PDA

View Full Version : The Best Kickboksgala: Een vrouw om in de gaten te houden…



julienl
01-11-2010, 14:06
The Best Kickboksgala: Een vrouw om in de gaten te houden…

Auteur: Evalien Lucas van Queen of the Ring

Volgende week zaterdag (6 november 2010) is het zover! De oude Romeinse tijd herleeft weer in Breda bij het kickboksgala van J&L Works: The Best. Met sportiviteit, discipline, wilskracht, volharding en vechtlust zullen de besten zich hier onderscheiden van de rest. ‘Queen of the Ring’ sprak met één van deze hedendaagse gladiatoren.

Tess van Dijnsen (team Iron, Breda) is 23 jaar. Ze staat als vechtster op de line-up van The Best. De dag voor het gala wordt ze 24, maar om dat te kunnen vieren moet ze nog even geduld hebben. Eerst moet ze nog strijden op het ‘podium’ van The Best. Ze is er op gebrand om te winnen en doet en laat hier ook alles voor…

Tess, je doet nu nog mee in de nieuwelingen klasse. Hoeveel wedstrijden heb je tot nu toe gevochten?
Ik heb pas één wedstrijd gevochten. Dat was op 3 oktober in Schagen tegen Mirthe Bekkers. Deze partij heb ik overtuigend op punten gewonnen. Ik had de partij waarschijnlijk ook af kunnen maken met een knock-out. De scheidsrechter stond twee keer op het punt om mijn tegenstandster acht tellen te geven, toen had ik moeten doorzetten. Maar ik stapte te snel weer uit na een mooie en effectieve combinatie. Mijn hoek heeft blijkbaar wel geroepen dat ik door moest gaan en dat ik dichterbij moest gaan vechten (Mirthe was namelijk een kop groter), maar dat heb ik helemaal niet gehoord. In mijn volgende wedstrijden wil ik dus meer druk gaan zetten. Wanneer ik een mooie combinatie maak en ik merk dat mijn tegenstandster in de problemen komt, dan zal ik de volgende keer doorgaan.

Wat heb je nog meer geleerd van je eerste partij?
Ik liep constant tegen de jab van mijn tegenstandster op. Zij probeerde mij op die manier op afstand te houden. Dit lukte haar nog iets te veel naar mijn zin. Daarom ben ik nu meer aan het trainen op het wegduiken en wegdraaien, zodat ik vervolgens kan counteren. Verder train ik op het verbeteren van mijn techniek om mijn combinaties nog harder te maken.

Hoe bereid jij je voor op een wedstrijd?
Ik train 5 à 6 keer in de week, waarvan gemiddeld vier keer kickbokstraining en 1 à 2 keer conditietraining. De conditietraining bestaat de ene keer uit lange afstand lopen in het bos en de andere keer uit intervaltraining.
Verder neem ik extra vitaminen en aminozuren in de vorm van voedingssupplementen. Ik merk dat ik dit echt nodig heb wanneer ik zoveel train.
In de laatste maand voor de wedstrijd drink ik geen alcohol, eet ik gezond, en neem ik naast de trainingen zoveel mogelijk rust. In de laatste week voor de wedstrijd zorg ik ervoor dat ik om 21.30 uur op bed lig. Vanaf woensdagavond (dat is dus drie dagen voor de wedstrijd) neem ik totale rust.

Je staat op 6 november tegenover Nikki van Bezouw (Kickboxing Tilburg). Wat weet je van haar en wat wordt je tactiek om van haar te winnen?
Eigenlijk helemaal niks, behalve dan dat ze ook nieuweling is en net als ik voor de wedstrijd onder de …kg moet wegen. We hebben mijn tactiek dus niet op haar afgestemd. Ik ga gewoon keihard knokken voor de winst. Ik wil overtuigend winnen. Als er een knock-out inzit, dan zal ik hem dit keer zeker proberen eruit te halen. Maar ik ga niet speciaal voor de knock-out. Het zou wel mooi meegenomen zijn!

Wie is je trainer en hoe begeleidt hij jou?
Mijn trainer is Nadir Lareche (verdienstelijk kickbokser met een Europese titel). Hij is streng maar rechtvaardig. Hij eist van iedere wedstrijdvechter dat hij/zij elke training aanwezig is, dat je op tijd komt en dat je 100% inzet toont.
Toen ik na een stop van zes jaar weer ging kickboksen, liet de trainer me eerst aan mijn lot over. Hij wilde zien hoe ik het kickboksen zelf oppakte en of ik voldoende inzet toonde. Hij wilde eerst weten hoe graag ik weer wilde kickboksen. Nu geeft hij me vertrouwen. We hebben een nauwe band en hij kan me goed motiveren.
Nadir is wel perfectionistisch. Het kan altijd beter en hij zal niet gauw zeggen dat je iets goed doet. ‘Je kunt wel een wedstrijd winnen, maar daarmee ben je er nog niet, win ook maar eens een titel.’ Maar toen ik mijn eerste wedstrijd had gewonnen, liet hij wel merken dat hij trots op me is. Ik merk dat hij veel respect heeft voor mijn doorzettingsvermogen en inzet.
De band met mijn trainer is heel goed en ik denk dat zijn aanpak voor mij de juiste is.

