PDA

View Full Version : "Snap niet dat je 't leuk vind, iemand anders z'n gezicht kapotslaan 'als hobby'"



Baske
26-09-2010, 17:49
Ik neem aan dat velen van jullie deze oneliner wel kennen. Noem het kortzichtigheid, of een begrijpelijke reactie van iemand die niet zo bekend is met de sport, maar het blijft ergernis oproepen bij iedereen die vechtsport beoefent (in ieder geval bij mij).

Nou kan ik het echter wel op prijs stellen als iemand het mij in het gezicht zegt, en me erna ook de mogelijkheid geeft mijn kant van het verhaal te geven. Vind discussies zowiezo altijd wel interessant, en dit onderwerp staat altijd garant voor een interessante discussie. Nu weet ik dat op dit forum, deze discussie snel over is, maar ik voelde gewoon de nood het te posten. Wil mijn visie kwijt, en wat mede-liefhebbers van mijn standpunt vinden, en allicht die van hunzelf ook kwijt willen.

Nu begin ik met te zeggen dat ik het standpunt "Snap niet dat je 't leuk vind, iemand anders z'n gezicht kapotslaan 'als hobby'" op zich wel kan snappen. Ik snap dat als je een MMA wedstrijd ziet dat het er op het eerste ogenblik nou niet bepaald vriendelijk en sportief uitziet. Twee gasten op elkaar aan het losgaan. Als je niet zo met vechtsport bezig bent, is dit wat je ziet.

Nou vergeten deze mensen echter alles wat achter deze sport zit. Als ik naar een MMA wedstrijd kijk, zie ik twee personen die enorm veel respect verdienen (ongeacht welk niveau er gevochten wordt). Twee personen die allebei tot hun volle 100% hebben staan trainen om het recht te verdienen daar fit te staan. Ik zie dus doorzettingsvermogen.

Ik zie twee vechters, die koste wat kost, zichzelf willen bewijzen. Echter niet via allerlei wegen, gewoon simpelweg door een directe confrontatie in een gelijk gevecht. Ik zie dus wilskracht en lef.

Ik zie twee vechters, die volledig respect voor elkaar hebben en voor wat ze bereikt hebben, of ik zie twee vechters die elkaar het gort in willen slaan. Voor de laatste geldt: HOEWEL ze elkaar niet uit kunnen staan, zullen ze de confrontatie pas IN DE RING aangaan, en zodra ze erbuiten stappen blijft het verbaal. Ik zie dus hoe dan ook, respect.

Tijdens het gevecht, zie ik niet alleen twee vechters losbeuken op elkaar. Ik zie de gratie van bewegingen die úren in de sportschool gekost hebben. Ik zie dus liefde voor de sport.

En jazeker zie ik het spektakel ook. Je moet immers wel een beetje dat vechtersinstinct in je hebben om ervan te houden. Ik zie dus simpelweg een dierlijk instinct. En waarom zouden we die wegdrukken? Het is immers de basis van onze mensheid.

Nou had ik toevallig gisternacht nog zo'n discussie met iemand, en die bracht het argument naarboven 'dat het niet meer pastte in de beschaafde civilisatie van vandaag'. Dit bracht mij tot een hele andere gedachtegang, waarin ik me hardop afvroeg 'wat is beschaving?'.

Is beschaving een bepaalde moraliteit hooghouden die eigenlijk neerkomt op je neus hooghouden en je beter voelen dan iets, terwijl we nooit zullen veranderen?

Ik zie echte beschaving, als een samenleving die alle vormen van uiting van ware sportiviteit (en dit bevat alles van doorzettingsvermogen, wilskracht, respect etc.) accepteert. En pas zegt dat ze een sport niet begrijpt, als ze 'm volledig begrijpt.

Als wij het imago van MMA willen verbeteren, moet begonnen worden bij de 'foundation'. De gedachtegang áchter het 'gezichten kapotslaan als hobby'.

Einde van mijn brainfart.

lopez86
26-09-2010, 18:02
Goed verwoord, kan dit mooi gebruiken in discussies.
In mijn omgeving is er ook vaak onbegrip, met dit stukje tekst kan ik het een stuk beter uitleggen.
Tnx!

blackadder
26-09-2010, 18:12
Ik heb nooit zulke discussies.

leffert
26-09-2010, 18:15
Goed verwoord, kan dit mooi gebruiken in discussies.
In mijn omgeving is er ook vaak onbegrip, met dit stukje tekst kan ik het een stuk beter uitleggen.
Tnx!

x2

JeMalleMoer
26-09-2010, 18:49
Nou had ik toevallig gisternacht nog zo'n discussie met iemand, en die bracht het argument naarboven 'dat het niet meer pastte in de beschaafde civilisatie van vandaag'. Dit bracht mij tot een hele andere gedachtegang, waarin ik me hardop afvroeg 'wat is beschaving?'.

Is beschaving een bepaalde moraliteit hooghouden die eigenlijk neerkomt op je neus hooghouden en je beter voelen dan iets, terwijl we nooit zullen veranderen?

