PDA

View Full Version : Is er ooit wel eens iemand doodgegaan tijdens een wedstrijd?



marokkaan
22-06-2010, 11:53
Zoals de titel al enigszins doet vermoeden vraag ik me eigenlijk al een tijdje af of er wel eens iemand is doodgegaan tijdens een mma of kickbox/thaibox wedstrijd.

Een ongelukkige stoot/ val is al snel geplaatst/gebeurd.

Op straat komt het ook wel eens voor dat iemand overlijdt na het krijgen van 1 stoot.
Een geoefende vechter in de mma stoot gemiddels harder dan bijvoorbeeld die taxichauffeur uit Amsterdam. De schenen van een geoefende kickboxer komen harder aan dan die van een man die hier in onze stad ooit iemand vermoorde met 1 losse trap.

Ik vraag me ook af, stel dat iemand dood gaat of er blijvend letsel aan overhoudt. Is de tegenstander dan strafbaar? Ik snap dat bijvoorbeeld op een grote K1 gala in Japan of een UFC event in de States ze zichzelf heus wel ingedekt hebben, maar stel dat er op 1 of andere gala een dode valt. Hoe dan verder?

Denk dat de politiek alle gala's verbiedt...

dirk5
22-06-2010, 12:13
in mma niet.

er zit ook een verschil in wanneer je ko gaat of je met je hoofd op een mat valt of op een betonnen stoep rand.

Bij voetbal vallen er elk seizoen wel een paar doden, is ook nogsteeds niet verboden.

YoMarK
22-06-2010, 12:16
Er zijn wel eens doden gevallen tijdens MMA partijen en bokspartijen, gelukkig gebeurd het zeer zelden. Bij MMA kan ik me 2 nieuwsberichten herinneren(zijn ook vast te vinden via de zoekfunctie). Vaak is er voor de partij dan al iets mis met de atleten, daarom zijn pre-fight medische onderzoeken zo belangrijk. Vorig jaar natuurlijk Ginty Vrede nog tijdens een kickbokstraining. Als het gebeurd tijdens een groot evenement als de UFC, dan zal er vast wel stront aan de knikker zijn, maar ook de politiek zal dan moeten relativeren: Er zijn veel meer doden gevallen bij b.v. skateboarden en paardrijden.

dirk5
22-06-2010, 12:21
Er zijn wel eens doden gevallen tijdens MMA partijen en bokspartijen, gelukkig gebeurd het zeer zelden. Bij MMA kan ik me 2 nieuwsberichten herinneren(zijn ook vast te vinden via de zoekfunctie). Vaak is er voor de partij dan al iets mis met de atleten, daarom zijn pre-fight medische onderzoeken zo belangrijk. Vorig jaar natuurlijk Ginty Vrede nog tijdens een kickbokstraining. Als het gebeurd tijdens een groot evenement als de UFC, dan zal er vast wel stront aan de knikker zijn, maar ook de politiek zal dan moeten relativeren: Er zijn veel meer doden gevallen bij b.v. skateboarden en paardrijden.

ja klopt, 1 tje een paar jaar geleden ja, was ik vergeten. Had er mee te maken dat die kerel te veel bloed in zijn longen had gekregen.

dirk5
22-06-2010, 12:25
ik ben effe verder gaan kijken, maar het zijn er idd 2 (hoe ver kan ik er langs zitten)

goro
22-06-2010, 12:30
En die Romeense sparringspartner van Sem Schilt

thrillseekah
22-06-2010, 12:30
in Amerika is er dit jaar nog iemand verlamd geraakt door een slam. dat was het volgens mij ook wel zo'n beetje. Verder had iedereen die iets opliep tijdens een wedstrijd al eerder ergens last van

Tehlirian
22-06-2010, 12:33
Bij boksen vallen jaarlijks doden.

Boran
22-06-2010, 12:45
Boksen lijkt me ook het meest schadelijk voor je.

Bij thaiboksen worden de klappen meer verdeeld over je lichaam. Bij boksen krijg je procentueel de meeste klappen op je hoofd lijkt me.

CannieY
22-06-2010, 14:08
als Chael Sonnen zo doorgaat met Anderson irriteren wordt hij de volgende imo

redjuh
22-06-2010, 14:34
ik zelf 1x... bijna 2. ging over de volle ronden en liep tegen de lamp

Ráy Kimura
22-06-2010, 14:48
Misschien van verveling... in het publiek..?
Nooit goeje reclame voor een sport natuurlijk.

