PDA

View Full Version : vraag over kyokushin karate



andyhugfan
14-04-2010, 23:24
Ergens heb ik een keer gelezen, dat lowkicks in 1975 werden geïntroduceerd en daarvoor trappen onder de navel verboden was?

Kan iemand het me misschien uitleggen?:confused:

Robert Pepels
15-04-2010, 02:56
Osu
Inderdaad zijn de lowkicks gedan mawashi geri er pas later bijgekomen. Zie de eerste boeken van Mas Oyama en ook de eerste boeken van Jon Bluming daar kwam niets van de lowkick in voor. Kijk maar eens naar de film Naakt over de schutting daar zie je een klein beetje hoe het Kyokushin er toen uit zag. Lijkt een beetje op KBN Karate. Wat wel zo is, is dat de lowkick binnen het Karate een mooie ontwikkeling is geweest.

Osu

ageingshinbone
15-04-2010, 13:30
Osu,

klopt helemaal wat Robert zegt. Op het World Tournament van 1975 was de low kick het nieuwe wapen waarmee de grote buitenlandse vechters werden bestreden door de kleinere Japanners. Mannen als Hedwig Lobman en Eugene Kambel uit Nederland waren gevreesd en de low kick, toen geïntroduceerd, gaf de Japanners een voorsprong. Bedenk maar eens hoe het is (als je naar bijv. de Amerikanen in kickboksen kijkt in het begin, sommigen ook nu nog) als je niets weet van een low kick en er dan een paar krijgt. Blokken is onbekend, de pijn is onbekend - 'tamelijk' lastig.
Introductie van de low kick paste in Oyama's zoektocht naar 'the strongest karate' vertelde hij; toen ik drie jaar later in Japan trainde heb ik hem er wel eens naar gevraagd. Hij had 'm uit het thaiboksen gehaald en vond dat-ie perfect in het kyokushin systeem van vechten paste, kickboksen zonder stoten naar het hoofd zeg maar. En later dus ook in het 'echte' kickboksen, toen dat van start ging.

Koen

Robert Pepels
15-04-2010, 19:11
Mooi verhaal. Kancho Gordeau vertelde mij ook zo een soort verhaal toen hij vocht in Savate en dat die gasten eigenlijk alleen met hun schoen een lowkick deden. Maar de nederlanders gordeau, hoost en royers wisten wel hoe het zat met de scheen. Ook andere stijlen zoals nippon kempo, enshin, ashihara, seidokan, daido juku, oyama karate, kenpokai, shindokai(n) hebben daarna van het Kyokushin de lowkick afgekeken. Ik snap eerlijk niet waarom de KBN divisie Kyokushin dit alles links laat liggen.

Osu Robert

Sadix
15-04-2010, 19:17
bedankt voor de mooie en heldere uitleg heren.

andyhugfan
15-04-2010, 20:23
Bedankt sensei Pobert Pepels en aegingschinbone, duidelijke en mooie uitleg.

Osu, ookal doe ik niet aan karate :)

Slome
15-04-2010, 21:00
dank u

ashi76
15-04-2010, 23:11
Over een overvloed van duidelijke antwoorden gesproken ! :thup:

Kemal
15-04-2010, 23:58
dank u

andyhugfan
16-04-2010, 00:08
Osu,

klopt helemaal wat Robert zegt. Op het World Tournament van 1975 was de low kick het nieuwe wapen waarmee de grote buitenlandse vechters werden bestreden door de kleinere Japanners. Mannen als Hedwig Lobman en Eugene Kambel uit Nederland waren gevreesd en de low kick, toen geïntroduceerd, gaf de Japanners een voorsprong. Bedenk maar eens hoe het is (als je naar bijv. de Amerikanen in kickboksen kijkt in het begin, sommigen ook nu nog) als je niets weet van een low kick en er dan een paar krijgt. Blokken is onbekend, de pijn is onbekend - 'tamelijk' lastig.
Introductie van de low kick paste in Oyama's zoektocht naar 'the strongest karate' vertelde hij; toen ik drie jaar later in Japan trainde heb ik hem er wel eens naar gevraagd. Hij had 'm uit het thaiboksen gehaald en vond dat-ie perfect in het kyokushin systeem van vechten paste, kickboksen zonder stoten naar het hoofd zeg maar. En later dus ook in het 'echte' kickboksen, toen dat van start ging.

