PDA

View Full Version : Jan Plas: dan toch nog...



Slome
26-03-2010, 17:32
Kickbokslegende toch KO?

http://www.parool.nl/static/FOTO/pe/4/15/5/media_xl_216680.jpg?20100326143150

AMSTERDAM - Kickbokstrainer Jan Plas is al decennia een naam in de Amsterdamse onderwereld. Hij ontliep altijd de cel, maar op zijn 65ste dreigt die alsnog.

In zijn tak van sport - kickboksen en het nog gewelddadiger K-1 - wordt hij tot de wereldtop gerekend. Sensei Jan Plas importeerde het kickboksen in de jaren zeventig in Amsterdam, en in het recente verleden begeleidde hij wereldkampioenen als Ernesto 'Mister Perfect' Hoost en Peter 'Lumberjack' Aerts.

''Jan Plas is een wereldtrainer/vent alsmede een zeer goede vechter zelf," heet het op de talloze internetsites van de martial arts. Volgens justitie houdt Plas er echter ook nog een parallelle carrière op na: hij figureert al decennia in de Amsterdamse onderwereld, en niet als kleine krabbelaar.

In de jaren tachtig dook hij al op bij de ontvoering van drugshandelaar Gijs van Dam junior (inmiddels geliquideerd), in de jaren negentig werd hij gearresteerd als handlanger van hasjbaron Johan 'de Hakkelaar' Verhoek.

Altijd kwam Plas weer met de schrik vrij (volgens geruchten dankzij uitstekende contacten binnen het opsporingsapparaat) maar als het aan de Nationale Recherche en het landelijk parket ligt is die ongrijpbaarheid definitief verleden tijd.

Plas wordt er nu van verdacht dat hij jarenlang een van de spilfiguren is geweest binnen een internationale criminele organisatie, die onder meer zeecontainers vol efedrine van Pakistan en Congo naar Australië en België heeft gesmokkeld, straatwaarde enkele tientallen miljoenen.

Efedrine is de belangrijkste grondstof voor med-amfetamine, ofwel speed, op de gebruikersmarkt bekend als 'crystal meth' en 'ice'. Med-amfetamine is vooral in Australië een groot probleem.

Jan Plas trad in de organisatie aanvankelijk slechts op als bodyguard, maar zijn takenpakket werd al snel uitgebreid. In samenwerking met de Nationale Recherche heeft ook de Australische politie een onderzoek ingesteld. Daarbij zijn, in 2008, meerdere afnemers van de organisatie aangehouden.

http://www.dekoele.nl/jan%20plas.jpg

Tevens werd een hoge Australische politiechef opgepakt wegens corruptie: Mark Standen, de tweede man van de drugsbestrijdingsdienst in New South Wales. Inmiddels is vastgesteld dat Standen de Australische tak van de organisatie uit de wind heeft gehouden. Standen vervalste bewijsmateriaal in ruil voor geld en zou na een inval drugs door de wc hebben gespoeld. Hij was gokverslaafd en leed onder een gokschuld van circa zes ton in euro's. Zijn val sloeg in Australië in als een bom.

Plas werd eveneens aangehouden in 2008. Lopende het onderzoek werd hij voorlopig vrijgelaten. Volgende week moet hij voor de rechtbank in Haarlem verschijnen, waarbij het landelijk parket ervan uitgaat dat hij dit keer zal worden veroordeeld. ''Het is niet niks, wat er ligt," zegt een woordvoerder.
Tegelijk met Plas werden in 2008 overigens ook zijn dochter en schoonzoon aangehouden, beiden op verdenking van belastingfraude en witwasserij. Die zaak stond los van Plas seniors rol in de smokkelbende. Onlangs besliste het OM dat dochter en schoonzoon, die bij de politie werken, niet verder zullen worden vervolgd.

Het Amsterdamse politiekorps heeft inmiddels wel besloten de twee op grond van het integriteitsbeleid te ontslaan.

bron: Het Parool Amsterdam

rafi
26-03-2010, 17:39
ze moeten hem in een plas verdrinken.

makavelli
26-03-2010, 17:45
gaat lekker met de naam van de sport zo... maar goed dit moest er een keer van komen.

R.D.N
26-03-2010, 17:49
lijkt de telegraaf hier wel.....

Slome
26-03-2010, 17:51
voor wie de avond parool heeft (in amsterdam) pagina 7 is helemaal gevult met een artikel over Jan Plas... ik kan dit zelf niet inscannen en ook niet vinden op het internet...