Coldcrust
22-06-2010, 15:31
Op de training sterven er elk jaar diverse mensen in alle sporten,dus ook in de vechtsporten. In de ring is het bij het Thaiboksen in nederland bij mijn weten nog niet voorgekomen,in Belgie 2x,in Frankrijk een aantal keer en in Thailand met zijn lange traditie natuurlijk vele malen.
Bij het boksen gebeurt het elk jaar en in het MMA zijn het er in de USA ook een paar geweest.
De cijfers op zich zijn niet verontrustend hoog ten opzichte van andere sporten maar het is wel goed om je af en toe te realiseren dat het geen spelletje is waar me mee bezig zijn.
Ook de bloedlust van het publiek wat graag KO's ziet hoeft niet altijd helemaal bevredigd te worden naar mijn idee. Maatregelen die de sport zelf niet aantasten maar wel veiliger maken juich ik ook toe..al denk ik dat je dat eerder moet zoeken in een goede registratie,eerlijke matchmaking en kundige begeleiding van trainers/scheidsrechters en ringartsen dan in veranderingen van de regels.

Wheelie
22-06-2010, 15:47
in Amerika is er dit jaar nog iemand verlamd geraakt door een slam. dat was het volgens mij ook wel zo'n beetje. Verder had iedereen die iets opliep tijdens een wedstrijd al eerder ergens last van
MMA vechter breekt nek (Dwarslaesie) (http://www.mixfight.nl/forum/showthread.php?100377-MMA-vechter-breekt-nek-%28Dwarslaesie%29&highlight=dwarslaesie)

Kato
22-06-2010, 16:39
Is dit een serieuse vraag? Waarom wil je dit weten? Dit is volgens mij toch niet echt een relevante vraag wel? Is er ooit iemand doodgegaan van
een bypass operatie? Wacht even ik google het wel even.......

CannieY
22-06-2010, 16:39
ik dacht dat fedor dood was toen Kevin Randleman hem op zijn hoofd gooide, niets bleek minder waar :lol:


edit: lol @ kato, lig dubbel om je reactie :D

blackadder
22-06-2010, 16:45
maar ook de politiek zal dan moeten relativeren: Er zijn veel meer doden gevallen bij b.v. skateboarden en paardrijden.
Droom maar lekker verder. Bij het voetballen zijn er zelfs nog meer doden. Maar mocht er in het MMA een dode vallen bij een partij zal de politiek veel dingen doen maar relativeren zal er niet bij zijn.

blackadder
22-06-2010, 16:51
Zoals de titel al enigszins doet vermoeden vraag ik me eigenlijk al een tijdje af of er wel eens iemand is doodgegaan tijdens een mma of kickbox/thaibox wedstrijd.

Een ongelukkige stoot/ val is al snel geplaatst/gebeurd.

Op straat komt het ook wel eens voor dat iemand overlijdt na het krijgen van 1 stoot.
Een geoefende vechter in de mma stoot gemiddels harder dan bijvoorbeeld die taxichauffeur uit Amsterdam. De schenen van een geoefende kickboxer komen harder aan dan die van een man die hier in onze stad ooit iemand vermoorde met 1 losse trap.

Ik vraag me ook af, stel dat iemand dood gaat of er blijvend letsel aan overhoudt. Is de tegenstander dan strafbaar? Ik snap dat bijvoorbeeld op een grote K1 gala in Japan of een UFC event in de States ze zichzelf heus wel ingedekt hebben, maar stel dat er op 1 of andere gala een dode valt. Hoe dan verder?

Denk dat de politiek alle gala's verbiedt...
Douglas Degde is de tot nog toe geloof ik bekendste dode in het MMA. Stierf nadat ie een pak slaag kreeg tijden een gala in de Ukraine in 1998.
Douglas Dedge - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_Dedge)

marokkaan
22-06-2010, 17:18
Is dit een serieuse vraag? Waarom wil je dit weten? Dit is volgens mij toch niet echt een relevante vraag wel? Is er ooit iemand doodgegaan van
een bypass operatie? Wacht even ik google het wel even.......


Heb je het nou al gegoogled?

