PDA

View Full Version : Een stukje over de voormalige Iraanse worstelaar Alireza Dabir



wrestler_nl
13-04-2010, 01:25
Alireza Dabir is een voormalige Vrije-Stijl worstelaar (58kg & 66kg) uit Iran die een goude medaille heeft gewonnen in de olympische spelen in 2000(sydney). Hij was geboren in 1977 in een kleine stad in Iran genaamd Ray. Dabir heeft meerdere medailles gewonnen wereldkampioenschappen , waarvan 1 goude medaille (1998) en 3 zilveren medailles (1999,2001 en 2002). Ook heeft hij een zilvere medaille gewonnen op de aziatische kampioenschappen in 2002. In 2004 nam hij deel aan de olympische spelen , maar hij raakte geblesseerd en heeft dus verloren & heeft dus geen medaille kunnen winnen. Mede door zijn blessure is hij tot de conclusie gekomen om te stoppen met Worstelen.

http://olympic.iransports.net/imgs/dabir_2.jpg


http://olympic.iransports.net/imgs/dabir_1.jpg



http://i6.tinypic.com/8evl55l.jpg



http://www.iranwrestling.com/images%5Cwrestlers%5C6.jpg



http://www.youtube.com/watch?v=qL-uGjb9i0k




http://www.youtube.com/watch?v=Bs_puogHrMA&feature=related

Tony
13-04-2010, 10:40
Ongelofelijk hoeveel worstel talent er rondhuppelt in Iran...

Hoe komt het zo dat deze sport zo populair is aldaar?

wrestler_nl
13-04-2010, 17:02
Iran heeft idd erg veel worsteltalent. Komt waarschijnlijk omdat er zoveel clubs en toernooien zijn. En d sport wordt erg gewaardeerd door de mensen

danial
13-04-2010, 17:41
Hij doet nou Skiën toch?
Hij was de beste in zijn gewicht-klasse

Sadix
13-04-2010, 17:46
op de vraag waarom worstelen daar zo populair is:

Ik ben zelf Koerdisch, en in de Koerdische cultuur is worstelen gewoon vet belangerijk. Mijn vader, en opa's staan nog steeds allemaal bekend als grote worstelaars.

Vroeger deden ze ipv vechten worstelen bij ons in het dorp, en de winnaar, de beste van de dorp genoot van zijn faam dan en werd echt gerespecteerd. Ze gingen ook naar andere dorpen om die kampioenen uit te dagen.

Als ik vroeger met mijn andere neven thuis was en mijn oom of broers kwamen, dan moesten we gelijk worstelen van ze om te kijken wie de beste was. EN nu doe ik precies het zelfde bij mijn kleine neefjes haha.

Helaas is het worstelen greco roman stijl, dus als je rug plat op de grond is, heb je verloren. Dus mijn BJJ trucjes, zoals de triangle en de guard etc kan ik niet gebruiken.

hier dus een korte uitleg over waarom worstelen in het midden oosten populair is.
Nederland : kickboksen
Daar: worstelen.


Osu.

wrestler_nl
13-04-2010, 18:22
[QUOTE=danial;904107]Hij doet nou Skiën toch?
Hij was de beste in zijn gewicht-klasse

Volgens wiki is hij nu bezig met studies. Hij was idd de beste

The_Rock
13-04-2010, 19:27
In Bosnie was het ook zo dat de beste worstelaar t meest respect kreeg van de mensen. Vroeger had je mannen in je dorp die 10kg lichter of 30kg zwaarder waren maar om je te bewijzen moest je het tegen hun opnemen. We organiseerden zelfs toornoien en dan kwam het hele dorp/stad bij elkaar om te genieten. Dat is iets wat met de jaren mee verdwenen is in Bosnie. Nu zijn de jongeren gericht op het kick box maar de oude generatie weet wat de meest dominante vechtsport is. Ik kan me voorstellen hoe erg het in Iran is.

Pahlavan
13-04-2010, 19:38
jammer dat mma in iran geen grote sport is (voor zover ik weet)... met al die top worstelaars die daar rondlopen zouden ze een goede base hebben voor mma

ik ben zelf geboren in iran en je hebt daar als het ware in elk wijk wel een worstelclub zitten

danial
13-04-2010, 19:43
jammer dat mma in iran geen grote sport is... met al die top worstelaars die daar rondlopen zouden ze een goede base hebben voor mma

ik ben zelf geboren in iran en je hebt daar als het ware in elk wijk wel een worstelclub zitten

MMA en kickboks wordt steeds groter daar.
Ik ben daar uitgenodigd om MMA seminar te geven.
Ze groeien wel snel

Pahlavan
13-04-2010, 19:54
MMA en kickboks wordt steeds groter daar.
Ik ben daar uitgenodigd om MMA seminar te geven.
Ze groeien wel snel

ik hoop dat ze in iran flink aandacht besteden aan het standup deel... dat gecombineerd met hun worstel skills en toughness en er zullen een aantal goede mma vechters kunnen ontstaan daar

Djani
13-04-2010, 20:16
In Bosnie was het ook zo dat de beste worstelaar t meest respect kreeg van de mensen. Vroeger had je mannen in je dorp die 10kg lichter of 30kg zwaarder waren maar om je te bewijzen moest je het tegen hun opnemen. We organiseerden zelfs toornoien en dan kwam het hele dorp/stad bij elkaar om te genieten. Dat is iets wat met de jaren mee verdwenen is in Bosnie. Nu zijn de jongeren gericht op het kick box maar de oude generatie weet wat de meest dominante vechtsport is. Ik kan me voorstellen hoe erg het in Iran is.