Ik zie echte beschaving, als een samenleving die alle vormen van uiting van ware sportiviteit (en dit bevat alles van doorzettingsvermogen, wilskracht, respect etc.) accepteert. En pas zegt dat ze een sport niet begrijpt, als ze 'm volledig begrijpt.



Wat is beschaving is missschien niet eens de goeie vraag. Wat doen we eigenlijk in die ring? En dat gaat veel verder dan alleen elkaar proberen te raken. En als je daar overna denkt dan is onze sport niet veel anders dan baseball of schaken. De regels zijn alleen anders die bepalen wie de winnaar wordt.

Sadix
26-09-2010, 18:54
Ik heb nooit zulke discussies.

SAME.

wel goed verwoord!

elpappi
26-09-2010, 19:00
Ik heb nooit zulke discussies.


Ik ook niet. Als iemand kritiek heeft op mma sla ik gewoon zijn gezicht kapot. ;)

BiCkOnE
26-09-2010, 19:00
Ik vind dit een ongelovelijk goed geschreven stuk,blij te zien dat er nog steeds nieuwe mensen hier op MF verschijnen die deze discussie zo goed in woorden kunnen omzetten.
Denk dat we nog veel van je zullen horen, reps meer dan verdient!!

BiCkOnE
26-09-2010, 19:01
Ik ook niet. Als iemand kritiek heeft op mma sla ik gewoon zijn gezicht kapot. ;)
Dat is ook een manier, daarom staan we ook in zo'n goed daglicht met onze sport....

Simone
26-09-2010, 19:06
Leuk stukje! Ik krijg meestal(eigenlijk altijd) de opmerking dat 'ik er helemaal niet uit zie als een vechter'.. Vind ik inmiddels redelijk irritant worden.

BiCkOnE
26-09-2010, 19:09
Leuk stukje! Ik krijg meestal(eigenlijk altijd) de opmerking dat 'ik er helemaal niet uit zie als een vechter'.. Vind ik inmiddels redelijk irritant worden.
Kan me goed voorstellen, want hoe had je er uit moeten zien??Platte neus, littekens...etc,etc....???

lopez86
26-09-2010, 19:11
Misschien kan topicstarter t stuk nog wat verder uitbreiden?

blackadder
26-09-2010, 19:26
Dat is ook een manier, daarom staan we ook in zo'n goed daglicht met onze sport....
Alsof dat er wat mee te maken heeft.

Facade
26-09-2010, 19:28
Nou had ik toevallig gisternacht nog zo'n discussie met iemand, en die bracht het argument naarboven 'dat het niet meer pastte in de beschaafde civilisatie van vandaag'. Dit bracht mij tot een hele andere gedachtegang, waarin ik me hardop afvroeg 'wat is beschaving?'.

Is beschaving een bepaalde moraliteit hooghouden die eigenlijk neerkomt op je neus hooghouden en je beter voelen dan iets, terwijl we nooit zullen veranderen?

Ik zie echte beschaving, als een samenleving die alle vormen van uiting van ware sportiviteit (en dit bevat alles van doorzettingsvermogen, wilskracht, respect etc.) accepteert. En pas zegt dat ze een sport niet begrijpt, als ze 'm volledig begrijpt.

Als wij het imago van MMA willen verbeteren, moet begonnen worden bij de 'foundation'. De gedachtegang áchter het 'gezichten kapotslaan als hobby'.

Einde van mijn brainfart.

Ik heb zelf nooit dit soort discussies, maar ik denk er wel over na.
Naar mijn mening is de vraag echter waar trek je de grens? Hiermee bedoel ik de grens tussen wat toelaatbaar is in de naam van sport en wat niet. Waar het gevoelsmatig wringt is dat alles wat in de ring gebeurt in de samenleving echt niet kan, zowel op een wettelijk als ethisch niveau. Iemand slaan en vechten in het algemeen is uit den boze en waarom zou dit in het kader van sport wel moeten kunnen ?

Met de redenatie die jij aanvoert kun je namelijk een hoop goedpraten. Wat is toelaatbaar en wat niet? Footstomps op de grond ? ellebogen? stokken ? Voor iedereen is dit weer anders, de een vindt het bij judo wel best en bij de ander kan het niet gek genoeg worden. In elke vorm van competitie valt namelijk wel wederzijds respect, inzet en weet ik veel wat terug te vinden.

Een beetje advocaat van de duivel natuurlijk, maar ik vind dat we ook niet moeten doen alsof vechtsport iets is wat maar gewoon een spelletje is of weet ik wat. Persoonlijk vind ik inderdaad dat vechtsport over het algemeen niet zo barbaars is als mensen vaak denken. Tegelijkertijd vind ik ook niet dat MMA in de studie sport uitzending van zeven uur hoeft, bij wijze van spreken ;).

Biiyen
26-09-2010, 20:07
Ik heb nooit zulke discussies.

Ik heb die ook niet, maar lees het wel vaker zoals laatst op fok.nl bij dat bericht dat Bonjasky met K1 stopt.

Kwaad worden doe ik niet en ik ga ook niet met zo iemand in discussie, is mijn tijd en energie niet waard. Als iemand in de kroeg zegt dat hij voetbal kut vind dan ga je hem toch ook niet overtuigen dat voetbal best leuk kan zijn als je de regels begrijpt.

blackadder
26-09-2010, 20:26
Ik heb die ook niet, maar lees het wel vaker zoals laatst op fok.nl bij dat bericht dat Bonjasky met K1 stopt.

