PDA

View Full Version : Verslag Boekpresentatie Dutch Old School Kickboxing Icons



Justinian
25-09-2010, 11:46
Boven een videotheek in Breda vond op 19 september jl. een boekpresentatie plaats van het boek ‘Dutch Old School Kickboxing Icons’. Mixfight.nl was erbij en zag een aantal van de in het boek geportretteerde Kickboxing Icons voorbij komen. Een kort verslag van de boekpresentatie en een interview met de initiatiefnemer Arno Coenen.

Dutch Old School Kickboxing Icons portretteert tien legendarische kickboksers en trainers die de basis legden voor de dominantie van Nederlandse vechters in de K-1. Van Pionier Thom Harinck, die Badr Hari van de straat plukte en wereldkampioen maakte, tot ex-schaderegelaar Cor Hemmers, die met zijn kampioensteam Golden Glory successen viert van de Amsterdam Arena tot aan de sportpaleizen van Japan. Kunstenaar en kickbokser Arno Coenen (jawel, de broer van MMA-ster Marloes Coenen) raakte gefascineerd door de wedstrijdposters uit de begintijd van het kickboksen, eind jaren zeventig van de vorige eeuw. Wie waren de mannen op deze posters. Wat doen zij nu en hoe is het mogelijk dat Nederland zo sterk werd in een van oorsprong Aziatische sport?

In de presentatieruimte hangen grote portretten van de Kickboxing Icons; Thom Harinck, Andre Mannaart, Lucien Carbin, Gerard Gordeau, Iwan Menes, Jan Oosterbaan, Cor Hemmers, Saskia van Rijswijk, Ron Kuyt en Jan Lomulder. Ieder portret geeft een uniek beeld van de persoon in kwestie. Zo geeft het portret van Lucien Carbin een warm beeld, waarin belangrijke elementen uit het leven van deze legende zijn opgenomen; de sportschool, Thailand, Suriname en Thaiboksen. Op creatieve wijze zijn deze elementen verwerkt in het portret.

http://i577.photobucket.com/albums/ss220/MixfightReporters/10-09-19_KickboxingIcons/icons08.jpg


Portret Cor Hemmers
Het smaragdgroene portret van Cor Hemmers geeft duidelijk de wiskundige achtergrond van Hemmers weer en de Golden Glory logo’s die er in verwerkt zijn laten geen twijfel bestaan over het team waaraan hij is verbonden. “Dat is naar aanleiding van het interview” verklaart Coenen, “Ik vind het heel bijzonder dat hij aanvankelijk wiskundeleraar wilde worden, dat hij ook in het bedrijfsleven heeft gewerkt en dat hij nu met Golden Glory bezig is als trainer, dat hangt er wel een beetje mee samen.”

http://i577.photobucket.com/albums/ss220/MixfightReporters/10-09-19_KickboxingIcons/icons01.jpg


Arno Coenen
Initiatiefnemer van het project Arno Coenen heeft zelf ook een vechtsportachtergrond. De oudere broer van Marloes Coenen traint regelmatig mee. “Ik train op het moment als recreant bij Jan Oosterbaan, waar Iwan Menes lesgeeft. Ik heb bij Luciën getraind en vroeger heb ik judo en kyokushin gedaan in Olst en Deventer.”. Het is een van de redenen om dit project te starten. Toch is het niet de eerste keer dat Coenen kunst en vechtsport combineert.

http://i577.photobucket.com/albums/ss220/MixfightReporters/10-09-19_KickboxingIcons/icons10.jpg


Project Van IJ tot Zee
“Ik heb al vaker kunst gemaakt met kickboksen als onderwerp. De eerste keer was over Ramon Dekkers. Ik werd gevraagd om een kunstwerk te maken voor Van IJ tot Zee.” In de zomers van 2001 en 2002 vormde het Noordzeekanaal de centrale plek van twee kunstroutes. Aanleiding vormde het 125-jarig bestaan van het kanaal in 2001. Een fietsroute leidde de bezoekers dat jaar langs diverse kunstwerken op verschillende plekken tussen IJmuiden en Amsterdam, waaronder een groot kunstwerk van Coenen. “Ramon Dekkers had net zijn laatste partij gedraaid in Ahoy en ik zag een mooie foto van hem. Via mijn zus Marloes heb ik gevraagd of ik die foto kon krijgen. Dat is gebeurd en de rest is geschiedenis. Het is een van mijn meest succesvolle kunstprojecten.” Arno creëerde een indrukwekkend 12 meter hoog billboard als eerbetoon aan Ramon Dekkers.