Titel:
Bejaard en verdacht van miljoenensmokkel

MMAFAN-1122
26-03-2010, 18:13
Tja.. slecht nieuws!

kooivechter
26-03-2010, 18:28
die gast leert het ook nooit af. Die sterft als bejaarde crimineel. zonde van zo'n trainer

Kalikula
26-03-2010, 18:32
Toevallig dit. Ik ontdekte vandaag de website crimesite.nl en ik verbaasde mij over de hoe veelheid mensen uit de vechtsport die er genoemd worden waaronder Jan Plas. Als ik het goed begrijp heeft een manager van een team zelfs twee mensen vermoord. Btw ik Het Parool, het is niet niks wat Plas mogelijk heeft uitgespookt. Trouwens crimesite.nl leest als een spannend kinderboek!

goro
26-03-2010, 18:34
Kickbokslegende toch KO?

http://www.parool.nl/static/FOTO/pe/4/15/5/media_xl_216680.jpg?20100326143150


In zijn tak van sport - kickboksen en het nog gewelddadiger K-1 -

Nog geweldadiger K1! Haha

blackadder
26-03-2010, 18:37
Nog geweldadiger K1! Haha
x2
Viel mij ook meteen al op.
:lol:

Slome
26-03-2010, 18:41
x2
Viel mij ook meteen al op.
:lol:

dat is toch precies wat K-1 zelf wil: zie ander topic;)

Sendur
26-03-2010, 18:47
Plas wordt er nu van verdacht dat hij jarenlang een van de spilfiguren is geweest binnen een internationale criminele organisatie, die onder meer zeecontainers vol efedrine van Pakistan en Congo naar Australië en België heeft gesmokkeld, straatwaarde enkele tientallen miljoenen.

Zo dat is geen kattenpis.
Wel jammer dat ze zo weer de sport afschilderen maarja achja.

Wij weten wel beter.

knift
26-03-2010, 19:04
"zucht" je krijgt er toch huilbuien van van al dat gezeik over de vechtsport!

Hans Vos
26-03-2010, 19:44
dit soort verhalen moet je lezen als een jongensboek , het is zolang als ik me kan herrinneren nooit anders geweest dat de sport en de criminele wereld zogenaamd hand in hand gaan . ik zeg zogenaamd omdat we niet moeten vergeten dat het merendeel van de beoefenaars van deze criminele sport gewoon op school zitten en/of werken en niets weten van het "wereldje "laat staan dat ze er bij betrokken zijn . groet hans

Peter0711
26-03-2010, 19:52
Ik vroeg me al af of we hier nog iets van zouden horen..Erg jammer dit inderdaad!!

Kalikula
26-03-2010, 19:58
Het meerendeel is inderdaad fatsoenlijk burger, maar op crimesite.nl zag ik wel behoorlijk wat relaties tussen de vechtsport en het wereldje.

OXY
27-03-2010, 05:21
Dit is zo simpel, ga eens een kick/boksles bij Kops bekijken wat daar gemiddeld mee traint, advocaten, grafisch ontwerpers, kunstenaars, It-ers en nog veel meer hoog (normaal) opgeleiden mensen. (niet dat de zogenaamde criminelen geen opleiding hebben genoten)

Denk dat je bij de plaatselijke Ping-Pong club ook iemand vindt die zich niet aan de wet houdt. Dat lees je alleen nooit terug, "ping-ponger opgepakt voor vechtpartij".

Maar ja, dit is het al oude verhaal, wat iedere keer weer opduikt.

pdr
27-03-2010, 10:20
Ach wat zal ik ervan zeggen. Laatst bij een kickboksgala in Nijmegen zag ik da een growshop eigenaar zijn nieuwse kasten voor het kweken van wiet mocht promoten. Tevens zijn er diverse vechtpartijen uitgebroken omdat sommige teveel hadden gedronken en gesnoven. Dit zie je niet snel terug bij een ping-pong wedstrijd.

Tevens zijn er ook connecties te leggen tussen de handel in softdrugs en de vechtsport. Deze zijn helaas aardig met elkaar verweven. In het verleden mocht zelfs de baas van de Hell Angels een prijsuitreiking doen. Ook is de grote baas van Golden Glory ook geen lieverdje. Deze zat vol in de handel van harddrugs en heeft tevens 2 personen doodgeschoten. Ook menig vechter van he desbetreffende team heeft geen schone handen.

Ik denk dat we niet andere mensen de schuld moet geven maar eerst de hand in eigen boezem moeten steken.

Anton09
27-03-2010, 11:27
Ach wat zal ik ervan zeggen. Laatst bij een kickboksgala in Nijmegen zag ik da een growshop eigenaar zijn nieuwse kasten voor het kweken van wiet mocht promoten. Tevens zijn er diverse vechtpartijen uitgebroken omdat sommige teveel hadden gedronken en gesnoven. Dit zie je niet snel terug bij een ping-pong wedstrijd.

