PDA

View Full Version : 'Vechtsportgala's gaan onder Bibob vallen'



Impulse
06-11-2010, 00:04
'Vechtsportgala's gaan onder Bibob vallen'

Uitgegeven:5 november 2010 23:23
Laatst gewijzigd:5 november 2010 23:25

DEN HAAG - Vechtsportgala's gaan binnenkort onder de wet Bibob vallen, waarmee bijvoorbeeld gemeenten organisatoren kunnen laten controleren op een criminele achtergrond.

Staatssecretaris Fred Teeven (Veiligheid en Justitie) heeft dat vrijdag toegezegd in een gesprek met burgemeester Eberhard van der Laan van Amsterdam. De woordvoerder van de staatssecretaris heeft dat laten weten.
Van der Laan liet eerder in Het Parool weten enkele gala's uit zijn stad te willen weren omdat het 'netwerkbijeenkomsten van criminelen' zouden zijn en zag Bibob daarvoor als een geëigend middel.

Gemeenten krijgen na het screenen een advies. Daarmee hebben ze een bestuurlijk middel om bijvoorbeeld vergunningen te weigeren.
Teeven werkt aan een aanpassing van de wet en zal de vechtsportgala's daarin meenemen.

Horeca


Op dit moment geldt de wet Bibob al voor bijvoorbeeld vergunningen in onder andere horeca, bouw, afval en transport, coffeeshops, bordelen en smart- en growshops.
Onlangs werd de wet uitgebreid met onder andere exploiteren van speelautomaten, het importeren van vuurwerk en vastgoedtransacties met de overheid. De wet is bedoeld om vermenging van onderwereld en bovenwereld tegen te gaan.
Een gemeente kan voor het onderzoek hulp vragen aan het landelijk Bureau BIBOB. Als er sprake is van criminele antecedenten of onduidelijke financiële constructies kan worden besloten geen vergunning, subsidie of opdracht te geven.

Bron: NU.nl

blackadder
06-11-2010, 00:12
Lekker weer. Ik zei ja dat van der Laan niet te vertrouwen was ondanks dat ie niet schuimbekkend op tafel stond te slaan in de gemeenteraad.

ijsbier
06-11-2010, 00:57
prima toch

Baske
06-11-2010, 03:49
Zie hier verder dusdanig nog geen gigantisch probleem in.

Facade
06-11-2010, 06:57
Tsja het gevaar zit em een beetje in dat het niet helemaal duidelijk is wat zo'n screening is, hoe betrouwbaar die is, hoe die verloopt en in hoeverre promotors de kans hebben zich te verweren. Als je nou bijvoorbeeld zo'n politierapport erbij haalt word ik daar niet vrolijk van.

Justinian
06-11-2010, 07:25
Zie hier verder dusdanig nog geen gigantisch probleem in.
Ik wel eerlijk gezegd. Via de Wet Bibob is het voor de burgemeester makkelijk(er) om een vergunning te weigeren. Aangezien hij zelf de twee belangrijkste promotors (Glory en Showtime) als een probleem ziet - sterker nog, min of meer zelfs als aanleiding voor dit hele proces - denk ik dat als dit wordt door gezet we zeker een probleem hebben.

Kemal
06-11-2010, 07:32
tja wel jammer dit, ze kunnen dan zo lang doorspitten tot ze iets vinden waarop de vergunning niet verleend hoeft te worden..

spacebox
06-11-2010, 10:43
Ik denk ook niet dat het goed gaat komen. Ze laten het immers niet voor zomaar onder Bibob vallen, daar hebben ze allang over nagedacht wat ze precies willen.

Het is heel simpel, willen ze het niet gaat het niet meer gebeuren.
Ze bedenken gewoon een reden, zwart geld van wie dan ook of iets anders wat ze niet aan staat. Niemand die het kan controleren.

Ik zou het wel heel erg zonde vinden maarja wie ben ik, dat boeit hun echt niet

Jeru
06-11-2010, 10:52
Helaas. Ik ga nu maar stoppen met MMA en me volledig toeleggen op golf.

The Bulldog
06-11-2010, 11:19
ach de sport werk hard voor erkenning...

de overheid drukt het zo weer in een grimmige sfeer en in een donker hoekje......

Tony
06-11-2010, 11:25
Wat heeft t voor gevolgen voor its showtime aangezien Simon Rutz in zijn open brief aangaf ooit eens met justitie in aanmerking te zijn geweest?

blackadder
06-11-2010, 14:27
T'is wel opvallend dat dit de dag na de gemeentraads dinges komt waar dat zwerende geitenoog blijkbaar niet genoeg steun heeft kunnen krijgen in zijn strijd tegen vechtsporten.

