PDA

View Full Version : Albanees boksertje 5 jaar



Josip Broz TITO
06-10-2010, 16:45
http://www.youtube.com/watch?v=xLSp_9Y6vwE&feature=player_embedded#!

andyhugfan
06-10-2010, 18:14
Hij heeft skills, maar het is verontrustend om te zien. Ik krijg er een naar gevoel bij.

Irishrover
06-10-2010, 18:19
Hij heeft skills, maar het is verontrustend om te zien. Ik krijg er een naar gevoel bij.

Same, goede skills, maar hoop niet dat ze teveel verwachten & druk gaan leggen op zo een ventje.

Laat een kind, kind zijn.

rene37
06-10-2010, 18:32
Och, als een kind er schik in heb...

Hoeveel kinderen slapen wel niet met een bal in bed en voetballen dag in dag uit?

Als dit jongetje dit heeft met boksen..prima toch?

Sadix
06-10-2010, 19:06
ik was zelf ook zo hoor, sliep in me karate pak, zonder grap.

Mister T.
06-10-2010, 19:43
Hij heeft skills, maar het is verontrustend om te zien. Ik krijg er een naar gevoel bij.

X2, als hij het leuk vind wel lekker laten boksen maar laat die spier oefeningen enzo nog maar ff wachten tot hij ouder (uitgegroeid is).
Verder altijd mooi om te zien.

Jeru
06-10-2010, 20:53
Zijn wel meer van dit soort filmpjes geweest van gassies van zijn leeftijd die misschien nog wel iets beter waren. Spiertraining idd maar nog even laten voor wat het is ;)

Irishrover
06-10-2010, 23:22
Och, als een kind er schik in heb...

Hoeveel kinderen slapen wel niet met een bal in bed en voetballen dag in dag uit?

Als dit jongetje dit heeft met boksen..prima toch?

Das waar.

JeMalleMoer
06-10-2010, 23:57
Maar dit is wel wat intensiever dan een balletje trappen achter op het veld. Dit jongetje doet zwaar conditionele padstrainingen en pull ups. Dat is ff wat anders. Volgensmij helemaal niet zo goed voor zo'n jong lichaam.

Irishrover
07-10-2010, 00:15
Maar dit is wel wat intensiever dan een balletje trappen achter op het veld. Dit jongetje doet zwaar conditionele padstrainingen en pull ups. Dat is ff wat anders. Volgensmij helemaal niet zo goed voor zo'n jong lichaam.

Zo zag ik het ook, maar snap wel wat de andere forumlid bedoelde.
Als een kind het echt leuk vind, dan is er niet veel aan de hand, tenzij het zwaar wordt voor hem.

Bartju
07-10-2010, 00:40
vechtsport is toch een hele andere discipline en vergt wat anders van je lichaam dan voetbal hockey of basketball..
Zolang het op fanatiek hobby niveau is en dat zijn ouders en begeleiders er ook zo tegen aan kijken lijkt het me
geen probleem dat een kind er zo enthousiast er mee bezig is! Maar toch voor zo jong kind kan het niet altijd 'gezond' zijn

Christophe
07-10-2010, 01:46
vechtsport is toch een hele andere discipline en vergt wat anders van je lichaam dan voetbal hockey of basketball..
Zolang het op fanatiek hobby niveau is en dat zijn ouders en begeleiders er ook zo tegen aan kijken lijkt het me
geen probleem dat een kind er zo enthousiast er mee bezig is! Maar toch voor zo jong kind kan het niet altijd 'gezond' zijn

Helemaal mee eens. Trainen op dit niveau en op die leeftijd is volgens mij allesbehalve een gezonde combinatie. Ik vrees dat de ouders/begeleiders in dit soort gevallen andere prioriteiten hebben dan de gezondheid van zo'n kleintje.