http://www.mixfight.nl/portal/wp-content/uploads//2010/09/billboard1.png

http://www.mixfight.nl/portal/wp-content/uploads//2010/09/billboard2.png


Dutch Old School Kickboxing Icons
Het idee om met het project Dutch Old School Kickboxing Icons te starten is feitelijk een samenloop van omstandigheden. “Ik werd gevraagd om hier iets te doen voor het fotofestival in Breda (http://www.bredaphoto.nl/) als kunstenaar. Hier in Breda denk ik ‘Cor Hemmers, Golden Glory’. Dan zeg je dat en veel mensen, die hier wonen, weten het niet eens. Bizar dat er wat dat betreft niks veranderd is tussen nu en wat Cor aangeeft in het verhaal over de eerste ‘satelietgevechten’ waarbij je Ramon Dekkers ziet vechten tegen Kobal in Amsterdam. Er zitten hier wel mensen in de zaal, maar er is ook geen journalist aanwezig en in Thailand staat het land op zijn kop! Het begint nu wel.”

“Daar komt nog bij dat Jan, waar ik dus train, op zijn sportschool al die posters heeft hangen die hij heeft verzameld door de jaren heen. Die oude posters… dat was ook een insteek, daar gaan we iets mee doen. Om de mensen te informeren over het kickboksen, helemaal terug naar het begin.”

http://i577.photobucket.com/albums/ss220/MixfightReporters/10-09-19_KickboxingIcons/icons02.jpg

“Er was op een gegeven moment een fotograaf die wilde oude boksers fotograferen. Hij wist dat ik ook aan vechtsport deed en vroeg aan mij of ik hem hierbij kon helpen. Ik zei ‘Gozer, met alle respect, maar altijd die romantiek rondom die oude boksers… je moet oude kickboksers hebben.’. Hij heeft daar niks mee gedaan… nu heb ik het zelf gedaan. Fotograaf erbij gehaald (Jean-Michel van Braak) die ik net had leren kennen en een journalist (Marinus de Ruiter) die eigenlijk altijd over kunst schrijft.”


Interessante verhalen
In het boek lezen we interessante verhalen van tien iconen uit de kickbokswereld. Nederland heeft een rijke kickboksgeschiedenis en de vraag die meteen opkomt is, waarom juist deze tien? “Het zijn er tien. Het zijn niet ‘de tien’; het zijn tien mensen aan de hand van wie een verhaal wordt verteld. Het hadden er ook twintig kunnen zijn. Jan Plas had ik er heel graag in willen hebben. Ik had hem aan de lijn maar wegens ziekte is dat niet gelukt. Vlak voor het verschijnen van dit boek is hij overleden.”

http://i577.photobucket.com/albums/ss220/MixfightReporters/10-09-19_KickboxingIcons/icons12.jpg


Het boek combineert de kunstzinnige portretten van Coenen en fotograaf Van Braak met interessante verhalen van tien opvallende persoonlijkheden uit de vechtsportwereld. Thom Harinck vertelt dat hij in de jaren ’70 werd uitgenodigd in Thailand, waar hij en zijn mannen terecht kwamen in de bikkelharde wereld van het muay thai. “Iedereen van ons ging neer in de eerste rondes. Ik heb de jongens teruggestuurd en ik ben gebleven. Toen ik terugkwam ben ik les gaan geven.” En zo laat ieder portret een uniek beeld zien van de pionier in kwestie.