Baske
06-11-2010, 14:32
Als het tegen de vechtsport zou zijn zou v.d Laan een ronduit keiharde leugenaar zijn. Hij heeft expliciet gezegd dat 'dit niet tegen vechtsport is'.

blackadder
06-11-2010, 14:38
Als het tegen de vechtsport zou zijn zou v.d Laan een ronduit keiharde leugenaar zijn. Hij heeft expliciet gezegd dat 'dit niet tegen vechtsport is'.
Natuurlijk zegt ie dat. Ben jij echt zo goedgelovig? Hij zal het wel niet op Tai Chi of Aikido hebben voorzien. Maar kickboksen en MMA? Het zwerende geitenoog zit in de politiek. He lies for a living.

Facade
06-11-2010, 15:13
Kan het overigens zijn dat dit onderwerp verder niet meer behandeld wordt door de raad en dat een stemming helemaal niet nodig is?
Ik vond het wat vreemd dat V/d laan al contact gezocht had terwijl dat onderdeel van dat 'voorstel' was.
Nu ik er weer even naar kijk staat er ook: "Free Fight Gala's Ter bespreking en voor kennisgeving aannemen."

Ook staat er bij agendapunten dat College van B&W besloten heeft dat .... etcetera. Je zou dan zeggen dat ze de goedkeuring van de raad niet eens nodig hebben.

blackadder
06-11-2010, 15:29
Kan het overigens zijn dat dit onderwerp verder niet meer behandeld wordt door de raad en dat een stemming helemaal niet nodig is?
Ik vond het wat vreemd dat V/d laan al contact gezocht had terwijl dat onderdeel van dat 'voorstel' was.
Nu ik er weer even naar kijk staat er ook: "Free Fight Gala's Ter bespreking en voor kennisgeving aannemen."

Ook staat er bij agendapunten dat College van B&W besloten heeft dat .... etcetera. Je zou dan zeggen dat ze de goedkeuring van de raad niet eens nodig hebben.
Lijkt mij helaas erg aannemelijk. Van der Laan lijkt mij wel het achterbakse type die dit in de raad gooit om de schijn te wekken dat hij om hun goedkeuring vraagt. Ik denk dat het enigste waar de raad om raad wordt gevraagd is hoe het allemaal geïmplementeerd gaat worden. Hopelijk heb ik het mis.

knift
06-11-2010, 18:46
Wat een graftak de misselijke glibber ik gaat z'n kop uitprinten en onder in m'n wc pot plakken kan ik lekker elke dag op z'n kop schijten.
Laat 'm z'n stad veiliger maken je lost de criminaliteit toch niet op door zo'n raar dom bibob regeltje?
Die rattekattekutkneus snapt het niet hoor je kan wel,hoe heten die groene takjes.....WIET kopen in Amsterdam maar een sport evenement organiseren terwijl je een keer hebt wild geplast mag dalijk niet meer, Sorry hoor maar dit is echt de omgekeerde wereld!

PVDA Partij van de ACHTERBAKSE!

TheSkindo
07-11-2010, 00:38
Ik vind BIBOB een gevaarlijk iets...geeft veel te veel macht aan een gemeente...als je aan iets of iemand een hekel hebt...klap....BIBOB er bovenop en klaar is kees. Niemand kan er tegenin, niemand weet waarom...klinkt erg eng dit.

Laat ik het zo zeggen....wat nou als deze man ook vind dat er bij sportscholen veel criminelen bij elkaar komen?

Baske
07-11-2010, 01:14
Natuurlijk zegt ie dat. Ben jij echt zo goedgelovig? Hij zal het wel niet op Tai Chi of Aikido hebben voorzien. Maar kickboksen en MMA? Het zwerende geitenoog zit in de politiek. He lies for a living.
Misschien ben ik wel gewoon goedgelovig... Heb een enigszins positief gevoel erbij moet ik zeggen.

biggz
07-11-2010, 02:50
Denk dat de grote gala's in geval van weigering de grens overgaan.
I

blackadder
07-11-2010, 03:19
Ik vind BIBOB een gevaarlijk iets...geeft veel te veel macht aan een gemeente...als je aan iets of iemand een hekel hebt...klap....BIBOB er bovenop en klaar is kees. Niemand kan er tegenin, niemand weet waarom...klinkt erg eng dit.

