PDA

View Full Version : Shinya Aoki: The American Wrestling Style Is Boring



snakerattle79
10-09-2010, 16:59
Shinya Aoki: BJ Penn Didn't Lose; Wrestlers Have No Risk -- MMA Fighting (http://www.mmafighting.com/2010/09/10/shinya-aoki-bj-penn-didnt-lose-wrestlers-has-no-risk/)

By Daniel Herbertson

When Shinya Aoki claimed the DREAM lightweight belt he ranked himself No. 2 behind his idol BJ Penn. With Frankie Edgar‘s second victory over Penn it is clear that there is a new top lightweight king, but Aoki isn’t buying it.

“I am really a huge fan of BJ Penn, he is one of my favorite fighters. He lost by decision. When we look at martial arts in it’s most extreme form, we need to win by submission or knockout. In that sense, he didn’t lose. He lost that fight but he is still ‘the man’. He is still my favorite fighter.”

With Edgar holding the strap we once again have a fighter with a wrestling backbone at the top of the UFC lightweight division and with Gray Maynard being the next likely challenger, it doesn’t look like that will change any time soon. This trend towards wrestling is another thing that Aoki has trouble with.

“The American wrestling style – punching a little bit, getting a takedown and moving to side control to win the round has no risk. It’s an easier fight. It’s just using the judges. They don’t even have to worry about injuries or anything like that. There is no risk.”

“Would you like to see Frankie Edgar vs Gray Maynard? Do you think it would be interesting?” Aoki asks.

I answer truthfully that I don’t think it would be very exciting.

“Right! I’m a huge fan of the UFC, but I think that it hasn’t been very interesting lately. There are good fighters of course but not so many interesting fights. They punch a little bit, then get a takedown and every round is just a repetition of that.”

“I am a big fan of aggressive fighters like BJ Penn, Joe Stevenson, Kenny Florian, Melvin Guillard and Nate Diaz.. Everyone else is just wrestling and it’s not interesting at all.”

Aoki’s thoughts on wrestling are eerily similar to those of Dan Hardy and like Hardy, Aoki has lost an important fight due to wrestling – Aoki was unable to takedown Gilbert Melendez while Hardy was unable to stop the takedown against Georges St. Pierre.

“Japanese MMA is totally different. We go for knockouts and submissions from the beginning and going for the decision isn’t an option.”

When Aoki attempted to bring his Japanese MMA style to the U.S. it was obviously lacking. Although Gilbert Melendez is not traditionally thought of as a wrestler-boxer, that is certainly how he countered the DREAM lightweight champion during their bout in Strikeforce.

“It wasn’t where I fought, (Japan or America, cage or ring), but I am just still weak. As a fight, I found weakness in myself.”

Aoki’s next bout was against Tatsuya Kawajiri for the DREAM Llghtweight title. While Kawajiri is not American, it can be said that he fights like the “American wrestlers” that Aoki objects to. The bout against Kawajiri was dramatically more successful for Aoki due to a change in mindset.

“After Melendez avoided my takedowns and just punched me I had to change my mindset. I had to get a submission. I was really desperate (against Kawajiri).”

Aoki believes that he doesn’t deserve another shot at Melendez yet, but he must work to earn that fight. Aoki’s upcoming bout against Marcus Aurélio at DREAM.16 on Sept. 25th will be the next step towards earning his shot but still, despite BJ Penn’s loss to Edgar and Aoki’s own loss to Gilbert Melendez, BJ Penn is still at the top of the heap and he is still the goal.

“BJ Penn, Eddie Alvarez, Gilbert Melendez, Frankie Edgar they are the top four. BJ Penn is still No. 1. The most aggressive fighter is Eddie Alvarez. Frankie Edgar is the most defensive. When Penn lost, I didn’t lose my goal at all. It is difficult for me to see that he lost the fight.”

And Gray Maynard? The only man with a win over the UFC lightweight champion and the likely next challenger for the title?