En het doet me altijd met gruwel terugdenken aan:

http://www.youtube.com/watch?v=FpBfJo9PxqE

Christophe
07-10-2010, 01:50
Ik heb dit filmpje gemaakt op een MMA-gala hier in León, en het is zo kort omdat ik het nadat dat kleintje wenend naar zijn papa (in zijn hoek) liep te druk had met zo hard ik kon "Boeeeeeeeeeeeee" roepen (en dat doe ik uit principe anders nooit). Toppunt van alles, de vader dacht dat hij cool was en hij zijn (veel kleiner en lichter dan zijn tegenstander) zoontje hard zou maken door hem weg te duwen en terug te sturen, wat de zaal bijna deed ontploffen. :boos:

Mister T.
07-10-2010, 06:58
pfff wat een stumpert die vader........ kinderen horen op die leeftijd nog lang niet te vechten.
Echt slecht!

slashd
13-10-2010, 08:31
Helemaal mee eens. Trainen op dit niveau en op die leeftijd is volgens mij allesbehalve een gezonde combinatie. Ik vrees dat de ouders/begeleiders in dit soort gevallen andere prioriteiten hebben dan de gezondheid van zo'n kleintje.


Wat een onzin, waarom zou het ongezond zijn? Beweer je nu dat hij lichamelijk slechter groeit doordat hij zoveel traint? Waarom zou dat zo zijn?

slashd
13-10-2010, 08:33
pfff wat een stumpert die vader........ kinderen horen op die leeftijd nog lang niet te vechten.
Echt slecht!

Want?

BiCkOnE
13-10-2010, 08:39
Maar dit is wel wat intensiever dan een balletje trappen achter op het veld. Dit jongetje doet zwaar conditionele padstrainingen en pull ups. Dat is ff wat anders. Volgensmij helemaal niet zo goed voor zo'n jong lichaam.
X2!

MRT
13-10-2010, 09:20
Want?


Kinderen zijn geen volwassenen! Zij zijn emotioneel, fysiek en mentaal nog niet zo ontwikkeld dat zij in staat zijn om dergelijke dingen 'te handelen'. Dit is niet alleen een mening van mij/boeren verstand; dat is wetenschappelijk onderbouwd. Uiteindelijk kan het (afhankelijk per kind natuurlijk) een negatief effect hebben op de ontwikkeling van het kind op de 3 voorgenoemde vlakken.

Het is natuurlijk spectaculair en geeft ons als liefhebbers van onze sport plezier om te zien dat jonge kinderen onze sport beoefenen. Het is echter de wijze waarop kinderen dat doen, hoe zij fysiek, emotioneel en mentaal hierin begeleidt worden wat uiteindelijk verantwoord of niet verantwoord is. Dit is waar het vaak mis gaat. Kinderen belasten hun gewrichten niet goed of overbelasten hun gewrichten en zijn bezig met onevenredige kracht oefeningen waar hun lichaampjes nog helemaal niet klaar voor is.

Persoonlijk (meer principieel) vind ik het ook niet goed om kinderen de ring in te sturen om elkaar een kopje kleiner te maken. Tuimelen en stoeien b.v. is goed voor de motoriek en is ook heel goed om kinderen te leren om gaan met elkaar en hoe je je als kind ontwikkeld fysiek, emotioneel, mentaal in een veilige omgeving. Kickboksen en mma zijn sporten waar het gaat om het fysiek en mentaal elkaar zo hard mogelijk te raken. Voor kinderen jonger dan 14/15 jaar vind ik dat geen goede bijdrage aan hun ontwikkeling.

Het beoefenen van onze sport door kinderen met specifieke regels in de dojo (en geen wedstrijden!) onder deskundige begeleiding zodat het min of meer een soort van tuimelen/stoeien en "tikkertje" wordt, is natuurlijk wel een mogelijkheid. Maar dan geldt dat de opzet en de begeleiding van cruciaal belang zijn om geen schade toe te richten aan kinderen. Veelal zie ik in sportscholen waar ik kom helaas het tegenovergestelde en tijdens de jeugd partijen zie ik heel vaak een heel ander beeld dan wat goed is voor een kind.

