PDA

View Full Version : Kooigevecht terug in Nederland



joost
09-04-2010, 16:14
DRACHTEN - Zaterdag wordt er voor het eerst sinds dertien jaar in Nederland weer een kooigevecht gehouden. Topsport volgens de vechters, een bloederig straatgevecht volgens critici...

Het gevecht in een achtkantige, stalen kooi vindt in Drachten plaats, meldt de Leeuwarder Courant.
De organisatie en vechters spreken critici tegen en noemen de kooigevechten topsport. Er is volgens de organisatie geen sprake van ongelimiteerd geweld. Vechten in een kooi zou zelfs veiliger zijn dan in een ring. "Dat beeld van twee dwazen die op elkaar inhakken moet eens verdwijnen

http://www.telegraaf.nl/binnenland/6493874/__Kooigevecht_terug_in_Nederland__.html?p=2,3

GilbertYvelFan24
09-04-2010, 16:29
Vechten in een kooi zou zelfs veiliger zijn dan in een ring.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/6493874/__Kooigevecht_terug_in_Nederland__.html?p=2,3


Ja blijf het onbegrijpelijk vinden dat mensen niet begrijpen dat MMA in een kooi veel veiliger is dan in een ring.

Bij een ring kan je er makkelijk uitvallen. (Bij MT is dit ook het geval maar dan wel in veel midere maten). En je kan er bij een takedown zo maar uitkiepen als je bijv boven de 2m bent zoals een Struve of Schilt.

phranq
09-04-2010, 16:34
Repost. En er mag niet geslagen worden naar het hoofd heb ik begrepen... dus MMA kunnen we het niet noemen

GerritTonijn
09-04-2010, 16:42
Gaat dus de pancrease kant op?

bryan
09-04-2010, 17:01
maar ook stalen kooi ??? schept ook weer een lekker beeld hoor he..

phranq
09-04-2010, 17:03
maar ook stalen kooi ??? schept ook weer een lekker beeld hoor he..

Er staat achtkantig bij he.. ;) Maar ja, hij is wel van staal... rubber zou niet handig zijn..

Durfal
09-04-2010, 17:17
Repost. En er mag niet geslagen worden naar het hoofd heb ik begrepen... dus MMA kunnen we het niet noemen

Klopt frank geen slagen op het hoofd op de grond.
Klinkt misschien een beetje soft maar op deze manier wordt de octagon (de achtkantige kooi) wel op een mooie rustige manier weer ge introduceerd in NL.
Bij het begrip kooi denkt bijna iedereen meteen aan bloed aan de paal en overige barbaarse
vormen van grof geweld.
Juist door een redelijk "soft" gala in een octagon te houden kunnen buitenstaanders eens rustig wennen aan het idee van twee vechtsporters in een kooi.
Lijkt mij wel een zinvol initiatief.

Osu

dirk5
09-04-2010, 17:27
mijn vraag:

Is de meer waarde van de kooi dusdanig hoog dat je de "echte" regels overboord moet gooien? Word er nu niet een "buzz" gecreeerd rond een gala door het kooivechten te noemen, wat anders maar een "gewoon" mma-gala is?

CannieY
09-04-2010, 17:43
mee eens dat het een zinvol initiatief is

blackadder
09-04-2010, 17:45
Ja blijf het onbegrijpelijk vinden dat mensen niet begrijpen dat MMA in een kooi veel veiliger is dan in een ring.

Bij een ring kan je er makkelijk uitvallen. (Bij MT is dit ook het geval maar dan wel in veel midere maten). En je kan er bij een takedown zo maar uitkiepen als je bijv boven de 2m bent zoals een Struve of Schilt.
Maar hoe vaak gebeurt het nou dat je de ring uit flikkert?

dietrik
09-04-2010, 17:57
Klopt frank geen slagen op het hoofd op de grond.


Osu

En ook niet staand had ik begrepen. Ga dan op een mat vechten ofzo .

Durfal
09-04-2010, 19:18
Maar hoe vaak gebeurt het nou dat je de ring uit flikkert?