Laat ik het zo zeggen....wat nou als deze man ook vind dat er bij sportscholen veel criminelen bij elkaar komen?
Dat zie ik hem doen wanneer hij eenmaal klaar is met de gala's de stad uit pesten.

blackadder
07-11-2010, 03:22
Misschien ben ik wel gewoon goedgelovig... Heb een enigszins positief gevoel erbij moet ik zeggen.
Ik niet. Absoluut niet.
Volgens ILKO heeft het hij zelfs nog een poging gedaan om zich als 'redder' van de vechtsport op te werpen.

Jeru
07-11-2010, 08:57
Je zou zeggen dat de sportscholen de volgende zijn die onder de wet BIBOB gaan vallen.....

Facade
07-11-2010, 09:45
Ik vind BIBOB een gevaarlijk iets...geeft veel te veel macht aan een gemeente...als je aan iets of iemand een hekel hebt...klap....BIBOB er bovenop en klaar is kees. Niemand kan er tegenin, niemand weet waarom...klinkt erg eng dit.

Laat ik het zo zeggen....wat nou als deze man ook vind dat er bij sportscholen veel criminelen bij elkaar komen?

Helemaal mee eens. Het doen en laten van de overheid moet altijd gecontroleerd kunnen worden...

knift
07-11-2010, 11:47
Je zou zeggen dat de sportscholen de volgende zijn die onder de wet BIBOB gaan vallen.....


Kijk juist ja dat ga je dus krijgen door dat stomme gezeik!
Dat BIBOB geneuzel is "met je gezicht naar de muur politiek"je lost er niets mee op, je bestrijd er niets mee, het enige wat ze ermee bereiken is dat de goede onder de slechte gaan leiden en de slechten is in dit geval de gemeenten.
Nogmaals!!! ik kan het niet vaak genoeg zeggen!!! drugs verkopen word gedoogt en een sport evenement word verboden is misschien wat zwart / wit gezien maar zo is het wel in dit land!
Wat is het volgende ik wil voor m'n eigen beginnen (loop de KvK handel binnen) Sorry meneer u heeft een strafblad gaat helaas niet lukken (ik) waarom niet dan? (KvK) ja dat komt door de BIBOB wetgeving....(ik) hoe moet ik dan m'n geld verdienen? (KvK) is niet ons probleem mr.
Sorry hoor ik sla misschien een beetje door maar dit komt toch op het zelfde neer of zie ik het verkeerd?

Bartju
07-11-2010, 11:48
ik denk dat het niet zoveel impact heeft!
het valt allemaal wel mee met wat er eerst verwacht werd toch!?

marcelt
07-11-2010, 12:13
Het zal de ondernemers wel dwingen duidelijk te zijn in hun geldstromen. Dat lijkt me een goede zaak. Hoe de wet ingezet zal gaan worden moeten we afwachten. Kan inderdaad aardig verkeerd lopen.

Quato
07-11-2010, 20:43
Tja, als dit ervoor zorgt dat er uiteindelijk vechtsportgala's georganiseerd gaan worden zonder alle poeha op de vipplaatsen, zal dit m.i. wel bij dragen aan een beter imago voor de vechtsport in 't algemeen. Het is alleen de vraag of er een "schone" organisatie is die het mag organiseren.

pure
07-11-2010, 22:33
aggg vergunningnen en bureaucratie altijd een probleem gaat tijd en geld kosten voor de oraganisatoren .

bron: wiki

Kritiek Van de zijde van ondernemers is er kritiek op de Wet BIBOB. In een aantal gemeenten zou de wet BIBOB te rigide worden toegepast, bijvoorbeeld in Amsterdam. Hiermee worden bonafide ondernemers onnodig opgezadeld met een BIBOB-onderzoek, wat veel tijd kost. Doordat een vergunning langer op zich laat wachten, verliezen deze bonafide ondernemers soms veel geld. Ook vinden critici dat ondernemers die ooit een scheve schaats hebben gereden, door de wet BIBOB te hard worden aangepakt. De wet BIBOB ontneemt hen 'een tweede kans'.

Baske
07-11-2010, 22:42
Het is alleen de vraag of er een "schone" organisatie is die het mag organiseren.
Tuurlijk wel. Zo niet duikt er snel genoeg iemand op met de financiële mogelijkheden en de wil om het te doen. De markt is er aantrekkelijk genoeg voor.