Kwaad worden doe ik niet en ik ga ook niet met zo iemand in discussie, is mijn tijd en energie niet waard.
Mee eens. In elk geval niet met een wildvreemde.


Als iemand in de kroeg zegt dat hij voetbal kut vind dan ga je hem toch ook niet overtuigen dat voetbal best leuk kan zijn als je de regels begrijpt. Maar daar hoeft men ook niet over te discussiëren. Voetballen is gewoon kut.
;)

Sandman
26-09-2010, 20:28
Inderdaad prachtig geschreven! Ik weet zeker dat velen dit te horen krijgen.

Ik ben daarom in 2006 begonnen met mijn campagne genaamd 'Fight for Right'.
Onlangs een website gelanceerd: www.fight4right.nl (http://www.fight4right.nl)en afgelopen week een rapvideo geschoten.

Hier de teaser!

Samen staan we sterk - we kunnen het beeld wat men nu over vechtsport heeft bewerken!

Greets,
Cristian


http://www.youtube.com/watch?v=jJCIafZJ4Xk

NonaManisss
26-09-2010, 21:23
Goed en correct verwoord ja.
soms word je gewoon zo gefrustreerd en geirriteerd dat je gewoonweg niet de juiste woorden weet te vinden om men meer ins en outs te vertellen over deze sport waardoor ze het meer zullen snappen.
maarja., het is idd net als voetbal. dat is pas kut, met zn alle rennen ze achter de bal aan om de bal te krijgen en eenmaal dat ze hem hebben schoppen ze hem weer weg...
Tja Topsport.............

Baske
26-09-2010, 21:34
de opmerking dat 'ik er helemaal niet uit zie als een vechter'
Heeft natuurlijk alles te maken met het imago wat door al die jaren gecreëerd van 'vechters'. Kunnen we waarschijnlijk ook voor een groot deel danken aan Hollywood. Nou moet ik echter wel zeggen, dat gevoelsmatig sommige mensen het uitstralen, en sommigen niet. Ik zeg alleen altijd 'degene die het niet uitstraalt, is de gevaarlijkste.'

Misschien kan topicstarter t stuk nog wat verder uitbreiden?
Dit kleine artikeltje laat ik verder uitbreiden in de discussie die allicht volgt. Vond het verrassend leuk om het artikel te schrijven, dus denk dat ik dit vaker zal doen.

Ik heb zelf nooit dit soort discussies, maar ik denk er wel over na.
Naar mijn mening is de vraag echter waar trek je de grens? Hiermee bedoel ik de grens tussen wat toelaatbaar is in de naam van sport en wat niet. Waar het gevoelsmatig wringt is dat alles wat in de ring gebeurt in de samenleving echt niet kan, zowel op een wettelijk als ethisch niveau. Iemand slaan en vechten in het algemeen is uit den boze en waarom zou dit in het kader van sport wel moeten kunnen ?
Goed punt, hiervoor zou ikzelf wijzen op het feit hoewel het inderdaad wettelijk en ethisch twijfelachtig is, het daarentegen wel deel is van menselijke aard. En dit zie ikzelf als een mooi iets, dat hoewel we enorm zijn geavanceerd in alles, we onze aard niet vergeten.


Met de redenatie die jij aanvoert kun je namelijk een hoop goedpraten. Wat is toelaatbaar en wat niet? Footstomps op de grond ? ellebogen? stokken ? Voor iedereen is dit weer anders, de een vindt het bij judo wel best en bij de ander kan het niet gek genoeg worden. In elke vorm van competitie valt namelijk wel wederzijds respect, inzet en weet ik veel wat terug te vinden.
De redenatie ik in dit stuk heb gebruikt was puur om iemand uit te leggen wáárom deze sport meer is dan enkel erop los slaan. Ik probeerde niet echt iets goed te praten. Ben het met je eens wat toelaatbaarheid betreft, en zal eerlijk toegeven dat ik af en toe een waar gore-fest op tv zie wat ik te ver vind gaan (vraag me dan toch echt af of het medical intervention team op de wc is op dat moment). Nou zal dit altijd voor een groot deel subjectief blijven, en niches in deze vechtwereld zullen altijd blijven bestaan. Met niches bedoel ik dan ook echt de extreme versies.


Een beetje advocaat van de duivel natuurlijk, maar ik vind dat we ook niet moeten doen alsof vechtsport iets is wat maar gewoon een spelletje is of weet ik wat. Persoonlijk vind ik inderdaad dat vechtsport over het algemeen niet zo barbaars is als mensen vaak denken. Tegelijkertijd vind ik ook niet dat MMA in de studie sport uitzending van zeven uur hoeft, bij wijze van spreken
Hier heb ik niks op te zeggen, vind ik een perfect standpunt.


Kwaad worden doe ik niet en ik ga ook niet met zo iemand in discussie, is mijn tijd en energie niet waard. Als iemand in de kroeg zegt dat hij voetbal kut vind dan ga je hem toch ook niet overtuigen dat voetbal best leuk kan zijn als je de regels begrijpt.
Inderdaad, maar het hangt maar net af van de persoon met wie je praat, en in welke omgeving je bent en in welke staat je zelf bent.