Koen



Inderdaad, Amerikaans kickbox is wat anders dan de normale kickbox. Ze noemen het full contact met lange broeken en wreefbeschermers. Trappen onder de navel en knieen, ellebogen waren verboden. Zeg maar een 'hardere'versie van het karate puntensysteem. Mannen als Roufous en Alexio hebben beide schade ondervonden toen ze met kiatsongrit en longinidis vochten waar lowkicks toegestaan waren.

Sadix
16-04-2010, 00:13
Inderdaad, Amerikaans kickbox is wat anders dan de normale kickbox. Ze noemen het full contact met lange broeken en wreefbeschermers. Trappen onder de navel en knieen, ellebogen waren verboden. Zeg maar een 'hardere'versie van het karate puntensysteem. Mannen als Roufous en Alexio hebben beide schade ondervonden toen ze met kiatsongrit en longinidis vochten waar lowkicks toegestaan waren.

wat is er harder aan dan?

Karate fullcontact is zonder scheenbeschermers en handschoenen, alleen geen stoten naar het gezicht. wel knien en trappen.

andyhugfan
16-04-2010, 00:16
wat is er harder aan dan?

Karate fullcontact is zonder scheenbeschermers en handschoenen, alleen geen stoten naar het gezicht. wel knien en trappen.

Ik bedoelde full contact kickbox. :ehhh:

cornelus
16-04-2010, 01:57
Ik snap eerlijk niet waarom de KBN divisie Kyokushin dit alles links laat liggen.
Osu Robert
Ik (en velen anderen met mij) begrijpen dit eigenlijk ook niet.
Terwijl ze vroeger wellicht nog een beétje gelijk opliepen met de oude NKA?
In het semi-contact zijn we nu wel een beetje afgedwaald van de roots.
Vind ik zelf... The Kyokushin Spirit is ... soms beetje foetsie

(en die is toch ook wel elementair, met of zonder lowkicks)

Robert Pepels
16-04-2010, 05:10
Goede reactie. Kyokushin kumite is bij KBK idem aan Wado en Shotokan. Ze doen zelfs op dezelfde toernooien met de blauw/rode handschoenen mee met een Kyokushin Kanji op de borst. Ook in dat blad van de KBN dat zo nu en dan uitkomt staat dan bv een lijst met dangraden die die maand zijn uitgedeeld bij de KBN in hun diverse stijlen. Daar staan dan vervolgens ook 1e en 2e en 3e dangraden bij van Kyokushin terwijl die gasten 0,0 hebben hoeven te vechten voor hun graduatie maar het gewoon via Kihon en Kata halen. Daarmee stoot je de stijl toch echt voor het hoofd want de eisen zijn naast Kihon en Kata ook de Full Contact Kumite ronden van 20,25 of 30 tegenstanders.


Maar zelfs daar wordt ook al binnen de hardere Kyokushin en aanverwanten wereld gesjoemeld. Ze vechten nu bij diverse bonden en scholen met scheenplaten en handschoenen op examens . Nou dan voelt zo'n 30 man examen echt wel anders aan dan zonder protectie zoals het moet. Zelfs bij enkele grotere bonden is dit al vaak. Dan vindt ik het bij lagere Kyu examens dan al wat minder erg maar voor 1e Kyu en Dan examens moet je je schamen als je met platen en handschoenen gaat rondrennen. Ik beken eerlijk dat ik niet veel gedaan heb in de dagen na mijn 30 man kumite van elk 2 minuten per persoon. Je schenen, bovenbenen en knokkels zijn dan aardig kapot. En dan lees je van supermensen die er 50 hebben gedaan (met protectie of met andere afspraken zoals meer stoten en minder trappen etc)...Lijkt me leuk als je op 50 man examen gaat met echte regels en je komt ronde 1 tegen Koen Scharrenberg of Gerard Gordeau, dan heb je nog 48 te gaan :-) maak ik mezelf dan wijs.....

Osu

p.s maar de kern van dit verhaal is dus: De KBN claimt wel het officiële erkende Karate orgaan te zijn in Nederland.

andyhugfan
16-04-2010, 12:15
Goede reactie. Kyokushin kumite is bij KBK idem aan Wado en Shotokan. Ze doen zelfs op dezelfde toernooien met de blauw/rode handschoenen mee met een Kyokushin Kanji op de borst. Ook in dat blad van de KBN dat zo nu en dan uitkomt staat dan bv een lijst met dangraden die die maand zijn uitgedeeld bij de KBN in hun diverse stijlen. Daar staan dan vervolgens ook 1e en 2e en 3e dangraden bij van Kyokushin terwijl die gasten 0,0 hebben hoeven te vechten voor hun graduatie maar het gewoon via Kihon en Kata halen. Daarmee stoot je de stijl toch echt voor het hoofd want de eisen zijn naast Kihon en Kata ook de Full Contact Kumite ronden van 20,25 of 30 tegenstanders.