BiCkOnE
22-06-2010, 17:30
Heb je het nou al gegoogled?
lol

Kato
23-06-2010, 15:56
lol

Zeker, ben er uit, wil je het weten? Google (http://www.google.nl)

maartenjackie
23-06-2010, 21:54
Arona stierf ook na die slam van rampage d8 ik.maar die leeft ook nog. Sjezus wat was die hard hè knaapies? Maar tijdens een wedtlstrijd is er nooit een mma dode gevallen toch? Pas een dag ofzo later net als die Rus een paar jaar geleden die met een longontsteking ging vechten

Panicmonger
23-06-2010, 22:07
Douglas Dedge inderdaad, en Sam Vasquez; Sam Vasquez - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Sam_Vasquez) er staat op die pagina ook "Vasquez became the third fighter to die in an MMA bout." maar ik weet niet wie die 3e is...

blackadder
23-06-2010, 22:51
Douglas Dedge inderdaad, en Sam Vasquez; Sam Vasquez - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Sam_Vasquez) er staat op die pagina ook "Vasquez became the third fighter to die in an MMA bout." maar ik weet niet wie die 3e is...
Da's dus Vasquez.
The second was the 2005 death of a 35-year old man only identified as Lee in South Korea. This took place in an unsanctioned event in a restaurant called Gimme Five.
Mixed martial arts - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Mixed_martial_arts#Safety)

Panicmonger
23-06-2010, 23:10
Da's dus Vasquez.
The second was the 2005 death of a 35-year old man only identified as Lee in South Korea. This took place in an unsanctioned event in a restaurant called Gimme Five.
Mixed martial arts - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Mixed_martial_arts#Safety)

Haha, yaya, bedoelde eigenlijk dat ik niet wist wie die 3e persoon was die overleden was als gevolg van een MMA partij. Niet 3e in het lijstje van voorvallen ;p

ashi76
23-06-2010, 23:11
Droom maar lekker verder. Bij het voetballen zijn er zelfs nog meer doden. Maar mocht er in het MMA een dode vallen bij een partij zal de politiek veel dingen doen maar relativeren zal er niet bij zijn.

Natuurlijk heb je hier gelijk in, maar toch ben ik van mening dat je dit niet kunt vergelijken.
Wereldwijd beoefenen vele malen meer mensen voetbal dan gevechtsporten in wedstrijdvorm..

blackadder
24-06-2010, 01:19
Natuurlijk heb je hier gelijk in, maar toch ben ik van mening dat je dit niet kunt vergelijken.
Wereldwijd beoefenen vele malen meer mensen voetbal dan gevechtsporten in wedstrijdvorm..
Helaas wel. Hoewel het toch zo'n ontiegelijke kut sport is. Maar dan nog. 3 doden in de laatste 12 jaar of zo. En daarvan maar eentje bij een sanctioned evenement. Om dan gelijk de paniek knop op 100 te zetten zoals in Duitsland gebeurt momenteel is zachtjes gezegd overdreven. En daar gaat het nog niet eens om Dedge, Vasquez of Lee. Daar hebben ze waarschijnlijk zelfs nog nooit van gehoord. Anders zou Tempo niet genoeg zakdoeken kunnen produceren om het schuim van hun lippen te vegen. Maar er wordt wel gedaan als of de wereld op het punt staat te vergaan.

Triangleman
24-06-2010, 06:50
Ik kan er niet zo goed tegen dat mensen het gevaar van de sport bagetaliseren. Ik houd ook van deze sport, maar je bent wel erg naief als je zegt....tja met voetbal sterven veel meer mensen...of je wil het gewoon niet horen. Ik denk dat het duidelijk mag zijn dat er bij voetbal relatief veel minder mensen doodgaan of gehandicapt raken dan bij mma of kickboksen. Jammer dat dit onderwerp wordt vermeden of de stelling wordt ontkend. Als je nu eerlijk het risico van je sport erkend kun je risico's inperken en kan de sport groeien......Ik heb meerdere vechters behandeld met hersenschade, dat is niet lollig.
Sommigen gingen gewoon weer trainen en vertelden op de training dat ze nergens last van hadden, want het zijn natuurlijk stoere kerels......

blackadder
24-06-2010, 07:32
Ik bagataliseer helemaal niks. Maar er vallen meer doden bij het voetballen. Dat is nu eenmaal zo. Rotsport.