PDA

View Full Version : Stellingen over de vechtsport



Dennuz
18-11-2010, 13:41
Mensen, nogmaals graag jullie hulp :cool2:.

Voor mijn pre-master opdracht ben ik bezig met een onderzoek naar onder andere het imago van vechtsport bij potentiële adverteerders van Mixfight.nl.

Hiervoor ben ik een imago onderzoek aan het opzetten met stellingen die aan de hand van een 5 punts likert schaal beantwoord moeten worden ( Zeer mee oneens -- Zeer mee eens).

Nu ben ik zoveel mogelijk stellingen aan het bedenken die het imago van vechtsport kunnen meten.

De term vechtsport in de onderstaande stellingen duidt op de hardere vechtsporten, Kickboksen en MMA.

Stellingen zijn bv:


- Vechtsport straalt agressie uit.
- Mijn kinderen mogen een vechtsport beoefenen als ze dat willen
- Mijn bedrijf wil geassocieerd worden met vechtsport
- Vechtsport en criminaliteit horen bij elkaar

Enz..

Hoe meer stellingen ik heb, hoe beter ik een selectie kan maken van stellingen die daadwerkelijk het imago meten.

Nu is mijn vraag aan jullie om mee te denken en stellingen te posten die ik kan gebruiken.

Alvast mijn hartelijke dank :D

Surrender
18-11-2010, 14:33
Deze wilde ik als vraagstelling gebruiken voor mijn scriptie: Is er een positieve band tussen probleem jongeren en het beoefenen van vechtsport?

Lennie
18-11-2010, 15:15
Het oude negatieve beeld van vechtsport in Nederland achterhaald
De sponsoren van vechtsporters en gala's worden steeds meer mainstream bedrijven(van coffeeshops, et cetera naar KIA)

Dennuz
18-11-2010, 15:44
Het oude negatieve beeld van vechtsport in Nederland achterhaald


Dat vinden wij als vechtsport kenners en liefhebbers misschien. Maar het "mainstream" publiek kan daar nog wel eens heel anders over denken. Maar dat is dus juist waar ik achter wil komen :D

Lennie
18-11-2010, 15:48
Daarom is het ook een stelling goede stelling om het imago van vechtsport te raten. Succes met het onderzoek, zou je af en toe wat kunnen posten of verzenden via PM ben namelijk zeer geïnteresseerd in de resultaten en je bevindingen.
Groet Lennie

Dennuz
18-11-2010, 15:57
Daarom is het ook een stelling goede stelling om het imago van vechtsport te raten. Succes met het onderzoek, zou je af en toe wat kunnen posten of verzenden via PM ben namelijk zeer geïnteresseerd in de resultaten en je bevindingen.
Groet Lennie

Zodra het klaar is, of iig de interviews enzo zijn afgerond zal ik wel wat posten.

HUNTER
18-11-2010, 15:57
Deze wilde ik als vraagstelling gebruiken voor mijn scriptie: Is er een positieve band tussen probleem jongeren en het beoefenen van vechtsport?

Hier is de afgelopen vier jaar door het Mulier Instituut uitgebreid onderzoek naar gedaan. De bevindingen hiervan zijn gepubliceerd in de uitgave 'Beloften van de Vechtsport' door o.a. Agnes Elling


En @Dennuz; ik denk dat je iets specifieker kunt zijn als je het hebt over vechtsporten. Zoals je de laatste tijd in de media hebt kunnen zien is er zeer negatief geschreven over de wedstrijdsport, gala's en alles dat daaromheen hangt. Maar aan de andere kant wordt de vormende waarde van de vechtsport voor kinderen weer steeds meer onderschreven. Het is dan maar net welke kant je op zou willen als adverteerder.