Maar zelfs daar wordt ook al binnen de hardere Kyokushin en aanverwanten wereld gesjoemeld. Ze vechten nu bij diverse bonden en scholen met scheenplaten en handschoenen op examens . Nou dan voelt zo'n 30 man examen echt wel anders aan dan zonder protectie zoals het moet. Zelfs bij enkele grotere bonden is dit al vaak. Dan vindt ik het bij lagere Kyu examens dan al wat minder erg maar voor 1e Kyu en Dan examens moet je je schamen als je met platen en handschoenen gaat rondrennen. Ik beken eerlijk dat ik niet veel gedaan heb in de dagen na mijn 30 man kumite van elk 2 minuten per persoon. Je schenen, bovenbenen en knokkels zijn dan aardig kapot. En dan lees je van supermensen die er 50 hebben gedaan (met protectie of met andere afspraken zoals meer stoten en minder trappen etc)...Lijkt me leuk als je op 50 man examen gaat met echte regels en je komt ronde 1 tegen Koen Scharrenberg of Gerard Gordeau, dan heb je nog 48 te gaan :-) maak ik mezelf dan wijs.....

Osu

p.s maar de kern van dit verhaal is dus: De KBN claimt wel het officiële erkende Karate orgaan te zijn in Nederland.



Een paar dagen terug zag ik een foto reportage over de 100 man kumite van Arthur Hovhannisyan in de honbu van iko. Alle hoge functionarissen waren erbij inc. kaicho Matsui.
Het rare ervan was dat Arthur scheen en wreefdekkers droeg en ook alle andere shodans die tegen hem moesten sparren. Dit begrijp ik dus ff niet.:confused:

goro
16-04-2010, 12:20
Een paar dagen terug zag ik een foto reportage over de 100 man kumite van Arthur Hovhannisyan in de honbu van iko. Alle hoge functionarissen waren erbij inc. kaicho Matsui.
Het rare ervan was dat Arthur scheen en wreefdekkers droeg en ook alle andere shodans die tegen hem moesten sparren. Dit begrijp ik dus ff niet.:confused:

Bekijk de reportage: Google Images (http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://www.europeankyokushin.org/gallery/2009/100mankumite/70.jpg&imgrefurl=http://www.europeankyokushin.org/gallery/2009/100mankumite/70.html&usg=__SD2t8BJ4P6j82wtLtNM2JGTufag=&h=537&w)
Heb ik al gemeld. Natuurlijk word er met scheenlappen gesparred. Zeker als je examens doet of 30-50 man kumites gaat doen. Maar ja we zullen maar denken dat als je scheenlappen gebruikt een watje bent zeker?

Een echte vecht zonder, en Arthur en de rest van de wereld zijn watjes.

Zonder scheenlappen vecht je alleen op bepaalde wedstrijden en soms ook in de dojo om te testen.

Budokan
16-04-2010, 14:06
En wanneer gaat men de regels aanpassen zodat er ook op het hoofd kan worden geslagen? Dan heeft het een combinatie van traditie en realiteit in zich en zal het in populariteit winnen tov vb thaiboxen. Lowkicks toestaan is al een grote stap de goede richting in geweest.

Robert Pepels
16-04-2010, 14:36
Scheenplaten bij eventueel Junioren en lagere Kyu groepen is nog wel te aanvaarden maar als je 1e kyu of dangraden vecht dan zonder scheenplaten wat stelt die zogenaammde 50 man dan voor als je zonder scheenplaten waarschijnlijk maar 50% hiervan volhoud. En wat toernooien betreft vraag ik me af waar je gevochten heb goro met je platen want ga maar een lang EK Kamakura ieder jaar, Katsu matchmaking ieder jaar, Kenpokai Open ieder jaar en de shinkyokushin toernooien (muv lagere kyu). En zo zijn er nog meer die zonder platen vechten zoals het moet. Bij Ashihara Hargei in het noorden van het land bij Sensei Valkenburg vechten ze ook op examens zonder platen, ook bij onze shindokan en kenpokai dojo's. Zonder platen vecht je meer beheerst dan met die dingen om je been want dan gaan ze als een m... trappen.