@Sandman: geweldig initiatief. Ik zal discussie wat jou onderwerp betreft in jou thread houden, in het kader van overzichtelijkheid.

BiCkOnE
26-09-2010, 21:41
Alsof dat er wat mee te maken heeft.
Helaas wel, zijn nog genoeg mensen die denken dat elke beoefenaar een herzenloze robot is die bij het minst of geringst een klap uitdeeld...

Djani
26-09-2010, 21:44
Wat is beschaving is missschien niet eens de goeie vraag. Wat doen we eigenlijk in die ring? En dat gaat veel verder dan alleen elkaar proberen te raken. En als je daar overna denkt dan is onze sport niet veel anders dan baseball of schaken. De regels zijn alleen anders die bepalen wie de winnaar wordt.

x2

Wat is beschaving is niet de goede vraag. Beschaving is een relatieve waarheid, oftewel mensgecreëerd en dus subjectief. In elk werelddeel verstaat men wat anders onder beschaving.
Daarnaast is het een leuk stukje van de topicstarter, maar veeeeeel te ver gezocht. Het is en blijft een spel en dat spel wordt gespeeld door mensen die pijn niet zo ernstig vinden.
Je kan wel gaan gissen naar de biologische achtergrond van de 'desire to compete' van de mensheid, maar die is niet alleen van toepassing op vechtsporten. Dus dat is weer een heel ander verhaal

Baske
26-09-2010, 21:55
Noem het 'te ver gezocht' of 'fanatisme'. Beide komen uiteindelijk op hetzelfde neer maar via een ander perspectief.


Wat is beschaving is niet de goede vraag. Beschaving is een relatieve waarheid, oftewel mensgecreëerd en dus subjectief. In elk werelddeel verstaat men wat anders onder beschaving.
x2.

Dit argument kan dus in feite door geen enkele partij gebruikt worden.

elpappi
26-09-2010, 22:11
Dat is ook een manier, daarom staan we ook in zo'n goed daglicht met onze sport....

Stond een dikke knipoog achter hoor. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit iemand als eerste heb geslagen. Ik ben een zeer beheerst en rustig persoon.

blackadder
26-09-2010, 22:16
Helaas wel, zijn nog genoeg mensen die denken dat elke beoefenaar een herzenloze robot is die bij het minst of geringst een klap uitdeeld...
In de media wordt toch vaker het beeld geschetst van vechtsporters die allemaal crimineel zijn omdat ze te dom zijn ander werk te vinden.

Djani
26-09-2010, 22:21
Noem het 'te ver gezocht' of 'fanatisme'. Beide komen uiteindelijk op hetzelfde neer maar via een ander perspectief.


x2.

Dit argument kan dus in feite door geen enkele partij gebruikt worden.

Precies. En dat perspectief kan maar moeilijk gedeeld worden aan een ander. Met argumenten in de vorm van woorden kan je niet laten zien hoe wij als vechtsporters onze sport ervaren. Je kan wel iemand proberen te dissen, maar dan streef je je doel voorbij. Als ik de neiging voel om het toch uit te leggen, dan neem ik afstand van het perspectief en zeg ik, om filosofische discussies over moraliteit te voorkomen, wat het feitelijk is: een sport/spel. Meer dan dat kan je niet doen. Je kan het leuk vinden of niet, maar het feit is dat het een sport is met grote aanhang en het is deze aanhang die het een plek geeft in deze wereld.

Maar waar jij, en wij ook, tegen aanloopt is de afwezigheid van waardering voor vechtsporten in Nederland. Als je kijkt naar het succes van bijv. It's Showtime en hoe RTL steeds meer kickbox gerelateerde programma's in de programmering opneemt dan kun je stellen dat er een groeiende populariteit is en dat het steeds meer mainstream wordt. Mainstream is de norm, dus de norm is in zicht. Nu is het nog wachten totdat hetzelfde met MMA in Nederland gebeurd.

Baske
26-09-2010, 22:35
Precies. En dat perspectief kan maar moeilijk gedeeld worden aan een ander. Met argumenten in de vorm van woorden kan je niet laten zien hoe wij als vechtsporters onze sport ervaren. Je kan wel iemand proberen te dissen, maar dan streef je je doel voorbij. Als ik de neiging voel om het toch uit te leggen, dan neem ik afstand van het perspectief en zeg ik, om filosofische discussies over moraliteit te voorkomen, wat het feitelijk is: een sport/spel. Meer dan dat kan je niet doen. Je kan het leuk vinden of niet, maar het feit is dat het een sport is met grote aanhang en het is deze aanhang die het een plek geeft in deze wereld.

Maar waar jij, en wij ook, tegen aanloopt is de afwezigheid van waardering voor vechtsporten in Nederland. Als je kijkt naar het succes van bijv. It's Showtime en hoe RTL steeds meer kickbox gerelateerde programma's in de programmering opneemt dan kun je stellen dat er een groeiende populariteit is en dat het steeds meer mainstream wordt. Mainstream is de norm, dus de norm is in zicht. Nu is het nog wachten totdat hetzelfde met MMA in Nederland gebeurd.

