PDA

View Full Version : Interview Fight 058 / Stefan Berkenpas



Richelieu
21-06-2010, 11:45
Tekst: Titiana van Polanen Petel
Foto's: Archief Bas Uterwijk

In de aanloop naar het grote Thaiboks openluchtevenement dat op 26 juni zal worden gehouden op het Oldehoofsterkerkhof te Leeuwarden, organiseerden de initiatiefnemers van dit spektakel op 25 april jl. een kleiner evenement om het publiek alvast op te warmen. Dit kleinere evenement werd in sporthal het Kalverdijkje te Leeuwarden gehouden. De organisatie kan terugblikken op een groot succes!

In een kleinere, maar gemoedelijke setting troffen veel lokale vechters elkaar. Maar ook van buiten de regio werd een aantal aantrekkelijke jonge talenten aangetrokken. Voor 26 juni a.s. heeft de organisatie van Fight 058 zijn main line-up inmiddels bekend gemaakt! De absolute hoofdpartij die avond is het gevecht om de veteranen Wereldtitel tot 86 kilogram van de W.F.C.A. tussen Jan Lomulder van de gelijknamige sportschool Muaythai Lomulder en Andre Mannaart uitkomend voor de Amsterdamse sportschool Mejiro Gym alwaar Mannaart de hoofdtrainer is. Afgezien van deze partij maakt de organisatie de overige vier A-klasse partijen bekend die samen het hoofdprogramma van de avond zullen vormen.

http://s577.photobucket.com/albums/ss220/MixfightReporters/09-06-20_058-Leeuwarden/Ljouwert002.jpg

In voorbereiding van het veelbelovende evenement hebben wij van Fight 058 aan Stefan Berkenpas van Mejiro Gym Leeuwarden de volgende vragen gesteld;

http://s577.photobucket.com/albums/ss220/MixfightReporters/09-06-20_058-Leeuwarden/Ljouwert001.jpg

Stefan, voor degene die jou niet kennen,zou jij je in het kort willen voorstellen aan het publiek ?
“Ik ben Stefan Berkenpas, 45 jaar, getrouwd en 1 dochter. Ik woon in Heerenveen, en ik ben sportschoolhouder van beroep. Ik zit sinds 1972 in de budosporten, ik heb achtereenvolgens Judo, Kyokushin Karate en Kickboksen beoefend. In mijn vrije tijd richt ik Rottweilers af.”

Je hebt ooit in je jeugdjaren besloten om de overstap te maken van judo/karate naar kickboxen, waarom was dit?
“Ik vond het Kyokushin Karate geweldig, maar dan vooral het sparren, ik was niet zo’n liefhebber van Kata’s lopen. Toen ik in aanraking kwam met het kickboksen, was dat een geweldige ervaring, de trainingen waren gericht op het vechten in de ring, en er hing ook een bepaalde mystiek omheen destijds, ik was direct verliefd en de liefde is altijd gebleven.”

Sensei.. dat is wel een waardige titel binnen het kickboksen,vanwaar de eer ?
“Ik geef al les sinds 1989, toen ik in 1994 mijn lerarendiploma haalde bij de NKBB onder leiding van Peter Koopman, kreeg ik bij de diploma uitreiking deze titel van mijn leerlingen. Ik ben nog geen officieel sensei van Mejiro Gym, dat zijn alleen Jan Plas, Lucien Carbin, Andre Brilleman, Ares Koopman, Rob Kaman, Fred Royers, Andre Mannaart, Tommy van de Berg, Paul Lamoth, Rogier van de Heyden en Francis Ithay.”

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/06/21/1277100393-390.jpg

Ik las op je website dat het moment daar was dat je ooit tegenover je grote idool Rob Kaman stond, hoe heb je dit ervaren?
“Rob was in die tijd een grote ster, te vergelijken met bv Andy Souwer nu, ik ging naar bijna al zijn wedstrijden in Nederland. Toen ik bij Mejiro Gym Amsterdam terechtkwam en tijdens een van mijn eerste lessen met hem trainde, bleek hij een superaardige kerel, die altijd tijd nam om me de technieken extra uit te leggen, een geweldige ervaring natuurlijk, trainen met je idool.”

Wie zijn er op dit moment de kickboksers waarvan jij denkt die het niveau evenaren van een Rob Kaman?
“Rob was een van de pioniers van het Kickboksen, een fenomeen van wereldklasse, in deze tijd zou Rob de status hebben gehad van een Andy Souwer bv Ik denk dat het niveau van Rob en Andy te vergelijken is.”

Wat heeft jou ook bewogen om een Mejiro gym te starten?
“Het is niet zo dat je zelf even een Mejiro Gym kan starten, ik had een gym in Friesland ( MT Heerenveen) maar omdat ik vaak bij Mejiro Gym Amsterdam trainde en ook wedstrijdjongens die verder wilden daar mee naar toe nam, is toen het idee tussen Andre en mij ontstaan om hier in het noorden de talenten die hier lopen ook een kans te geven zich te ontwikkelen, zonder dat ze 3x in de week uren in de auto of trein moeten zitten. Je moet dit dan wel full time doen, ik heb toen toestemming gekregen van Andre Mannaart om dat onder de naam Mejiro Gym te kunnen doen, en ik ben daar bijzonder trots op.”