Tevens zijn er ook connecties te leggen tussen de handel in softdrugs en de vechtsport. Deze zijn helaas aardig met elkaar verweven. In het verleden mocht zelfs de baas van de Hell Angels een prijsuitreiking doen. Ook is de grote baas van Golden Glory ook geen lieverdje. Deze zat vol in de handel van harddrugs en heeft tevens 2 personen doodgeschoten. Ook menig vechter van he desbetreffende team heeft geen schone handen.

Ik denk dat we niet andere mensen de schuld moet geven maar eerst de hand in eigen boezem moeten steken.

Klopt als een bus! Zolang de lokale penose nog de viptafels bevolkt en gala's gesponsord worden door growshops, zal vechtsport altijd geassocieerd blijven met de penose. Als we onze sport serieus nemen, moeten we hieraan paal en perk stellen. Tot die tijd hebben we geen recht van spreken wat betreft het slechte imago van onze sport.

micha
27-03-2010, 11:40
tja Hij is een hele goede trainer daar gaat het toch om

Effective
27-03-2010, 11:41
Efedrine, sjonge jonge.. dat zit toch gewoon in stackers enzo en in nog een hele rits sups? Overdreven dit..

micha
27-03-2010, 11:43
Klopt als een bus! Zolang de lokale penose nog de viptafels bevolkt en gala's gesponsord worden door growshops, zal vechtsport altijd geassocieerd blijven met de penose. Als we onze sport serieus nemen, moeten we hieraan paal en perk stellen. Tot die tijd hebben we geen recht van spreken wat betreft het slechte imago van onze sport.



:rolleyes:

lege gala's?

Hans Vos
27-03-2010, 12:20
ik denk dat de nederlandse vechtsport nooit zo groot was geworden als de sex industrie (casa rosa) de weed industrie (canna-en groenlicht almere) en de gokkasten industrie (HAG) =holland automatengroep en (SNOOKER NEDERLAND BV) = sam klepper en john mieremet er geen geld hadden in gestoken .
ik zelf ben altijd gesponsort geweest door alle bovenstaande bedrijven behalve canna en was daar erg blij mee want ik kon me alleen bezighouden met de sport .
wat die mensen prive deden heb ik me nooit wat van aan getrokken en ze hebben mij ook nooit gevraagt voor hand en span diensten .
crimineel gedrag begint bij je zelf en niet door invloeden van buitenaf .daar komt nog bij dat je van de echte penoze op de vip nooit last hebt maar dat de problemen altijd ontstaan door wanne bees groet hans

OXY
27-03-2010, 12:48
Ach wat zal ik ervan zeggen. Laatst bij een kickboksgala in Nijmegen zag ik da een growshop eigenaar zijn nieuwse kasten voor het kweken van wiet mocht promoten. Tevens zijn er diverse vechtpartijen uitgebroken omdat sommige teveel hadden gedronken en gesnoven. Dit zie je niet snel terug bij een ping-pong wedstrijd.

Tevens zijn er ook connecties te leggen tussen de handel in softdrugs en de vechtsport. Deze zijn helaas aardig met elkaar verweven. In het verleden mocht zelfs de baas van de Hell Angels een prijsuitreiking doen. Ook is de grote baas van Golden Glory ook geen lieverdje. Deze zat vol in de handel van harddrugs en heeft tevens 2 personen doodgeschoten. Ook menig vechter van he desbetreffende team heeft geen schone handen.

Ik denk dat we niet andere mensen de schuld moet geven maar eerst de hand in eigen boezem moeten steken.

In zekere zin ben ik het met je eens, dat we ook de hand in eigen boezem moet steken. Maar een K-1 vechter die bij een vechtpartij "aanwezig" is, scoort natuurlijk veel beter op de voorpagina als de ping-ponger.
En wat krijg je daardoor, dat er in ons land geen KIA als sponser te vinden is maar wel de plaatselijke growshop of het incassobureau.

Ook makkelijk is het om de vechtpartijen op gala's aan te halen, vechtpartijen zijn er wekelijks op de voetbalvelden en ook bij het ijshockey, ja zelfs bij het ping-pongen google (http://www.google.nl/#hl=nl&ei=L8-tS7CFHdO3rAer9IGnAQ&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&ved=0CAUQBSgA&q=vechtpartij+tafeltennis&spell=1&fp=6bc54ad77a0995ae) .

Hoeveel promoters, managers hebben we hier in dit land en om dan steeds die ene meneer te noemen, lees vandaag nog in de Telegraaf (http://www.telegraaf.nl/binnenland/6393898/__Ajax-topman_onder_vuur_na_TEG-drama__.html?p=3,2) dat de voorzitter van Ajax ook geen schone handen heeft. En de drugs dealende of van andere delicten verdachte voetballers zijn ook bekend in dit land.

