die met een jaar BJJ training het gemakkelijk op kunnen nemen tegen paarse banden BJJ. zijn ze die band dan waardig? voor mij wel. dat is net waarom BJJ zo effectief is, alles wordt getoetst aan de "realiteit" (tussen haakjes voor de streetfighters onder ons :)).

Budokan
28-04-2010, 21:54
ik leg je net uit dat een bandensysteem is om tegen mensen van gelijk niveau te draaien. J

Je weet dat een band enkel bedoeld is om je Gi dicht te houden? Heeft echt geen toegevoegde waarde om je wedstrijdniveau te bepalen. Bij Thaiboksen heeft ook niemand een band nodig. Je hebt geen band nodig om in een bepaalde categorie competitie te kunnen draaien. Als je veel wint of verliest, ga je door naar een ander niveau.
Misschien wil je het nog eens uitleggen, wat is de waarde van een band in een competitie?

FightingDutchman
29-04-2010, 10:48
Je weet dat een band enkel bedoeld is om je Gi dicht te houden? Heeft echt geen toegevoegde waarde om je wedstrijdniveau te bepalen. Bij Thaiboksen heeft ook niemand een band nodig. Je hebt geen band nodig om in een bepaalde categorie competitie te kunnen draaien. Als je veel wint of verliest, ga je door naar een ander niveau.
Misschien wil je het nog eens uitleggen, wat is de waarde van een band in een competitie?

Maar dat andere niveau waar jij over praat word gekenmerkt door de banden. Dus of je een poule nou A, B of C klasse noemt, of je zegt, Bruin, Paars en Blauwe band, het komt op hetzelfde neer. Behalve dan dat die band inderdaad handig is om je jas dicht te knopen.

Budokan
29-04-2010, 20:46
Maar dat andere niveau waar jij over praat word gekenmerkt door de banden. Dus of je een poule nou A, B of C klasse noemt, of je zegt, Bruin, Paars en Blauwe band, het komt op hetzelfde neer. Behalve dan dat die band inderdaad handig is om je jas dicht te knopen.

En dan komen we toch weer op de eigenlijke vraag van deze discussie, hoe snel geef je een BJJ band aan een topworstelaar of judoka die al heel snel het wedstrijdniveau aan kan van een blauwe, paarse of zwarte band?

universele
29-04-2010, 21:31
Deze mensen zullen zeker een voor sprong hebben en tijdens wedstrijden met hun favo technieken kunnen winnen.
Wanneer hun trainer ook tijdens de training hun niet favo technieken ziet verbeteren.
Zal het snel gaan lijkt mij, het blijven andere sporten maar als je het kan is het goed.
Zo lees ik het in voorgaande stukken.
Klinkt niet zo heel moeilijk en ja dat kan per trainer verschillen.

remco pardoel
29-04-2010, 22:14
Sportvision heeft t verhaal goed begrepen tijdens de lessen.
Als je traint en je doet je best op JOUW manier
dan ga je je hogere band op jouw tempo halen

En nu trainen allemaal
;)