“Gray Maynard is a good wrestler.”

dirk5
10-09-2010, 17:05
helemaal eens en had het niet beter kunnen zeggen.

Shinya = koning

BAKA SABAIBA!!!!

wrestler_nl
10-09-2010, 20:13
Boring? Misschien!
Effectief? ZEKER!!

ron777
10-09-2010, 20:53
Uitzonderingen daar gelaten... imo boring

lopez86
10-09-2010, 21:56
Jon Jones, Randy Couture, Brock Lesnar, Melvin Guillard, Gray Maynard, GSP, boring?
Aoki vind zichzelf natuurlijk niet boring met z'n gekleef.
Gozer heeft totaal geen recht van spreken, BJ heeft 2x verloren van dezelfde vechter, natuurlijk is hij niet meer de #1.
Worstelaars zijn gewoon dominant in de UFC omdat er veel amateur worstelaars zijn in Amerika die op MMA over stappen na hun college career, natuurlijk zitten er dan een aantal saaie worstelaars tussen.
Kan ook genoeg BJJ'ers noemen die saai zijn in de octagon, maar daarom hoef ik toch niet te zeggen dat BJJ boring is? Slaat als een tang op een varken.
Worstelen is ook alleenstaand als sport hardstikke mooi!

wrestler_nl
11-09-2010, 01:45
Jon Jones, Randy Couture, Brock Lesnar, Melvin Guillard, Gray Maynard, GSP, boring?
Aoki vind zichzelf natuurlijk niet boring met z'n gekleef.
Gozer heeft totaal geen recht van spreken, BJ heeft 2x verloren van dezelfde vechter, natuurlijk is hij niet meer de #1.
Worstelaars zijn gewoon dominant in de UFC omdat er veel amateur worstelaars zijn in Amerika die op MMA over stappen na hun college career, natuurlijk zitten er dan een aantal saaie worstelaars tussen.
Kan ook genoeg BJJ'ers noemen die saai zijn in de octagon, maar daarom hoef ik toch niet te zeggen dat BJJ boring is? Slaat als een tang op een varken.
Worstelen is ook alleenstaand als sport hardstikke mooi!

X2!
Ik snap sommige mensen wel als ze zeggen dat het een beetje saai is maar dat zijn mensen die geen verstand hebben van worstelen of ze hebben geen waardering voor MMA of Worstelen!

Djani
11-09-2010, 01:54
Jon Jones, Randy Couture, Brock Lesnar, Melvin Guillard, Gray Maynard, GSP, boring?
Aoki vind zichzelf natuurlijk niet boring met z'n gekleef.
Gozer heeft totaal geen recht van spreken, BJ heeft 2x verloren van dezelfde vechter, natuurlijk is hij niet meer de #1.
Worstelaars zijn gewoon dominant in de UFC omdat er veel amateur worstelaars zijn in Amerika die op MMA over stappen na hun college career, natuurlijk zitten er dan een aantal saaie worstelaars tussen.
Kan ook genoeg BJJ'ers noemen die saai zijn in de octagon, maar daarom hoef ik toch niet te zeggen dat BJJ boring is? Slaat als een tang op een varken.
Worstelen is ook alleenstaand als sport hardstikke mooi!

Het slaat niet als een tang op een varken want worstelen is er niet opgericht om het gevecht te eindigen. Het is echter wel een bepalende skill. Maar het verschilt per vechter. Cain Velasquez vind ik geweldig. Ben Askren heeft ook veel potentie, je ziet dat hij constant naar de submission zoekt. Het ligt aan de mentaliteit van de vechter. Jongens als Jon Jones en Randy Couture willen gevechten afmaken. Fitch en Maynard tonen die bereidheid veel minder of helemaal niet en dat maakt het in de ogen van veel mensen saai.