Denk juist dat het heel goed gaat met de sport, kijk maar wat er tegenwoordig wordt uitgezonden op tv, een Najib Amhali die prijzen uitrijkt i.p.v. Big Willem.
En wat ik al eerder aanhaalde, denk dat het gemiddelde niveau van de mensen die tegenwoordig aan vechtsport doen aardig hoog ligt.

Osu

Peter0711
27-03-2010, 13:27
Eve off topic

Hoe is het eigelijk met Ron Nyqvist,zit die nu nog vast eigelijk..Heb me nooit zo verdiept in die situatie?

Pride_187
27-03-2010, 13:51
Ach wat zal ik ervan zeggen. Laatst bij een kickboksgala in NIJMEGEN.....

Dan heb je het ook wel over een stukje Nederland zeg..

Anderson
27-03-2010, 14:04
Hoe is het eigelijk met Ron Nyqvist,zit die nu nog vast eigelijk..Heb me nooit zo verdiept in die situatie?


Gelukkig wel criminelen horen in de cel

Spinelbow
27-03-2010, 14:06
was al tijden duidelijk toch

rafi
27-03-2010, 14:07
wat ik hoorde dat hij toen 18 jaar kreeg.

076
27-03-2010, 16:48
Ron is al met de voorbereidingen van zijn verlof bezig

Peter0711
27-03-2010, 17:19
O.k Maar hij is nog wel volop manager van Golden Glory dus begrijp ik!

Peter Aerts is een aantal jaren geleden toch ook weg gegaan bij Jan Plas,was dat in verband deze zaak?

BB
27-03-2010, 20:37
ik denk dat de nederlandse vechtsport nooit zo groot was geworden als de sex industrie (casa rosa) de weed industrie (canna-en groenlicht almere) en de gokkasten industrie (HAG) =holland automatengroep en (SNOOKER NEDERLAND BV) = sam klepper en john mieremet er geen geld hadden in gestoken .
ik zelf ben altijd gesponsort geweest door alle bovenstaande bedrijven behalve canna en was daar erg blij mee want ik kon me alleen bezighouden met de sport .
wat die mensen prive deden heb ik me nooit wat van aan getrokken en ze hebben mij ook nooit gevraagt voor hand en span diensten .
crimineel gedrag begint bij je zelf en niet door invloeden van buitenaf .daar komt nog bij dat je van de echte penoze op de vip nooit last hebt maar dat de problemen altijd ontstaan door wanne bees groet hans

Ik begrijp wel dat je blij was met het geld, maar heb je nooit het idee gehad van dat je profiteerde van crimineel geld en dat er voor dat geld heel veel leed is veroorzaakt? Ik oordeel niet hoor, maar ben er wel benieuwd naar.

Peter0711
27-03-2010, 20:50
Ik begrijp wel dat je blij was met het geld, maar heb je nooit het idee gehad van dat je profiteerde van crimineel geld en dat er voor dat geld heel veel leed is veroorzaakt? Ik oordeel niet hoor, maar ben er wel benieuwd naar.

Zo,en ik dacht dat ik al off topic ging haha :D

Kemal
27-03-2010, 23:48
Al met al is het wel weer een kl*te bericht.

Karel
28-03-2010, 12:43
Zo dat is geen kattenpis.
Wel jammer dat ze zo weer de sport afschilderen maarja achja.

Wij weten wel beter.

nou ja afgezien van dat het in het mma-gedeelte wordt gezet naast belangrijke sportberichten op een van de grootste vechtsportsites van NL

Illest
28-03-2010, 13:31
uhm wat doen die growshops eigenlijk verkeerd?

die gasten verkopen apparatuur voor het kweken en sponseren dus ook gala's (en vechters)...
??

micha
28-03-2010, 13:33
uhm wat doen die growshops eigenlijk verkeerd?

die gasten verkopen apparatuur voor het kweken en sponseren dus ook gala's (en vechters)...
??


is allemaal legaal.

oosterbuur
28-03-2010, 14:30
Het beste zou zijn als alle drugs legaliseerd worden. Het zal steeds mensen geeven die het gebruijken - legal of illegal.

Het crimineele gebeuren gaat dan vanweege het gebreek aan de astronomische winstmogelijkheiden van alleen weg.

Back to topic: Ik vind Jan Plas een van de grootste trainers ooit!

Marquis
28-03-2010, 14:47
wat die mensen prive deden heb ik me nooit wat van aan getrokken en ze hebben mij ook nooit gevraagt voor hand en span diensten .
crimineel gedrag begint bij je zelf en niet door invloeden van buitenaf


Zeg dat maar tegen die jochies die Badr met de grond gelijk maken omdat de vrienden van Badr geen 9-5 baan hebben.

OT. Jan is gewoon inhalig geweest.. LUL.