Ik zie dit als een slechte bijdrage aan onze sport. Ik geloof -maar ik ben niet zeker- dat b.v. bij het judo (JBN) hier hele specifieke programma's voor zijn in (gedrags)regels en in opleidingen aan trainers. Misschien dat iemand die hier meer van weet iets kan posten voor deze discussie?

Anyway, dit is mijn kijk op de zaak.

slashd
13-10-2010, 23:09
SpitsNieuws : Jochie mishandeld op weg naar school (http://www.spitsnieuws.nl/archives/provinciaal/2010/10/twaalfjarige_mishandeld_op_weg.html)

http://spitsnieuws.nl/archives/images/jongetjegrt.jpg

Jochie mishandeld op weg naar school
Een 12-jarige jongen uit Veere is maandag ernstig gewond geraakt bij een mishandeling door een 13-jarige schoolgenoot. Dat meldt de politie Zeeland dinsdag.

Het slachtoffertje fietste op de Noordweg in Sint Laurens naar school en werd achtervolgd door een groepje jongeren. Een van hen reed tegen de fiets van de 12-jarige jongen aan, waarna deze met zijn hoofd op het wegdek ten val kwam.

De jongen probeerde zichzelf te verdedigen en gaf de 13-jarige een duw. Daarop sloeg deze het slachtoffer meerdere keren, tot hij het bewustzijn verloor. De 12-jarige is vervolgens alsnog naar school gefietst, maar werd later in de les onwel. Het slachtoffer bleek onder meer een hersenschudding te hebben opgelopen. Ook zijn tanden waren kapot.
=================

Ik denk dat dit jongetje er een stuk beter vanaf was gekomen als hij wist hoe hij zichzelf kon verdedigen. Naast de lichamelijke verwondingen heeft hij natuurlijk ook een trauma opgelopen en loopt hij de komende jaren met weinig zelfvertrouwen angstig om zich heen kijkend rond.

Dat was allemaal niet nodig geweest als hij gewoon vanaf z'n 8ste spelenderwijs wat zelfverdediging had geleerd. Gewoon een beetje rollen met leeftijdsgenootjes op de mat en wat slaan op een bokszak. Maar in NL zijn we veel te beschermend naar de kinderen toe waardoor ze fysiek en geestelijk een makkelijk prooi zijn voor leeftijdsgenoten die wel kunnen vechten geleerd of met een groepje intimideren.

Genoeg allochtonen die hun jongere broertjes mee naar kickboks les meenemen waarna datzelfde broertje z'n autochtoonse hockey-ende of muziekspelende leeftijdsgenootjes bedreigd (ff gegeneraliseerd maar je begrijpt wat ik bedoel).

Bartju
13-10-2010, 23:31
SpitsNieuws : Jochie mishandeld op weg naar school (http://www.spitsnieuws.nl/archives/provinciaal/2010/10/twaalfjarige_mishandeld_op_weg.html)

http://spitsnieuws.nl/archives/images/jongetjegrt.jpg

Jochie mishandeld op weg naar school
Een 12-jarige jongen uit Veere is maandag ernstig gewond geraakt bij een mishandeling door een 13-jarige schoolgenoot. Dat meldt de politie Zeeland dinsdag.

Het slachtoffertje fietste op de Noordweg in Sint Laurens naar school en werd achtervolgd door een groepje jongeren. Een van hen reed tegen de fiets van de 12-jarige jongen aan, waarna deze met zijn hoofd op het wegdek ten val kwam.

De jongen probeerde zichzelf te verdedigen en gaf de 13-jarige een duw. Daarop sloeg deze het slachtoffer meerdere keren, tot hij het bewustzijn verloor. De 12-jarige is vervolgens alsnog naar school gefietst, maar werd later in de les onwel. Het slachtoffer bleek onder meer een hersenschudding te hebben opgelopen. Ook zijn tanden waren kapot.
=================

Ik denk dat dit jongetje er een stuk beter vanaf was gekomen als hij wist hoe hij zichzelf kon verdedigen. Naast de lichamelijke verwondingen heeft hij natuurlijk ook een trauma opgelopen en loopt hij de komende jaren met weinig zelfvertrouwen angstig om zich heen kijkend rond.

