PDA

View Full Version : WK Judo in Tokio vanaf morgen (9-9-2010)



Jeru
08-09-2010, 23:12
Vanaf morgen (donderdag) is de WK Judo in Tokio. Tijdens deze kampioenschappen wordt onder andere Anton Geesink herdacht. Bovendien zijn veel van de wedstrijden te zien op de NOS en live op NOS.nl - Nieuws, Sport en Evenementen op Radio, TV en Internet | Nederlandse Omroep Stichting (http://www.nos.nl)

De loting is te vinden op Judo Bond Nederland (http://www.jbn.nl)


Marhinde Verkerk, titelverdediger in de klasse -78 kg, kent een zware loting. De Rotterdamse opent het toernooi tegen één van de topfavorieten, Celine Lebrun uit Frankrijk.

Ook Carola Uilenhoed start direct tegen een favoriet voor de wereldtitel. De Haagse opent met een wedstrijd tegen de Britse Karina Bryant, die tweede werd op de WK in Rotterdam. Bij winst volgt waarschijnlijk een confrontatie met de als eerste geplaatste Sloveense Lucija Polavder.

Voormalig wereldkampioen Guillaume Elmont kent een vrijloting. In de klasse -81 kg komt Elmont waarschijnlijk uit tegen Ole Bischof, mits hij zijn eerste partij winnend afsluit, de Olympisch kampioen van Beijing.

De nummer twee van de wereld, Henk Grol, opent zijn toernooi tegen Abdurakhmonov uit Tajikistan. In zijn poule komen ook 'judo-Belg' en regerend Europees kampioen Elco van der Geest en regerend wereldkampioen Maxim Rakov uit Kazachstan in actie.

WK bij de NOS op radio en tv
Vanaf vandaag zal de NOS in nagenoeg al haar reguliere sportuitzendingen op radio en televisie aandacht besteden aan de wereldkampioenschappen in Tokyo. Op donderdag en vrijdag is er om 17.00 uur op Nederland 1 een speciale Studio Sport, die geheel in het teken staat van het WK judo. Deze uitzendingen zijn ook live te zien op www.nos.nl (http://www.nos.nl/). In het weekend zullen de samenvattingen van de wedstrijden te zien zijn in de reguliere uitzendingen van Studio Sport en de sportjournaals. Op teletekst worden de uitslagen bijgehouden vanaf pagina 855 en verder.

Jeru
08-09-2010, 23:14
Zal mij benieuwen of Grol hoge ogen kan gooien. Hij had het afgelopen jaar nogal wat last van blessures en heeft weinig toernooien gedraaid. Zal wel weer een potje tegen Van der Geest moeten....

Jeru
09-09-2010, 13:23
Henk Grol heeft inmiddels de finale bereikt en vecht daarin tegen de Japanner Takamasa Anai.

Briant
09-09-2010, 13:35
En hij had gewonnen van Van der Geest

ijsblok
09-09-2010, 14:12
Zilver voor Grol, hij heeft de finale zojuist verloren van Anai. Een prachtige prestatie natuurlijk, maar ik denk dat hij daar zelf anders over denkt.
Grim Vuysters heeft 3 x gewonnen maar ligt er nu uit, net geen medaille.
Verkerk helaas 1e verloren van Lebrun, is geen schande.
Uilenhoed heeft 1 gewonnen (NB van Byrant), maar de voglende verloren en geen herkansing.

De live stream via de NOS doet het pas vanaf morgen trouwens.

mama
09-09-2010, 14:39
Ja Grol had tijdens de prijsuitreiking een zwart donderwolkje boven zijn hoofd hangen. Ben benieuwd of hij weer zo op zijn donder heeft gekregen van Maarten. Vorig jaar zaten we er boven dat Maarten even liet horen hoe boos hij op Grol was.
Het was te zien op eurosport 2

HUNTER
09-09-2010, 15:04
Op zich wel een vermakelijke eerste dag...

Scheidsrechters nog steeds bar en bar slecht. Hebben ze nieuwe regels (geen benen meer pakken), komt hét punt van dag 1 uit een o uchi gari met been pakken. Voor het oog van de scheids! Verder wordt ook weer veel gedaan om de Japanners te laten winnen (dames +78 finale ging nergens over).

Grol zijn eerdere wedstrijden heb ik niet gezien, maar in de finale kwam hij geen moment in zijn spel. Hij was geen schim van de Grol die hij kan zijn. Jammer, na vorig jaar WK zilver en dit jaar EK zilver ditmaal weer geen goud....

dirk5
09-09-2010, 15:42
Puike prestatie, winnen van Europees, wereld en olympisch kampioen.

alleen jammer dat hij het goud dan net niet pakt.

Weet iemand of Grol ook nog mma aspiraties heeft voor de toekomst?

mama
09-09-2010, 16:15
grol: ik word een keer wereldkampioen | nusport.nl/judo | Voor het laatste nieuws van elke sport (http://www.nusport.nl/judo/2329881/grol-word-keer-wereldkampioen.html)
Hij overweegt nog om in de open klasse mee te doen.

