PDA

View Full Version : THEBEST Breda 4 Nov. Een bewogen avond!



Baske
13-11-2010, 20:55
Breda | Op de avond van 4 november 2010 vond het THEBEST kickbox-gala plaats. Met 22+2 partijen (en de +2 zal later uitgelegd worden) wedstrijden was er voor iedere liefhebber van de sport wel iets aanwezig. Geen uitgevallen wedstrijden duidt ook overduidelijk op slim gemaakte keuzes vanuit Lam Nguyen, de organisator, en het aanwezige personeel mocht er wezen...

Met binnenkomst werd al direct duidelijk dat alles goed geregeld was. Ik werd met een vriendelijk gezicht begroet even door de metaaldetector gezocht. Aan de balie m'n naam opgegeven maar het leek er eventjes op of ik er niet opstond. De organisator Lam stond ernaast en greep ook direct in met 'geef deze twee een plek aan de tafel!' (was met m'n vriendin).

Werden netjes begeleid en naar onze tafel gewezen, waar we een drankje aangeboden kregen. De druifjes op de tafel was een mooie touch voor als je je net dat tak tikje meer rijke klootzak wilde voelen. Enige jammere was dat de cameraman besloot voor m'n neus te gaan staan en ik zo een groot deel van een hoek niet goed kon zien. Nu ben ik af en toe uit m'n stoeltje gehopt en aan de ring gaan staan, maar wilde af en toe ook genieten van lekker achterover zitten op z'n 'rijke klootzak' genieten van de sfeer en de gevechten.

Van tevoren nog wat kunnen praten met enkele bekenden van me die ook moesten vechten (o.a Hessel Duits, en Joury Smans), die allen er volledig klaar voor waren. Bij Hessel was de adrenaline al goed erin geschoten toen hij aankwam op het gala, was duidelijk te merken in de manier waarop hij m'n hand lichtelijk pijnlijk in elkaar kneep en me op licht overdreven manier begroette.

Joury Smans heb ik verder wel wat vaker contact mee, en ook hij, hoewel hij op een prachtig nuchtere manier aankwam op het gala en gezellig aan het kletsen was met al zijn fans en aanhang was ook hij er duidelijk klaar voor. "Ik zal door gaan tot het eind, is godverdomme m'n thuispubliek, dan KEN je toch godverdomme nie verliezen?", zei die een paar dagen voor aanvang van zijn partij.

Verder nog met Nadir Lareche, trainer van Team Iron staan praten. En kon de trots in z'n ogen aflezen dat zijn team door 9 man gerepresenteerd werd. Hij oogde helemaal klaar om zijn vechters de mentale steun te geven die ze nodig hadden.

De avond begon met overigens vrij weinig aanwezig publiek, aangezien de hoofdpartijen pas later op de avond zouden zijn. Was enigszins jammer aangezien dit ook niet de volledige sensatie geeft. Niet voor het publiek, en niet voor de vechters. De avond begon met enkele nieuwelingen partijen en C-klasse partijen.

Al deze gevechten waren over het algemeen aantrekkelijk om naar te kijken, met de partij van Tess van Dijnsen tegen Nikki van Bezouw en de partij van Hessel Duits en Murat Elhaddourchi als uitblinkers. De 6e partij was Hessel tegen Murat en meteen de eerste klap die uitgedeeld wordt landt via een rechtse vol op de kin van Hessel, die 'm doet duizelen. Murat liet hierna natuurlijk de druk niet meer en wist hem nog een tweede keer goed waardoor Hessel bijna door zijn knieën zakte. Een TKO doet Hessel de das om, en loopt nog steeds enigszins beduusd de ring uit.

Tess, die reeds geïnterviewd is door Queen of the Ring, moest als 9e partij een nieuwelingenpartij draaien tegen Nikki van Bezouw, wat van begin tot eind een waar slugfest was. Aan het einde van deze partij wordt de winst gegeven aan Nikki van Bezouw.

http://i719.photobucket.com/albums/ww193/Mixfight-NL/06-11-2010-TheBest/_DSC0321.jpg

Als laatste partij voor de 1e pauze komen Yannick Doors en Walid Attadlaoui de ring in, wat direct leidt tot een intensieve staredown van beide heren. Vanaf de bel begint de partij intensief en Walid deelt een stevige hoek uit aan de vechter uit de rode hoek, Yannick. In de 2e ronde volgt nog een hoek die het gevecht afrondt.