Dat was allemaal niet nodig geweest als hij gewoon vanaf z'n 8ste spelenderwijs wat zelfverdediging had geleerd. Gewoon een beetje rollen met leeftijdsgenootjes op de mat en wat slaan op een bokszak. Maar in NL zijn we veel te beschermend naar de kinderen toe waardoor ze fysiek en geestelijk een makkelijk prooi zijn voor leeftijdsgenoten die wel kunnen vechten geleerd of met een groepje intimideren.

Genoeg allochtonen die hun jongere broertjes mee naar kickboks les meenemen waarna datzelfde broertje z'n autochtoonse hockey-ende of muziekspelende leeftijdsgenootjes bedreigd (ff gegeneraliseerd maar je begrijpt wat ik bedoel).

Je Kan nooit te beschermend naar kinderen zijn dat is zo'n onzin! je moet kinderen beschermen en ze de juiste normen en waarden mee geven. Zodat ze inzien dat een ruzie beter opgelost kan worden door te praten dan door te knokken.
Wanneer een groepje jongens achter 1 andere jongen aanzit die ook nog eens jonger is dan maakt t niet uit welke sport je doet als ze je willen pakken dan pakken ze je toch wel.


of het nou allochtonen zijn of autogtonen dat heeft nergens iets mee te maken. het heeft te maken met voorkeur van hobby's. zinloos geweld moet en zal altijd kei en kei hard bestraft moeten worden.

Bartju
13-10-2010, 23:31
Kinderen zijn geen volwassenen! Zij zijn emotioneel, fysiek en mentaal nog niet zo ontwikkeld dat zij in staat zijn om dergelijke dingen 'te handelen'. Dit is niet alleen een mening van mij/boeren verstand; dat is wetenschappelijk onderbouwd. Uiteindelijk kan het (afhankelijk per kind natuurlijk) een negatief effect hebben op de ontwikkeling van het kind op de 3 voorgenoemde vlakken.

Het is natuurlijk spectaculair en geeft ons als liefhebbers van onze sport plezier om te zien dat jonge kinderen onze sport beoefenen. Het is echter de wijze waarop kinderen dat doen, hoe zij fysiek, emotioneel en mentaal hierin begeleidt worden wat uiteindelijk verantwoord of niet verantwoord is. Dit is waar het vaak mis gaat. Kinderen belasten hun gewrichten niet goed of overbelasten hun gewrichten en zijn bezig met onevenredige kracht oefeningen waar hun lichaampjes nog helemaal niet klaar voor is.

Persoonlijk (meer principieel) vind ik het ook niet goed om kinderen de ring in te sturen om elkaar een kopje kleiner te maken. Tuimelen en stoeien b.v. is goed voor de motoriek en is ook heel goed om kinderen te leren om gaan met elkaar en hoe je je als kind ontwikkeld fysiek, emotioneel, mentaal in een veilige omgeving. Kickboksen en mma zijn sporten waar het gaat om het fysiek en mentaal elkaar zo hard mogelijk te raken. Voor kinderen jonger dan 14/15 jaar vind ik dat geen goede bijdrage aan hun ontwikkeling.

Het beoefenen van onze sport door kinderen met specifieke regels in de dojo (en geen wedstrijden!) onder deskundige begeleiding zodat het min of meer een soort van tuimelen/stoeien en "tikkertje" wordt, is natuurlijk wel een mogelijkheid. Maar dan geldt dat de opzet en de begeleiding van cruciaal belang zijn om geen schade toe te richten aan kinderen. Veelal zie ik in sportscholen waar ik kom helaas het tegenovergestelde en tijdens de jeugd partijen zie ik heel vaak een heel ander beeld dan wat goed is voor een kind.