Wat stoten naar het gezicht betreft dit gaat men niet doen en wel om de reden dat je dan gewoon kickbox gevechten krijgt, zie daido juku en shidokan, en sommige kenpokai vormen in frankrijk. Stoten naar het gezicht is juist weggelaten omdat je dan een ander vechtsysteem krijgt. Er beweerd ook niemand dat Kyokushin en aanverwanten ultieme vechtstijlen of verdedigings stijlen zijn.

Natuurlijk ga je langer mee als je op je lichaam let. Maar je doet Full Contact is zijn pure vorm binnen de Kyokushin regels of niet. Bij onze examens vechten we vanaf de 10e Kyu zowel bij Junioren als Senioren zonder platen, en ja dan krijg je afvallers en blessures. Ook breekt er wel eens wat, gelukkig niet zo vaak. Let wel bij -16 absoluut geen onbeschermd contact.

Een leerling brak een tijdje terug zijn arm door een trap, zeer spijtig en komt ook zelden voor. Wat dat betreft heeft Goro gelijk. Alleen je kunt leden beter beheerst laten vechten zonder dan wild en ongeremd met.

Osu

Robert Pepels
16-04-2010, 14:41
Watjes bestaan niet in de ring of op de mat. Allen die een gevecht aangaan ook met platen zijn zeker geen watjes dat is in ieder geval niet mijn gedachte. Ik zeg alleen als je werkelijk een 1e 2e 3e dan in origineel Kyokushin of andere vorm van FCT Karate wil halen dan is van oorsprong de bedoeling zonder platen. Want wat heeft het nut dan van een 100 man kumite als men kan terug vallen op platen, eventueel handschoenen, verboden naar gezicht te trappen etc

En nogmaals bezoek maar eens andere toernooien en dan zie je ze en ons echt zonder platen.

Alleen in belgië is de laatste tijd bijna alles verplicht met platen o.a Beker der Kempen en Shinkyokushin België. Doen we ook gewoon aan mee daar niet om.

Kancho Gordeau zei tegen me"iedereen die een ring of tatami betreed is een vechter".

Osu

goro
16-04-2010, 16:32
En wat toernooien betreft vraag ik me af waar je gevochten heb goro met je platen want ga maar een lang EK Kamakura ieder jaar, Katsu matchmaking ieder jaar, Kenpokai Open ieder jaar en de shinkyokushin toernooien (muv lagere kyu).
Osu

Holland Oyamacup 2x , Britisch open IFK 2x, Open swiss shinkyokushin, Spanje open weight 3de ronde (kyokushin union), beker de kempen finale, europese kampioenschappen België IKO 3, 2x Diamond cup België ashihara/IFK en Shinkyokushin diamondcup, Open Japan Okinawa (open weight kyokushin union), Fnf kyokushin union, Brabant cup shin kyokushin, noord holland, Open belgium IKO3, Belgian open...

Soms met en soms zonder lappen! En 24 april Holland Oyamacup!
Oesh Maar mijn examens met lappen! :)

Robert Pepels
16-04-2010, 16:52
Mooie lijst met goede toernooien Goro. Er zitten er inderdaad een aantal bij in België waar het tegenwoordig bijna altijd met platen is en zoals ik al zei niets mis mee. Mijn punt was alleen voornamelijk bedoeld als kritiek op KBN Kyokushin systeem. En inderdaad kies je voor je lichaam in de 1e plaats dan doe je er 50 of meer op een iets ingetogen manier of 20 tot 30 vol zonder protectie. Het 1e zal zeer zeker slimmer zijn.

Zondag Muramachi Cup Juniors Spijkenisse.

Nu op naar de Dojo.

Osu

goro
16-04-2010, 17:26
Mooie lijst met goede toernooien Goro. Er zitten er inderdaad een aantal bij in België waar het tegenwoordig bijna altijd met platen is en zoals ik al zei niets mis mee. Mijn punt was alleen voornamelijk bedoeld als kritiek op KBN Kyokushin systeem. En inderdaad kies je voor je lichaam in de 1e plaats dan doe je er 50 of meer op een iets ingetogen manier of 20 tot 30 vol zonder protectie. Het 1e zal zeer zeker slimmer zijn.

Zondag Muramachi Cup Juniors Spijkenisse.

Nu op naar de Dojo.

Osu
Ik ook Osu!