Mee eens, in z'n totaal. Maar om de norm te bereiken is werk nodig. It's Showtime is niet gekomen waar het nu is zonder vertrouwen en geloof in waar het mee bezig was. Zelfde geldt voor bijvoorbeeld de UFC. Ik zou dus niet zeggen 'het is maar wachten totdat MMA in Nederland goed ontplooit'. Ik bekijk dit probleem niet alleen van een dromerig filosofisch perspectief, maar ook vanuit een zakelijk perspectief waarin ik toch wel een aangename uitdaging in zie.

Kemal
26-09-2010, 22:45
Goed verwoord stukje! :osu:

Richelieu
27-09-2010, 13:31
Goed verwoord! Leuke topic dit.

dirk5
27-09-2010, 13:48
Het gaat bij de beoefenaars al fout.

Hoe vaak ik bij pre-fight interviews hoor: I want to hurt him, I do not only want to win, but i want to hurt him bad....

Als je het ziet als sport kun je winnen of verliezen..... heeft volgensmij niks te maken met iemand pijn willen doen

redjuh
27-09-2010, 16:06
Dat is ook een manier, daarom staan we ook in zo'n goed daglicht met onze sport....

je moet het ook niet overdag doen he... 's Nachts wanneer niemand het goed kan zien is beter

Bartju
27-09-2010, 16:32
Het gaat bij de beoefenaars al fout.

Hoe vaak ik bij pre-fight interviews hoor: I want to hurt him, I do not only want to win, but i want to hurt him bad....

Als je het ziet als sport kun je winnen of verliezen..... heeft volgensmij niks te maken met iemand pijn willen doen

x2 soms gaat het echt te ver

TheSkindo
27-09-2010, 16:38
[QUOTE=Baske;956841]Nou had ik toevallig gisternacht nog zo'n discussie met iemand, en die bracht het argument naarboven 'dat het niet meer pastte in de beschaafde civilisatie van vandaag'. Dit bracht mij tot een hele andere gedachtegang, waarin ik me hardop afvroeg 'wat is beschaving?'.[QUOTE]

Beschaafde Civilisatie? Das maar een heel dun laagje....mensen willen graag geloven dat we zo veel beter zijn als onze voorvaderen maar volgens mij is de wereld nog nooit zo ziek geweest. Sla de krant maar open...honger, oorlog, verkrachtingen....nou wat zijn wij beschaafd....

NESCIO
27-09-2010, 16:56
Schaar ik tegenwoordig in de klasse kansloze discussies en ga ik ook niet meer aan, gewoon geen zin meer in.

Moet ik een collega overtuigen die nooit meer kan voetballen door een op hem gemaakte overtreding van het sportieve element in MMa ?

pffff wordt al moe bij de gedachte, overigens denk ik dat MMa nooit zo groot zal worden als K1 in Nederland (knuffelende homo's factor).

wrestler_nl
27-09-2010, 17:01
Mooi verwoord

MaartenManaus
27-09-2010, 18:37
Knap, erg goed geschreven,... ik krijg dat zo niet op papier.
Verder ga ik de discussie meestal niet aan.. meer omdat ik mn tijd wel beter kan benutten en ik er ook weinig zin in heb. Al is het wel ooit leuk om anderen zn gedachtegang aan te horen. Het is maar goed dat niet iedereen hetzelfde denkt of doet. zou er een stuk minder te lachen zijn

Baske
28-09-2010, 16:38
Moet ik een collega overtuigen die nooit meer kan voetballen door een op hem gemaakte overtreding van het sportieve element in MMa ?
In elke sport zal men onsportiviteit terugvinden. En bij MMA uit zich dat vaak via lichamelijk letsel.

Verder ga ik de discussie meestal niet aan.. meer omdat ik mn tijd wel beter kan benutten en ik er ook weinig zin in heb. Al is het wel ooit leuk om anderen zn gedachtegang aan te horen.
Vaak doe ik het hierom. Mede omdat ik mijn afstudeeropdracht over dit onderwerp doe ;)

Facade
28-09-2010, 20:01
De onderzoeksvraag is dan hoe denken mensen over vechtsporten ofzo ? En vanuit welke studierichting doe je het dan ?

Mastenbroek
28-09-2010, 21:25
dit stuk had ik eerder moeten lezen,

heb onlangs nog een presentatie gehouden over een soortgelijk onderwerp

Baske
28-09-2010, 23:36
De onderzoeksvraag is dan hoe denken mensen over vechtsporten ofzo ? En vanuit welke studierichting doe je het dan ?
Onderzoeksvraag zal zijn: MMA wil graag uitbreiden in Europa, na dit succesvol te hebben volbracht in o.a. de VS, Brazilië en Japan. Echter MMA lijdt aan een zeer slecht imago en weinig bekendheid in Europa. Weinig bekendheid kan opgelost worden via marketing activiteiten, een slecht imago is echter moeilijker op te lossen. Wat zijn de factoren die leiden tot dit slechte imago, en wat kan gedaan worden om dit op te lossen?