Ik zie dit als een slechte bijdrage aan onze sport. Ik geloof -maar ik ben niet zeker- dat b.v. bij het judo (JBN) hier hele specifieke programma's voor zijn in (gedrags)regels en in opleidingen aan trainers. Misschien dat iemand die hier meer van weet iets kan posten voor deze discussie?

Anyway, dit is mijn kijk op de zaak.

Helemaal mee eens!!

andyhugfan
13-10-2010, 23:36
SpitsNieuws : Jochie mishandeld op weg naar school (http://www.spitsnieuws.nl/archives/provinciaal/2010/10/twaalfjarige_mishandeld_op_weg.html)

http://spitsnieuws.nl/archives/images/jongetjegrt.jpg

Jochie mishandeld op weg naar school
Een 12-jarige jongen uit Veere is maandag ernstig gewond geraakt bij een mishandeling door een 13-jarige schoolgenoot. Dat meldt de politie Zeeland dinsdag.

Het slachtoffertje fietste op de Noordweg in Sint Laurens naar school en werd achtervolgd door een groepje jongeren. Een van hen reed tegen de fiets van de 12-jarige jongen aan, waarna deze met zijn hoofd op het wegdek ten val kwam.

De jongen probeerde zichzelf te verdedigen en gaf de 13-jarige een duw. Daarop sloeg deze het slachtoffer meerdere keren, tot hij het bewustzijn verloor. De 12-jarige is vervolgens alsnog naar school gefietst, maar werd later in de les onwel. Het slachtoffer bleek onder meer een hersenschudding te hebben opgelopen. Ook zijn tanden waren kapot.
=================

Ik denk dat dit jongetje er een stuk beter vanaf was gekomen als hij wist hoe hij zichzelf kon verdedigen. Naast de lichamelijke verwondingen heeft hij natuurlijk ook een trauma opgelopen en loopt hij de komende jaren met weinig zelfvertrouwen angstig om zich heen kijkend rond.

Dat was allemaal niet nodig geweest als hij gewoon vanaf z'n 8ste spelenderwijs wat zelfverdediging had geleerd. Gewoon een beetje rollen met leeftijdsgenootjes op de mat en wat slaan op een bokszak. Maar in NL zijn we veel te beschermend naar de kinderen toe waardoor ze fysiek en geestelijk een makkelijk prooi zijn voor leeftijdsgenoten die wel kunnen vechten geleerd of met een groepje intimideren.

Genoeg allochtonen die hun jongere broertjes mee naar kickboks les meenemen waarna datzelfde broertje z'n autochtoonse hockey-ende of muziekspelende leeftijdsgenootjes bedreigd (ff gegeneraliseerd maar je begrijpt wat ik bedoel).


Yep, ze waren met een groepje...


Zoek een beter voorbeeld...

slashd
14-10-2010, 00:02
je moet kinderen beschermen en ze de juiste normen en waarden mee geven. Zodat ze inzien dat een ruzie beter opgelost kan worden door te praten dan door te knokken.

Eens, maar door te weten dat je jezelf kan verdedigen heb je meer zelfvertrouwen en straal je dat ook uit tijdens het praten. Nu ga jij er zelf heel simplistisch vanuit dat het een de ander uitsluit. Alsof door je kind op een vechtsport te zetten die automatisch ook alles met geweld oplost.


Wanneer een groepje jongens achter 1 andere jongen aanzit die ook nog eens jonger is dan maakt t niet uit welke sport je doet als ze je willen pakken dan pakken ze je toch wel.
Helemaal mee eens maar wederom ga je hier heel simplistisch van een zwart wit scenario uit.
Een grijstint scenario is dat dat jongetje angst uitstraalde (omdat hij niet kan vechten) en ze hem daarom als makkelijk slachtoffer uitkozen.