HUNTER
09-09-2010, 16:40
Weet iemand of Grol ook nog mma aspiraties heeft voor de toekomst?

De meeste Nederlandse judoka's hebben helemaal niets met MMA. Tenzij ze een hele grote zak met geld krijgen denk ik niet dat je veel judoka's in de ring of kooi zult tegenkomen. En Grol heeft een redelijke sponsor en nog judo doelen zat dus ik ben bang dat MMA er voor hem niet in zit

dirk5
09-09-2010, 18:22
De meeste Nederlandse judoka's hebben helemaal niets met MMA. Tenzij ze een hele grote zak met geld krijgen denk ik niet dat je veel judoka's in de ring of kooi zult tegenkomen. En Grol heeft een redelijke sponsor en nog judo doelen zat dus ik ben bang dat MMA er voor hem niet in zit

oke, thanks!

Ik vind het een geweldige sport om te kijken maar ben niet echt onderlegd in het wereldje...

Net nog alle partijen bij de NOS gezien. Grol was behoorlijk zuur (wat natuurlijk te begrijpen is)
Kuddo's voor het goede door judoen van Vuysters terwijl hij in partij 1 misselijk op zijn hoofd terecht kwam.

remco pardoel
09-09-2010, 18:25
Grol moet heel erg bijspijkeren / leren op de grond
(;) spreek uit ervaring)

remco pardoel
09-09-2010, 18:26
Teddy Riner.. Kampioen.. Die gaat wellicht MMA doen in de toekomst.. Heb ik van heel betrouwbare bron

HUNTER
09-09-2010, 22:54
Het is zo jammer dat Pride niet meer bestaat....

Die hadden vaak nog wel bakken met geld over om wat judo supersterren de ring in te krijgen. Yoshida, Nakamura, Nastula, Lombard om er maar een paar te noemen....

HUNTER
10-09-2010, 11:14
Vandaag kunnen Guillaume Elmond (-81 kg) en Edith Bosch (-70 kg) allebei nog n medaille halen!

Elmont verloor net in de kwartfinale, maar kan nog brons pakken. Bosch staat in de halve finale

Via IJF.org is er een live stream, misschien via de NOS ook wel maar deze doet t nog niet

HUNTER
10-09-2010, 11:39
Elmont verloren van Euan Burton... helaas Guillaume is 7e

Jeru
11-09-2010, 13:04
Dex Elmont heeft de finale bereikt!! Hij moet tegen de Mongoliër Nyam-Ochir Sainjarga.

NOS Sport - Dex Elmont naar finale op WK judo (http://nos.nl/artikel/184160-dex-elmont-naar-finale-op-wk-judo.html)

ijsblok
11-09-2010, 13:32
Op zich wel een vermakelijke eerste dag...

Scheidsrechters nog steeds bar en bar slecht. Hebben ze nieuwe regels (geen benen meer pakken), komt hét punt van dag 1 uit een o uchi gari met been pakken. Voor het oog van de scheids! Verder wordt ook weer veel gedaan om de Japanners te laten winnen (dames +78 finale ging nergens over).

Grol zijn eerdere wedstrijden heb ik niet gezien, maar in de finale kwam hij geen moment in zijn spel. Hij was geen schim van de Grol die hij kan zijn. Jammer, na vorig jaar WK zilver en dit jaar EK zilver ditmaal weer geen goud....

ben t met je eens dat de arbitrage zeer matig is, veel cruciale fouten. Maar een o uchi gari maken en zodra je oponent uit balans is benen pakken mag wel! (het moment waarop dat mag is zeer moeilijk te bepalen).

Vandaag trouwens dex finale inderdaad, en anicka van emden die willeboordse uitschakelt hel verrassend. Dit was de enige klasse waarbij NL gebruikt maakt van de nieuwe regel dat je 2 mensen per klasse mag inschrijven (en wellicht nog grol en vuysters in de open klasse). Van emden heeft nog kans op brons.

mama
11-09-2010, 15:00
cool van Dex

Briant
12-09-2010, 22:47
Leuk van Dex, die man verdient het zeker. Ik vind het ook mooi om te zien dat Ne Waza weer wat meer naar de voorgrond komt in tijden waar in Judo net leek om sumo (grond raken is afgelopen). Jammer natuurlijk dat juist Dex moest verliezen op houdgreep, maar ja...

In de open klasse doen Grol en Vuisters beiden niet mee, erg jammer maar ik snap het wel. Vuisters heeft al eens goed mee gedaan met een open klasse als ik me kan herinneren.

mama
13-09-2010, 02:20
Ik vind het ook mooi om te zien dat Ne Waza weer wat meer naar de voorgrond komt
vind je?
Ik vond dat er snel mattè geroepen werd als ze ook maar richting de grond gingen

Briant
13-09-2010, 11:27
vind je?
Ik vond dat er snel mattè geroepen werd als ze ook maar richting de grond gingen

Het is nog steeds niet waar het zou moeten zijn, maar vergelijk het eens met voorgaande wks. Het blijft natuurlijk afhankelijk van de scheidsrechters en die hebben jarenlang sumo regels gehanteerd.