Valentijn overeem met zn 1.91 aan lengte al 2 x waarvan de x met G Yvel hem een hele zware nare schouderblessure opleverde!!!

blackadder
09-04-2010, 19:44
Valentijn overeem met zn 1.91 aan lengte al 2 x waarvan de x met G Yvel hem een hele zware nare schouderblessure opleverde!!!
En hoeveel jaren zaten ertussen? Sorry hoor. Maar men laat het altijd klinken alsof het bij elk gala met wat MMA partijen die in een ring worden gehouden minstens 1x gebeurt.

dirk5
09-04-2010, 19:57
Ik heb Tank Abbott ook wel ooit iemand over de rand van de kooi zien gooien....

FightingDutchman
09-04-2010, 20:38
Wat een trieste reacties staan er bij dat artikel zeg! Men schrijft gewoon maar wat op zonder zich in de sport te verdiepen blijkbaar...

TOON
09-04-2010, 23:44
als deze aangepaste regels het acceptatie-proces versnellen dan vind ik het geen probleem.....maar moet niet te vaak gebeuren.....vind ut maar niks geen slagen op het hoofd op de grond....

The Bulldog
10-04-2010, 01:42
als deze aangepaste regels het acceptatie-proces versnellen dan vind ik het geen probleem.........
helemaal mee eens...en daarom vecht ook iemand van ons daar....

leuke ervaring...

cholitzu
10-04-2010, 02:23
leuk initiatief imo, alleen het woord kooigevecht zal niet bijdragen aan het acceptatie proces.

Durfal
11-04-2010, 13:02
leuk initiatief imo, alleen het woord kooigevecht zal niet bijdragen aan het acceptatie proces.

In eerste instantsie niet daar heb je gelijk in.
De kranten riepen meteen het kooigevecht is terug in NL!!
Maar juist deze bewuste softe regels in de kooi,moeten de overheid en de overige instanties zoals college van B+W en de pers laten zien dat het ook anders kan in de kooi.
Dankzij de term kooigevecht zal het evenement in drachten scherp in de gaten gehouden worden.
En als men daar dan een gematigd gevecht laat zien in de kooi ,met idd softe regels dan kan de term kooigevecht juist in ons aller voordeel werken.
Komen we misschien ooit nog eens af van het negatieve beeld dat het woord kooigevecht alleen al oproept.....

Osu

mean machine
11-04-2010, 13:05
top de kooi is gewoon veel beter
alleen voor het publiek is het zicht met een ring beter

Mesut
11-04-2010, 13:27
Is er eigenlijk al een matchmaking bekend?

trainer Bv S'burg
11-04-2010, 18:14
In eerste instantsie niet daar heb je gelijk in.
De kranten riepen meteen het kooigevecht is terug in NL!!
Maar juist deze bewuste softe regels in de kooi,moeten de overheid en de overige instanties zoals college van B+W en de pers laten zien dat het ook anders kan in de kooi.
Dankzij de term kooigevecht zal het evenement in drachten scherp in de gaten gehouden worden.
En als men daar dan een gematigd gevecht laat zien in de kooi ,met idd softe regels dan kan de term kooigevecht juist in ons aller voordeel werken.
Komen we misschien ooit nog eens af van het negatieve beeld dat het woord kooigevecht alleen al oproept.....

Osu

idd goed inegatief, maar regels aanpassen zodat ze het accepteren of aan kunnen wennen (alleen duiven moeten wennen) en als het dan op termijn oké is, de regels weer veranderen zoals het spelletje in de octagon gespeeld wordt? Ja ja dat gaat vast werken :fp: Dus om dit voor de buitenwereld een succes te maken: Vechters zet een gematigd gevecht neer :sleep1:

gimgamgommetje
11-04-2010, 20:30
Ik heb het liefst ook zo min mogelijk regels. Maar ik vind dat er niks mis is met het idee om een veiligere wedstrijdvariant te maken tussen grappling en mma in. Ik heb nogal eens commentaar gehad toen ik een dag na een bokswedstrijd met een kapot hoofd netjes in stropdas op mijn werk verscheen. Ik kan me voorstellen dat er een behoorlijke categorie mensen baat heeft bij aangepaste regels. Je kunt de ring/kooi in , maar je hoeft je niet druk te maken dat je er de volgende dag minder knap uit ziet ;)

Gezien deze regels verwacht ik dat het vooral op de grond beslist wordt.
Ik ben in ieder geval erg benieuwd en ga ook kijken wat ze er die avond van maken.