En tenzij het een hecht groepje van doorgewinterde criminelen is bestaat zo'n groepje praktisch altijd wel uit meelopers die verder weinig doen. Uit dit verhaal blijkt dat het een 1 tegen 1 gevecht was van enkel de 13 jarige die het jongetje in elkaar trapte. Met een jaartje vechtsport kennis had het slachtoffer hem kunnen terugpakken (knietje in de ballen, stoot in de luchtpijp) en ontsnappen. Alsof die meelopers er dan achteraan gaan. Een paar maanden bjj en je weet wel wat je moet doen om weer op te staan (zodat je daarna kan wegrennen). Etc...
Wederom een voorbeeld van een scenario, maar zoals dit jongetje eraan toe is elke vechtsport ervaring en verzet beter dan hulpeloos in elkaar getrapt worden.



of het nou allochtonen zijn of autochtonen dat heeft nergens iets mee te maken. het heeft te maken met voorkeur van hobby's. zinloos geweld moet en zal altijd kei en kei hard bestraft moeten worden.

Heel mooie woorden maar we weten allemaal dat daar in de praktijk niets van terecht komt. Dus wat nu? Mokken dat de wereld niet gaat zoals je wilt?


Maarre, ook al word je idd in elkaar getrapt door een volhardend groepje met weinig meelopers. Toch is het hebben van vechtsport ervaring beter. Je wordt er mentaal weerbaarder van (het trauma wordt minder erg) en de kans is wel verdomd groot dat je gemotiveerder en serieuzer je vechtsport beoefend.

Na het voorval aan de zelfverdediging skills werken helpt het verwerkingsproces terwijl de hockey kindertjes nog jarenlang met een angstig om zich heen blijven kijken.

slashd
14-10-2010, 00:02
Yep, ze waren met een groepje...
Zoek een beter voorbeeld...

Nah

Remco
14-10-2010, 10:25
Het kind uit het filmpje leert dus nu al oefenen op zijn hond. Belachelijk! Kinderen die leren vechten willen dit uitproberen op leeftijdsgenootjes (en huisdieren dus). Kickboksen uitproberen in de kleuterklas lijkt me niet zinvol. Gewoon wachten dus tot men mentaal en fysiek de leeftijd heeft.

Dat van die mishandeling is vreselijk, maar geen aanleiding om te zeggen: dan had die jongen maar een vechtsport moeten beoefenen. Dat je in dezelfde post een voorbeeld van een allochtoon broertje aanhaalt ondergraaft je hele betoog: kennelijk heeft op jonge leeftijd vechtsport beoefenen ook tot gevolg dat die kinderen direct tot bedreigingen overgaan, of wil je beweren dat autochtone kinderen zoiets nooit zouden doen?

Myny
14-10-2010, 10:52
Ik verschiet er echt van dat er mensen kinderen vergelijken met volwassenen, en nooit geleerd hebben wat eigenlijk de verschillen zijn.
Ja, het kan kwaad als kind om hard te trainen want ...

* Kinderen hebben een kleinere zweetcapaciteit & een kleinere mechanische effeciëntie die maken dat de warmteregeling bij kinderen minder is als bij volwassenen.

* Botten van kinderen zijn veel gevoeliger voor overbelasting of onaangepaste belasting. Dit leidt dus tot snellere botbreuken. Als hierbij de groeischijven nog eens geraakt worden kan de ontwikkeling van een bot ernstig verstoort worden.

* Onaangepaste belasting (lees te hard trainen voor kinderen) kan leiden tot verkalking van de aanhechting van de pezen. Hierdoor vergroeit de pees met het bot waardoor bewegingsmogelijkheden beperkt worden.

* Bij kinderen is de stofwisseling trager en blijft er zo de dag na een training nog een groot deel van het lactaat in de spieren zitten. En ik spreek over een stuk meer als bij volwassenen!

* krachttraining bij kinderen kan, maar met een grote MAAR! De botten van kinderen zijn nog zeer elastisch waardoor ze bijzonder gevoelig zijn voor buig en drukkrachten. Regelmatig te hoge drukkrachten kan leiden tot groeiremming van de beenderen. Langst de andere kant is er ook weer kans op overdreve toename van de beenderlengte wat dan weer leidt tot andere klachten (tennisarm, polsafwijkingen,...)