Groundwork
11-09-2010, 03:22
Ik ga akkoord me Djani.
Worstelen zou een middel tot een einde moete zijn, niet het antwoord op alle situaties.
Van de andere kant bekeken, als ik als worstelaar het gevecht kan winnen en dicteren zou ik dit zeker doen.
Op zich een goeie tactiek waartegen men zal moeten trainen ipv erover te zagen dat het saai is.
Als toeschouwer is het idd saai om te zien zulke partijen van lay N pray maar als vechter is het best een slimme en "comfortabele" manier om een gevecht te bepalen.

blackadder
11-09-2010, 03:36
Worstelen is ook alleenstaand als sport hardstikke mooi!
Als je ervan houdt wel.

Wiseguy
11-09-2010, 04:49
Jon Jones, Randy Couture, Brock Lesnar, Melvin Guillard, Gray Maynard, GSP, boring?
Aoki vind zichzelf natuurlijk niet boring met z'n gekleef.
Gozer heeft totaal geen recht van spreken, BJ heeft 2x verloren van dezelfde vechter, natuurlijk is hij niet meer de #1.
Worstelaars zijn gewoon dominant in de UFC omdat er veel amateur worstelaars zijn in Amerika die op MMA over stappen na hun college career, natuurlijk zitten er dan een aantal saaie worstelaars tussen.
Kan ook genoeg BJJ'ers noemen die saai zijn in de octagon, maar daarom hoef ik toch niet te zeggen dat BJJ boring is? Slaat als een tang op een varken.
Worstelen is ook alleenstaand als sport hardstikke mooi!

lol @ gray "blanket" maynard in jou lijstje.

YoMarK
11-09-2010, 15:03
Randy Couture en Jon Jones vind ik wel interessant om naar te kijken, maar mensen als Maynard en Edgar(en dan bedoel ik mensen die eigenlijk alleen maar op decision winnen) vind ik inderdaad ook wat suf.
Ik snap wel dat ze vechten zoals ze vechten, het is hun werk en boterham voor vrouw en kinderen, maar ik vind net als Aoki dat je een gevecht moet finishen. Het is gewoon niet leuk om naar te kijken.

Christophe
11-09-2010, 21:06
helemaal eens en had het niet beter kunnen zeggen.

Shinya = koning

BAKA SABAIBA!!!!

x 2

Tsuki
11-09-2010, 23:31
learn to wrestle or go home ................

wrestler_nl
12-09-2010, 01:28
learn to wrestle or go home ................

Precies!

Wiseguy
12-09-2010, 02:24
Dat is het punt niet. We hebben het hier over de entertainmentwaarde. Worstelaars zijn over het algemeen gruwelijk saai. Tuurlijk zijn er uitzonderingen zoals Jon Jones en Chael Sonnen. Maar wees eens eerlijk.. Gray Maynard, Jake Shields, John Fitch en tegenwoordig ook GSP zijn zo slaapverwekkend. Geef mij maar knokkers zoals Shogun, Wanderlei, JDS etc.. of grondvirtuozen zoals Aoki en Jacare.

lopez86
12-09-2010, 02:53
Dat is het punt niet. We hebben het hier over de entertainmentwaarde. Worstelaars zijn over het algemeen gruwelijk saai. Tuurlijk zijn er uitzonderingen zoals Jon Jones en Chael Sonnen. Maar wees eens eerlijk.. Gray Maynard, Jake Shields, John Fitch en tegenwoordig ook GSP zijn zo slaapverwekkend. Geef mij maar knokkers zoals Shogun, Wanderlei, JDS etc.. of grondvirtuozen zoals Aoki en Jacare.

Ok Gray Maynard past beter in jou lijst, maar Shogun Wanderlei en JDS zijn allemaal BJJ'ers die het liefst staand knokken dus dat slaat nergens op.
Aoki is erg goed maar wint in Japan ook puur omdat het daar toegestaan is om zo te plakken en je in de ring je tegenstanders makkelijk vast zet,in de kooi bakt ie er niks van.
Als hij z'n spel zo wil spelen in Amerika zoals in Japan wordt hij hoogstwaarsch. gewoon door de scheids gesommeerd om op te staan.

