PDA

View Full Version : NK Grappling Ede: Tatsujin Dojo bedankt!



lopez86
13-03-2010, 16:44
Vandaag was ik (net zoals veel forumbroeders) in Ede.
De groep waarmee ik zou gaan ging niet omdat er bekend werd gemaakt dat er niet meer meegedaan kon worden vanwege teveel inschrijvingen.
Ik besloot op eigen houtje om toch te gaan met de instelling "wie weet" en ik kon gelukkig toch nog meedoen.

Alleen, had ik dus geen coach :( en omdat de eerste partij al binnen luttele seconden op flying armbar ala rumina sato :eek: werd gewonnen en volgens mij iedereen in mijn poule ff een keer diep slikte dacht ik toch wel dat dat handig was.
Dus ik wat rondvragen en de mensen van Tatsujin dojo waren gelukkig bereid me te helpen.

Dus bij deze; Roemer Trompert, Titiana van Polanen, Martijn de Jong en Roberto van Tatsujin Dojo bedankt voor de coaching en zorg! :thup:
En ook de mensen van Budo Academy bedankt, hoewel het stampvol was was de sfeer super en heb ik het super naar mijn zin gehad :thup:

Effective
13-03-2010, 16:50
Oke dan! Nog wat gewonnen?

Slome
13-03-2010, 16:57
kijk dat is dan toch weer leuk om te horen....

verbroedering.... haha....

Jeru
13-03-2010, 17:25
Dus bij deze; Roemer Trompert, Titiana van Polanen, Martijn de Jong en Roberto van Tatsujin Dojo bedankt voor de coaching en zorg! :thup:


Nu noem je ook wel een paar toppers op :) Tatsujin FTW :cool2::lol:

Hoe ging het verder?

Simone
13-03-2010, 17:33
:thup:Leuk zeg!

bazooka
13-03-2010, 18:32
HEt was een mooi toerbnooi met een goede sfeer. Alle matten waren continue bezet, dus dat was ook goed geregeld.

Maar de meeste scheidsrechters waren volgens mij echt van straat geplukt. Ik heb meerdere malen gezien hoe een scheidsrechter sidemount riep wanneer een vechter zuilings boven zijn geturtelde tegenstander lag. Ook back en backmount werden regelmatig gegeven wanneer er nog niet 2 hooks in waren. Ik kreeg het idee dat veel scheidsrechters nog nooit een grappling wedstrijd hebben gezien en vannochtend waren geinstrueerd over het puntensysteem.

RisingSun
13-03-2010, 19:42
HEt was een mooi toerbnooi met een goede sfeer. Alle matten waren continue bezet, dus dat was ook goed geregeld.

Maar de meeste scheidsrechters waren volgens mij echt van straat geplukt. Ik heb meerdere malen gezien hoe een scheidsrechter sidemount riep wanneer een vechter zuilings boven zijn geturtelde tegenstander lag. Ook back en backmount werden regelmatig gegeven wanneer er nog niet 2 hooks in waren. Ik kreeg het idee dat veel scheidsrechters nog nooit een grappling wedstrijd hebben gezien en vannochtend waren geinstrueerd over het puntensysteem.

Ik ben vandaag niet aanwezig geweest dus ik kan alleen spreken over vroegere edities waar ik ook scheids ben geweest in ede. Het is natuurlijk bekend dat het in nederland niet overloopt van scheidsrechters en juryleden in de vechtsportwereld. Vaak zie ik oproepen voorbij komen o.a. op mixfight waarin wordt gevraagd om je op te geven voor een cursus scheidsen. In ede is een hele enthousiaste groep mensen die al een aantal jaar een super populair grappling toernooi organiseren. Ik ben zelf aanwezig geweest bij de start van dit concept een aantal jaar geleden en toen moest ik ook leren hoe het is om in de praktijk te scheidsen. Dit is in de praktijk een stuk lastiger dan het lijkt, maar oefening baart kunst. Het zou goed kunnen zijn dat ik destijds ook wat kleine foutjes heb gemaakt tijdens het scheidsen maar dit hoort allemaal bij de groei van de sport. Hoe meer partijen je scheidst, hoe beter het gaat. De sport is de laatste tijd hard aan het groeien en daar hoort dit allemaal bij toch! Als dezelfde vrijwilligers (want zo is het natuurlijk wel!) de volgende keer weer partijen scheidsen zullen er al een stuk minder foutjes gemaakt worden. Zolang er nog geen blikken profesionele geschoolde scheidsrechters en juryleden in de supermarkt te koop zijn zal dit de manier zijn om de sport op een hoger niveau te helpen.
Ik schrijf dit puur uit mijn eigen ervaring en gedachte hierover en heb niets meer te maken met de organisatie. Probeer die dus los te zien van hetgeen ik geschreven heb ok:thup:

