PDA

View Full Version : Harinck, Rutz over mogelijk verbod (AT5 item)



Jeru
06-09-2010, 19:59
(http://www.at5.nl/artikelen/47708/vechtsport-gaat-door-verbod-kapot)Linkje
AT5 Nieuws (http://www.at5.nl/artikelen/47708/vechtsport-gaat-door-verbod-kapot)

ARMENIA
07-09-2010, 02:40
Wat een teringlijers ook de mensen die reageren.. maar dan zie je ook hoe veel mensen in nl over kb en mma denken.. je ziet duidelijk aan de bewoordingen van die mensen dat het ontwetendheid is. Ze denken dat het gewoon rossen op mekaar is.

en die van der laan spoort helemaal niet.. bij voetbal vermoorden de mensen elkaar, zoveel politie en ME aanwezig.. kost zoveel geld. hij gaat toch ook niet zeggen ajax mag niet meer voetballen..

blackadder
07-09-2010, 03:59
Het is gewoon goedkoop scoren. Amsterdam dreigt zijn titel als homo hoofdstad van de wereld kwijt te raken dankzij wat 'geïsoleerde' incidenten. Waarbij naar alle waarschijnlijkheid toch aardig wat lui uit de PvdA kiezersgroep betrokken zijn. En dan zijn er vast nog meer dingen die hij niet kan of wil oplossen. En om zich dan toch noch als 'daadkrachtig' te kunnen profileren gaat ie maar achter een groep aan die geen grote lobby heeft, zoals die kut sport waar ze achteraf gezellig de stad afbreken, of potentieel te veel stemmen kost zoals wanneer men te fanatiek achter de potenrammers aangaat.

ArjanV
07-09-2010, 10:35
Heel spijtig allemaal maar ik heb een verassing voor de gemiddelde Amsterdamse vechtsportliefhebber....Nederland houd niet op bij de stadsgrenzen van Amsterdam! Als zo'n miezerig burgervadertje zich belachelijk wil maken moet ie dat toch lekker doen? Zat andere steden in Nederland met goede locaties,zelfs locaties die niet in overheidshanden zijn,waar dit soort gala's georganiseerd kunnen worden...

MB667
07-09-2010, 12:51
tuurlijk komt er 'tuig' op vechtgala's....maar ik denk dat er op de meeste (house/hiphop/nl- )parties, voetbalwedstrijden en andere happenings in de arena en sporthallen zuid etc netzoveel, of misschien wel meer 'tuig' komt. schaf dat dan ook maar af.

D8, dat de cda met dat soort onzin zou komen, maar de pvda?

blackadder
07-09-2010, 13:42
Heel spijtig allemaal maar ik heb een verassing voor de gemiddelde Amsterdamse vechtsportliefhebber....Nederland houd niet op bij de stadsgrenzen van Amsterdam! Als zo'n miezerig burgervadertje zich belachelijk wil maken moet ie dat toch lekker doen? Zat andere steden in Nederland met goede locaties,zelfs locaties die niet in overheidshanden zijn,waar dit soort gala's georganiseerd kunnen worden...
Ik zie nog een ander probleem. Wanneer die ongeïnformeerde plofkop zijn zin krijgt is de kans groot dat andere burgemeesters elders er een voorbeeld aan gaan nemen zodat ze kunnen roepen dat ze in elk geval nog ergens in zijn geslaagd. Misschien toch maar een klacht bij een discriminatie meldpunt maken tegen hem? Want onbelangrijk of hij 'alleen' af wil van de galas, toch iets wat die vechtsporters die volgens AT5 subsidie krijgen om van de straat te blijven een doel geeft om naar toe te streven want de Arena is toch glansrijker dan de plaatselijke gymzaal, of dat hij af wil van vechtsport in het algemeen er wordt wel een hele groep door hem gestigmatiseerd. En zoals men aan de reacties op het AT5 filmpje ziet wordt er door velen sowieso al weinig genuanceerd tussen de 'netwerk bijeenkomsten voor criminelen op galas' en vechtsporters in het algemeen.

Facade
07-09-2010, 14:04
Tsja het lijkt me lastig dit te realiseren voor de burgemeester. Ik denk dat het uberhaupt pas mogelijk is als de wet BIBOB van toepassing is geworden, omdat ze dan extra mogen screenen als gemeente. Maar dan nog lijkt me bijna onmogelijk vechtsportgala's in zijn totaliteit te weren, omdat de sport op zichzelf niet verboden is of iets dergelijks. Voor de rest is iedereen voor de wet gelijk en als dus aan vergunningsvoorwaarden wordt voldaan dan zou in principe iedereen toch een evenement mogen organiseren dacht ik. Maar goed ik ben geen expert op dit gebied ofzo, maar het zou me verbazen als dit landelijk zou worden ingevoerd.

superfreak
07-09-2010, 17:26
Laat ze het lekker stoppen inderdaad. Al die jongeren en adolecenten die straks dan geen positieve uitlaatklep meer hebben voor hun frustraties. Gaan op straat hun frustraties botvieren. Als wij dan ons best doen om ze richting van der Laan de sturen. Dan zal het vast wel goed komen allemaal.

blackadder
07-09-2010, 20:32
Dit zegt de Groene Amsterdammer over plofkop z'n actie:

Shoppen op de criminaliteitsmarkt

Binnenland

Als minister van Wonen, Wijken en Integratie liet Eberhard van der Laan (PVDA) zien dat hij van wanten wist. Nu hij twee maanden burgemeester van Amsterdam is toont hij zich opnieuw daadkrachtig. Hij wil de vechtsportgala's in de stad verbieden, want die zouden verbonden zijn met criminaliteit.

