PDA

View Full Version : Trappen naar knie toegestaan in MMA?



Christophe
19-05-2010, 23:38
Iemand vroeg me laatst of het in MMA in het algemeen (en UFC in het bijzonder) toegestaan is rechtstreeks naar de knie te trappen (voorwaarts, zijwaarts, ...). Ik zei dat ik dacht van wel, maar ik wou het toch even checken bij jullie. Ik zie het namelijk zo goed als nooit (buiten in Steven Seagal films). Is het geen goede techniek, is het risico te groot, ...?

Alvast bedankt!

Bartju
19-05-2010, 23:46
ja vraag ik mij eigenlijk ook af want zo'n trap is wel altijd verlijdelijk en in de training voer ik het technisch ook wel eens uit maar mss wel handig om te weten of het mag.
ik zou zeggen ja mag

GerritTonijn
19-05-2010, 23:47
anderson silva vs leites
anderson silva vs maia

blackadder
19-05-2010, 23:55
MMA Rules: Unified Rules For Mixed Martial Arts | MMAMemories.com (http://www.mmamemories.com/2007/12/14/mma-rules-unified-rules-for-mixed-martial-arts.html)
18. Any unsportsmanlike conduct that causes an injury to opponent
Misschien valt trappen naar het knie onder punt 18. Ik weet het niet. Anders dan dat staat nergens dat het niet mag.

biggz
20-05-2010, 00:01
Denk dat recht op de knie trappen niet mag maar van de zijkant lijkt het me wel dat het toegestaan is

Bartju
20-05-2010, 00:12
hoezo maar blocken met de knie of bovenkant scheen mag toch wel dus indirect gaat die trap daar ook heen.. en als het nergens beschreven staat lijkt mij het wel mogen

Lennie
20-05-2010, 00:12
Het wordt in Fohan Quan kung fu gebruikt maar als een trap om de knie te beschadigen, en een trap met de bedoeling om iemand permanent te beschadigen waarbij er geen mogelijkheid is om tussentijds af te kloppen heeft geen plek in een vechtsport.

GilbertYvelFan24
20-05-2010, 01:05
anderson silva vs leites
anderson silva vs maia

x2 precies wat ik dacht :D

T15Boxing
20-05-2010, 02:01
Tja nou, dat werkte niet zo goed voor Ray Sefo tegen Ernesto Hoost.

MMA4Life
20-05-2010, 02:22
ik heb het brandon vera ook al eens zien doen

MMA4Life
20-05-2010, 02:28
aahh hier heb ik hem

http://www.mma-core.com/gifs/_Anderson_Silva_Front_Leg_Side_Kicks_Thales_Leites _?gid=10000726&tid=107

http://www.mma-core.com/gifs/_Brando_Vera_Stomps_Keith_Jardine_s_Knee_UFC_89?gi d=10000471&tid=107
(http://www.mma-core.com/gifs/_Brando_Vera_Stomps_Keith_Jardine_s_Knee_UFC_89?gi d=10000471&tid=107)

Christophe
20-05-2010, 06:28
MMA Rules: Unified Rules For Mixed Martial Arts | MMAMemories.com (http://www.mmamemories.com/2007/12/14/mma-rules-unified-rules-for-mixed-martial-arts.html)
18. Any unsportsmanlike conduct that causes an injury to opponent
Misschien valt trappen naar het knie onder punt 18. Ik weet het niet. Anders dan dat staat nergens dat het niet mag.
Volgens mij kan je het zo draaien en keren dat zowat alle technieken hieronder vallen! ;)


Het wordt in Fohan Quan kung fu gebruikt maar als een trap om de knie te beschadigen, en een trap met de bedoeling om iemand permanent te beschadigen waarbij er geen mogelijkheid is om tussentijds af te kloppen heeft geen plek in een vechtsport.
Goed punt!

Christophe
20-05-2010, 06:33
aahh hier heb ik hem

http://www.mma-core.com/gifs/_Anderson_Silva_Front_Leg_Side_Kicks_Thales_Leites _?gid=10000726&tid=107

http://www.mma-core.com/gifs/_Brando_Vera_Stomps_Keith_Jardine_s_Knee_UFC_89?gi d=10000471&tid=107
(http://www.mma-core.com/gifs/_Brando_Vera_Stomps_Keith_Jardine_s_Knee_UFC_89?gi d=10000471&tid=107)

http://i40.tinypic.com/2dran2o.gif (http://www.mma-core.com/gifs/GifDetails.aspx?gid=10000471&tid=107)

Hmmmm... als hij hiervoor geen sanctie gekregen heeft, zal het dan wel toegestaan zijn. En volgens mij had hij echt niet harder moeten trappen om serieuze schade toe te brengen aan die knie! :eek:

YoMarK
20-05-2010, 10:50
Waarom zou het niet toegestaan zijn? Heb er ook nog nooit wat over gehoord.

inc
20-05-2010, 11:17
net laatste ep. van TUF gekeken... daar gebeurt t ook meerdere malen zeer expliciet in het gevecht, wordt niet op ingegrepen dus t mag denk ik...