straks
13-03-2010, 19:57
Ik vond het een super dag!:pimp:

bart1980
13-03-2010, 20:09
heey man wat heb je gedaan???

761217186
13-03-2010, 20:32
Ede is altijd top!!!
Jammer dat ik er niet bij kon zijn.:thup:

Wim
13-03-2010, 20:39
Congrats voor de organisatie weeral!
Ik geloof dat er deze keer 9 matten waren die continue bezet waren.
Een hele prestatie om dit te presteren :thup:

Mr 1 Leg
14-03-2010, 07:29
Congrats voor de organisatie weeral!
Ik geloof dat er deze keer 9 matten waren die continue bezet waren.
Een hele prestatie om dit te presteren :thup:x2 ik had al om 12u gedaan met vechten het ging echt snel EDE is toch tot hier toe het beste om te gaan graplen om 15u30 al terug in antwerpen top voor de organisatie :thup:

The"Golden"Greek
14-03-2010, 07:58
Het was enorm druk bezet, goed niveau en er was een super sfeertje.

unicorn_mq
14-03-2010, 10:22
HEt was een mooi toerbnooi met een goede sfeer. Alle matten waren continue bezet, dus dat was ook goed geregeld.

Maar de meeste scheidsrechters waren volgens mij echt van straat geplukt. Ik heb meerdere malen gezien hoe een scheidsrechter sidemount riep wanneer een vechter zuilings boven zijn geturtelde tegenstander lag. Ook back en backmount werden regelmatig gegeven wanneer er nog niet 2 hooks in waren. Ik kreeg het idee dat veel scheidsrechters nog nooit een grappling wedstrijd hebben gezien en vannochtend waren geinstrueerd over het puntensysteem.

Ik kan hier maar een ding op zeggen laat maar eens zien hoe jij het doet.
Er zijn 4 wedstrijd dagen dus je kan je 4x per jaar nuttig maken als goede scheids,

Een van de 40 vrijwilligers die voor de fun helpt groet
je kan je opgeven op www.yoseikan.nl (http://www.yoseikan.nl) en dan naar contact.
Ben erg benieuwd of je er de volgende keer staat als top scheids.:eek:

bazooka
14-03-2010, 11:22
Ik kan hier maar een ding op zeggen laat maar eens zien hoe jij het doet.
Er zijn 4 wedstrijd dagen dus je kan je 4x per jaar nuttig maken als goede scheids,

Een van de 40 vrijwilligers die voor de fun helpt groet
je kan je opgeven op www.yoseikan.nl (http://www.yoseikan.nl) en dan naar contact.
Ben erg benieuwd of je er de volgende keer staat als top scheids.:eek:

Ik wil als eerste duidelijk maken dat ik niemand persoonlijk wil aanvallen. Het is een hele mooie zaak dat er vrijwilligers zijn.

Ik ben zelf ook als vrijwilliger in de organisatie van de Dutch open betrokken geweest, maar niet als scheidsrechter. Daar moet je bij het Dutch Open minimaal een paarse band voor hebben en die heb ik helaas nog niet. Dus ik wil ook echt niet de indruk wekken dat ik wel een geweldige scheidsrechter zou zijn. Scheidsrechters maken altijd fouten, al zijn het zwarte banders. Maar als een scheidsrechter niet weet wat een sidemount is of niet weet wat het betekent dat er 2 hooks in moeten voor een back of back mount dan gaat dat mij toch echt iets te ver.