Durfal
07-11-2010, 22:51
Of de arena 2011 nog door mag gaan weten we binnenkort daar de gemeenteraad van A dam aan its showtime heeft beloofd om binnen een paar weken definitief uitsluitel te geven of de Arena in 2011 nog gebruikt mag gaan worden door Simon Rutz en co..................
Dit alles omdat de organisatie van het grootste vechtsportgala van Europa dik een half jaar in beslag neemt.
Voor de rest is alles nog vaag want wat willen ze nu met die Bibop??
Al jaren heeft Simon Rutz de gemeente zn boekhouding aangeboden aan de gemeente en is Simon heel transparant geweest naar de gemeente
en die ......... ambtenaren reageren nergens op??!!
Maar goed ze hebben het verloren in de red light district de coffeeshops zijn nog open dus kom maar op gemeente Amsterdam beetje onze mooie sport tegenwerken terwijl voetbalvandalen er hooguit er met een taakstrafje vanaf komen wat voetbal=heilig in dit land dus peperdure politie/me kosten zijn dan schijnbaar geen probleem!!!
ECHT BELACHELIJK!!!!!!!!!!!!!!!!!!

blackadder
07-11-2010, 23:05
Tuurlijk wel. Zo niet duikt er snel genoeg iemand op met de financiële mogelijkheden en de wil om het te doen. De markt is er aantrekkelijk genoeg voor.
Dream on.
Denk je soms dat de gemeente die dan niet tegen zou gaan werken?

citrusfruit
07-11-2010, 23:34
Ik denk dat het allemaal wel mee gaat vallen. In het ergste geval zal It's Showtime gala's kunnen organiseren net over de grens in België en Duitsland. Qua reistijd zal het voor de meesten niet zo heel veel schelen. Ik kom uit Utrecht, woon nu in Leeuwarden maar rij ook naar Zutphen voor Beast of the East. Bovendien is het maar de vraag of ALLE gemeenten zullen overnemen wat in Amsterdam besloten wordt. Er zullen er vast een paar zijn die zelf nadenken.

Laten we ons niet te veel zorgen maken over BIBOP, ze hebben de Hell's Angels na jarenlang gesteggel ook niet echt iets kunnen maken. Er is nog niets besloten over deze zaak. Als we nou allemaal lekker petities blijven sturen, wordt het "probleem" vanzelf opgeblazen en zal ook VD Laan verantwoording af moeten gaan leggen. In principe maakt hij hier van een mug een olifant, er komt steeds meer aandacht voor deze zaak, verschillende BN'ers spreken zich er (in ons voordeel) over uit. Veel Nederlanders hebben nauwelijks van kickboksen gehoord. Waarschijnlijk heeft hij gedacht dat hij dit wel even snel kon afhandelen omdat het maar een kleine groep liefhebbers/betrokkenen betreft. De taak van een burgemeester is met name om problemen in te dammen zodat ze niet uit de hand lopen. Als dit lang genoeg blijft voortsukkelen zullen er op den duur steeds meer vragen uit de politiek komen. Dit kabinet is zeker niet de beste vriend van de PvdA, zij hebben er weinig belang bij om het de PvdA makkelijk te maken.

Bovendien, laten we wel wezen, wat voor feiten heeft hij nu helemaal? We leven in een land waar softdrugs niet legaal zijn, maar wel gedoogd worden. Hij heeft helemaal geen echte redenen om de gala's te verbieden, er is amper sprake van echte overlast.

Mocht het allemaal toch misgaan, dan gaan we voortaan net over de grens naar de gala's. Dan zijn we een uurtje langer onderweg. Vervelend, maar ik blijf er toch wel naar toe gaan.

Zolang we maar lekker brieven blijven sturen en petities tekenen blijft de zaak aan de gang en zoniet dan hebben we hem en zijn vriendjes een hele bak extra werk bezorgd.

Kop op jongens! Dit is Nederland, de meest debiele dingen kunnen hier allemaal (coffeeshops, OV-chipkaart, PVV, hooligans) dan moet de nobele kunst van het vuistvechten wel een plekje kunnen hebben.

Facade
07-11-2010, 23:59
Nouja het is inderdaad geen verbod, maar het geeft de overheid wel mogelijkheden om toch beslissingen te nemen op basis van vermoedens en dus niet feiten. Tekst en uitleg zijn naar verluid niet aanwezig of bijzonder kort. Je kunt je afvragen wat dat doet met de rechtspositie van organisators. Ook is het onvermijdelijk dat wanneer er een negatief advies komt t.a.v. Glory of Showtime er media aandacht komt en andere grote Nederlandse steden zich achter de oren beginnen te krabben. Nogmaals is het onwaarschijnlijk dat alle feiten op tafel komen en dit is voor de reputatie van deze twee natuurlijk dodelijk omdat zo nooit duidelijk zal worden hoe de vork nou in de steel zit.