Als we het dan toch over slaapverwekkend hebben dan ken ik ook nog wel een paar BJJ'ers die er wat van kunnen.
Wat dacht je van Renzo Gracie, Demian Maia, Ricardo Arona, Kenny Florian, om er een paar te noemen.


In een notendop: er zijn meer goede worstelaars in de Amerikaanse MMA scene (UFC) dan goeie bjj'ers waardoor er een overschot is en er automatisch ook meer saaie pieten tussen zitten want worstelen scoort gewoon punten klaar.
Dus slaat dit topic dat worstelaars saai zijn nergens op.

Ronald
12-09-2010, 16:14
Natuurlijk zijn er worstelaars die een aansprekende vechtstijl hebben, en natuurlijk moet je als je voortdurend op je rug komt te liggen leren worstelen, maar wat zijn er tegenwoordig toch veel worstelaars actief die vechten zoals Aoki beschrijft: dodelijk saai. Ik kijk naar mma omdat ik dat leuk vind maar voor dit soort wedstrijden zou ik nog geen euro uitgeven. Vaak hoor je ter verdediging dat die stijl effectief is, maar effectief voor wat? Wel om een puntenoverwinning te halen maar niet om het publiek te vermaken.

FightingDutchman
13-09-2010, 09:56
Als we het dan toch over slaapverwekkend hebben dan ken ik ook nog wel een paar BJJ'ers die er wat van kunnen.
Wat dacht je van Renzo Gracie, Demian Maia, Ricardo Arona, Kenny Florian, om er een paar te noemen.

Ik ben het opzich wel met je eens dat je worstelen moet kunnen waarderen en dat het lang niet altijd saai is. Maar als je het over saaie BJJ vechters hebt vind ik toch dat je de verkeerde hebt uitgekozen, ik bedoel Demian Maia!? Die gast submit mensen links en rechts, dat is nou niet bepaald saaie BJJ. En Arona gebruikt meer de worstel stijl dan wat anders. Als je nou bijvoorbeeld Thales Leites had gezegd was het een beter voorbeeld geweest.

Mule-Kick
13-09-2010, 10:27
Ik ben het opzich wel met je eens dat je worstelen moet kunnen waarderen en dat het lang niet altijd saai is. Maar als je het over saaie BJJ vechters hebt vind ik toch dat je de verkeerde hebt uitgekozen, ik bedoel Demian Maia!? Die gast submit mensen links en rechts, dat is nou niet bepaald saaie BJJ. En Arona gebruikt meer de worstel stijl dan wat anders. Als je nou bijvoorbeeld Thales Leites had gezegd was het een beter voorbeeld geweest.

x2
Demian Maia en Florian zijn zeker niet saai te noemen imho.

Hoewel ik wel bewondering heb voor de goede worsterlaars merk ik wel dat me dit steeds meer begint te irriteren als ze hun skills enkel gebruiken om positie te houden en niet eens proberen om voor een submission of GNP te gaan. Natuurlijk is het ook verantwoordelijkheid van hun tegenstanders om uit deze positie te komen en te trainen op takedown defense maar van mij mag er in sommige gevallen sneller tot een stand-up worden overgegaan. Of anders waarschuwingen/straffen enz voor inactiviteit gaan geven (zoals in Japan wel vaker gebeurde) Lentz vs. Winner waar Hardy het over had laatst was te saai voor woorden.

YoMarK
13-09-2010, 10:32
Weet je wat het is, eigenlijk komt het niet door "de worstelaars" maar door de puntentelling en regels.
Een takedown zou gewoon niet moeten scoren. D'r zijn nu mensen bij die een takedown scoren, daarna 4 minuten de boel lopen te ontwijken, en vervolgens de ronde winnen. Dat gaat echt nergens over.