Ik doe dit vanuit de studierichting IBMS (International Management Business and Management Studies), een volledig engelstalige studie gericht op internationaal zaken doen. Ik zal het dus ook vooral bekijken vanuit de kant van het bedrijf af. Ben op het moment nog hard op zoek naar een stagebedrijf. Heb het tot nu toe geprobeerd bij de UFC en Nikko Sports, heb echter nog heel wat bedrijven op de lijst staan die ik nog wil contacteren.

Heb al menig leraar blij gemaakt met mijn uitgewerkte idee en mijn zekere kijk op de zaak. Nu dit nog overbrengen op een bedrijf.

Facade
29-09-2010, 00:52
Ok, interessant en ook wel heel pittig lijkt me. Ben wel benieuwd of er iets is wat je echt actief kan doen om zoiets te verbeteren of dat het gewoon een natuurlijke ontwikkeling is die een sport moet doorlopen om een zekere mate van respect af te dwingen en volwassen te worden. Succes in ieder geval ;)

Baske
29-09-2010, 01:04
Aangezien er eerder is ingegrepen bij MMA (zoals kooigevechten verbieden via de wet), en omdat het een vrij extreme sport is. Ik zie dus wel degelijk een nood tot ingrijpen in Europa. Hoewel ik het een serieus goed argument vind waar ik zeker te weten wat meer in zal gaan kijken.

Het kan immers een uiteindelijke conclusie zijn.

Surrender
29-09-2010, 10:09
Nice piece man!!!

FightingDutchman
29-09-2010, 10:30
Onderzoeksvraag zal zijn: MMA wil graag uitbreiden in Europa, na dit succesvol te hebben volbracht in o.a. de VS, Brazilië en Japan. Echter MMA lijdt aan een zeer slecht imago en weinig bekendheid in Europa. Weinig bekendheid kan opgelost worden via marketing activiteiten, een slecht imago is echter moeilijker op te lossen. Wat zijn de factoren die leiden tot dit slechte imago, en wat kan gedaan worden om dit op te lossen?

Ik doe dit vanuit de studierichting IBMS (International Management Business and Management Studies), een volledig engelstalige studie gericht op internationaal zaken doen. Ik zal het dus ook vooral bekijken vanuit de kant van het bedrijf af. Ben op het moment nog hard op zoek naar een stagebedrijf. Heb het tot nu toe geprobeerd bij de UFC en Nikko Sports, heb echter nog heel wat bedrijven op de lijst staan die ik nog wil contacteren.

Heb al menig leraar blij gemaakt met mijn uitgewerkte idee en mijn zekere kijk op de zaak. Nu dit nog overbrengen op een bedrijf.

Klinkt als een leuk onderzoek en zeker om je afstudeer opdracht over te schrijven. Met de onderzoeksvraag; "Wat zijn de factoren die leiden tot het slechte imago van Mixed Martial Arts en wat kan er gedaan worden om dit op te lossen?" kun je denk ik een heel eind komen in de zin van het wegnemen van bepaalde vooroordelen, mits het onderzoek goed opgezet is natuurlijk.

Als je denkt aan bedrijven zou ik ook in overweging nemen om het vanuit de media te bekijken. In dit topic wordt al een aantal keer aangehaald dat RTL en SBS veel bezig is met vechtsport. Misschien dat een dergelijke zender wel interesse zou hebben in een onderzoek waarin de bevolking wordt gevraagd naar hun mening omtrent MMA om zo tot een advies te komen wat ze moeten doen of hoe ze het moeten marketen willen ze het gaan uitzenden (of dat daar uberhaubt helemaal geen markt voor is).

Als ik de onderzoeksvraag zo lees zou ik denken dat je gebruik gaat maken van een soort enquete bij een bepaalde steekproef van de Nederlandse bevolking? Denk dat ik niet de enige ben die benieuwd is naar de verdere opzet en uitwerking van dit onderzoek, dus ik zou zeggen hou ons op de hoogte (en post het vooral als je ergens hulp bij nodig hebt!).

Boran
29-09-2010, 11:17
Interessant onderzoek! Ik ben zelf ook bezig met een klein onderzoek naar de verschillen in agressief gedrag bij beoefenaars van traditionele vechtsporten (karate, judo, taekwondo) ten opzichte van beoefenaars van moderne vechtsporten (kickboksen, mma).

Dit is maar een heel klein onderzoek onder zo'n 50 tot 75 vechtsporters en zal dan ook niet te generaliseren zijn, maar de resultaten kunnen wel interessant zijn natuurlijk .

Hanuman
29-09-2010, 12:12
Het is idd. een interessant onderwerp , ben zelf soms wel bezig met dergelijke dingen maar ik zal er ook niet snel over gaan discussiëren. Mensen gaan vaak een stereotiep beeld vormen over vechtsporten, dat vaak niet klopt ( no pun intended :p ) maar helaas ook in vele gevallen wel.