Nu is het positief dat de gemeente Amsterdam advies krijgt en niet op eigen houtje gaat screenen. Tegelijkertijd kun je je afvragen in hoeverre ministeries meegaan in de veiligheids hetse tegenwoordig waarvan dit besluit in weze ook onderdeel is. Steeds verder wordt de balk maar verschoven ten faveure van bevoegdheden van de staat en ten nadele van bepaalde rechten en vanzelfsprekendheden.

Een overheid moet handelen naar duidelijke gedefinieerde kaders en conclusies trekken die voor iedereen inzichtelijk zijn. Als er strafbare feiten worden gepleegd hebben we hier al een middel voor; het Openbaar Ministerie dat mensen en organisaties kan vervolgen en onafhankelijke rechters die een oordeel vellen. Als word geprobeerd de rechterlijke macht te omzeilen met een vaag geformuleerd wetsartikel begeef je je als overheid op heel erg glad ijs en dat is iets wat vaak vergeten word.

Baske
08-11-2010, 00:14
Dream on.
Denk je soms dat de gemeente die dan niet tegen zou gaan werken?
We wonen niet in de Soviet-Unie. Er gaat niks volledig verboden worden, dat zou onzin zijn, en zeker weten een shitstorm van kritiek opleveren.


ze hebben de Hell's Angels na jarenlang gesteggel ook niet echt iets kunnen maken.
Maar toch blijven ze proberen, en ze hebben al behoorlijk wat schade gedaan. Verder zou ik geen vergelijkingen maken, iedere situatie in dit geval staat voor zichzelf.


Een overheid moet handelen naar duidelijke gedefinieerde kaders en conclusies trekken die voor iedereen inzichtelijk zijn. Als er strafbare feiten worden gepleegd hebben we hier al een middel voor; het Openbaar Ministerie dat mensen en organisaties kan vervolgen en onafhankelijke rechters die een oordeel vellen. Als word geprobeerd de rechterlijke macht te omzeilen met een vaag geformuleerd wetsartikel begeef je je als overheid op heel erg glad ijs en dat is iets wat vaak vergeten word.
Wat zeker iets is waar ze met uiterste zorg naar zullen kijken...

blackadder
08-11-2010, 01:05
We wonen niet in de Soviet-Unie. Er gaat niks volledig verboden worden, dat zou onzin zijn, en zeker weten een shitstorm van kritiek opleveren.
Natuurlijk wordt het niet 'verboden'. Daarom wil men de BIBOB gebruiken om zo moeilijk te maken dat investeerders en promoters eventueel al van te voren ervan afzien. Het is geen verbod. But it's the next best thing.

Baske
08-11-2010, 09:06
Ervan uitgaande dat de Bibob een medeogenloos apparaat is tegen de kickbox-wereld. Hoewel ik betwijfel dat we elkaar van elkaars visie zullen afbrengen, blijf ik proberen te zeggen dat ik betwijfel dat de Bibob ook daadwerkelijk zo medeogenloos zal uitvallen.

smike
08-11-2010, 09:19
Als werknemer van een overheidsinstelling verbaas ik me over de ongenuanceerde reacties en de ontbrekende kennis van een groot gedeelte van onze leden.

De wet BIBOB is bedoelt om de vermenging van onderwereld en bovenwereld tegen te gaan.

We weten allemaal dat gala's deze menging hebben.
Zowel qua sponsoring, vip tafels, hooligan publiek in de arena, vechters met een strafblad of twijfelachtige reputatie en ga zo maar door.

De gemeente had als ze zouden willen alles kunnen verbieden.
In plaats daarvan kiezen ze voor een in mijn ogen genuanceerde oplossing.

Als de vechtsport wat meer zelf-regulerend was geweest, dan had de gemeente echt niet ingegrepen, maarja geld stinkt niet...

