PDA

View Full Version : BOMVOL CARRÉ MOET JUICHEN VOOR ESTHER SCHOUTEN OP MAANDAG 18 OKTOBER



evita
09-10-2010, 19:18
Afscheid van een kroonjuweel van de Nederlandse bokssport

De Nederlandse bokswereld staat tijdens de Ben Bril Memorial voor een uniek afscheid. Wereldkampioene Esther Schouten, die volledig is hersteld van lymfklierkanker, stapt maandag 18 oktober nog een keer in de ring in het mooiste theater van Nederland, Carré, om aan haar laatste gevecht tegen de Keniaanse Judy Waguthii te beginnen. Een geduchte tegenstandster, die het vorig jaar de Duitse topper Ramona Kuehne knap lastig maakte. Esther is om die reden blij met haar. Het moet een afscheid in stijl worden. Definitief op het hoogtepunt van je profcarrière stoppen met een wereldtitel... Een uitverkocht Carré moet juichen. Dat verdient Esther.

De organisatie van de Ben Bril Memorial weet dat met de hoofdpartij van de avond alles op zijn plaats valt. Zij was steevast eregast op de vorige edities van het grootste profgala van Nederland maar mocht nooit zelf meedoen door haar verplichtingen bij het Duitse boksmanagement Universum. Daar stond zij onder contract en die hadden steeds andere plannen. In twee wereldtitelgevechten van een ongekend niveau voor het vrouwenboksen gaf ze in Duitsland Ina Menzer partij, rechtstreeks uitgezonden op de televisie, en verwierf ze internationale bewondering voor haar stijl en mentaliteit. Pure topklasse. Tegen Bettina Voelker won Esther zelfs op 7 maart 2009 in het Soccio Center in Langenhagen Niedersachsen de WIBF wereldtitel super bantamgewicht, die ze nu verdedigt.

Als maandag 18 oktober voorbij is - tien dagen voor haar 33ste verjaardag - blijft de spanning. Esther Schouten zou best volgend jaar willen meedoen aan het Europees kampioenschap vrouwenboksen bij de amateurs in Rotterdam, ter voorbereiding op de Olympische Spelen van 2012 in Londen waar het vrouwenboksen voor het eerst zal worden toegelaten. Hoewel in vrijwel alle deelnemende sporten geen onderscheid meer wordt gemaakt tussen amateurs en profs, ligt dat anders bij het boksen. De gevestigde orde in de internationale bokswereld (AIBA) doet een krampachtige poging om het een van het ander nog gescheiden te houden. Dat is op termijn vanzeflsprekend een mission impossible en dat beseft ook de mondiale bond. Vandaar dat men een eigen proforganisatie (WSB) heeft opgericht, ter regulering alvast en daarvoor moest men aan alle deelnemende profs de belofte doen dat zij wel aan de Spelen mogen meedoen. Rechtsongelijkheid in de zuiverste vorm. Vandaar dat de stichting Ben Bril Memorial zich hard maakt voor de wens van Esther Schouten. Zij heeft inmiddels de belangenvereniging voor vaderlandse topsporters (www.sporter.nl (http://www.sporter.nl/)) ingeschakeld om te bemiddelen.....

Maar dat is op dit moment voor latere zorg. In Carré moet de sympathieke Esther Schouten nog een keer vlammen. Voor vrienden, familie, kennissen, kortom de hele Nederlandse bokswereld kan zij laten zien dat zij in Duitsland, en daarvoor in Oostenrijk, grote populariteit genoot. ,,Eigenlijk'', beaamt Esther in een groot interview in het blad Prima, ,,heb ik in Nederland nooit echt kunnen laten zien wat ik in mijn mars heb. Die kans krijg ik nu in Carré gelukkig dan nog een keer.'' Opnieuw trainend bij Ton Vriend, bij wie zij ooit in Hoorn begon, heeft de afgelopen maanden aan een topvorm gewerkt. Dat is gelukt. ,,Ik ben me ervan bewust dat het geen eenvoudig gevecht wordt tegen de Keniaanse. Het is fysiek en mentaal best zwaar. Maar ook inspirerend. Ik heb een jaar lang van alles en nog wat gedaan. Vooral van het leven genoten. Daarbij ben ik blijven sporten maar niet specifiek gericht op het boksen. In juni heb ik met de fiets nog meegedaan aan de beklimming van Alpe d'Huez om geld in te zamelen voor het kankeronderzoek. Maar in juli heb ik de knoop weer omgedraaid. Tot 18 oktober wel te verstaan - voorlopig.''

Laat ,,dit momentum voor de bokssport'' niet aan je voorbij gaan. Bestel kaarten via www.carre.nl (http://www.carre.nl/) of telefonisch 0900-2525255

Event-manager
Hans de Bruijn
06-55342277

Justinian
09-10-2010, 20:14
Thanks voor de info!