Baske
13-11-2010, 20:59
Nog voor de pauze heeft de organisator samen met Team Iron echter iets gepland. Ik was nog steeds bezig met wat dingen opschrijven van de vorige partij als ik m'n vriendin 'awh' geluiden hoor maken en als ik opkijk zie ik haar helemaal opbloeien. Ik beweeg m'n hoofd naar de ring en ik zie daar drie mannetjes die nog gelukkig op de basisschool aan het rondhuppelen zijn de plek instappen waar al heel wat vechters hun bloed en zweet achtergelaten hebben. We krijgen twee prachtpartijen te zien, die de hele zaal weten te betoveren. Een slimme zet om zowel de zaal er weer mooi bij te betrekken, en om glimlachjes op ieders gezicht te zetten.

http://i719.photobucket.com/albums/ww193/Mixfight-NL/06-11-2010-TheBest/_DSC0372.jpg

Na de pauze begon men met de B partijen. Nu moet ik echter ff zeggen; ik hou veel van m'n vriendin, maar jammer genoeg was de eerste partij na de pauze een grote uitdaging voor mij vanwege toch wel een ontieglijk lekker ding die zich bij de VIP ingang bevondt. Sorry Micho Giganovic en Bilal Kassiroui, heb er niet veel van meegekregen. Enorm slecht natuurlijk, je zou verwachten dat wij als MF crew enkel ons hoofd bij de partijen hebben. Onacceptabel. Moet daarom ook verplicht vermelden dat als je betoog wil maken hiertegen, je contact op kan nemen met Hendy. Zeik maar lekker veel tegen 'm.

De partij die volgde was weer een partij waarbij Team Iron betrokken was. Mika Tahitu tegen Bredanaar Quincy Kerriadge. Ik had Quincy de dag voor het gevecht nog gezien, en was toen al keihard aan het knokken, tegen de honger. Natuurlijk moet er gewogen worden, en een bepaald gewicht bereikt worden, nog even die laatste pondjes eraf. Moest natuurlijk een familielid een grote bak kip kopen. Even wat sympathie voor meneer Kerriadge, dat hij zich, hoewel hij heeft lopen vloeken als een gek, op het goeie gewicht heeft weten te komen.

De partij zelf was overigens aantrekkelijk om naar te kijken, en Quincy weet in de 2e ronde Mika 8 herstel-seconden te geven. Hierna is Mika niet meer wat hij in de 1e ronde was, en na nog 4 rondes van prachtig kickboxing grijpt Quincy de winst.

http://i719.photobucket.com/albums/ww193/Mixfight-NL/06-11-2010-TheBest/_DSC0498.jpg

De volgende spraakmakende partij was die van Pieter Buist (weer Team Iron), tegen Fikri Demrci: de eerste A partij van de avond. Helaas vanuit persoonlijk perspectief ook een discutabele partij wat uitkomst betreft, één van de velen die zullen volgen. Het was een mooie partij, waarin bijvoorbeeld in ronde 1 Fikri prachtig wegduikt voor een high-kick van Pieter, en in ronde 2 slaat Pieter Fikri bijna naar de grond waarbij het hele publiek oplaait. Ze vechten echter maar 3x3 en na de 3e ronde wordt de winst disctutabel aan Fikri gegeven. Pieter neemt dit echter zeer goed op, en neemt de microfoon om hem nogmaals te bedanken voor de inval partij. Er werd zeer veel respect van beide partijen uit gegeven aan elkaar.

Jan Pruimenboom tegen Kees Vergouwen. Ik zet hier expres het blauwe team voor het rode team (hoewel ik dat in de rest van het artikel niet doe). Dit voor 1 simpele reden: het gevecht begint en voor we het doorhebben ligt Vergouwen op de grond vanwege een goed geplaatste knie. Einde partij. Een mooie afsluiting van deel 2 van de avond, en we hadden weer even pauze, mooi tijd om eens naar het buffet te lopen en me weer even zo'n 'rijke klootzak' te wanen. Dit had Lam heel mooi voor elkaar gekregen.

Na een heerlijke maaltijd begon het hoofddeel van de avond, en man wat begon die goed. Er heerste al bij de opkomst van de vechters een goeie vibe. De vechters waren opgeladen en het publiek net zo goed. Younes Kassrioui stond tegenover Jernildo Kersout klaar voor de strijd. Als het gevecht begint wordt al meteen duidelijk dat Younes goed op beide benen staat, en wisselt regelmatig van stand. Verder is de eerste ronde gewoon echt zoals ik 't graag noem 'snoep voor 't oog'. In de tweede ronde raakt Kersout Kassrioui op de kaak en gaat hij neer, maar Kassrioui springt weer overeind. Kersout laat hem nu niet meer gaan en blijft druk zetten, maar Kassrioui vangt mooi een trap van Kersout en trapt hem zelf onderuit, en maakt zo de boodschap duidelijk: 'ik ben nog lang niet neer'.