Facade
08-11-2010, 10:03
Ik baseer mijn aannemingen niet op lucht... In een evaluatie is ook aangegeven dat de rechtsbescherming te wensen overlaat bij wet BIBOB. Dit werkt naar mijn mening een onafhankelijk, goed onderzoek niet in de hand. In deze evaluatie wordt aangegeven dat:
- De strafrechtelijke aanname van onschuld niet geldt en dat dat negatief uitpakt voor de aanvrager
- weigering of intrekkingsbesluit wordt door de bestuursrechter marginaal getoetst, de expert twijfelt zelfs of deze constructie in overeenstemming is met een eerlijk proces als bedoeld in artikel 6 Europ. Verdrag Rechten van de Mens.
- Wet bibob stelt minder hoge eisen aan het aannemelijk maken van criminele facilitering dan in het strafrecht gebruikelijk is.
- Aanvragers kunnen zonder een strafrechtelijke veroordeling worden uitgesloten van overheidsdiensten
- Wet Bibob staat het niet toe dat het advies dat door bureau Bibob is gemaakt aan de aanvrager wordt voorgelegd in het kader van geheimhoudingsplicht.. Dit schijnt in strijd te zijn met artikel 6 van de rechten van de mens.

Al met al best een waslijst als het op rechtsbescherming komt. Ik zal niet ontkennen dat er voordelen zitten aan wet BIBOB maar het lijkt toch bedoeld voor een groep waar je via strafrechtelijke route te weinig tegen kan maken. Ik vind het onverstandig om dan zo'n wet te maken, omdat je toch tornt aan fundamentele vanzelfsprekendheden zoals onschuldig tot anders bewezen..
Het lijkt mij ook voorbarig te stellen dat de gemeente makkelijk een verbod zou kunnen uitvaardigen. In het besluit zelf staat al dat juridische mogelijkheden beperkt zijn en het lijkt me niet geheel onaannemelijk dat dat de mogelijkheid tot een verbod al is onderzocht en negatief is uitgevallen.

blackadder
08-11-2010, 11:54
In plaats daarvan kiezen ze voor een in mijn ogen genuanceerde oplossing.
Alleen was er geen probleem wat om een oplossing vroeg. Alleen een burgemeester die een naam voor zichzelf wil maken.

Wheelie
08-11-2010, 11:59
In de Telegraaf van vandaag:

Vechtgala’s aan banden

Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM, maandag
De Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan is verheugd met het besluit om vechtsportgala’s onder de wet Bibob te laten vallen.
Dat houdt in dat organisatoren geen vergunning meer krijgen als ze een crimineel verleden hebben of als het evenement wordt gefinancierd met geld dat niet op legale wijze is verkregen.
Hiermee moet een einde komen aan de bijeenkomsten die volgens Van der Laan door criminelen worden gebruikt om te netwerken. ,,Het is een ongewenste vermenging van de onder- en bovenwereld”, zo zegt de burgemeester.
Van der Laan wilde enkele gala’s al laten verbieden. Hij krijgt daarin nu bijval van staatssecretaris Fred Teeven (Veiligheid en Justitie), die de burgemeester toezegde de organisatoren te controleren op hun criminele achtergronden.

blackadder
08-11-2010, 12:19
Ik hoop dat hij prostaat k*nker krijgt.

blackadder
08-11-2010, 12:41
Fred Teeven © anp
AMSTERDAM - Vechtsportgala's gaan onder de wet Bibob vallen. Dan kunnen gemeenten de organisatoren controleren op een criminele achtergrond. Staatssecretaris Fred Teeven (Veiligheid en Justitie) heeft dat toegezegd in een gesprek met burgemeester Eberhard van der Laan van Amsterdam.
Kort na zijn aantreden, vier maanden geleden, heeft Van der Laan de aanval geopend op de vechtgala's. Uit onderzoek van de politie was gebleken dat veel gala's netwerkbijeenkomsten van criminelen zijn. Met de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Bibob) kan hij vergunningen weigeren. Soms worden de gala's gehouden in gebouwen waarvan de gemeente mede-eigenaar is. 'Een belediging voor de rechtstaat', vindt Van der Laan.

Fuik
Bij een kickboksgala in Amsterdam had de politie enkele weken geleden een fuik gezet op de toegangsweg naar de parkeergarage voor vips. Zes van de tien 'vips' hadden criminele antecedenten. De bestuurder van een Maserati had tienduizend euro op zak.

'Met Bibob kunnen we diepgaander onderzoeken, bijvoorbeeld of er stromannen in het spel zijn', reageerde een woordvoerder van Van der Laan. 'Een Bibob-onderzoek is ingrijpend, maar fair. Sommige organisatoren zeggen: ik heb niets te verbergen, bij mij mag je de boeken komen controleren. Dat kunnen we straks doen. Heeft-ie niks te verbergen, dan mag zijn vechtgala doorgaan.'