Dennuz
18-11-2010, 16:17
Hier is de afgelopen vier jaar door het Mulier Instituut uitgebreid onderzoek naar gedaan. De bevindingen hiervan zijn gepubliceerd in de uitgave 'Beloften van de Vechtsport' door o.a. Agnes Elling


En @Dennuz; ik denk dat je iets specifieker kunt zijn als je het hebt over vechtsporten. Zoals je de laatste tijd in de media hebt kunnen zien is er zeer negatief geschreven over de wedstrijdsport, gala's en alles dat daaromheen hangt. Maar aan de andere kant wordt de vormende waarde van de vechtsport voor kinderen weer steeds meer onderschreven. Het is dan maar net welke kant je op zou willen als adverteerder.

Klopt helemaal Hunter, probleem is alleen dat de positieve berichten zoals het onderzoek van het Muller instituut het mainstream publiek niet bereiken.
Er komen ook een aantal mondelinge interviews met potentiële adverteerders waarbij hier specifieker op in gegaan kan worden..

citrusfruit
18-11-2010, 16:24
- Ik denk dat vechtsport kan helpen kinderen/jongeren respect en discipline bij te brengen.
- Vechtsport kan een uitlaatklep bieden aan frustraties.

Dennuz
18-11-2010, 16:28
- Ik denk dat vechtsport kan helpen kinderen/jongeren respect en discipline bij te brengen.
- Vechtsport kan een uitlaatklep bieden aan frustraties.

Thnx :D

Baske
18-11-2010, 16:34
Dat boek ga ik maar eens aanschaffen. Ben zelf ook m'n thesis aan het doen over een gelijksoortig onderzoek. Enorme reps voor Hunter, want dit boek kan ik erg goed gebruiken!

Dennuz
18-11-2010, 16:41
Dat boek ga ik maar eens aanschaffen. Ben zelf ook m'n thesis aan het doen over een gelijksoortig onderzoek. Enorme reps voor Hunter, want dit boek kan ik erg goed gebruiken!

Wellicht heb je hier ook wat aan:

http://www.acbkenniscentrum.nl/upload/UserFiles/Image/Vechten%20voor%20je%20toekomst.pdf

Hans Vos
18-11-2010, 16:50
je moet ook een beetje geluk hebben met "gewone" bedrijven . ons wedstrijdteam word gesponsort door primera (boekhandel staatsloten enz), toen ik die direkteur voor de mazzel een keer aanschreef bleek hij een groot vechtsportliefhebber en stapte meteen in . dat zelfde gold ook voor onze kleding sponsor , algros woning inrichting . ook een liefhebber . gr hans

Baske
18-11-2010, 17:00
Verder, Dennuz, kan ik jou uiteindelijke uitslagen ook erg goed gebruiken. Mijn onderzoek betreft welke factoren het huidige mainstream publiek weerhoudt van deelname in deze markt (kickbox/MMA). Deelname betreft overigens interesse in de sport (niet trainen, maar het bijwonen en/of accepteren van de sport. Als men dit weet kan een effectieve promotie campagne opgezet worden om de sport groter te maken.

Ik heb op het moment 1 onderzoek wat uitlegt waarom mensen wél naar deze sport komen - oftwel gedeelde eigenschappen van de fans. Mijn onderzoek maakt duidelijk waarom mensen níet naar deze sport komen. Als we deze dingen allebei weten kunnen we 'onze sterke kanten' gaan afwegen tegen 'hun zwakke kanten'.

Jou onderzoek betreft de adverteerders van mixfight en dus eigenlijk investeerders. Jou onderzoek kan dus een geweldige extra dimensie geven aan mijn onderzoek (waarvan ik overigens echt geloof dat het impact kan maken).


je moet ook een beetje geluk hebben met "gewone" bedrijven . ons wedstrijdteam word gesponsort door primera (boekhandel staatsloten enz), toen ik die direkteur voor de mazzel een keer aanschreef bleek hij een groot vechtsportliefhebber en stapte meteen in . dat zelfde gold ook voor onze kleding sponsor , algros woning inrichting . ook een liefhebber . gr hans
Doet me denken aan een interview wat nog niet zo lang geleden is afgenomen van de CEO van Microsoft Steve Ballmer. Die aangaf dat naast talent en kennis, een enorm belangrijke factor tot succes 'geluk' is. Wat natuurlijk 100% correct is.