* Vechtsportgerelateerd misschien nog het belangrijkste is dat de schedel van kinderen niet volgroeid is. Hij bestaat nog voor een groot deel uit kraakbeen. Dit is minder hard en laat het dan ook duidelijk zijn dat slagen of trappen op het hoofd incasseren voor kinderen nog een stuk gevaarlijker is als bij volwassenen.

Dat al ff uit het hoofd, zo zijn er nog heel wat cruciale verschillen tussen kinderen en volwassenen!!

Nu, ik ben er absoluut voor om kinderen aan sport te laten doen. Ook aan vechtsport, maar dan wel met aangepaste en goede begeleiding!
Als ik het filmpje van Christophe zie krijg ik gewoon rillingen!
Wedstrijden voor kinderen, hmm, ik ben er eigenlijk geen voorstander van. Zeker niet voor rakkers van 5 jaar.
Kinderen moet plezier hebben en vooral op techniek werken!

tonebizz
14-10-2010, 13:50
wedstrijden niet....ok maar deze kleine gozer is wel een killer in the making! wat vet

mikeymcd
14-10-2010, 15:26
wedstrijden niet....ok maar deze kleine gozer is wel een killer in the making! wat vet

Hij heeft zeker skills, maar dat zegt natuurlijk niks over hoe goed hij wordt. Ik bedoel hoeveel jongetjes die in de F'tjes van Ajax of Feijenoord zitten komen er nou in het eerste. Denk dat het gemiddelde onder de 1 is.
Als ze rond 15-16 echte skills hebben dan hebben ze grote kans ergens te komen, maar als je met 5 snel bent met je handen zegt dat toch niks...

clockskew
03-12-2010, 19:54
behoorlijk ziek die mexicaanse fight. Lijkt trouwens dat een aantal van die beelden van dat albaneese jongentje zijn versneld. Maar alsnog indrukwekkend.

gimgamgommetje
03-12-2010, 22:30
Ik vind vechtsport voor kinderen fantastisch. Nu is het wel belangrijk dat zulke jonge kinderen de sport spelen ipv keihard in de sport trainen.
wij hebben zelf een programma ontwikkeld waarin we sociale weerbaarheid, de-escalatietechnieken etc in hebben verwerkt. Verder stoppen we alle technieken zoveel mogelijk in spelletjes.
Ik vind sporten met een aangepast programma voor kinderen het beste idee. Judo is daar een heel goed voorbeeld van.
Laat ze lekker op een veilige manier ravotten. De gezondheidsrisico's van overtrainen zijn al genoemd.
daarnaast komt nog dat je kinderen het plezier van het sporten kunt ontnemen door ze te veel te pushen. Het kan dus zo werken dat tegen de tijd dat ze serieus kunnen gaan presteren ze een ****hekel aan de sport hebben gekregen door het altijd maar "moeten"

Vechtsport op een goede manier gegeven draagt wel adequaat bij aan de gezondheid en zelfvertrouwen etc. van het kind en daarmee de kwaliteit van het leven. (minder snel gepest etc)

Sadix
03-12-2010, 22:55
wat vinden jullie een goede leeftijd voor kickboksen?

ik heb in mijn jeugd groep ook jongens van 8 jaar ze zijn van 8 tot 14 ongeveer. 19 dec gaat een 12 jarige een wedstrijd vechten, vinden jullie dit wel geoorloofd?