Vuurwerk
De wet Bibob geldt al voor vergunningen in de horeca, bouw, voor afval en transport, coffeeshops, bordelen, smart- en growshops, speelautomatenhallen, het importeren van vuurwerk en vastgoedtransacties met de overheid. De in 2003 ingevoerde wet is bedoeld om vermenging van onderwereld en bovenwereld tegen te gaan.

Voor vechtgala is voortaan Bibob-vergunning nodig - Binnenland - VK (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/1046842/2010/11/08/Voor-vechtgala-is-voortaan-Bibob-vergunning-nodig.dhtml)
Belediging voor de rechtstaat...Jaja...dat zwerende geitenoog heeft alleen het beste voor met de vechtsport. Zoals ILKO meldde wil hij over 10 jaar terug kunnen kijken en dan kunnen zeggen dat zij de vechtsport van de georganiseerde misdaad hebben 'gered'. Schijnheilige, machtsgeile, mismaakte, leugenachtige, achterbakse klootzak.
:wtf::finger::jason2::nugget::gunsmilie::spidy:

TheSkindo
08-11-2010, 13:48
Als werknemer van een overheidsinstelling verbaas ik me over de ongenuanceerde reacties en de ontbrekende kennis van een groot gedeelte van onze leden.

De wet BIBOB is bedoelt om de vermenging van onderwereld en bovenwereld tegen te gaan.

We weten allemaal dat gala's deze menging hebben.
Zowel qua sponsoring, vip tafels, hooligan publiek in de arena, vechters met een strafblad of twijfelachtige reputatie en ga zo maar door.

De gemeente had als ze zouden willen alles kunnen verbieden.
In plaats daarvan kiezen ze voor een in mijn ogen genuanceerde oplossing.

Als de vechtsport wat meer zelf-regulerend was geweest, dan had de gemeente echt niet ingegrepen, maarja geld stinkt niet...

Tuurlijk zitten er criminelen op dit soort gala's...maar ook bij golf, voetbal, etc dus das bullshit. Hooligan publiek? het aantal knokpartijen zijn miniem zeker als je het opzet tegen een gemiddelde voetbalwedstrijd. Ik heb nog nooit gehoord dat de ME ingezet moest worden. En strafblad...ik denk dat veel mensen wel iets op hun kerfstok hebben staan...moet je deze mensen dan geen kans meer geven? Mogen ze geen sport meer beoefenen?

En zelfregulerend....tja wat stel je voor dan? dat we iedereen zelf aan de deur gaan screenen? Lijkt mij een taak van de politie, die (als deze gala zo overvol met criminelen zitten) dat dan gewoon wat vaker moet doen. BIBOB klinkt leuk maar puntje bij paaltje is het een erg machtig middel van gemeenten om te doen waar ze ain in hebben

Durfal
08-11-2010, 20:26
Laat ik het zo zeggen: een aantal jaren geleden was ik buschauffeur en kwam ik in kontakt met een vrouwelijke recherche medewerkster.
Deze wist mij te vertellen dat de witte boorden criminelen de NL staat veel en veel meer geld kosten dan de kleine crimis die je nog wel eens tegenkomt bij bijv Peter de Vries zn programmas.
En waarde sportvrienden witte boorden crimis kom je meer in de loges van de schouwburg tegen en bij een kouwe kak sport als golf en zelfs op het zgn ereterras bij het voetbal
En aangezien geld heilig is in dit land is deze kruistocht een beetje buiten proporties vinnik
Alleen witte boorden crimis vallen vaak wat minder op zijn wat minder qua uiterlijk vertoon aanwezig als u begrijpt wat ik bedoel

knift
08-11-2010, 21:28
Ik denk dat het allemaal wel mee gaat vallen. In het ergste geval zal It's Showtime gala's kunnen organiseren net over de grens in België en Duitsland. Qua reistijd zal het voor de meesten niet zo heel veel schelen. Ik kom uit Utrecht, woon nu in Leeuwarden maar rij ook naar Zutphen voor Beast of the East. Bovendien is het maar de vraag of ALLE gemeenten zullen overnemen wat in Amsterdam besloten wordt. Er zullen er vast een paar zijn die zelf nadenken.