Effectieve striking(daarbij natuurlijk ook GnP) en submission attempts, daar moet naar gekeken worden. Octagon control en takedowns zouden gewoon niet zo zwaar moeten tellen, wellicht alleen maar als striking en submissions scores gelijk zijn. Het moet niet zo kunnen zijn dat je met en takdown zonder dat je er vervolgens iets mee doet een ronde kan winnen.

Misschien nog wel wel belangrijker: knees to the face toestaan. Veel worstelaars doen het alleen maar goed omdat ze rustig voor de takedown kunnen gaan zonder gevaar. Ze duwen iemand tegen de kooi, gaan voor het gemak even op één knie zitten(maken gebruik van de regels), en sleuren je daarna naar de grond. Knieën naar het gezicht maakt daar snel een einde aan.

Briant
13-09-2010, 11:33
Ik vind altijd dat je niet de regels moet aanpassen als je last hebt van een bepaalde strategie, maar moet trainen om deze strategie te vermijden. Ik zie bijvoorbeeld niet vaak sweeps in de kooi terwijl dit naar mijn mening wel de manier is voor een bjjer om een worstelaar op de rug te krijgen.

Mule-Kick
13-09-2010, 14:52
Weet je wat het is, eigenlijk komt het niet door "de worstelaars" maar door de puntentelling en regels.
Een takedown zou gewoon niet moeten scoren. D'r zijn nu mensen bij die een takedown scoren, daarna 4 minuten de boel lopen te ontwijken, en vervolgens de ronde winnen. Dat gaat echt nergens over.

Effectieve striking(daarbij natuurlijk ook GnP) en submission attempts, daar moet naar gekeken worden. Octagon control en takedowns zouden gewoon niet zo zwaar moeten tellen, wellicht alleen maar als striking en submissions scores gelijk zijn. Het moet niet zo kunnen zijn dat je met en takdown zonder dat je er vervolgens iets mee doet een ronde kan winnen.

Misschien nog wel wel belangrijker: knees to the face toestaan. Veel worstelaars doen het alleen maar goed omdat ze rustig voor de takedown kunnen gaan zonder gevaar. Ze duwen iemand tegen de kooi, gaan voor het gemak even op één knie zitten(maken gebruik van de regels), en sleuren je daarna naar de grond. Knieën naar het gezicht maakt daar snel een einde aan.

Amen

slee
13-09-2010, 15:14
Aoki heeft het over entertainmentwaarde en daarin mag iedereen zijn mening hebben. De een vind dit mooi en een ander kan weer andere aspecten waarderen.

Ik moet zeggen dat ik de laatste twee wedstrijden van GSP en beide BJ vs Frankie, niet heb uitgekeken. Lag natuurlijk ook aan de tijdstip, maar ik was in slaap gevallen (vaak halverwege ronde 2) en werd wakker toen het was afgelopen. Ik was klaar wakker bij Silva vs Sonnen of Shogun vs Machida 1. Ook mainevents die over 5 rondes gingen.

Effectief is het zeker, maar niet altijd vermakelijk om naar te kijken.

Vinand
13-09-2010, 16:05
tja, in de octagon heb je geen hoeken, kun je niet uitvallen en heb je veel meer ruimte, daar zijn worstelaars in hun voordeel, in de ring zullen strikers een voordeel hebben. Daarom Pride >>>> UFC

universele
13-09-2010, 18:51
Zeker!!!
PRIDE >ufc
Van mij mogen de regels in de kooi wel aangepast worden naar de pride regels.
Maakt het wat lastiger voor een take down, maar hebben ook wat meer mogelijkheden om een ko te score met knie naar het hoofd.
Verder kan ik goede take downs en techniek op de grond zeker waarderen.
Maar wel effectief zijn, geen lay N pray (lekker op laten staan door de scheids)