PDA

View Full Version : BJJ



g-unit
16-09-2010, 01:26
Wat is beter voor je bjj ontwikkeling judo of worstelen?

universele
16-09-2010, 01:39
Voor bjj zelf denk ik extra bjj training, worpen voor bjj misschien judo.
Gericht op mma is worselen een erg goede aanvulling.
Een manier van boks werk leren en je hebt op alle gebieden een basis,
dit nog met elkaar kunnen combineren en het begint op mma te lijken.

Hoop dat ik je er iets aan hebt, is mijn mening in ieder geval.

Briant
16-09-2010, 09:54
Voor puur bjj is dat Judo omdat je met beiden met een pak werkt.
Voor MMA en Grappling is dat worstelen vanwege de afwezigheid van een pak.

Wat ook belangrijk is is wat er in de buurt zit. In Amsterdam heb je natuurlijk Kops wat een enorm goede worstelschool is, maar dat is een luxe die niet voor heel nederland geld. Meestal is het makkelijker een goede judoschool te vinden dan een goede worstelschool (in Nederland).

HUNTER
16-09-2010, 10:33
hangt er een beetje vanaf..... wil je het puur voor BJJ ondersteuning doen dan zou ik naar een judoschool gaan. Maar dan wel een die iets meer kaas heeft gegeten van ne waza.

sowieso is judo een goede basis, maar judo is wel moeilijk te leren voor volwassenen.

YoMarK
16-09-2010, 10:39
Ik twijfel eigenlijk een beetje. Judo is natuurlijk met pak, en lijkt in dat opzicht meer op BJJ.
Goede judoka's kunnen BJJ wedstrijden winnen door de boel een beetje af te houden, en in de staande gedeelte punten te pakken, maar dat is ook maar beperkt als je tegenstander dat weet.
Veel worpen uit Judo zijn gewoon ongeschikt voor BJJ, aangezien je dan b.v. je rug weggeeft. Het grondwerk van Judo stelt niet veel voor(de focus ligt daar niet bij veel Judoscholen) is mijn eigen ervaring.
Wil je naast BBJ-en ook nog een beetje grapplen(dat is dus zonder pak), dan zou ik eerder gaan worstelen dan Judo-en.

Briant
16-09-2010, 12:35
Ik twijfel eigenlijk een beetje. Judo is natuurlijk met pak, en lijkt in dat opzicht meer op BJJ.
Goede judoka's kunnen BJJ wedstrijden winnen door de boel een beetje af te houden, en in de staande gedeelte punten te pakken, maar dat is ook maar beperkt als je tegenstander dat weet.
Veel worpen uit Judo zijn gewoon ongeschikt voor BJJ, aangezien je dan b.v. je rug weggeeft. Het grondwerk van Judo stelt niet veel voor(de focus ligt daar niet bij veel Judoscholen) is mijn eigen ervaring.
Wil je naast BBJ-en ook nog een beetje grapplen(dat is dus zonder pak), dan zou ik eerder gaan worstelen dan Judo-en.

Mag ik vragen waar je dat geleerd hebt, dat judokas wedstrijden winnen door een beetje af te houden? Mijn ervaring is juist dat worstelaars zich hier juist meer mee bedienen (zie duitsers op grappling Ede). Een pure judoka zal nooit zo goed zijn op de grond als een bjjer (met vergelijkbare ervaring), maar de vraagsteller wil judo of worstelen ter ondersteuning van BJJ. Als je dus met pak gaat trainen en wedstrijden doen dan is het staande gedeelte niets anders dan judo (het is overigens een misvatting dat je niet alle worpen kan doen, bij een goed uitgevoerde worp is het onmogelijk de rug te pakken).
Zonder pak is het inderdaad verstandiger worstelen te doen, dat zei je zelf ook al.

g-unit
16-09-2010, 16:59
Hunter jij hebt de meeste ervaring met allebeide sporten 4e dan judo paars Bjj, heb je nou veel aan je judo bij Bjj of zeg je je kan btr meer Bjj trainen. Kenamju zit bij mij in de buurt ga ook wel eens bij Kops trainen. Ik wil namelijk wedstrijden gi als no gi doen. Hoor graag julli reakties.

HUNTER
16-09-2010, 18:15
Ik heb heel veel aan m'n judo bij het BJJ maar dat komt vooral omdat ik al sinds m'n 6e jaar aan judo doe. De judoka's die ik ken die de overstap naar BJJ hebben gemaakt hebben allemaal een voorsprong op degenen die zonder judo achtergrond met BJJ beginnen.

Andersom heb ik het ook wel meegemaakt. BJJ'ers die judo er bij doen. Dit is over het algemeen wat moeilijker. Wedstrijdjudoka's knallen je neer en gaan vervolgens weer staan. Voordat je je in een wedstrijdgroep bij bijv. Kenamju een beetje staande houdt ben je jaren verder. Dus wat dat betreft zou ik een judo school uitzoeken waar je niet meteen volle bak wordt neergegooid, maar eerst een basis opdoen. Dan ben je alleen wel minimaal een jaartje bezig. Ik heb ook wel eens geworsteld, en mijn ervaring is dat je dat sneller oppakt dan judo....

remco pardoel
16-09-2010, 22:25
In Nederland zou ik voor Judo kiezen, tenzij je in Amsterdam of Utrecht woont. Daar heb je de keuze uit twee goede worstelclubs