Dat het geen echte professionele MMA partijen zijn dat snap ik ook wel.
Ik denk wel dat het een veilige manier is om mensen wat ervaring op te laten doen.
Officiele MMA partijen zijn er ook nog zat, dus des te meer smaken om uit te kiezen.

Dat de naam kooivechten steeds zo nadrukkelijk in de pers benadrukt wordt vind ik vreselijk jammer. Je had deze wedstrijdvorm ook op een mat kunnen doen, en dan had er geen haan naar gekraaid.

trainer Bv S'burg
11-04-2010, 20:48
Ik heb het liefst ook zo min mogelijk regels. Maar ik vind dat er niks mis is met het idee om een veiligere wedstrijdvariant te maken tussen grappling en mma in. Ik heb nogal eens commentaar gehad toen ik een dag na een bokswedstrijd met een kapot hoofd netjes in stropdas op mijn werk verscheen. Ik kan me voorstellen dat er een behoorlijke categorie mensen baat heeft bij aangepaste regels. Je kunt de ring/kooi in , maar je hoeft je niet druk te maken dat je er de volgende dag minder knap uit ziet ;) .

En daarom hebben ze nu een bokscap uitgevonden! En een wedstrijd variant van grapling en mma (in een kooi) noem ik judo in een fightshort :D

TheSkindo
12-04-2010, 01:49
Amateur Shooto kan ook nog

Joop Kasteel
12-04-2010, 10:26
Ik heb het liefst ook zo min mogelijk regels. Maar ik vind dat er niks mis is met het idee om een veiligere wedstrijdvariant te maken tussen grappling en mma in. Ik heb nogal eens commentaar gehad toen ik een dag na een bokswedstrijd met een kapot hoofd netjes in stropdas op mijn werk verscheen. Ik kan me voorstellen dat er een behoorlijke categorie mensen baat heeft bij aangepaste regels. Je kunt de ring/kooi in , maar je hoeft je niet druk te maken dat je er de volgende dag minder knap uit ziet ;)

Gezien deze regels verwacht ik dat het vooral op de grond beslist wordt.
Ik ben in ieder geval erg benieuwd en ga ook kijken wat ze er die avond van maken.

Dat het geen echte professionele MMA partijen zijn dat snap ik ook wel.
Ik denk wel dat het een veilige manier is om mensen wat ervaring op te laten doen.
Officiele MMA partijen zijn er ook nog zat, dus des te meer smaken om uit te kiezen.

Dat de naam kooivechten steeds zo nadrukkelijk in de pers benadrukt wordt vind ik vreselijk jammer. Je had deze wedstrijdvorm ook op een mat kunnen doen, en dan had er geen haan naar gekraaid.Mee eens, goed omschreven.


Iets anders, een nadere uitleg; ik loop al even mee en heb meegemaakt dat freefight, dat was toen de naam, op punt stond om verboden te worden, met name door mevrouw Terpstra..hik. Ik kan me een geval herinneren dat een gala in Ahoy! op losse schroeven kwam te staan toen B en W daar lucht van kregen. De promotor, een slimme jongen doopte 't gala snel om in "De nacht van 't karatejitsu"........en er was geen vuiltje aan de lucht, ik ben er nog geweest. (Dirk weet 't nog wel)

Ik bedoel hiermee te zeggen dat je 't allemaal in een opbouwend perspectief moet zien, zelfs het naampje is erg belangrijk. Als we zaterdag een leuk gala neerzetten en de acceptatie van de Octagon komt daardoor dichterbij, ik geloof dat echt, zijn we allemaal winnaar, toch?