Weinig bekendheid kan opgelost worden via marketing activiteiten, een slecht imago is echter moeilijker op te lossen. Wat zijn de factoren die leiden tot dit slechte imago, en wat kan gedaan worden om dit op te lossen?Bij marketing is het imago net het belangrijkste denk ik... Ik ben zelf geen marketing expert of zo maar ken er wel iets van, en de perceptie die mensen over je 'merk' vormen is uiterst belangrijk ( bvb. organisatie of sporttak of een individu ). 'k Denk wel dat je vooral je doelgroep moet bereiken, en in dat geval is het niet altijd de bedoeling dat iedereen vechtsport plots gaat leuk vinden. Uiteindelijk is het allemaal business... en het is niet omdat men plots de positieve aspecten van vechtsport gaat benadrukken dat men meer kaartjes gaat verkopen, sommige mensen zullen dat mss. saai vinden en dan plots geen interesse meer hebben. Dan ligt het dus aan ons als fans om dergelijke aanpak extra te steunen als we vinden dat dit de goede manier is. Daar komen ook dingen bij kijken zoals favoriete vechters etc. Stel dat Badr Hari de populairste vechter is ondanks zijn uitspattingen dan kan je daaruit afleiden dat een positief imago niet van belang is voor vechtsportfans. En aan veel discussies te merken zoals op dit forum zijn de meningen daarover zeer sterk verdeeld :).

Kan zo nog wel een tijdje doorgaan, 'k denk dat er bij grote organisaties echt wel veel wordt nagedacht over deze dingen, alsook bij bedrijven die overwegen om events te sponsoren.

FightingDutchman
29-09-2010, 15:48
'k Denk wel dat je vooral je doelgroep moet bereiken, en in dat geval is het niet altijd de bedoeling dat iedereen vechtsport plots gaat leuk vinden.

Stel dat Badr Hari de populairste vechter is ondanks zijn uitspattingen dan kan je daaruit afleiden dat een positief imago niet van belang is voor vechtsportfans. En aan veel discussies te merken zoals op dit forum zijn de meningen daarover zeer sterk verdeeld :).

Dit is nou precies het dilemma dat vaak speelt in deze wereld imo. Ik denk dat je duidelijk moet afbakenen wat de doelgroep is, met andere woorden; als je de business kant bekijkt en het potentieel van vechtsport van dit standpunt dan is het belangrijk om het main stream publiek te benaderen. Dit kan inderdaad door marketing technisch vechtsport (kickboksen danwel MMA) goed neer te zetten, zoals de UFC dit bijvoorbeeld sterk heeft gedaan in de VS.

Als je echter kijkt naar de liefhebbers van de sport, dan vervalt het interessante deel van het business aspect, simpelweg omdat de doelgroep een stuk minder groot is (niet dat ik bedoel dat er geen geld meer valt te verdienen). Voor deze groep volgers is het imago waarschijnlijk een stuk minder belangrijk aangezien ze meer naar de technische kant van de sport kijken en dit weten te waarderen.

Ook in het kader van het genoemde onderzoek denk ik dat het belangrijk is de doelgroep sterk af te bakenen, het slechte imago leeft vooral bij het main stream publiek (daar waar het geld te halen valt voor bijvoorbeeld televisie zenders en sponsoren) terwijl het imago een veel minder groot probleem is bij de liefhebbers van de sport...

MilfhunterMMA
29-09-2010, 16:08
Ik heb nooit zin om de discussie aan te gaan. Ik weet dat ik de betere argumenten heb maar het kost teveel energie om mensen te overtuigen. Bovendien heb ik vaak ook wel genoeg minutie om hun sport of activiteiten onderuit te halen, dit doet de gezeligheid echter geen goed. Daarom hou ik me normaliter op de vlakte, tenzij iemand te ongenuanceerde opmerkingen maakt. Dit is vaak trouwens ook een gevolg van een gebrek aan intellegentie, en het is vaak in de praktijk moeilijk om mensen zonder 'open mindedness' (lees: dom) te overtuigen.

Emilio
29-09-2010, 17:41
Leuk stukje.

Ik vind het juist prima in de beschaving van nu passen. Er zijn altijd mensen die een drang hebben naar agressie en dan is het toch juist prachtig dat ze dat reglementair kunnen doen.

Ik ben zelf op een punt gekomen dat ik dit soort discussies niet eens meer aanga. Ik denk dat dit bij dat soort mensen altijd een beetje verspilde moeite en energie is.

Verder vind ik het prima dat de vechtsport toch een beetje underground blijft. Ik hoef idd ook geen UFC te zien bij studiosport op zondag. Anders krijg je net zo als bij het voetbal het 16000000 bondcoaches-effect. Wat heb ik me daar aan lopen irriteren tijdens het WK. mensen die niks van voetbal snappen en hun mening willen opdringen.

Baske
29-09-2010, 20:23
In dit topic wordt al een aantal keer aangehaald dat RTL en SBS veel bezig is met vechtsport. Misschien dat een dergelijke zender wel interesse zou hebben in een onderzoek
De uiteindelijke reden waarom ze business doen interesseert me niet. Ik wil het vanuit de kant van MMA bekijken, en niet vanuit de kant van een TV-station die enkel uitzendt. Als MMA faalt, vinden ze wel weer een talentenjacht om te gebruiken. Komt er dus op neer dat MMA daar bekeken wordt als een middel om iets te gebruiken. En ik wil het van de kant bekijken dat ik TV als 'een middel' zie.