FightingDutchman
20-05-2010, 11:51
net laatste ep. van TUF gekeken... daar gebeurt t ook meerdere malen zeer expliciet in het gevecht, wordt niet op ingegrepen dus t mag denk ik...

Hahaha wilde net hetzelfde posten!

BiCkOnE
20-05-2010, 12:04
Waarom zou het niet toegestaan zijn? Heb er ook nog nooit wat over gehoord.
Ik heb er ook nooit iets over gehoord, maar heb het me ook wel eens afgevraagt...
http://i40.tinypic.com/2dran2o.gif (http://www.mma-core.com/gifs/GifDetails.aspx?gid=10000471&tid=107)
...want als deze trap nog iets verder was gegaan kan ik me voorstellen dat je wel het een en ander scheurt/breekt.....auw!

blackadder
20-05-2010, 14:16
Hahaha wilde net hetzelfde posten!
x3.

Koike88
20-05-2010, 14:25
Waarom zou je uberhaupt naar de knie willen trappen?

mclahey
20-05-2010, 15:33
Anders reageert er even iemand die het ZEKER weet ipv dat 'ik denk' en 'het lijkt me dat' geouwehoer. de hele dag. Als je het niet weet weet je het niet. Wat heb ik er nou aan (met alle respect) dat iemand van jullie 'denkt dat het wel mag'. Daar heb ik toch geen reet aan...:confused:

Hendy
20-05-2010, 15:41
Anders reageert er even iemand die het ZEKER weet ipv dat 'ik denk' en 'het lijkt me dat' geouwehoer. de hele dag. Als je het niet weet weet je het niet. Wat heb ik er nou aan (met alle respect) dat iemand van jullie 'denkt dat het wel mag'. Daar heb ik toch geen reet aan...:confused: Slechte dag vandaag? Take a chill pil!

Slome
20-05-2010, 15:57
hoe j t wendt of keert, fijn is t niet...

BiCkOnE
20-05-2010, 16:14
Anders reageert er even iemand die het ZEKER weet ipv dat 'ik denk' en 'het lijkt me dat' geouwehoer. de hele dag. Als je het niet weet weet je het niet. Wat heb ik er nou aan (met alle respect) dat iemand van jullie 'denkt dat het wel mag'. Daar heb ik toch geen reet aan...:confused:
Jij hebt er misschien geen reet aan, maar er zijn genoeg mensen die het wel interesant vinden wat een ander denkt of vindt...het is hier toch een forum
forum: website waar over een bep. zaak kan worden gediscussieerd (bron:Van Dale)
Mixfight zal erg saai worden als we alleen nog maar reageren als we iets zeker weten....

The Bulldog
20-05-2010, 16:20
in het mma wel , in het MT niet...... in nl.....

The Bulldog
20-05-2010, 16:21
dacht ik......:lol:

Bartju
20-05-2010, 17:07
Anders reageert er even iemand die het ZEKER weet ipv dat 'ik denk' en 'het lijkt me dat' geouwehoer. de hele dag. Als je het niet weet weet je het niet. Wat heb ik er nou aan (met alle respect) dat iemand van jullie 'denkt dat het wel mag'. Daar heb ik toch geen reet aan...:confused:

heb je jeuk jonge mss ff krabbe dan je irritaties hier te uiten idd sommige mensen vinden het wel belangrijk wat andere vinden

Tony Galento
20-05-2010, 17:54
Waarom zou het niet mogen? Geen enkel regelement in MMA of MuayThai/Kickboxing verbiedt het.

Heb jij uberhaupt wel eens gezien dat iemand succesvol op die manier een knie sloopte? Als het al effectief zou zijn zou het gebruikt worden. En als het zoveel slachtoffers zou eisen zou het verboden worden.

Tot zover de geheime technieken uit het Verre Oosten. Wat een gelul.

blackadder
20-05-2010, 18:11
Waarom zou het niet mogen? Geen enkel regelement in MMA of MuayThai/Kickboxing verbiedt het.

Jawel hoor. Het WFCA thaibox regelement verbiedt uitdrukkelijk alle aanvallen op de gewrichten. WPTBL net zo.