De 3e en 4e ronde is een technisch spektakel waarin het publiek oploeit en de 5e ronde lijkt het wel of beide vechters afgesproken hadden álles te geven wat ze hadden. De uiteindelijke winst gaat naar Jernildo Kersout, maar beide vechters hebben een uitstekende prestatie weggezet, en de druk gezet op de komende hoofdpartijen.

Baske
13-11-2010, 21:07
De tweede hoofdpartij was Yassine Ikouaa tegen Tyfun Ozcan, nogmaals een partij waarin Team Iron betrokken is, ditmaal staan ze in de hoek van Yassine. Nu wist ik van tevoren al dat Yassine een killer-conditie heeft (ik heb met 'm getraind een tijdje), en wist dus dat deze partij een redelijke kans had alle 5 rondes te beslaan. Het moment dat de bel slaat knallen beide heren erin, en laten niet meer gaan. Yassine krijgt echter een behoorlijke optater en krijgt 8 tellen toegewezen. Dit weerhoudt hem er echter niet van de voet op het gaspedaal te houden. In ronde twee geeft Tyfun een goed geplaatste front-kick tegen het hoofd van Yassine, maar hij blijft staan houdt de druk erop. Ronde 3,4 en 5 zijn simpelweg knalrondes waarin het tempo hoog ligt, alsmede het niveau hoogwaardig is. Uiteindelijk beslist de jury dat deze partij onbeslist is. Ook ditmaal zeer discutabel (als men erbij was kan gezegd worden dat de eerste ronde voor Tyfun was, maar de andere 4 voor Yassine).

De volgende partij vergt wat uitleg. Er was me namelijk aan de tafel duidelijk gemaakt dat deze partij tussen twee lokaal rivaliserende gyms was in Breda, vandaar dat een C partij tussen de hoofdpartijen stond. En dit werd snel duidelijk. Bij de aankondiging wakkerde het vuur in de tribune behoorlijk aan: Tommy Dieckman tegen Sander Makatita. Het is dus ook onnodig te vermelden dat vanaf de eerste bel deze partij vol gas betekende.

Tommy Dieckman weet in de eerste ronde Sander Makatita in een genadeloze klap naar de grond te gooien, en laat hem niet meer gaan hierna. Sander houdt de eerste ronde succesvol vol, en ze gaan de tweede ronde in. De tweede ronde blijkt echter te veel voor Sander, want Tommy heeft z'n zwakke plek gevonden. Hij weet er in te slagen Sander eigenlijk simpelweg 'lens te slaan' totdat de scheidsrechter ertussen komt en de slachtpartij ten einde brengt. Een spectaculair einde van nogmaals een spectaculaire partij.

http://i719.photobucket.com/albums/ww193/Mixfight-NL/06-11-2010-TheBest/_DSC0795.jpg

De volgende partij betreft Lorenzo Jorge Javier (si, un español), tegen Timur Haspolat. Lorenzo wordt overigens vergezeld door Rico Verhoeven, die in zijn hoek staat. In de eerste ronde is duidelijk Lorenzo aan de winnende hand, maar hij heeft een gebrek aan agressie, wat duidelijk merkbaar is aan de kreten beladen met frustratie vanuit zijn hoek. Lorenzo weet Timur 8 seconden te geven en in de 3e ronde komt hij met een round-house kick die, hoewel hij op de dekking van Timur landt, genoeg is om hem te vloeren en de scheidsrechter tussen beiden te laten komen.

http://i719.photobucket.com/albums/ww193/Mixfight-NL/06-11-2010-TheBest/_DSC0877.jpg

De één-na-laatste partij was tussen Ryan Semerel en Aït Said. Nu kan ik hier ook een verhaaltje over gaan schrijven, maar mijn aantekeningen verhullen het volgende:
1e ronde: gelijke partij
2e ronde: gelijke partij
3e ronde: gelijke partij
Nu blijken mijn aantekeningen duidelijk niet in overeenkomst met de jury, die besloten Aïd de winst te geven. Of ik heb echte uitspattingen van techniek of agressiviteit gemist, maar goed, of de jury heeft zich hier nogmaals schuldig gemaakt aan een discutabel besluit.

Voordat ik over de laatste partij begin, wil ik even duidelijk maken dat deze partij uitgelegd zal worden vanuit een fan-perspectief en vanuit een neutraal perspectief. Ten eerste, ik ken Joury Smans al een redelijke tijd, en trek veel met hem op. Logisch dat je een vriend toejuicht. Verder moet ik ook vanuit een neutraal perspectief schrijven omdat ik immers een reporter ben, en moeilijk mijn meningen kan gaan opleggen aan jullie, de lezers, tijdens een verslag. Hoewel ik dit eigenlijk toch doe. Ok, ik dwaalde af.