Zijn er er hier eigenlijk mensen op MF die aan karatejitsu doen.........? (ik krijg die smile er niet achter?

Amen..

PigDog
12-04-2010, 10:34
De enige kans voor acceptatie voor de octagon is de wil van de commerciële zenders om hier met regelmaat UFC wedstrijden op het tv-programma te zetten.
Als dit een half jaar gebeurd (een TUF seizoentje of zo) dan is het leed zo geleden.
Mensen denken al gauw aan beesten in een kooi, zonder regels enz.
TV is het beste medium om mensen iets anders te laten zien...
Zo'n gala als dit is een goed initiatief, maar zet geen zoden aan de dijk...

Joop Kasteel
12-04-2010, 10:39
Feit is dat er een Octagon komt...in Drachten. Dat is lang geleden.

Of 't zoden aan de dijk zet zullen we zien, ik weet dat ook niet. Mocht 't niet lukken, hebben we ons best gedaan. Dat is beter dan praten...

inc
12-04-2010, 10:43
volgens mij is het allemaal niet zo moeilijk... noem het geen kooi, maar een veiligheidsring...het is te verklaren en bewezen dat het veiliger is dan een ring. Dan kan je gewoon Shooto/MMA organiseren in een "veiligheidsring".

Joop Kasteel
12-04-2010, 10:47
volgens mij is het allemaal niet zo moeilijk... noem het geen kooi, maar een veiligheidsring...het is te verklaren en bewezen dat het veiliger is dan een ring. Dan kan je gewoon Shooto/MMA organiseren in een "veiligheidsring".Daar heb je gelijk in. Wij hebben 't woord kooi bewust al jaren niet gebruikt. Ik durf zelfs te zeggen dat bijna 't hele probleem bij dat ene woord ligt.

Ik vind 't een hele goeie; veiligheidsring.

The old man
12-04-2010, 11:23
Daar heb je gelijk in. Wij hebben 't woord kooi bewust al jaren niet gebruikt. Ik durf zelfs te zeggen dat bijna 't hele probleem bij dat ene woord ligt.

Ik vind 't een hele goeie; veiligheidsring.

Als we nou ook nog gaan vertellen dat de kooi veiliger is dan de ring, is het dadelijk ook nog afgelopen met mma in de ring....vooral ambtenaren zullen dat niet snappen.
Vind trouwens ook de aan de aangepaste regels in de kooi geen stap de goede richting op , is net zoals zaalvoetbalregels op het veld toepassen.
Octagonfights moeten octagonfights blijven en geen ballenbak worden want dan blijft het een ballenbak in Nederland.

Dragon Tail
12-04-2010, 11:38
Daar heb je gelijk in. Wij hebben 't woord kooi bewust al jaren niet gebruikt. Ik durf zelfs te zeggen dat bijna 't hele probleem bij dat ene woord ligt.

Ik vind 't een hele goeie; veiligheidsring.

Veiligheidsring klinkt als soort trouwring om je vinger, maar dan erger.... ;)

'Afgeschermde ring' .... toch?

Garcia
12-04-2010, 11:51
Tja.. ik heb hier gemengde gevoelens over.

Ene kant denk ik van het is super dat er weer een octagon in Nederland mag staan waar in geknokt mag worden want dat leid hopelijk tot meer acceptatie van deze mooie vechtsport.

Echter vind ik de aanpassing van de regels pure onzin. Waarom moeten de regels aangepast worden als het gevecht in een octagon plaatsvind terwijl de mma regels wel gehandhaafd blijven als het gevecht in een ring is...

inc
12-04-2010, 11:56
afgeschermde ring klinkt ook goed, maar ik ben er meer voor om het positieve te benoemen, namelijk de veiligheid... een kooi en misschien ook afgeschermde ring benadrukt dat je opgesloten zit( ik snap wel dat de afscherming bestemt is voor de veiligheid, maar een leek niet).