Vale Tudo
20-05-2010, 20:05
Als je de regels van de UFC ziet zou je zeggen dat het niet verboden is. Zoals eerder genoemd in deze topic zou je kunnen stellen dat het onder regel 22 kan vallen, maar als je de andere regels leest zouden zij het trappen naar de knie ook specifiek hebben benoemd (denk ik).

Fouls: [Top] (http://www.ufc.tv/index.cfm?fa=LearnUFC.Rules#top)
1. Butting with the head.
2. Eye gouging of any kind.
3. Biting.
4. Hair pulling.
5. Fish hooking.
6. Groin attacks of any kind.
7. Putting a finger into any orifice or into any cut or laceration on an opponent.
8. Small joint manipulation.
9. Striking to the spine or the back of the head.
10. Striking downward using the point of the elbow.
11. Throat strikes of any kind, including, without limitation, grabbing the trachea.
12. Clawing, pinching or twisting the flesh.
13. Grabbing the clavicle.
14. Kicking the head of a grounded opponent.
15. Kneeing the head of a grounded opponent.
16. Stomping a grounded opponent.
17. Kicking to the kidney with the heel.
18. Spiking an opponent to the canvas on his head or neck.
19. Throwing an opponent out of the ring or fenced area.
20. Holding the shorts or gloves of an opponent.
21. Spitting at an opponent.
22. Engaging in an unsportsmanlike conduct that causes an injury to an opponent.
23. Holding the ropes or the fence.
24. Using abusive language in the ring or fenced area.
25. Attacking an opponent on or during the break.
26. Attacking an opponent who is under the care of the referee.
27. Attacking an opponent after the bell has sounded the end of the period of unarmed combat.
28. Flagrantly disregarding the instructions of the referee.
29. Timidity, including, without limitation, avoiding contact with an opponent, intentionally or consistently dropping the mouthpiece or faking an injury.
30. Interference by the corner.
31. Throwing in the towel during competition.

http://uk.ufc.com/index.cfm?fa=LearnUFC.Rules

mclahey
21-05-2010, 11:03
Jij hebt er misschien geen reet aan, maar er zijn genoeg mensen die het wel interesant vinden wat een ander denkt of vindt...het is hier toch een forum
Mixfight zal erg saai worden als we alleen nog maar reageren als we iets zeker weten....

Ja maar als dat zo is mag ik toch ook mijn mening geven? Daar is het forum dan toch ook voor? Ik zeg het misschien een beetje overdreven geirriteerd (hoewel ik er wel met alle respect bij zeg) maar goed.
Tuurlijk mag iedereen zijn mening geven op een forum en natuurlijk mag iedereen zeggen wat hij denkt.
Maar in dit specifieke geval zegt de topicopener ongeveer het volgende:

Ik vermoed dat het wel gewoon mag maar wil het alleen even ZEKER weten. Dus als iemand het zeker weet kan diegene mij dat even vertellen want dan hoef ik niet meer te twijfelen.

Vervolgens zegt de een na de ander: 'ja. ehm. volgens mij wel' en 'ik denk het ook' of 'ik vermoed van niet'.
Maar daar is die gast dus niet mee geholpen want die vermoedens had hij zelf ook al. Hij vraagt niet naar meningen maar naar feiten. Dan kan je wel zeggen 'hij vraagt om een feit, en ik weet het niet maar geeft toch lekker mijn mening want het is een forum.' Maar dat vind ik dus na een post of 20 nogal irritant worden. En dat is dan weer mijn mening...

Die laatste post met een opsomming van de regels. Daar hebben we tenminste wat aan. De topicopener ook.

mclahey
21-05-2010, 11:05
Jawel hoor. Het WFCA thaibox regelement verbiedt uitdrukkelijk alle aanvallen op de gewrichten. WPTBL net zo.

Dit soort dingen. Dat zijn feiten. Het klinkt in ieder geval als iemand die weet waar hij het over heeft. En daar waren we nou net naar op zoek. Niet naar meningen.

dirk5
21-05-2010, 11:15
Dit soort dingen. Dat zijn feiten. Het klinkt in ieder geval als iemand die weet waar hij het over heeft. En daar waren we nou net naar op zoek. Niet naar meningen.

Niet?

wtf moeten we dan met jouw vorige post?

Djani
21-05-2010, 12:15
Ik denk dat het niet expres naar de knie was in het geval van Brandon Vera bij Keith Jardine en bij het afgelopen gevecht in TUF. Bij Muay Thai komt een soort teep (naar stambeen van de tegenstander) of push kick (naar voorste been) net boven de knie vaak voor. Vooral bij de GIF van Vera zie je dat Jardine naar voren komt en lijkt het vooral daardoor te komen.

