PDA

View Full Version : Vraag aan Justinian



knift
18-09-2010, 22:25
Beste Justinian
Stel dat gemeente Amsterdam de (vecht)sport gala's echt gaat verbieden wat zijn dan de juridische mogenlijkheden om het ongedaan te maken is het uberhoud mogenlijk of hebben we er maar mee te dealen?
Zou ik als Jan boeren lul iets kunnen beginnen tegen zo'n verbod of lacht iedereen me uit?
Ik wil niet van het negatieve uit gaan maar ik ben bang dat dalijk meer gemeentes het zelfde gaan doen en dat zou echt een ramp voor de sport wezen.

mvg Knift

Justinian
18-09-2010, 22:33
Het ligt er aan op welke grond het wordt verboden. Wat ik ervan heb begrepen is dat de burgemeester drie sporen wil volgen. Ten eerste wil hij de algemene plaatselijke verordening (APV) aanpassen. Hiermee wil hij ervoor zorgen dat voor ieder vechtsportgala een evenementenvergunning nodig is. Op basis van de Amsterdamse APV zou het zo zijn dat dit nu alleen voor Glory het geval zou zijn (en Glory heeft ook een evenementenvergunning). Voor It's Showtime (ArenA) en Fighting Stars zou een uitzondering gelden op basis van de APV. Dit zal hij dan willen aanpassen. Dit heeft dus alleen gevolgen voor Amsterdam.

Daarnaast wil hij de beheerders van de locaties (PTA, ArenA en Sporthallen Zuid) er toe bewegen geen medewerking te verlenen aan deze evenementen.

Verder wil hij de nationale politiek bewegen tot het aan banden leggen van vechtsportgala's. Dit heb ik niet helemaal scherp, maar als dit werkelijk zo is en hij zou het er door krijgen (wat ik niet verwacht), dan zou dit mogelijk ook gevolgen hebben voor vechtsportgala's elders in het land.

Wat betreft het eerste, de vergunningplicht, tegen de weigering tot afgifte van de evenementenvergunning staat bezwaar en beroep open. Alleen belanghebbenden in de zin van de Algemene wet bestuursrecht kunnen bezwaar en beroep aantekenen.

knift
18-09-2010, 23:32
Thanks voor je reactie laten we hopen dat Van Der Laan het niet zo ver laat komen al ben ik bang dat hij ONZE sport gaat gebruiken om er zelf populairder van te worden.