Ik persoonlijk wel maar vind de mening van andere trainers/vechters wel interresant.

gimgamgommetje
03-12-2010, 23:06
De vraag is 'hoe'. Ik was op mijn 14e begonnen met aspirant bokswedstrijdjes. Was geloof ik 3x 1 minuut of 3x 1,5 minuutjes en we mochten niet te hard doorslaan. Het was dus relatief veilig.
Harde impact op het hoofd bij kinderen vind ik heel slecht. Bij volwassenen is het ook bepaald niet gezond , maar kinderen zijn nog in ontwikkeling.
Maar verantwoord sparren vind ik absoluut kunnen. Bij Kidsafety (ons eigen programma) sparren we ook met kinderen vanaf een jaar of 10.
We zitten er wel bovenop dat ze rustig met elkaar omgaan. Maar kinderen zijn gek op sparren. Daarnaast doen we veel stoeispelletjes richting grappling etc maar meer op positie dan klemmen en chokes en zo.

Bij taekwondo en karate etc sparren ze ook veel met kinderen. Volgens mij gaat dat over het algemeen wel goed.
Je moet het alleen wel zo speels mogelijk houden vind ik.

mario the count
04-12-2010, 03:08
Ik verschiet er echt van dat er mensen kinderen vergelijken met volwassenen, en nooit geleerd hebben wat eigenlijk de verschillen zijn.
Ja, het kan kwaad als kind om hard te trainen want ...

* Kinderen hebben een kleinere zweetcapaciteit & een kleinere mechanische effeciëntie die maken dat de warmteregeling bij kinderen minder is als bij volwassenen.

* Botten van kinderen zijn veel gevoeliger voor overbelasting of onaangepaste belasting. Dit leidt dus tot snellere botbreuken. Als hierbij de groeischijven nog eens geraakt worden kan de ontwikkeling van een bot ernstig verstoort worden.

* Onaangepaste belasting (lees te hard trainen voor kinderen) kan leiden tot verkalking van de aanhechting van de pezen. Hierdoor vergroeit de pees met het bot waardoor bewegingsmogelijkheden beperkt worden.

* Bij kinderen is de stofwisseling trager en blijft er zo de dag na een training nog een groot deel van het lactaat in de spieren zitten. En ik spreek over een stuk meer als bij volwassenen!

* krachttraining bij kinderen kan, maar met een grote MAAR! De botten van kinderen zijn nog zeer elastisch waardoor ze bijzonder gevoelig zijn voor buig en drukkrachten. Regelmatig te hoge drukkrachten kan leiden tot groeiremming van de beenderen. Langst de andere kant is er ook weer kans op overdreve toename van de beenderlengte wat dan weer leidt tot andere klachten (tennisarm, polsafwijkingen,...)

* Vechtsportgerelateerd misschien nog het belangrijkste is dat de schedel van kinderen niet volgroeid is. Hij bestaat nog voor een groot deel uit kraakbeen. Dit is minder hard en laat het dan ook duidelijk zijn dat slagen of trappen op het hoofd incasseren voor kinderen nog een stuk gevaarlijker is als bij volwassenen.

Dat al ff uit het hoofd, zo zijn er nog heel wat cruciale verschillen tussen kinderen en volwassenen!!

Nu, ik ben er absoluut voor om kinderen aan sport te laten doen. Ook aan vechtsport, maar dan wel met aangepaste en goede begeleiding!
Als ik het filmpje van Christophe zie krijg ik gewoon rillingen!
Wedstrijden voor kinderen, hmm, ik ben er eigenlijk geen voorstander van. Zeker niet voor rakkers van 5 jaar.
Kinderen moet plezier hebben en vooral op techniek werken!Niks aan toe te voegen, helemaal mee eens. En dat MMA filmpje met die kinderen is helemaal om te kotsen, wie laat zijn zoon op die leeftijd nu zonder bescherming in een ring klappen vangen? Sport is goed voor een kind, ook vechtsporten, maar op die leeftijd moet je het ze spelenderwijs bijbrengen. Geen fysiek zware trainingen en al helemaal geen full contact wedstrijden zonder bescherming.

Henri
04-12-2010, 15:28
Kind van 5 jaar zo te zien trainen vind ik echt absurd en krijg er echt nare vibes van.
Jongen van 12 jaar die wordt in elkaar geslagen tja.....ik zie het verband niet helemaal.