Tony Galento
21-05-2010, 12:27
Hoe vaak zie je een lowkick op een knie landen, of een mawashi op een elleboog?

Die regel stelt dus geen fuck voor.

inc
21-05-2010, 13:17
Het gaat niet zo zeer om het feit dat op de knie komt, maar dat de druk tegen de richting van het gewricht gaat dus afhouder tegen de knie( knie overstrekt) mag niet... lowkick op knie mag wel....anders zou je ook niet met je knie mogen blocken.... denk ik misschien wellicht waarschijnlijk te weten....

Bij de UFC mag dat WEL...............volgens mij.... :)

Stop bitchen...zoek het anders lekker zelf uit.

FightingDutchman
21-05-2010, 15:24
Dit soort dingen. Dat zijn feiten. Het klinkt in ieder geval als iemand die weet waar hij het over heeft. En daar waren we nou net naar op zoek. Niet naar meningen.

Vergeleken met je vorige post heb je dus eigenlijk niets aan het feit dat iemand zeker weet dat het in MT niet mag. De topic opener vraagt namelijk naar MMA, en aangezien jij het ZEKER wilt weten zijn regels in het MT dus niet relevant. Of op z'n minst net zo relevant als de meningen van de andere forum leden.

Daarbij komt dat als zo ongeveer 100% van de reagerende DENKT dat het mag en daarbij de regels en beeldmateriaal geraadpleegd worden dat je in mijn ogen aan kan nemen dat het inderdaad mag, dus dat de topic opener in dat geval zelf kan concluderen dat hij antwoord heeft gekregen op zijn vraag (de reden dat het topic geopend werd).

blackadder
21-05-2010, 15:27
Hoe vaak zie je een lowkick op een knie landen, of een mawashi op een elleboog?

Die regel stelt dus geen fuck voor.
Ja. Maar dat gebeurt in de 'heat of the moment'. En niet omdat het een gerichte aanval op die plek is. Een stamp trap richting knie mag bv. absoluut niet.

Tsuki
21-05-2010, 15:29
niemand heeft die episode 8 van TUF 11 gezien begrijp ik ..............

blackadder
21-05-2010, 15:42
niemand heeft die episode 8 van TUF 11 gezien begrijp ik ..............
Jawel hoor. Pagina 1.;)

Tony Galento
21-05-2010, 15:57
Dus als ik een mae geri maak en die landt op het been wordt ik gediskwalificeerd?

Of vraagt de scheids dan naar je intentie?

Tsuki
21-05-2010, 16:16
Jawel hoor. Pagina 1.;)

http://cdn.ilovetypography.com/img/crap-type.jpg

inc
21-05-2010, 17:20
Vergeleken met je vorige post heb je dus eigenlijk niets aan het feit dat iemand zeker weet dat het in MT niet mag. De topic opener vraagt namelijk naar MMA, en aangezien jij het ZEKER wilt weten zijn regels in het MT dus niet relevant. Of op z'n minst net zo relevant als de meningen van de andere forum leden.

Daarbij komt dat als zo ongeveer 100% van de reagerende DENKT dat het mag en daarbij de regels en beeldmateriaal geraadpleegd worden dat je in mijn ogen aan kan nemen dat het inderdaad mag, dus dat de topic opener in dat geval zelf kan concluderen dat hij antwoord heeft gekregen op zijn vraag (de reden dat het topic geopend werd).

x2

Sendur
21-05-2010, 17:30
Anderson Silva doet het vaak.

en kijk TUF 11 episode 8 maar even het laatste gevecht.

Marco (scheids)
21-05-2010, 17:55
In MMA is het toegestaan (bij de meeste organisaties) bij Muay Thai bij de meeste niet, daar valt het onder het trappen op gewrichten !

The Bulldog
21-05-2010, 18:00
In MMA is het toegestaan (bij de meeste organisaties) bij Muay Thai bij de meeste niet, daar valt het onder het trappen op gewrichten !

tnx marco, jij bent denk ik wat dat betreft de meest breed ervaren scheids aanwezig.....dus......moet dit kloppen.....

Mauler
21-05-2010, 19:32
Waarom zou je uberhaupt naar de knie willen trappen?

dat dus!

Christophe
21-05-2010, 19:43
Als het al effectief zou zijn zou het gebruikt worden. En als het zoveel slachtoffers zou eisen zou het verboden worden.

Goed punt