In deze wedstrijd werd helaas duidelijk dat de organisatie een betreurend besluit heeft genomen wat jury-keuze. Het was al duidelijk voorheen, maar dit was de laatste druppel die eigenlijk in de vorm van een overstroming kwam. Joury Smans tegen Buray Bozaryilmaz was 'the main event of the evening'.

Als de wedstrijd begint is het publiek op z'n tenen, en het VIP gedeelte is vol met vechters en teamgenoten van beiden. Het wordt echter al snel duidelijk dat Buray getraind heeft op het hitte van de strijd vermijden door te clinchen en vervolgens met een MMA tintje Joury naar de grond te gooien.

http://i719.photobucket.com/albums/ww193/Mixfight-NL/06-11-2010-TheBest/_DSC0967.jpg

De tweede ronde is echter helemaal een aanfluiting. Joury kan niks waarmaken omdat na iedere serie wel weer een clinch en een takedown volgt; waarna heel geniepig Buray elleboogjes probeert te landen of een knie erin te leggen als beide vechters zich naar de grond bewegen na de takedown. Hier krijgt hij dan ook een openbare waarschuwing voor (na een enorm protest van de hoek van Joury Smans nadat er niks gedaan werd door de scheidsrechter). Deze ronde was dus eigenlijk niet meer dan vallen, opstaan, clinchen, vallen, opstaan, etc.

De derde ronde liet Buray zijn MMA gewoonte een beetje links liggen (hoewel hij het nog steeds af en toe toepastte. Joury nam deze ronde naar mijn mening duidelijk in vanwege meer agressiviteit en controle. De jury besloot echter, hoewel ronde 1 en 2 een aanfluiting waren vanwege Buray's takedowns, en hoewel Buray zelfs punten vermindering heeft gekregen vanwege een openbare waarschuwing, Buray de winst te geven. Nee. Deze kon echt niet door de beugel, bij veel mensen niet.

http://i719.photobucket.com/albums/ww193/Mixfight-NL/06-11-2010-TheBest/_DSC0992.jpg

Nu kan ik echter wel op prijs stellen dat na de partij, toen Joury alweer in de kleedkamer was, Buray besloot een bezoek te brengen en nog even een woordje te spreken met Joury. Een kort gesprek over eigenlijk voor de hand liggende dingen en Buray ging weer. Dit vond ik wel leuk om toch nog even te zien.

Hiermee was de avond afgesloten en liep ik naar buiten met Nadir Lareche (trainer van Team Iron), Joury Smans en Machiel de Boer (helpt vaak mee de wedstrijdvechters van Team Iron dat extra beetje training te geven). Na een korte evaluatie van de avond besloot ik me terug te trekken naar m'n eigen rukbunkertje en een filmpje te pakken.

Al met al dus een geslaagd avondje, hoewel het op sommige punten wat uitkomst betreft discutabel was. Osu!

Hendy
13-11-2010, 21:40
Mooi stuk tekst Baske! Bedankt!

Mister T.
13-11-2010, 22:11
Thanks! Was al benieuwd hoe het zou zijn geweest.

Kemal
13-11-2010, 23:58
Thanks Baske, leuk verslag gemaakt!

Wheelie
14-11-2010, 10:52
Mooi verslag man, thanx.

Getto
14-11-2010, 10:53
Baske,

Het is echt leuk dat je dit doet. Heb daar ook respect voor. Maar als je zoiets doet moet je echt neutraal naar de partijen kijken. Ik kan je zeggen dat wat je zegt over beslissingen die discutabel waren allemaal correct waren en zijn. Ga eerst maar de regels van deze sport goed leren voordat je een neutrale verslag maakt. Over de A partijen ook. En de laatste helemaal wat heeft Yourie in deze partij gedaan dan alleen maar de lucht geraakt. Zo win je echt geen partij hoor. Succes met je verdere "Neutrale" verslagen....

Richelieu
14-11-2010, 11:17
Thanks Bas! Mooi geschreven.

