PDA

View Full Version : Jeugd MMA



aron janssen
03-08-2010, 22:47
Zijn er ook mogelijkheden voor een 15 jarige om een jeugd MMA partij te doen?

brittje-x
03-08-2010, 23:49
Hier in belgie zijn er een aantal jeugd vechters die partijen draaien ... hangt vooral van gewicht af.
Onze club heeft er 2 die MMA willen of al gedraaid hebben.

babyshock
04-08-2010, 15:51
ik ben 15 jaar en weeg 51kg is het dan ook mogelijk??

brittje-x
05-08-2010, 00:09
Wij hebben een jongen die 15 is en rond de 46 kg weegt... 3 kilo verschil mag normaal bij thaiboks in belgie
In mma is dat 5 maar weet niet of dit bij jeugd ook van toepassing is...
Vocht tegen een andere belgische jongen die een heel stuk zwaarder was een 'demo' partij misschien is hij anders wel een match voor jou...

het is juist een kwestie van een tegenstander vinden...
Weet nog een andere jongen trouwens maar weet niet juist leeftijd en gewicht maar moet rond jou gewicht zitten

Clubs waarvan ik weet dat ze jeugd kamper(s) hebben in mma (belgie):
Team Xtreme
Deathrow
Team Dragon
Team Topfighter

babyshock
05-08-2010, 02:01
hoe zit het dan met de regels en klassen?

remco pardoel
05-08-2010, 11:16
Ik denk dat je als 15 jarige gewoon Judo, Grappling, BJJ, worstelen, Karate of Taekwon-do kampioen moet worden en als je de 18 gepasseerd bent dat je dan maar eens in de ring moet gaan stappen... Veiligheid heet dat

brittje-x
05-08-2010, 12:22
Regels:
Je draagt bescherming op hoofd en schenen ( handschoenen wel mma).
Rechtstaand mag je de stoot-trap en clinch technieken van thaiboks toepassen.
Op de grond mag er niet meer gestoten worden en werk je dus enkel naar een goede positie en klem.

@ Remco... als je deze regels toepast zijn er wel degelijk veiligheidsoverwegingen ... anders kan je ook thaiboksen voor jeugd maar beter afschaffen en grappling en judo ook :-)

Zo word het in belgie gedaan...

Dan heb je N klasse (+16 jaar) deze vechten met bescherming en stoten op lichaam.
C klasse zonder bescherming en stoten op lichaam
B klasse met stoten naar hoofd.......

remco pardoel
05-08-2010, 12:36
In alle landen buiten Belgie mag er in het Grappling, BJJ en Judo geen trap of stoot technieken toegepast worden
:)

Je hebt genoeg keuzes om eerst in te groeien, en kampioen in te worden van welk land dan ook.
Misschien wordt je wel Europees of Wereldkampioen en dan kan je alsnog instromen.
Maar dat is mijn visie op de sport.

En mensen die er anders over denken moeten doen wat hun het beste lijkt.

Tsuki
05-08-2010, 12:49
remco heeft een goed punt .................

babyshock
05-08-2010, 13:46
je heb gelijk remco
ik denk ook dat jochem het zelfde zal zeggen

brittje-x
05-08-2010, 14:14
Ik doelde met grappling en judo op het feit dat bij ons het op de grond niet meer met stoten en trappen is maar eigenlijk gewoon grappling...

Maar ik snap heel goed dat veel jeugd niet bekwaam is...
Wij hebben toevallig twee jongentjes waar grotere jongens voor moeten uitkijken...

Maar stellen dat mma niet kan (mits aangepaste regels) en thaiboksen wel vind ik een slechte stelling.
Als trainer moet je kunnen inschatten of het haalbaar is of niet en helaas zie ik vaak mensen die deze beslissing niet kunnen nemen ...

( u haalt wel karate aan... wij deden jaren lang ook karate toernooien en ik moet zeggen er zijn daar meer KO's (hoge trap) gevallen dan in de thaiboks en mma partijen van onze jeugd)

Maar... om af te sluiten iedereen moet het voor zichzelf beslissen... ik wilde enkel maar antwoorden op de vraag van de topic... het kan dus :)

Groetjes

remco pardoel
05-08-2010, 15:03
Heb je mij horen zeggen of zien schrijven dat ik een voorstander ben voor wedstrijden in het thai / kick boksen met jeugd ?

Als docent of trainer heb je ook een opvoedkundige functie naast didactiek, methodiek, vakkennis en sociaal werker te moeten zijn. Dus iemand die heel veel talent heeft moet je zorgen dat hij of zij uitdagingen genoeg over heeft. Als ze nu al ok zijn dan zullen ze als oud genoeg zijn alles helemaal gaan domineren.

Wat b.v. ook een hele grote fout is in de vechtsport is een zwarte band weg geven aan kinderen onder de 14.
Dat zie je in het Taekwon-do heel erg. Wat moet een kind van 14 jaar met een derde dan?
Hij krijgt zijn band omdat hij / zij heel schattig een kunstje kan op zijn 9e jaar.

In het karate / taekwon-do gaat het om de punten scoren en daar heb je een risico dat je tegen een tko kan aanlopen
In het (kick)boksen is het herhaaldelijk meer op het hoofd slaan geen goede zaak.
Dat kan schade opleveren of kan het makkelijk in de hand werken.
MMA handschoenen zijn nog dunner, dus meer risico

Ik heb tot nu toe heel weinig Belgische jeugd talenten met BJJ / Grappling gezien die iedereen oprollen ..
(bij de senioren lopen er wel een paar hele goede rond)

brittje-x
05-08-2010, 16:02
Ik snap je punt ...
En ikzelf ga ook niet over deze beslissingen... voor en tegenstanders ;-)
Geen idee wat het belgische niveau van bjj /grappling is bij belgische jeugd... zit ik niet zo in...

Helemaal eens ook met het zwarte band verhaal ...

Vriendelijke groeten :)

babyshock
05-08-2010, 21:23
dat is nou het leuke aan bjj je moet je banden halen aan hoe jij presteer en niet aleen maar wat technieken te laten zien

Hejar
06-08-2010, 00:31
Ik denk dat je als 15 jarige gewoon Judo, Grappling, BJJ, worstelen, Karate of Taekwon-do kampioen moet worden en als je de 18 gepasseerd bent dat je dan maar eens in de ring moet gaan stappen... Veiligheid heet dat

Kijk, eindelijk iemand die het met me eens is.

remco pardoel
06-08-2010, 13:48
Als trainer ben je er om veilige lessen te verzorgen en dan zou je wel een kind de ring in duwen.
Ik snap die logica niet echt.

In andere sporten zijn meer dan genoeg uitdagingen te vinden die aansluiten op MMA.
En de grote promoters hebben het liefste een kampioen in een bepaalde sport en die dan een record van 8-0-0 opbouwt
Dan sta je met een voet in SF of de UFC

Wat is dan verstand?

brittje-x
07-08-2010, 01:35
Ik begrijp je punt volledig...
En eerlijk zou ik misschien zelf ook niet zo staan springen om (indien het mijn club was) die kinderen mma te laten beoefenen...
Echter gaan er altijd mensen (trainers, ouders, ... ) zijn die er toch anders over denken...

in het leven kan niet alles gaan zoals we willen...
Nu is alles wel gezegd denk ik ...

Kan indien je wil...
Of het de beste optie is is een andere zaak :)