PDA

View Full Version : topsporters en drugs



Bartju
13-10-2010, 16:40
De combinatie topsport en drugs is zo op het eerste gezicht een vreemde. Voor de meeste sporters die serieus met hun sport bezig zijn is het belangrijk dat hun lichaam in optimale conditie is. De voor de levensgenietende leek misschien monotone cyclus van trainen-eten-rusten laat weinig ruimte om tot diep in de nacht te feesten, het licht uit te doen in de kroeg en de volgende dag een roes uit te slapen. Wat is de link tussen topsport en drugs?
Marco Pantani is misschien wel het meest trieste voorbeeld van de combinatie topsport en drugs geworden, toen hij in 2004 overleed aan een overdosis cocaïne. en de meest recente is dat turner van gelder weer posititef getest is met coke. Er is blijkbaar een categorie sporters die deze middelen buiten wedstrijdverband wil gebruiken voor recreatieve doeleinden. Wat zijn hiervan de risico’s en wanneer gaat het te ver en beinvloed je daar je sport prestaties mee?
wat vinden jullie van topsporters in combinatie met drugs?

dirk5
13-10-2010, 16:45
moeilijk, zolang het niet prestatie verhogend werkt (coke) is het IMO dus ook geen reden om iemand uit wedstrijd te halen.

Iedereen is in mijn ogen vrij zijn eigen lichaam vernielen op de manier hij/zij wil...

joost
13-10-2010, 18:21
http://www.dailybase.nl/wp-content/uploads/2010/10/coke.jpg

remco pardoel
13-10-2010, 21:42
Anabole Steroiden zijn ook drugs...
Dat maakt het aantal verslaafden opeens een heel stuk groter.

Waarschijnlijk een koppeling met faal angst en narcisme denk ik

Marchant
13-10-2010, 21:45
http://i604.photobucket.com/albums/tt127/marchant1974/Youri-cocaine1.jpg

Bartju
13-10-2010, 22:28
http://i604.photobucket.com/albums/tt127/marchant1974/Youri-cocaine1.jpg

hahaha reps man:D

Ik vind het zelf heel erg respectloos wanneer je als topsporter gaat gebruiken.
Je hebt een heel team om je heen. Mensen die in je geloven
veel energie en tijd in je willen steken. ik vind het dus respectloos en fout
als je gebruikt wanneer je topsporter bent.

Facade
13-10-2010, 22:37
Tsja, het blijven mensen toch? Ik denk niet dat ze met die gedachte of intentie zoiets doen.
Topsporters mogen vanaf jonge leeftijd vaak helemaal niks wat hun leeftijdgenoten wel mogen wat je zelf ook al zegt. Misschien dat daarom op een gegeven moment bij een moment van zwakte sommige sporters juist heel excessief gaan doen. Ik ken ook wel van die mensen die dan net niet goed genoeg waren om de top te bereiken. Wanneer ze zich daar dan eindelijk bij neerlegden was het eigenlijk accuut zuipen als een idioot. Ik denk dat wanneer je vrienden hebt die gewoon dom lol maken, terwijl je zelf in die leuke jaren al heel serieus en volwassen moet onthouden, dat best lastig kan zijn.

Bartju
13-10-2010, 22:40
Tsja, het blijven mensen toch? Ik denk niet dat ze met die gedachte of intentie zoiets doen.
Topsporters mogen vanaf jonge leeftijd vaak helemaal niks wat hun leeftijdgenoten wel mogen wat je zelf ook al zegt. Misschien dat daarom op een gegeven moment bij een moment van zwakte sommige sporters juist heel excessief gaan doen. Ik ken ook wel van die mensen die dan net niet goed genoeg waren om de top te bereiken. Wanneer ze zich daar dan eindelijk bij neerlegden was het eigenlijk accuut zuipen als een idioot. Ik denk dat wanneer je vrienden hebt die gewoon dom lol maken, terwijl je zelf in die leuke jaren al heel serieus en volwassen moet onthouden, dat best lastig kan zijn.

maar ik neem aan dat lol maken en drugs niet altijd samen hoeft te gaan.

Facade
13-10-2010, 22:44
Nouja als je net een vriendengroep hebt waarin dit wel gebeurt, lijkt het me niet helemaal onwaarschijnlijk. Maar om eerlijk te zijn speculeer ik ook maar wat raak hoor :P

Kemal
13-10-2010, 22:48
http://i604.photobucket.com/albums/tt127/marchant1974/Youri-cocaine1.jpg

wuahaha wat een giller !!

Marchant
13-10-2010, 22:51
Nouja als je net een vriendengroep hebt waarin dit wel gebeurt, lijkt het me niet helemaal onwaarschijnlijk. Maar om eerlijk te zijn speculeer ik ook maar wat raak hoor :P

Vrienden die coke mee gaan nemen terwijl hij er net voor in een kliniek heeft gezeten en zijn baan bij defensie door is kwijt geraakt?
Dat noem ik niet echt vrienden, vrienden steunen elkaar.
Maar hij heeft het aan zich zelf te danken

Facade
13-10-2010, 22:53
Tsja ik zeg toch ook niet dat het goede vrienden zijn :P sociale kring dan whatever

Bartju
13-10-2010, 22:56
Vrienden die coke mee gaan nemen terwijl hij er net voor in een kliniek heeft gezeten en zijn baan bij defensie door is kwijt geraakt?
Dat noem ik niet echt vrienden, vrienden steunen elkaar.
Maar hij heeft het aan zich zelf te danken

x2!