Je zei dat je een aantal jaren bent gestopt met kickboksen. Hoe kwam dat?
Op mijn 15e heb ik een jaar getraind met mijn neef. Hij is inmiddels A-klasser. Maar toen ik 16 jaar was, ging ik liever stappen. Ik dacht dat kickboksen eigenlijk toch niet echt iets voor mij was.
Vanaf mijn 16e tot mijn 21e heb ik niks aan sport gedaan. Toen ik 21 was, ben ik fanatiek gaan spinnen op de sportschool. Maar daarin miste ik na een tijdje toch de uitdaging. Dus ben ik sinds september vorig jaar toch weer begonnen met kickboksen. En eigenlijk ben ik vrijwel meteen op wedstrijdniveau gaan meedraaien. Nu wil ik als het kan elke maand of om de maand een wedstrijd vechten. Ik wil zo snel mogelijk weg uit de N-klasse, zodat ik me kan meten met de sterkere vrouwen.

Wat wil je uiteindelijk met het kickboksen bereiken?
Ik wil in ieder geval een titel winnen en natuurlijk het liefst een wereldtitel bij een sterke bond.

Hoe typeren de mensen in je omgeving jou?
Als een echte vechtster, zowel binnen als buiten de ring. Binnen de ring letterlijk, maar buiten de ring figuurlijk. Ik geef nooit op! Dat heb ik wel bewezen toen ik op mijn 9e baarmoederkanker kreeg. Een half jaar heb ik in het ziekenhuis gelegen met chemo en op mijn 12e kreeg ik het opnieuw. Ik heb me twee keer teruggeknokt in het leven. Dit vertaalt zich nu ook in mijn sport en in mijn dagelijks leven. Ik zal altijd blijven knokken voor iets wat ik wil. Ik heb het gevoel dat ik alles kan overwinnen, omdat ik tot twee keer toe kanker heb overwonnen. Dat maakt mij sterk en typeert mij ook wel.

‘Queen of the Ring’ staat ook voor een ‘Fighting Lifestyle for Women’, jij draagt deze lifestyle uit. Kun je ons vertellen wat zo’n levensstijl in jouw ogen nog meer inhoudt behalve goed trainen, knokken voor levensdoelen en sportieve doelen, gezond eten en leven, en respect hebben voor jezelf en je omgeving?
Mijn instelling is: ‘Nu leven en nu de dingen doen die je wilt doen. Het beste uit het leven halen. Niet te ver vooruit denken en plannen. En grijp elke kans aan om je droom te verwezenlijken, hoe moeilijk dat ook is.’
Bij tegenslagen zoek ik altijd naar een andere weg. Er zijn namelijk meerdere manieren om een droom te laten uitkomen. Ik ben nu één jaar en een paar maanden gelukkig getrouwd met mijn man Melvin. We willen samen kinderen en zijn daarom bezig met adoptie. Het is een moeilijke weg die je hiervoor moet begaan, maar op deze manier kunnen wij toch onze droom uit laten komen.

Op 6 november gaan wij volgens mij een heel sterke vrouw in de ring zien, die er helemaal klaar voor is. Zijn er nog dingen waar wij op moeten letten? Wat is bijvoorbeeld je sterkste wapen?
Mijn sterkste wapen ga ik niet verklappen. Daarvoor moet iedereen gewoon 6 november komen kijken naar mijn wedstrijd. Als alles goed gaat, hoeven jullie niet eens goed op te letten, want dan moet mijn sterke wapen gewoon opvallen. Ik heb er trouwens meerdere…

Deze partij is eigenlijk een thuiswedstrijd voor jou. Komen veel fans van jou naar dit gala in Breda?
Ja, mijn ouders, mijn man, opa en oma en mijn zusje komen sowieso. Daarnaast komen er nog een stel vrienden en vriendinnen en wat collega’s. In totaal heb ik 40 kaarten verkocht.

Doe je aan bijgeloof voor de wedstrijd?
Nee, eigenlijk niet. Oh ja, misschien toch één ding. In de dagen voor de wedstrijd eet ik veel sushi. Dat is toch wel iets dat voor mijn gevoel moet. Het geeft me kracht en energie.

En heb je ook al plannen voor na de wedstrijd?
Na de wedstrijd ga ik pas mijn verjaardag vieren en dat begint bij de afterparty die bij dit gala van ‘The Best’ hoort. En ik wil alles eten wat ik lekker vind en voor de wedstrijd niet mocht eten.

Heel veel succes met de wedstrijd!!!

http://94.100.120.165/1134400001-1134450000/1134444101-1134444200/1134444192_6_ql2f.jpeg

www.bestfight.nl

Peter0711
01-11-2010, 14:11
Indrukwekkend verhaal zeg...Leuk interview...En met recht een queen of the ring!

Mister T.
01-11-2010, 14:23
Bedankt, leuk om te lezen.
Gr.T.

joury1986
01-11-2010, 15:06
ja ja mensen... Tess heeft 2x een van de zwaarste wedstrijden gevochten die er is in het leven, 2 maal heeft zij gewonnen van kanker ook toen andere mensen de hoop hadden opgegeven... dus opgeven is voor Tess geen optie...

Leuk interview!

WAR Tesske:pimp:

Kemal
01-11-2010, 15:48
Indrukwekkend verhaal zeg...Leuk interview...En met recht een queen of the ring!

x2

FightstarTV
01-11-2010, 17:49
Respect !!!

Richelieu
01-11-2010, 21:48
Leuk interviews, succes in Breda!!

Lam
01-11-2010, 22:14
Voor dit gala zijn wij op zoek naar:

B 70 kg
C 95+ vergoeding
N of C 62 kg

[email protected]
T 0642659359