PDA

View Full Version : Welke Nederlandse vechtsporter wordt vaak als de Godfather van het Nederlandse MMA



tnk2k
17-11-2010, 14:21
Naar aanleiding van de prijsvraag en die ik dus (NIET) heb gewonnen.

Ik zie de 'godfather' als wereldwijd bekend, nog steeds actief in de scene en heeft het groot gemaakt.

Dus ik zeg Bas Rutten!?

Als er stond 'grondlegger c.q. pionier' dan had ik wel Dolman gezegd.

Peter0711
17-11-2010, 14:29
Ik ga voor Bob..Want dat is toch de naam die ik als klein jongetje steeds maar weer voorbij hoorde komen...Vandaar mijn keuze!

Briant
17-11-2010, 14:32
Jon Bluming...

Sadix
17-11-2010, 14:58
Chris dolman

Italian*Berlusconi*
17-11-2010, 15:05
bas rutten heeft niks met het NL'dse mma te maken imo.. meer internationaal.
Ik ga voor Dolman, die heeft RINGS toendertijd in NL geintroduceerd en toen mooie kroeg gevechten bezorgd in de hand van openhand vecht systeem.. Dolman all the way!!
(toevallig net de docu over zwarte joop te kijken hier op werk, komt dolman ook veel in voor met uitleg enzo)

Leventdepevent
17-11-2010, 15:13
moeilijke keuze...zat te twijelen tussne bas rutten en bob schreiber...toch voor die laatste gekozen, als je het me morgen weer zou vragen zou ik evengoed op bas rutten stemmen

Kemal
17-11-2010, 15:38
Bas Rutten

Pansier
17-11-2010, 16:12
Persoonlijk vind ik Gerard Joling, maarja die stond er niet bij....

Pernik
17-11-2010, 17:56
De eerste bekende naam voor mij in het aloude Freefight is toch Dolman, uitdagen van sterkste mannen van de wereld en zo, hij heeft zelfs Mohammed Ali nog uitgedaagd staat me bij, daarna eigenlijk Willie Peters, toen de sport een sport werd en minder barbaars Schreiber, Kasteel en Yvel.

Ronald
17-11-2010, 18:12
Chris Dolman.

Peter0711
17-11-2010, 18:20
Persoonlijk vind ik Gerard Joling, maarja die stond er niet bij....

Ik weet niet wat voor MMA ze bij jou op de sportschool beoefenen,maar dat geeft de defenitie "Submission" een hele andere betekenis.;)

Marchant
17-11-2010, 18:20
Chris Dolman.

Absolute!

Marchant
17-11-2010, 18:21
Ik weet niet wat voor MMA ze bij jou op de sportschool beoefenen,maar dat geeft de defenitie "Submission" een hele andere betekenis.;)

en de "Full mount"ook :lol:

Sadix
17-11-2010, 18:54
Hoezo Bas rutten Heren? Kunnen we daar over discusseren?

Ik vind hem op het moment meer Amerikaans dan Nederlands met alle respect...

Hij is natuurlijk een idool, top vechter en kampioen maar heeft hij echt veel betekent voor het Nederlandse MMA?

Joop Kasteel, Bob schreiber, gilbert Yvel, Sem schilt en natuurlijk Chris dollman waren mensen die echt in het Vaderland vochten en hun meeste fans hier hadden...

Of heb ik het mis?

Sadix
17-11-2010, 18:55
en de "Full mount"ook :lol:

hahaha de Rear "naked" choke is pas een vieze!

Peter0711
17-11-2010, 19:23
een K.O ook! :D

wrestler_nl
17-11-2010, 20:17
basito natuurlijk!

remco pardoel
17-11-2010, 21:41
Dolman was me voor en de rest kwam na mij..
dus Dolman
Ook omdat hij ook kampioen is geweest in andere disciplines zoals in zijn geval Judo, worstelen en Sambo

lopez86
17-11-2010, 21:47
Ik denk dat Dolman in MMA dé pionier was van Nederland.
Maar na en met hem waren er ook een hoop anderen, misschien niet allemaal even bekend maar daarom niet minder benoemenswaardig.
Natuurlijk Remco hierboven, maar ook Ben Stelte is er één van.

marster
17-11-2010, 22:19
bas rutten heeft niks met het NL'dse mma te maken imo.. meer internationaal.
Ik ga voor Dolman, die heeft RINGS toendertijd in NL geintroduceerd en toen mooie kroeg gevechten bezorgd in de hand van openhand vecht systeem.. Dolman all the way!!
(toevallig net de docu over zwarte joop te kijken hier op werk, komt dolman ook veel in voor met uitleg enzo)

Welke docu id dat en waar kan ik die vinden,En weet iemand waar ik de docu van Badr kan vinden, die toen op tv was.

kooivechter
17-11-2010, 22:31
ja bas rutten uiteraard. hij is geïntroduceerd door dolman in het pancrase. en heeft in japan en Amerika een legendarische status bereikt, zoals niemand het heeft bereikt. Van het moderne mma kon je in die tijd ook nog niet spreken. maar iedereen is als jochie in zijn tienerjaren aangestoken door Rutten in Nl om MMA te gaan doen.