Marchant
13-10-2010, 22:57
Tsja ik zeg toch ook niet dat het goede vrienden zijn :P sociale kring dan whatever

Niet zo zeer naar jou bedoeld hoor ,
Ik hoorde vanmiddag ook al zoiets op de radio dat hij het van vrienden gehad zou hebben.
vandaar ;)

Bartju
13-10-2010, 23:05
Nu net op het nieuws dat joerie het stellig ontkent en er zelf een uitspraak over gaat doen.

Marchant
13-10-2010, 23:14
Nu net op het nieuws dat joerie het stellig ontkent en er zelf een uitspraak over gaat doen.

Junkie gedrag!!
hij zit in de ontkenningsvase :lol:
Maar zonder dollen ben benieuwd wat hij te vertellen heeft

Briant
13-10-2010, 23:54
Naast geestelijke oorzaken is er ook een lichamelijke oorzaak. Althans dat is een hypothese. Doordat topsporters in hun cariere met veel adrenaline te maken krijgen raakt hun lichaam gewend aan een bepaald niveau. Door de drugs kun je dit effect simuleren (voornamelijk met uppers als coke).

Facade
14-10-2010, 00:01
Ja dat klopt in zekere zin ook wel met wat Sugar ray leonard zegt over z'n eigen drugsgebruik een aantal jaren terug. van wikipedia:
"I wanted more," Leonard said. "I wanted that arena. I didn't want anyone to tell me my career had to end." "I decided to search for a substitute...I resorted to cocaine. I used when I felt bad, I used when I missed competing at that level," he said. "It was a crutch, something that enabled me to forget."

JeIIe
14-10-2010, 00:47
http://www.youtube.com/user/rattsnakeratt#p/u/3/EiGZ1UEiRJY

Leventdepevent
14-10-2010, 07:32
gewoon doodzonde van zn carriere zeg....

Kemal
14-10-2010, 08:35
gewoon doodzonde van zn carriere zeg....

x2

Garcia
14-10-2010, 08:47
Als het waar is, is het erg triest maar heeft het dan wel aan zichzelf te danken. Ik ben benieuwd naar zijn commentaar.

BiCkOnE
14-10-2010, 13:15
gewoon doodzonde van zn carriere zeg....
X3!

A-team
14-10-2010, 15:59
Vrienden die coke mee gaan nemen terwijl hij er net voor in een kliniek heeft gezeten en zijn baan bij defensie door is kwijt geraakt?
Dat noem ik niet echt vrienden, vrienden steunen elkaar.
Maar hij heeft het aan zich zelf te danken

De vriend steunt hem dan ook toch.....

A-team
14-10-2010, 16:00
Nu net op het nieuws dat joerie het stellig ontkent en er zelf een uitspraak over gaat doen.

Als er geen positieve test is, kan zijn sponsor niet weg bij hem en kan hij later gewoon weer sporten. Het is dan zijn woord tegen die van de arts.

A-team
14-10-2010, 16:03
gewoon doodzonde van zn carriere zeg....

x4

Tony
14-10-2010, 16:14
Hoe denken jullie over gebruik van marihuana en sport?

Bv Nick Diaz die geschorst wordt na zijn winst partij tegen Aoki...

Als er 1 type drugs is die absoluut niet prestatie verhogend werkt is het wiet wel....

Justinian
14-10-2010, 16:17
Hoe denken jullie over gebruik van marihuana en sport?

Bv Nick Diaz die geschorst wordt na zijn winst partij tegen Aoki...

Als er 1 type drugs is die absoluut niet prestatie verhogend werkt is het wiet wel....
Daar zijn de meningen over verdeeld. Eddy Bravo zweert erbij omdat het zijn creativiteit ten goede komt. In die zin werkt het prestatieverhogend.

LOCO
18-10-2010, 17:34
Bij verboden middelen zoals die op de lijst van de WADA voorkomt, gaat het niet alleen om of middelen stimulerend zijn, alswel of middelen schadelijk zijn (of kunnen zijn) voor de gezondheid, en of middelen algemeen verboden zijn (zoals marihuana dat in de meeste landen is geloof ik ;) ) . Sommige middelen zijn niet direct schadelijk voor je lichaam, maar zijn bij onnodig gebruik ook niet echt bevorderlijk voor je lichaam, een van de redenen waarom er veel atleten zijn in de loop-wereld die "op dokters-advies" asthma medicatie nemen. Ze mogen dit gebruiken na attest van dokter dat ze het ivm bijv asthma nodig hebben. Op de lange termijn zal dit hun lichaam gen goed doen (wat ook de reden is dat het in principe niet gebruikt mag worden door gezonde mensen) maar goed, dat zal dan hun probleem zijn (oh ja, en ons probleem, aangezien daar in de toekomst ziektekosten aan gaan zitten).
Marihuana betreffende, . . tja,... mischien wordt je er creatiever van, . . maar of je reactiesnelheid omhoog gaat? Of je bewustzijn omhoog gaat? Wat gebeurd er als iemand vergeet af te kloppen bij een armklem/te laat afklopt, en zijn arm breekt agv marihuana? Of als iemand outgechoked wordt en daar wat langer in blijft? Ik gooi maar gewoon een balletje op hoor. . . ;)

Osu
LOCO

Marco
19-10-2010, 17:20
is al bekend of van gelder zich nog laat testen nu ?