Dit is nou precies het dilemma dat vaak speelt in deze wereld imo. Ik denk dat je duidelijk moet afbakenen wat de doelgroep is, met andere woorden; als je de business kant bekijkt en het potentieel van vechtsport van dit standpunt dan is het belangrijk om het main stream publiek te benaderen. Dit kan inderdaad door marketing technisch vechtsport (kickboksen danwel MMA) goed neer te zetten, zoals de UFC dit bijvoorbeeld sterk heeft gedaan in de VS.
Mijn doelgroep zal het main stream publiek zijn. Ik wil het toch van een business-perspectief bekijken. Mijn research question zou ook verder geen nut dienen als ik het op een ander publiek wilde betrekken. Het ene publiek is het andere niet.

Ik zie ook totaal geen nut om het imago te verbeteren in relatie tot het publiek wat het nu al kent. Die mensen blijven toch wel kijken (tenzij er echt een extreem bereikt wordt).


Verder vind ik het prima dat de vechtsport toch een beetje underground blijft. Ik hoef idd ook geen UFC te zien bij studiosport op zondag. Anders krijg je net zo als bij het voetbal het 16000000 bondcoaches-effect. Wat heb ik me daar aan lopen irriteren tijdens het WK. mensen die niks van voetbal snappen en hun mening willen opdringen.
Vanuit business-perspectief zou mij dit natuurlijk vrij weinig uitmaken. Er wordt over geluld en dat betekent verspreiding van bekendheid. Stel dat dit zou gebeuren, dan zie ik nog niemand van de harde kern afwijken. Er zal alleen waarschijnlijk een wat grotere lijn komen en afstandelijkheid tussen de top en mainstream. Zoals je trouwens nu al ziet in de US.

Baske
29-09-2010, 20:24
Er zijn altijd mensen die een drang hebben naar agressie
Hier hebben ze al sinds het begin van civilisatie iets op. Gevangenis.

Hanuman
29-09-2010, 20:55
Er zijn altijd mensen die een drang hebben naar agressieNoem het eerder "geweld" dan agressie.. maar vechtsport zonder aggressie of geweld is toch onmogelijk lol. Het beheersen van die agressie daar gaat het net om.

Agressie - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Agressie)

Agressie kan ook anders worden gedefinieerd: als een gerichte kwaadheid die juist het belang van een effectieve communicatie kan dienen. Deze kan juist destructieve handelingen voorkomen. In de biologie is dat onderscheid duidelijk, daar wordt destructief gedrag tussen soortgenoten dikwijls voorkomen door agressiviteit. Op de website Gezondheid.be, de gezondheidssite voor Vlaanderen
(http://www.gezondheid.be) is bijvoorbeeld de volgende benadering van agressiviteit te vinden: Elk kind heeft een gezonde dosis agressie en geweld nodig om zijn leefwereld te ontdekken en om bij te leren. Groeien is ook opkomen voor jezelf, zorgen dat anderen je respecteren. De levensenergie die een kind daarvoor aanspreekt, kan ook schade berokkenen. In dat geval spreken we van geweld: scheldpartijen, vechten, dreigen, spuwen, trappen.Dus eigenlijk is vechtsport gewoon een vorm van effectieve communicatie :)

Vechten is sowieso destructief, waarom denk je dat zoveel traditionele martial arts ook helende onderdelen beoefenen en yoga achtige oefeningen integreren etc. Ik heb zelf een traditionele martial arts achtergrond vooraleer ik met thaiboks & bjj begon en voor mij is dat echt een meerwaarde. ( ook in Thailand geweest bij een leraar oude stijl muay thai en daar kwamen de normen & waarden echt voor het vechten.)

Wat je vraag betreft of dit in de "beschaving" past, de vraag is eigenlijk of onze sport binnen de normen en waarden van de maatschappij past. En dan kunnen we eindeloos gaan discussieren over politieke en ethische kwesties etc. Mijns insziens natuurlijk wel want ik doe zelf competitie en binnenkort hopelijk m'n eerste mma partij eens draaien ;)

Deze quote van Scott Sonnon van daarnet op facebook vond ik wel zeer toepasselijk :

As above, so below. Though we impose strife and violence in the world, ultimately only two energies exist: love and the absence of it - apathy. Only ignorance divides us. In martial art, we rain wrath upon eachother to both find the fleeting lucid calm amidst the fury. What we could become, if we could hold that sacred... space in all things; as we imperfectly raise Hell, we also beautifully capture Heaven!

Baske
30-09-2010, 09:54
Geweldige quote. Heel mooi eigenlijk.


Noem het eerder "geweld" dan agressie.. maar vechtsport zonder aggressie of geweld is toch onmogelijk lol. Het beheersen van die agressie daar gaat het net om.
Als ik het allemaal officieel zou benamen zou ik het woord uit je laatste zin pakken, en dit voor ieder woord zetten. Beheerste agressie, beheerst geweld. Nou komt dit allicht neer op hetzelfde als dat 'Operating Manager' eigenlijk neerkomt op 'Knoppendrukker Machine 23', maar het komt uiteindelijk allemaal neer op hoe je 't brengt.