PDA

View Full Version : Mixfight interview: Marco Pique (1) "Die grote broer pak ik nog wel eens"



Richelieu
03-07-2010, 20:50
Interview Marco “the Sniper” Pique
Tekst & fotografie: Harmen Bakker

Afgelopen week nam Mixfight een interview af met één van dé mannen van Team Slamm!!, Marco Pique beter bekend als “the Sniper”. Pique is nationaal, maar ook internationaal zeer bekend door zijn partijen tegen de absolute wereldtop Yodsaenklai Fairtex, Buakaw por Pramuk & Gergio Petrosyan. Afgelopen weekend won hij met gemak op punten van Armen Petrosyan en aankomend weekend staat de sympathieke Amsterdammer in de Powerzone tegen Alex Brauwn. Tijd voor Mixfight.nl om een uitgebreid interview te houden met één van de meest ervaren vechters van Nederland, Marco Pique met meer dan 80 gevochten partijen op zijn CV en is tegenwoordig de W.F.C.A. Wereldkampioen tot 72,5 kilogram en de WMC Intercontinental Champion in datzelfde gewicht.

Enige tijd geleden is omtrent dit geplande interview een topic gestart op Mixfight om te inventariseren om er vanuit de leden interessante vragen naar Marco gesteld konden worden. Het interview zal over meerdere dagen verdeelt worden, dus blijf Mixfight regelmatig checken. Aangevuld met de vragen van de interviewer leverde dat het volgende artikel op;

http://i549.photobucket.com/albums/ii362/Richelieu/Slamm_Su2010/IMG_15.jpg

Richelieu
03-07-2010, 20:57
Nesem: “Je partij tegen Diender was een ware Thriller waarbij je flink wat knieën heb uitgedeeld. Hoe heb je naar deze partij gekeken en naar de uitslag? De meningen waren erg verdeeld en Diender werd als winnaar uitgeroepen. Was er enige rivaliteit aangezien je teamgenoot bij Mandigo Junior Concalvez van hem verloren had (meerdere keren)? Jullie waren beiden opkomende talenten in de A klas. Is het niet tijd voor een rematch wellicht op full MT rules @ Slamm!!? En is deze voorstel niet eerder gedaan? Daarnaast ben je in Almere (ROC staat een grote spandoek van je) een bekend persoon, waarom doe jij hier niet iets voor de jeugd ipv in Amsterdam”?

De partij tegen Diender was inderdaad al een tijd geleden (red. 15.02.2003 “Victory or Hell VIII”) en mijn stijl van in ieder geval heel anders dan nu. Als ik nu tegen hem zou gaan vechten win ik zeker, das één ding wat vast staat. Die knieën waren destijds vlijmscherp, dat weet ik nog wel, Diender moest daar in ieder geval na de tijd voor naar het ziekenhuis. Jah, was de juryuitslag betreft, tja kan ik weinig over zeggen. Destijds was het allemaal erg dubieus maar iedereen vond het een erg vette partij en dat is voor mij genoeg.

Heb goede herinneringen aan mijn tijd bij Mandingo (later in het interview daar meer over) en vond in die periode ook tegen Drago, die toen erg opkomend was. Had voor die partij een maand in Thailand gezeten en hard getraind ervoor, vocht die wedstrijd ook als een halve Thai, begon veel te laat met echt druk te zetten en dan weet je het destijds wel..verloren op punten. Maar nu zou ik veel anders tegen hem vechten.

Omtrent Almere kan ik zeggen dat ik daar op school gezeten, maar ben niet woonachtig in Almere maar in Amsterdam en kan daar weinig doen. Doe veel dingen in Amsterdam voor de jeugd, maar als er interessante projecten vanuit Almere zouden worden gestart sta ik daar natuurlijk altijd open voor.

http://i549.photobucket.com/albums/ii362/Richelieu/Slamm_Su2010/IMG_5.jpg


Richelieu: “Nu heb je van Armen gewonnen op punten in een losse partij, maar in het verleden heb je veel toernooien gevochten (3x K1 MAX, 2x Janus Fight Night en een groot toernooi in Duitsland), waar je harde partijen steeds draaide tegen onder andere Mes, Main, Schneidmiller en Petrosyan. Leg eens uit waarom het nu juist in de finale steeds mis gaat”?

Weet je wat het is, je moet een beetje geluk hebben, vecht steeds tegen topvechters die ik elke keer weer pak, maar in de finale verlies ik net die scherpte die anderen dan wel hebben. Petrosyan heeft bijvoorbeeld twee keer van me gewonnen in een toernooi waar ik ook tot tweemaal toe zwaarbevochten de finale haalde tegen zwaardere tegenstanders, terwijl Petrosyan veel frisser in de finale kwam. Zou echt graag tegen Petrosyan een losse partij willen vechten, die wil ik niet meer in een finale treffen. Denk dat een losse partij veel mooier zou zijn omdat we dan alle twee alles kunnen geven! Net hoe ik zijn broertje heb gepakt weet ik zeker dat ik de grote broer kan pakken! Je moet ze gewoon pijn doen, klaar!

MMAFan-1122: “@ Pique, hoelang ga je nog door? En wat ga je na je kickboks carriere doen? Train je nog bij andere scholen dan Team Slamm!!”

Jah, denk dat ik nog zelf, met Gods wil nog drie jaar door kan gaan op het hoogste niveau. Heb sowieso plannen wat ik wil gaan doen, maar geen eigen sportschool of iets in die aard. Ga zeker actief blijven in de sport!

Richelieu: “Waarom wil je met alle geweld in de Powerzone aankomend weekend vechten, net nu je een week eerder van Armen Petrosyan hebt gewonnen?”

Nou ik wilde dit graag voor mijn fans doen, die mij al een tijdje vragen wanneer ik weer in Nederland vecht. Als ik dit niet zou doen word het waarschijnlijk pas volgend jaar, aangezien ik tot aan december helemaal gevuld ben met partijen in het buiten land, Duitsland, Italie en Amerika. Wat ook heel belangrijk is dat het tweede seizoen van de Asia Contender weer is gaan lopen. Ze zijn erg druk met de voorbereidingen van de productie, heb al wat zaken gezien en had alleen maar zeggen dat het echt vet gaat worden. Kortom, heb geen tijd om me te vervelen.

Justinian
04-07-2010, 10:00
Thanks Harmen, leuk interview! Ben benieuwd of er meer info beschikbaar is over het tweede seizoen van de Asia Contender.

payap
04-07-2010, 11:13
Eerste seizoen van de Asia Contender zag er goed uit. Kijk uit naar een vervolg.

Marco is zonder meer een van mijn favoriete vechters. Mooie vechtstijl en zoals hierboven al gezegd vecht tegen iedereen en op alle regels. Ben vooral fan van zijn muaythai gevechten.

Richelieu
04-07-2010, 13:31
Maandag zal deel II verschijnen.

MMAFAN-1122
04-07-2010, 14:52
Bedankt..

Irishrover
04-07-2010, 15:44
Goed interview, denk dat hij kansloos is tegen Giorgio, vooral in de vorm waarin de Armeen zich verkeert.

wrestler_nl
04-07-2010, 16:13
leuk om te lezen! :-)

Richelieu
05-07-2010, 19:31
Deel II - http://www.mixfight.nl/forum/showthread.php?106076