BiCkOnE
12-04-2010, 12:03
volgens mij is het allemaal niet zo moeilijk... noem het geen kooi, maar een veiligheidsring...het is te verklaren en bewezen dat het veiliger is dan een ring. Dan kan je gewoon Shooto/MMA organiseren in een "veiligheidsring".


Dit lijkt inderdaad een goede oplossing...

TOON
12-04-2010, 12:12
hoe zet je het dan op het affiche? zaterdag 17 april aanstaande een veiligheidsring-gevechtgala te drachten.....

het blijft gewoon lastig zoiets idd, mensen hebben negatieve asociaties bij het woord kooi, om dat te doorbreken ... tja....das gewoon lastig....

inc
12-04-2010, 12:31
hoe zet je het dan op het affiche? zaterdag 17 april aanstaande een veiligheidsring-gevechtgala te drachten.....

het blijft gewoon lastig zoiets idd, mensen hebben negatieve asociaties bij het woord kooi, om dat te doorbreken ... tja....das gewoon lastig....

Hahaaa het klinkt ook mega wack * in mijn hoofd hoor ik zo'n filmtrailer stem*...misschien willen wij wel te veel... en stoer laten klinken en van het stigma af...

Volgens mij is het net als vissen... dit even uit hangen tot ze happen en dan gewoon de taal voeren die het beste in de mond licht( en dat is toch echt "kooi")

Kerberos
12-04-2010, 13:53
Eindelijk een octagon! Jaren wachten, hoop dat het het waard is in kleingeestig Nederland.

PigDog
12-04-2010, 14:59
Feit is dat er een Octagon komt...in Drachten. Dat is lang geleden.

Of 't zoden aan de dijk zet zullen we zien, ik weet dat ook niet. Mocht 't niet lukken, hebben we ons best gedaan. Dat is beter dan praten...

Kudo's voor het "je best doen" en natuurlijk; Als er niks gebeurt is het helemaal niet goed. Feit is dat we altijd toonaangevend zijn geweest in deze sporten (nog trouwens) maar er altijd heel moeilijk gedaan wordt over acceptatie door de ambtenarij. Nu is het wel zo dat in de states, waar ze dit dus wel goed oppakken, de voorsprong wel wat groot word.
Ik ben daar in kleine steden (zoals Drachten) op Octagon-gala's geweest, waar we hier onze vingers bij af zouden likken.
Daar is er dus wel acceptatie voor zulke sporten en is het ook geen schande om zoiets te sponsoren.
Nederland is wat dat betreft nog wel preuts....

protput
12-04-2010, 15:29
Nederland is wat dat betreft nog wel preuts....

Ach troost je, België in ieder geval ook. Kamer-en Parlementsleden laten zich niet weerhouden door hun gebrek aan informatie, om de meest onzinnige uitspraken te doen:

http://www.dekamer.be/doc/PCRA/html/51/ap114.html

"02 Vraag van mevrouw Annick Saudoyer aan de
vice-eerste minister en minister van Justitie over
"de organisatie van niet-gereglementeerde free-
fightwedstrijden" (nr. P664)

02.01 Annick Saudoyer (PS): In Komen en
Pepinster vinden binnenkort zogenaamde "free
fights" plaats. De jonge vechtersbazen die aan dit
"spel" deelnemen, komen vaak uit achtergestelde
milieus en ontvangen bitter lage premies. Er zijn
geen regels, wat vaak tot ernstige verwondingen of
zelfs tot de dood leidt. Volgende zondag worden in
Komen zo'n 4.000 toeschouwers verwacht voor een
evenement dat door een Franse club in een
gebouw van de gemeente wordt georganiseerd. In
Frankrijk zijn "free fights" immers verboden.
Kent u dit verschijnsel? In welke mogelijkheden
voorziet de wetgeving om toezicht op dergelijke
wedstrijden te houden en de verantwoordelijkheid
van eenieder te bepalen?