Italian*Berlusconi*
17-11-2010, 22:31
Zwarte joop Docu (met Dolman)
Player omroep.nl (http://player.omroep.nl/?aflid=2695467)

En extra kado'tje..
Klaas Bruinsma Docu
Player omroep.nl (http://player.omroep.nl/?aflid=2825263)

RINGS INFO
17-11-2010, 23:59
Chris Dolman. Gezien zijn leeftijd, status en geloofwaardigheid. Veel van de grote namen van dit moment of uit het recente verleden , waaronder Alister/Valentijn Overeem, Dick Vrij, Hans Nijman, Willy Peeters, Bas Rutten, Joop Kasteel en nog veel meer zijn bij Chris Dolman begonnen. Chris Dolman is helaas wat te vroeg geboren. Hij zou in het hedendaagse MMA met zijn kwaliteiten van destijds een topper zijn geweest.

Leventdepevent
18-11-2010, 07:26
Persoonlijk vind ik Gerard Joling, maarja die stond er niet bij....

die is vooral goed in de rear naked Poke

superstucie
18-11-2010, 19:55
dick vrij en hans nyman zijn toch wel de grondleggers van het nl freefight,vrij en dolman hebben nog tegen elkaar gestaan,zie hier http://www.youtube.com/watch?v=VEEcbLJAfpQ

Italian*Berlusconi*
18-11-2010, 20:09
dick vrij en hans nyman zijn toch wel de grondleggers van het nl freefight,vrij en dolman hebben nog tegen elkaar gestaan,zie hier http://www.youtube.com/watch?v=VEEcbLJAfpQ

ik gok dat dit een "work" was.. een afgesproken wedstrijd zeg maar.. in die periode was dat niet vreemd in de RINGS freefight wereld ;)

Hendy
18-11-2010, 20:10
Welke docu id dat en waar kan ik die vinden,En weet iemand waar ik de docu van Badr kan vinden, die toen op tv was.

Badr Hari en Tom Harinck | Documentairenet.nl (http://documentairenet.nl/2009/10/badr-hari-en-tom-harinck/)

Tony Galento
18-11-2010, 20:14
Hoezo Bas rutten Heren? Kunnen we daar over discusseren?

Ik vind hem op het moment meer Amerikaans dan Nederlands met alle respect...

Hij is natuurlijk een idool, top vechter en kampioen maar heeft hij echt veel betekent voor het Nederlandse MMA?

Joop Kasteel, Bob schreiber, gilbert Yvel, Sem schilt en natuurlijk Chris dollman waren mensen die echt in het Vaderland vochten en hun meeste fans hier hadden...

Of heb ik het mis?


Rutten was internationale top, de rest niet. Bovendien heeft hij zichzelf grotendeels ontwikkeld, er was in nederland helemaal geen kennis voorhanden om op de grond te overleven tegen sterke worstelaars en submission vechters.

dubbel knap dus.

Baske
18-11-2010, 20:19
Ik persoonlijk zie Bas Rutten als godfather.

tnk2k
18-11-2010, 20:25
ik gok dat dit een "work" was.. een afgesproken wedstrijd zeg maar.. in die periode was dat niet vreemd in de RINGS freefight wereld ;)

Dat las ik laatst ook. Dick trainde toch ook bij Dolman/Harinck? Een insider die meer info heeft?

marcelt
18-11-2010, 21:53
Chris Dolman. Gezien zijn leeftijd, status en geloofwaardigheid. Veel van de grote namen van dit moment of uit het recente verleden , waaronder Alister/Valentijn Overeem, Dick Vrij, Hans Nijman, Willy Peeters, Bas Rutten, Joop Kasteel en nog veel meer zijn bij Chris Dolman begonnen. Chris Dolman is helaas wat te vroeg geboren. Hij zou in het hedendaagse MMA met zijn kwaliteiten van destijds een topper zijn geweest.

Zo is het. Ik barst van het respect voor Bas Rutten en zijn zelfontwikkelde technieken , maar het is met Dolman en zijn pupillen begonnen. Volgens mij vocht hij ook het eerst in Japan en heeft Vrij , Rutten enz. daar ook geintroduceerd.

Marco
19-11-2010, 09:21
Dolman

mikeymcd
19-11-2010, 09:54
Chris Dolman

Lionheart
19-11-2010, 13:03
Dolman met stip op 1!!!

sportfan
19-11-2010, 13:26
Chris Dolman. Ik kan me nog een training bij SS Nieuwendam herinneren waar Chris Dolman en Bas Rutten met elkaar gerold hebben... :-)