Baske
14-11-2010, 11:42
Het is echt leuk dat je dit doet. Heb daar ook respect voor. Maar als je zoiets doet moet je echt neutraal naar de partijen kijken. Ik kan je zeggen dat wat je zegt over beslissingen die discutabel waren allemaal correct waren en zijn. Ga eerst maar de regels van deze sport goed leren voordat je een neutrale verslag maakt. Over de A partijen ook. En de laatste helemaal wat heeft Yourie in deze partij gedaan dan alleen maar de lucht geraakt. Zo win je echt geen partij hoor. Succes met je verdere "Neutrale" verslagen....
Ik geef verslagen die leuk zijn om te lezen, en leuk zijn voor mij om te schrijven. Julienl heeft ook op dit forum geplaatst en verslag gedaan over dit gala. Ik was het zelf niet volledig eens met enkele uitslagen, en dat heb ik dus ook vermeld. Máár, om duidelijk te maken dat dit míjn mening was, zet ik er duidelijk 'discutabel' bij. Dit wil dus zeggen dat er voor mijn mening nog wat besproken kan worden over deze uitslagen. Discutabel wil zeggen dat er dus van beide kanten uit meningen moeten komen.

Iets zegt me dat jou mening vanuit de kant van Buray Bozaryilmaz komt. Er word me hier verteld de regels te leren, maar naar mijn mening is iedere keer een voet achter die van je tegenstander zetten en je gewicht naar voren plaatsen geen kickbox/muay thai stijl. Goed, Buray is niet voor niks A-klasse, dus iets moet hij goed doen, dat geef ik ook eerlijk toe. De momenten dat hij rechtop stond en stoten wisselde was het aantrekkelijk om te zien. Maar vond dit toch wel heel jammer. Voor de vechters, maar ook voor het publiek.

@ De rest: bedankt! :)

Dannyboy
14-11-2010, 12:57
@ Baske and Getto

Helaas kon ik er zelf niet bij zijn ivm een klein vakantietje (inderdaad de laatste 6 letters vormen "tietje", doe je ding....), dus de wedstrijden heb ik even bekeken op kickboxtv. Volgens mij is de hamvraag bij de diverse partijen: wat is er afgesproken qua vorm.
Daarmee doel ik op, thaiboks of K1 regels.

3x3 is naar mijn mening 9 van de 10 keer K1 regels, dus zonder clinchen. Vooral voor de partij Buray/Joury is dit wel aardig om te weten gezien het clinchen.

Echter ook de partij Pieter/Fikri kent het nodige clinchwerk, zie ik de regels van WPBTL dan speelt "ringpresence en ringdruk" ook een aardige rol in de beoordeling, kortom de aanvallende actievere vechter krijgt een "stickertje", of dit genoeg is voor de 8 tellen geen idee, ikzelf been geen scheidsrechter. Onder K1 regels is een down erg moeilijk weg te werken, vandaar even de vraag of iemand de afspraken kent.

Overigens voor de goede orde, ikzelf train ook (recreatief) bij Team Iron voordat hier opmerkingen over komen.
Dat wil niet zeggen dat er niet objectief naar de wedstrijden gekeken kan worden.

Team Gunyar in ieder geval gefeliciteerd met de overwinningen en misschien ook wel bedankt voor het "redden" van het gala door zo maar even een blik vechters open te trekken. Thaiboksen kunnen ze in ieder geval bij de gebroeders Gunyar wel!

Ronald
14-11-2010, 16:12
Top Bas, lekker verslag. Overigens is er niets zo saai om te lezen als een strikt neutraal verslag. Dan krijg je namelijk een droge opsomming van feiten, en zelfs die zijn nog discutabel. Ik houd wel van een beetje kleur aan een verslag, daar spreekt tenminste iets uit.

Wheelie
15-11-2010, 08:05
De rest van de foto's staan hier met dank aan Lam Nguyen en Sabrye

Fotoverslag 06.11.2010 - The Best Breda (http://www.mixfight.nl/forum/showthread.php?109199-Fotoverslag-06.11.2010-The-Best-Breda)

Lam
15-11-2010, 11:58
Mixfight is de baas !!!

Bedankt Baske en Wheelie voor alles en natuurlijk Sabrya voor het fotoverslag !

De meningen over de partijen zijn verdeeld maar we hebben een topavond gehad in Breda. Ik wou graag alle deelnemende sportscholen bedanken voor hun deelname. Met name Ali Gunyar die altijd klaar staat met zijn vechters om in te vallen indien nodig. Bedankt Ali !!!

Baske
15-11-2010, 12:38
PM me voor de volgende!! ;) Ik ben erbij!

Wheelie
15-11-2010, 13:23
Mixfight is de baas !!!

Bedankt Baske en Wheelie voor alles en natuurlijk Sabrya voor het fotoverslag
Jij ook bedankt Lam en de volgende keer ben ik er echt bij

tesstess
16-11-2010, 19:13
beter laat dan nooit, maar een leuk verslag Baske!

micha
16-11-2010, 21:32
thanks man leuk verslag