Maar zoals ik al eerder zei, ik vond de organisatie zelf echt top, want alle matten waren continue bezet en ik weet uit eigen ervaring hoe moeilijk het is om dat voor elkaar te krijgen. En dat de accomodatie te klein was, waardoor het eigenlijk te druk was en ik moest improviseren om me ergens op te warmen vond ik ook helemaal niet erg, want het is juist positief dat het toernooi zo groot is geworden en het zorgde voor een goede sfeer.

Wim
14-03-2010, 17:21
De meest voorkomende fout die ik zag gemaakt worden door scheidsrechters, is dat ze punten soms te snel geven. Volgens mij moet je minimum drie seconden de positie controleren om punten te krijgen.

Dit is zeker geen kritiek op de organisatie, want die was super. En scheidsrechter spelen is niet zo eenvoudig als het lijkt, heb ik zelf mogen ervaren :)
Mss gewoon een punt waar volgende keer rekening mee kan gehouden worden.

Tizy
14-03-2010, 19:13
Vandaag was ik (net zoals veel forumbroeders) in Ede.
De groep waarmee ik zou gaan ging niet omdat er bekend werd gemaakt dat er niet meer meegedaan kon worden vanwege teveel inschrijvingen.
Ik besloot op eigen houtje om toch te gaan met de instelling "wie weet" en ik kon gelukkig toch nog meedoen.

Alleen, had ik dus geen coach :( en omdat de eerste partij al binnen luttele seconden op flying armbar ala rumina sato :eek: werd gewonnen en volgens mij iedereen in mijn poule ff een keer diep slikte dacht ik toch wel dat dat handig was.
Dus ik wat rondvragen en de mensen van Tatsujin dojo waren gelukkig bereid me te helpen.

Dus bij deze; Roemer Trompert, Titiana van Polanen, Martijn de Jong en Roberto van Tatsujin Dojo bedankt voor de coaching en zorg! :thup:
En ook de mensen van Budo Academy bedankt, hoewel het stampvol was was de sfeer super en heb ik het super naar mijn zin gehad :thup:



graag gedaan en je hebt het top gedaan! till next time ;)

Briant
14-03-2010, 20:50
De meest voorkomende fout die ik zag gemaakt worden door scheidsrechters, is dat ze punten soms te snel geven. Volgens mij moet je minimum drie seconden de positie controleren om punten te krijgen.

Dit is zeker geen kritiek op de organisatie, want die was super. En scheidsrechter spelen is niet zo eenvoudig als het lijkt, heb ik zelf mogen ervaren :)
Mss gewoon een punt waar volgende keer rekening mee kan gehouden worden.


Ik denk dat een interne scheidsrechtercursus een goed idee zou zijn, ik zal een voorstel doen bij de organisatie.

lopez86
16-03-2010, 00:13
TTT


heey man wat heb je gedaan???

Van de vijf er twee gewonnen.
2x in armbar gelopen :fp: en 1x verloren op gogoplata waarvan ik geen idee heb hoe ik erin beland was.
Die jongen won uiteindelijk ook mijn klasse geloof ik.
Verder 1x gewonnen op sub met armbar en op punten met een triangle die niet helemaal zat.


De meest voorkomende fout die ik zag gemaakt worden door scheidsrechters, is dat ze punten soms te snel geven. Volgens mij moet je minimum drie seconden de positie controleren om punten te krijgen.

Dit is zeker geen kritiek op de organisatie, want die was super. En scheidsrechter spelen is niet zo eenvoudig als het lijkt, heb ik zelf mogen ervaren :)
Mss gewoon een punt waar volgende keer rekening mee kan gehouden worden.

Als ik wat meer ervaren ben op de grond lijkt me het leuk om ook te scheidsen, alleen heb ik geen BJJ als achtergrond en zal ik dus ook nooit een paarse band hebben.
Wat zijn de eisen waaraan je moet doen voor zoiets?