JOERI BOOM

Het gaat om de freefight- en kickboksgala's in onder meer de Amsterdam Arena (de beroemde, uit Japan overgewaaide K1-toernooien). Jaarlijks trekken dergelijke groots opgezette evenementen tienduizenden bezoekers. Volgens Van der Laan zijn de vechtgala's 'netwerkbijeenkomsten van de georganiseerde misdaad'.


Maar op die gronden zouden ook de Formule 1-races, de paardenrennen en menig horecagelegenheid moeten worden opgedoekt. Dus zoekt de burgemeester naar andere argumenten om de vechtsportgala's wettelijk aan te pakken. Hij wil ze onderbrengen in de Algemene Plaatselijke Verordening. 'Dan kun je de organisatoren een vergunning onthouden als het om criminelen blijkt te gaan', zei hij in Het Parool (http://www.parool.nl/parool/nl/7/MISDAAD/article/detail/1005863/2010/09/04/Van-der-Laan-wil-freefightgala-s-uit-Amsterdam-verbannen.dhtml). Wat Van der Laan betreft wordt ook de wet Bibob ingeschakeld. 'Dan kun je ook naar financiers en sponsors kijken. De analyse die de politie voor ons heeft gemaakt, biedt fantastische argumenten om op te treden.' Dat politieonderzoek is echter niet openbaar.
Dat doet denken aan de golf van politie-invallen in Amsterdamse discotheken vanaf eind jaren negentig door het Horeca Interventie Team (HIT) en de robuuste zero tolerance-aanpak op dancefeesten in de afgelopen jaren. De Amsterdamse criminoloog Ton Nabben besteedt daar aandacht aan in zijn onlangs verschenen proefschrift High Amsterdam. Hij kreeg de rapportages van het HIT pas in handen na een beroep op de Wet Openbaarheid Bestuur. Wat bleek? De aangetroffen drugs wezen niet op grootscheeps dealen. Tijdens observaties door 'stillen' werden bovendien geen geldtransacties rond de dansvloeren op grote party's gesignaleerd. Nabben noemt de HIT-rapportages 'suggestief'. Uit eigen observaties bleek dat er op party's meestal geen sprake was van dealen, maar van delen: iemand verdeelt zijn ene xtc-pilletje. De invallen en de strenge politiecontroles werden dus gebaseerd op gebruik, wat niet strafbaar is.
Nu populisme het steeds vaker wint van principes, staat hard optreden boven aan de to do-lijst van menig bestuurder. Geen gepolder, geen gedoog, maar de knoet erover. Vechtsporten zijn net als drugs een voor de hand liggend doelwit: moreel omstreden en nauwelijks voorzien van welbespraakte pleitbezorgers, dus makkelijk te demoniseren. Zolang echter niet bekend is wat het politieonderzoek heeft opgeleverd, weten we niet wat er werkelijk strafbaar is aan de vechtgala's.
De bestuurlijke hang naar hard optreden wordt versterkt door een politieapparaat dat onder grote druk staat om 'te leveren'. Dat bracht ons de afgelopen jaren het preventief fouilleren en het zero tolerance-beleid inzake drugs. Maar wapengebruik en drugsconsumptie nemen niet af. Het is symboolpolitiek op het randje van de rechtsstaat, aangezwengeld door een politieapparaat dat op zoek is naar nieuwe criminaliteitsmarkten. De wereld van de vechtsporten is nog onontgonnen terrein. Maar het verbieden van vechtgala's zal evenmin effect hebben. Want netwerken kunnen criminelen overal.
De Groene Amsterdammer - Shoppen op de criminaliteitsmarkt (http://www.groene.nl/commentaar/2010-09-07/shoppen-op-de-criminaliteitsmarkt)

Facade
08-09-2010, 02:14
Goed artikel, en de spijker op z'n kop naar mijn mening.
Zoveel van de politiek vandaag de dag wordt geleid door zwak beargumenteerde onderbuikgevoelens. Pas wanneer de mensen iets dicht bij huis raakt, komt er reactie. Zoals dus nu bij dit vechtsportgalaverbod. Het zou mensen goed doen dit gevoel van 'zij kennen de feiten niet' eens door te vertalen naar andere stereotype opvattingen. Het denken in oplossingen is vaak ver te zoeken omdat dit volgens velen 'links gewauwel' is.
In dit geval zou je dus kunnen bedenken: is een verbanning van vechtsportgala's in Amsterdam (als dat wettelijk al mogelijk is) een daadwerkelijke oplossing, of duwt dit de sport alleen maar verder de illegaliteit in?...
En zo gaat dit op voor zoveel mogelijke maatschappelijke problemen omtrent veiligheid en criminaliteit vandaag de dag.

Ronald
08-09-2010, 22:29
Ronduit schandalig als een vechtsportevenement op dit soort gronden te verbieden zou zijn.

pavani
08-09-2010, 22:41
Heeft Eberhard van der Laan teveel paddo's genomen?

rollermanskunk
09-09-2010, 01:51
Dan maar in het Gelredome. Vinden die Georgiers vast niet erg...