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/06/21/1277100422-520.jpg

Hoe verloopt de samenwerking met Mejiro Amsterdam ?
“Die verloopt uitstekend, we hebben regelmatig centrale wedstrijdtrainingen, waar onze wedstrijdvechters worden bijgeschoold, en omdat er bij Mejiro Gym een schat aan ervaring is omdat we over de hele wereld vechten gebruiken we deze ervaring voor onze wedstrijdvechters, een van de sterke punten van het Mejiro Gym concept.”

Stefan, je bent inmiddels uitgegroeid tot een begrip in het hoge Noorden. Waaraan heb jij je blijvende succes te danken denk je?
“Wij zijn er dag en nacht mee bezig, bij ons in de gym is het ook een sociaal gebeuren, waar Ineke erg goed in is. Daarnaast wordt er keihard getraind, zowel op wedstrijd als op recreatief niveau, we zijn een grote familie, dat is ook een van de sterke punten van het Mejiro Gym concept. Als je al van eigen succes kunt spreken, denk ik dat het familiegevoel een van de belangrijkste factoren is.”

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/06/21/1277100450-120.jpg

Hoe sta je tegenover het jeugd kickboksen?
“Ik heb er aan moeten wennen, ik vind ook dat je kinderen niet te jong moet laten kickboksen. Om ze vertrouwd te maken met het vechtspelletje kunnen ze volgens mij beter eerst gaan judoën. Als ze een jaar of tien zijn kunnen ze bij ons kickboksen. Ik moet wel zeggen dat het niveau van de jeugd steeds hoger wordt. Ik denk dat het een goede ontwikkeling is voor onze sport.”

Kun je misschien iets vertellen over je eigen wedstrijd jongens?
“We hebben nu in Leeuwarden een ploeg van rond de 14 wedstrijdvechters , die elkaar naar een hoger niveau brengen , een van de voordelen is dat ze ook de hele dag kunnen trainen bij ons. De ploeg doet ook veel samen, zodat ze elkaar naar een hoger niveau brengen. Op 26 juni vechten een paar hun laatste C partij en komen daarna in de B klasse.”

Over wedstrijden gesproken, je sensei Andre Mannaart staat binnen afzienbare tijd weer na jaren in de ring tegen niemand minder dan Jan Lomulder op het fight058 evenement. Wat zijn jouw verwachtingen van deze partij?
“Sowieso dat het een geweldige partij wordt omdat beide vechters in hart en nieren zijn, echte samoerais , ze hebben eerder tegen elkaar gestaan in 1994 en toe ging Jan er nipt met de winst vandoor. Beide zijn grote vechters met een heel verschillende stijl, ondanks dat Jan in de loop der jaren niets aan strijdlust heeft verloren, denk ik dat Andre deze keer gaat winnen.”

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/06/21/1277100475-050.jpg

We weten dat jij vorig jaar ook een partij hebt gevochten en nu Andre weer de ring instapt, begint het bij jou niet te kriebelen?
“Nee, ik heb vorig jaar voor het laatst gevochten, het was ook een soort afscheidspartij. Ik ben nu druk bezig met onze wedstrijdploeg en daar heb ik mijn handen vol aan, er vechten 6 man van Mejiro Gym Friesland op 26 juni, ik heb geen tijd voor kriebels…..”

Wat zijn je persoonlijke doelen binnen nu en 5 jaar ?
“Allereerst me blijven ontwikkelen als kickboksleraar/sensei van Mejiro Gym Friesland, verder ben ik betrokken bij de kickboksleraaropleiding van het CIOS in Heerenveen, dit willen we de komende 5 jaar ook op de kaart zetten omdat ik het belangrijk vind dat kickboksleraren over de juiste bagage moeten beschikken, in oktober begint de eerste externe opleiding. En tot slot wil ik onze talenten door laten groeien naar de A klasse, zodat we hier in het noorden kunnen aansluiten bij de rest van Nederland.”

Tot slot; heb je zelf iets wat je graag kwijt wil aan je fans en de lezers van Mixfight / Fight058?
“Fans? ik wist niet dat ik fans had, maar als ik wat mag zeggen dan zeg ik: “geloof in jezelf, werk hard voor je doelen en je zal zien dat het lukt….””

Effective
21-06-2010, 17:57
Leuk interview! Goed bezig daar in Leeuwarden!

Richelieu
23-06-2010, 11:50
Leuk interview! Goed bezig daar in Leeuwarden!

Zaterdag is het zover! Als het weer net zoals vandaag blijft word het echt een topevenement!

Marco
23-06-2010, 14:07
Leuk interview! Goed bezig daar in Leeuwarden!

Zeker weten ! de sfeer is top en zoals Stefan al zegt we trainen hard en zijn er voor elkaar. Topschool gewoon.

Fight058
24-06-2010, 00:29
............