Serious? Dat wist ik niet eens. Ik heb daar nooit van gemerkt bij mijn familiedorp. In Tuzla ook niet. Komt MMA een beetje op inmiddels ofniet?

Djani
13-04-2010, 20:22
ik hoop dat ze in iran flink aandacht besteden aan het standup deel... dat gecombineerd met hun worstel skills en toughness en er zullen een aantal goede mma vechters kunnen ontstaan daar

Is er sprake van buitengewone toughness in Iran? Naar mijn ervaring zijn Iraanse mensen bijna geweldsschuw over het algemeen. Heb ook een hoop Iraanse jongens met foundation en andere make-up dingen gezien. Dat doen ze niet allemaal, mijn vrienden niet bijv, maar ook een hoop wel:D

The_Rock
13-04-2010, 20:52
Serious? Dat wist ik niet eens. Ik heb daar nooit van gemerkt bij mijn familiedorp. In Tuzla ook niet. Komt MMA een beetje op inmiddels ofniet?

Raar dat je dat nooit mee hebt gemaakt. Onze mensen zien een krachtig iemand met een goed figuur als godelijk ..als die persoon ook nog eens kon worstellen dan was ie de man. Kijk maar naar Srebrenica. Ze organiseerden daar een soort van Olympische Spelen maar dan de bosnische versie ..en alleen voor bosniers. Iedereen had het over dat worstel gebeuren de volgende dag. De rest was minder belangrijk.

Nu heb je kickboxers als Salko Zildzic ..die je moet kennen als Tuzlak :p ..maar MMA blijft ver weg uit Bosnie en ik denk ook dat dat zo zal blijven.

wrestler_nl
13-04-2010, 23:59
Is er sprake van buitengewone toughness in Iran? Naar mijn ervaring zijn Iraanse mensen bijna geweldsschuw over het algemeen. Heb ook een hoop Iraanse jongens met foundation en andere make-up dingen gezien. Dat doen ze niet allemaal, mijn vrienden niet bijv, maar ook een hoop wel:D

Er is idd wel sprake van buitengewoone toughness,vooral bij de worstelaars,judokas etc. Natuurlijk zijn er ook Iranezen die gewoon make-up maar die heb je overal!

Pahlavan
14-04-2010, 00:07
Is er sprake van buitengewone toughness in Iran? Naar mijn ervaring zijn Iraanse mensen bijna geweldsschuw over het algemeen. Heb ook een hoop Iraanse jongens met foundation en andere make-up dingen gezien. Dat doen ze niet allemaal, mijn vrienden niet bijv, maar ook een hoop wel:D

jij hebt het over de mooiboys ja:lol:... die heb je bij elk volk... waaronder bosnische mensen;) lol maar ik heb het over de worstelaars... en die hebben vaak wel enorme toughness. worstelaar zijn over het algemeen mentaal wel sterk maar zelfs dan is er een verschil tussen een goede worstelaar en een olympisch kaliber worstelaar

ARMENIA
14-04-2010, 00:08
Is er sprake van buitengewone toughness in Iran? Naar mijn ervaring zijn Iraanse mensen bijna geweldsschuw over het algemeen. Heb ook een hoop Iraanse jongens met foundation en andere make-up dingen gezien. Dat doen ze niet allemaal, mijn vrienden niet bijv, maar ook een hoop wel:D


Die iraniers ken ik ook ja.. maar als ze niet tough waren dan hadden ze ook nooit een Perzische rijk gehad...

Irishrover
14-04-2010, 00:10
En Ieren zijn goede boksers toch? haha

Djani
14-04-2010, 08:54
Die iraniers ken ik ook ja.. maar als ze niet tough waren dan hadden ze ook nooit een Perzische rijk gehad...

Good one, had ik over het hoofd gezien

Djani
14-04-2010, 08:59
jij hebt het over de mooiboys ja:lol:... die heb je bij elk volk... waaronder bosnische mensen;) lol maar ik heb het over de worstelaars... en die hebben vaak wel enorme toughness. worstelaar zijn over het algemeen mentaal wel sterk maar zelfs dan is er een verschil tussen een goede worstelaar en een olympisch kaliber worstelaar

Nu je het zegt, die van ons kunnen ook meestrijden in de top 3 metrosexuele nationaliteiten:( Maar de foundation heb ik nog niet kunnen vinden:D
Maar het zou idd mooi zijn als ze in Iran wat gaan doen met die worstelbasis. Je had wel een tijdje geleden zo'n Iraanse gozer (die nog in Iran woonde geloof ik) die vertelde en foto's postte over een soort iraanse UFC, zag er niet uit, maar de wil is er:D