PDA

View Full Version : Gewichtsklasses, gewicht halen enz enz



The Bulldog
17-10-2010, 18:04
Aan de hand van een telefoontje dat ik net heb gehad wil ik toch weer eens een topic over het halen van afgesproken gewichten open gooien...

We kennen allemaal we de verhalen van mensen die te zwaar komen bij de weging, amateur gebied , maar ook op pro gebied.

Nu heb ik het beeld(weet niet of het idd zo is) dat dit in gigantische getalen bij het kickboksen gebeurd.

Zoals ook vandaag weer bij mijn maatje. Rick zou vechten tot 76 kg....druk beziggewest met zijn gewicht....staat 75,5 op de weegschaal.... zijn tegen stander was er (wat tegen woordig ook al prettig is) maar woog....8kg te zwaar......

Dit is Rick nu dus in de afgelopen 5 partijen iets van 3 of 4 x gebeurd..... dat de tegen stander kilo`s te zwaar was....wat niet echt helpt bij de motivatie...

bij zoveel partijen en wegingen hoor je dit.....en dan vaak ook nog een houding erbij van "tja tis nie anders" .....nu vraag ik me af...

...is het misschien een idee om de gewichtklasses te vranderen.....(als ik het typ donder ik van mijn stoel af van het lachen maar goed)
....is het een ide om gewoon open inschrijvingen te gaan doen per klasses net als bij toernooien..

Ik snap namelijk werkelijk hoe dit kan..... ik zie wel hoe het gebeurd en heb mijn iedeen erover maar ben eens benieuwd hoe jullie erover denken...

Bartju
17-10-2010, 18:08
jaa knap lullig als dat gebeurt idd. 8kilo is wel gigantisch veel zeg:o
Maarja wat bedoel je dan gewoon open inschrijvingen. dus inschrijven
naar het gala gaan wegen en als iedereen gewogen is dan pas een mm maken?
dus altijd de best matchende gewichten tegen elkaar!

Sadix
17-10-2010, 18:16
tegen 1 kilo op een korte notice kan ik nog oke zeggen.

Maar 8 kilo mssa meer is echt veel te veel.

Als ze allebei in alle aspecten van het kickboksen ven goed zijn, dan zal de gene die zwaarder is altijd winnen omdat hij meer stootkracht heeft.

Het is dus echt onsportief.

De sportscholen moeten gewoon professioneler optreden en of hun vechters gewoon op hun eigen gewicht laten vechten.

Als ze bijv 80 kg wegen op het moment dat ze klaar zijn voor een wedstrijd, dat ze dan ook mensen zoeken van 80 kg en aftrainen etc er buiten laten.

el bastardo
17-10-2010, 18:19
Ik snap dit ook niet. Buiten het feit dat een vechter zich kapot traint om een bepaald gewicht te maken vind ik het ook nog respectloos om 8kg!!! te zwaar te zijn. Kan in mijn beleving echt niet. Als je op een amateur niveau vecht vind ik het al erg jammer als het zo moet, maar daar kan ik nog enigszins ergens inkomen. Een pro vind ik anders. Het kan gewoon niet. Ik zou zeggen, niet vechten en zijn/haar gage is voor de vechter die het gewicht wel maakt. 3x gewicht niet gemaakt, niet meer pro vechten. Klaar.

The Bulldog
17-10-2010, 18:26
@ bastardo, dat van die gewichtregel bij pro vind ik ook wel wat te zeggen idd...


ik snap niet dat er zo weinig controlle is bij de amateuyr atleten....

als wij jongens hebben vechten wegen ze elke week...en laatste week 2 x...

ben van mening dat ze daar bij begeleidt horen te worden door de trainers...

el bastardo
17-10-2010, 18:34
Het mag dan wel amateur vechten zijn, dat wil in mijn beleving niet zeggen dat het op een amateuristische wijze benaderd moet worden. Daar schort het naar mijn mening veel te veel aan.

Mister T.
17-10-2010, 19:04
8 kilo is inderdaad erg veel en ook oneerlijk!
Zou inderdaad veranderd moeten worden.

Wat mij ook opvalt is dat vaak op het laatste moment nog de vechters geregeld moeten worden.
Hoe vaak staat hier niet een topic gezocht vechter voor de volgende week al........
ik zou eerst alle vechters regelen daarna de rest.

Gr T.

biggz
17-10-2010, 23:51
De bonden moeten die nauwer in de gaten houden.
Als blijkt dat de vechter van een gym zwaarder is dan op gegeven dient de gym aansprakelijk gehouden te worden (zij begeleiden de vechter).
Bij meerdere malen overgewicht de sportschool voor een bepaalde tijd schorsen

Briant
17-10-2010, 23:54
Op gewicht zijn voor een partij is altijd een issue. 8 kg te zwaar betekent gewoon dat diegene er niets aan gedaan heeft. 8 kilo dat is gewoon een hele gewichtsklasse.
In gevallen als dit zou ik zeggen, hang er een maatregel aan (boete, schorsing...). Het is niet alleen respectloos naar de tegenstander maar ook naar de organisatie en het publiek.

Groundwork
18-10-2010, 01:00
Ik zou op da vlak ook pleiten voor betere controle vanuit de bond zelf.
8 kilogram is gwn absurd, die persoon had gwn zoiets van fuck it.. Dan kan dat andersom ook en moet die zijn gage maar niet worden uitgekeerd en terug naar huis me die kerel, kunde toch niks mee aanvangen.

Bij herhaald incident doorgeven en niet meer inschrijven op straf van boete fsoiet..

The Bulldog
18-10-2010, 01:25
hahaha jongens bij mma is dat 1 klasse bij mt volgens mij wel 3....

gaat me niet alleen om dit geval.....kheb wel eens een trainer tegen een gezond meisje van 910 jaar horen zeggen dat ze even 2 weekjes minder moest snoepen...dan mocht ze vechten.....vind het debiel ...serieus.... want tja zelf bij de kids gaat het fout.....terwijl je daar toch wel bijna zeker een redelijke gewicht kan inschrijvem.....

Surrender
18-10-2010, 10:08
gewicht maken is een deel van onze sport. Je moet gewoon volgens de reglament gaan werken. Ik ben niet de netste persoon en vecht op drie verschillende gewichtsklassen en ben nooit (ook niet tijdens amateur) over geweest. De tainers/coachen van de atleten moeten ook op het terein van voeding en weight cutting helpen. Vaak laten we dit over aan onze leerlingen en tuurlijk weten ze niet genoeg van.

Danco
18-10-2010, 12:17
Afspraken (op contrakt) bij niet nakomen boete of ( schorsing )voor vechter en team waar hij voor uitkomt .Gewichtsklassen hoeven niet verandert te worden maar vechters en trainers !! die moeten er op toezien dat gemaakte afspraaken nagekomen worden. de Organisatie doet hun best dus de rest ook !!!!!o ja bij afzeggen bij b.v blessure dokters verklaring overleggen!

Glen
18-10-2010, 12:22
een gezond meisje van 910 jaar ...
WTF ???

el bastardo
18-10-2010, 12:45
WTF ???
Das niet gezond!

The Bulldog
19-10-2010, 14:15
haha 9 a 10 jaar..... tuig!