Het boek is een must voor iedere vechtsportliefhebber die geïnteresseerd is in de geschiedenis en het ontstaan van het kickboksen. Mixfight.nl verloot tien boeken onder haar leden. Wil je in aanmerking komen voor een van deze exemplaren, stuur dan voor 23 oktober a.s. een mail naar [email protected]. Val je buiten de prijzen dan is het boek binnenkort te bestellen via Boekkado.nl (http://www.boekkado.nl/dutch-old-school-kickbox-icons/9789490608101)

Tekst: Roy van der Wal
Foto's: Bas Uterwijk (http://www.basuterwijk.com)

Justinian
25-09-2010, 12:35
En hij kan naar het MMA gedeelte ;)

Djani
25-09-2010, 13:06
Hij valt al op bol.com te bestellen

Jeru
25-09-2010, 13:16
Thanks! Goed bezig die "broer van" ;)

Ronald
25-09-2010, 13:28
Goed verslag! Ik vind die gekleurde portretten zo bij elkaar echte kunstwerkjes om te zien. Net als jouw foto's trouwens Bas. Echt klassewerk weer!

MaartenManaus
25-09-2010, 13:54
Ziet er cool uit,.. volgende maand als ik in NL ben meteen een halen.

is het btw meer een fotoboek of ook echt flink wat leeswerk?

Justinian
25-09-2010, 16:15
Ziet er cool uit,.. volgende maand als ik in NL ben meteen een halen.

is het btw meer een fotoboek of ook echt flink wat leeswerk?
Het is meer leeswerk dat is voorzien van hele fraaie kunstwerken.

Sadix
25-09-2010, 16:24
mocht ik niet 1 van die 10 winnen, dan ga ik hem sowieso bestellen!

MaartenManaus
25-09-2010, 18:26
Het is meer leeswerk dat is voorzien van hele fraaie kunstwerken.

ah bedankt,. ga hem zeker halen.
nu hopen dat dat boek over Hoost ook eindelijk verkrijgbaar is dan.

payap
25-09-2010, 19:24
Thanx! Mooi verslag Roy en top fotos wederom Bas!

Die posters zien er echt mooi uit. Boek zeker bestellen want wil graag die old school stories lezen.

BiCkOnE
25-09-2010, 20:04
Topper thanks!!!
Ik heb meestal geen mazzel met dit soort loterijen, dus bol.com brengt hem maandag langs!

Kemal
25-09-2010, 20:56
Thanks echt een must-have!

nanni149
26-09-2010, 00:05
Had hem vrijdag in de bus, vanavond stukje gelezen ziet er goed uit en leest makkelijk

Richelieu
26-09-2010, 03:37
Thanks voor het verslag, ben erg benieuwd naar het boek. Het artwork is inderdaad erg mooi! De letters die bijvoorbeeld boven Lomulder staan, zijn onder andere terug te vinden in zijn gym boven de ring.

Hendy
04-10-2010, 19:47
Heb hem uit! dikke aanrader voor de liefhebber.

jaco
04-10-2010, 20:05
Heb hem uit! dikke aanrader voor de liefhebber.

X2

remco pardoel
05-10-2010, 00:59
Geweldig mooi boek!
In een ruk uitgelezen en het is een aanrader!!

Sadix
05-10-2010, 01:20
Heb hem ook in 1 x door uitgelezen.

leest erg snel en de verhalen zijn echt mooi!

Durfal
05-10-2010, 04:22
Wie is wie op de laatste groepsfoto??

Osu

Justinian
10-10-2010, 20:43
Nog tot 23 oktober kun je een mailtje sturen naar [email protected] indien je in aanmerking wilt komen voor een exemplaar.

blazin.arr0w::::
10-10-2010, 20:54
Leuk verslag. En tevens een goed onderwerp voor een boek!

Justinian
12-10-2010, 21:19
TTT

MaartenManaus
12-10-2010, 22:04
Had hem net optijd binnen via bol.com voor mn terugvlucht naar Brazil.
even vlug ingekeken en ziet er puik uit. Ben dr blij mee. helaas dat boek van hoost nog niet te krijgen dus dat is iets voor mn volgende bezoek.