Laten we ons niet te veel zorgen maken over BIBOP, ze hebben de Hell's Angels na jarenlang gesteggel ook niet echt iets kunnen maken. Er is nog niets besloten over deze zaak. Als we nou allemaal lekker petities blijven sturen, wordt het "probleem" vanzelf opgeblazen en zal ook VD Laan verantwoording af moeten gaan leggen. In principe maakt hij hier van een mug een olifant, er komt steeds meer aandacht voor deze zaak, verschillende BN'ers spreken zich er (in ons voordeel) over uit. Veel Nederlanders hebben nauwelijks van kickboksen gehoord. Waarschijnlijk heeft hij gedacht dat hij dit wel even snel kon afhandelen omdat het maar een kleine groep liefhebbers/betrokkenen betreft. De taak van een burgemeester is met name om problemen in te dammen zodat ze niet uit de hand lopen. Als dit lang genoeg blijft voortsukkelen zullen er op den duur steeds meer vragen uit de politiek komen. Dit kabinet is zeker niet de beste vriend van de PvdA, zij hebben er weinig belang bij om het de PvdA makkelijk te maken.

Bovendien, laten we wel wezen, wat voor feiten heeft hij nu helemaal? We leven in een land waar softdrugs niet legaal zijn, maar wel gedoogd worden. Hij heeft helemaal geen echte redenen om de gala's te verbieden, er is amper sprake van echte overlast.

Mocht het allemaal toch misgaan, dan gaan we voortaan net over de grens naar de gala's. Dan zijn we een uurtje langer onderweg. Vervelend, maar ik blijf er toch wel naar toe gaan.

Zolang we maar lekker brieven blijven sturen en petities tekenen blijft de zaak aan de gang en zoniet dan hebben we hem en zijn vriendjes een hele bak extra werk bezorgd.

Kop op jongens! Dit is Nederland, de meest debiele dingen kunnen hier allemaal (coffeeshops, OV-chipkaart, PVV, hooligans) dan moet de nobele kunst van het vuistvechten wel een plekje kunnen hebben.



Nee nee nee dit juist niet ik wil er gewoon niet aan toegeven ik moet al zo veel slikken in dit land, ik werk me eigen de tering erger me eigen aan de vergoorde teringzooi in dit land en dan willen ze gvd ook nog eens m'n passie gaan verbieden.
Laat ze gewoon wat zinnigs doen van ONZE belastings centen en dan die Fred Teef, die paardenjavaan heeft in heel zijn leven nog niets bereikt de man is gewoon gefrustreerd de naneuk ik kots van die lui!!!!!!!!

detonator
08-11-2010, 23:59
BIBOP snijd aan twee kanten. Aan de ene kant is het voor overheidsinstellingen een middel om controle uit te oefenen. Mits proper toegepast. Aan de andere kant faalt deze wet hopeloos, denk bijvoorbeeld aan de gemeente Alkmaar die vorig jaar hierom nog een proces verloor. Of was het ook niet zo dat bibop in strijd is met de privacy wet?

Toch hebben goed georganiseerde promotors als Rings en Showtime zich weinig zorgen te maken. Ze hebben simpelweg niks te verbergen. Denk bijvoorbeeld bij de Rings gala's aan de visitatie onder het oog van de politie of de samenwerking die Showtime aanbied aan justitie.

De burgervader van Amsterdam zal het vast niet nalaten om elke mogelijkheid aan te grijpen deze wet op elk gewenst moment toe te passen. Buiten dat wordt hij gesteund door een stadsdeelvoorzitter die 15 jaar terug zich als moraalridder heeft geprofileerd, met een essay over hoe de stad eruit moet zien. En dat word nu dus ook uitgevoerd. 020 word zo langzamerhand werkelijk een politiestaat. Wat is de volgende stap? BIBOP op sportscholen, of misschien wel op personen om te keuren of jij wel ergens mag trainen.

Er kan maar 1 reden zijn waarom de autoriteiten dit willen. Zij hebben de vechtsport scene in eerste instantie altijd met grote afkeur bekeken. Nu het groot is geworden en het dikke duiten kan opleveren missen ze de controle voor eigen gewin. Ze vergeten alleen dat "ons" kickboksen op dit moment misschien wel het grootste exportproduct is wat Nederland te bieden heeft.

blackadder
09-11-2010, 00:07
Ik ben alleen bang dat de vergunning wel gewoon geweigerd wordt. Ze hoeven niet aan te geven hoezo het wordt geweigerd. Want ik reken niet op de integriteit van de ambtenaren. Laat staan op die van de burgerstiefvader.
Misschien wil die weer de landelijke politiek in en wil zijn CV updaten door de vechtsport uit de klauwen van de 'georganiseerde misdaad' te redden zoals hij donderdag al schijnheilig aangaf.