citrusfruit
18-11-2010, 17:19
Misschien ook een leuke stelling:

- Als bepaalde vechtsporttoernooien (inclusief achtergronden en trainingen) vaker uitgezonden zouden worden zou ik me er beter een mening over kunnen vormen.
- Als een sportschool een soort gratis open dag zou houden, zou ik daar een kijkje gaan nemen.

blackadder
18-11-2010, 17:25
- vechtsport maakt agressief
- vechtsport is voorbereiding op oorlog

Fyodor
18-11-2010, 17:26
He Dennis,

Heb ff snel en lukraak wat opgeschreven, misschien kun je er iets mee, misschien niet.


vechtsport mag alleen door mensen ouder dan 16 jaar beoefend worden
vechtsport mag alleen door mensen met een VOG beoefend worden
Vechtsport in Nederland kampt met een slecht imago
Succesvolle (professionele) vechtsporters worden te weinig gewaardeerd
Vechtsport wordt teveel door de politiek aan banden gelegd
Het imago van vechtsport moet verbeterd worden
De media schetsen vaak een eenzijdig beeld van vechtsport

Let trouwens op dat je uiteindelijk een mooie balans maakt tussen positieve en negatieve stellingen he ;)

Facade
18-11-2010, 17:27
-Als ik zou solliciteren op vacatures en mijn CV opstuur, zou ik bij hobby's en interesses niet aangeven dat ik aan vechtsport doe.

Hypothetisch misschien omdat natuurlijk niet iedereen aan vechtsport doet, maar ikzelf zet altijd bewust sport neer ipv vechtsport....

Dennuz
18-11-2010, 17:31
Thnx voor de input mensen!

@Baske, heb je het over dit onderzoek? An Analysis of Spectator Motives in an Individual Combat Sport: A Study of Mixed Martial Arts Fans

Baske
18-11-2010, 17:34
Juist. Die ja.

Ben op het moment net als jij in de voorbereidings fase. Het hele onderzoek opzetten de beginnende delen schrijven. Allicht kunnen we in contact blijven en zo elkaars werk allicht een handje helpen?

The Bulldog
18-11-2010, 17:34
VEchtsport gaat vaak voor buitenstaanders om de buitenkant en het geweld ,maar voor de beoefenaars en volgers heeft het de diepgang van zelfkennis, discipline en respect

Dennuz
18-11-2010, 17:39
Juist. Die ja.

Ben op het moment net als jij in de voorbereidings fase. Het hele onderzoek opzetten de beginnende delen schrijven. Allicht kunnen we in contact blijven en zo elkaars werk allicht een handje helpen?

Lijkt me een goed plan :D. Pm je zo mijn mailadres wel even

citrusfruit
18-11-2010, 18:17
Nog een:

- Sporten waarin Nederland tot de wereldtop hoort moeten sowieso uitgezonden worden!

Surrender
18-11-2010, 18:29
[QUOTE=HUNTER;974851]Hier is de afgelopen vier jaar door het Mulier Instituut uitgebreid onderzoek naar gedaan. De bevindingen hiervan zijn gepubliceerd in de uitgave 'Beloften van de Vechtsport' door o.a. Agnes Elling


Super thanx Hunter, jouw info kan ik zeker goed gebruiken!!

Surrender
18-11-2010, 18:39
Lijkt me een goed plan :D. Pm je zo mijn mailadres wel even

Hey boys hoop niet dat jullie het te erg vinden, maar ik wil me ook aansluiten bij jullie groepje, ben namelijk ook bezig met mijn scriptie!!

mijn e-mail is: [email protected] , laat die van jullie ook achter, dan kunnen we een beetje brainstormen!!

Dennuz
18-11-2010, 18:54
Hey boys hoop niet dat jullie het te erg vinden, maar ik wil me ook aansluiten bij jullie groepje, ben namelijk ook bezig met mijn scriptie!!

mijn e-mail is: [email protected] , laat die van jullie ook achter, dan kunnen we een beetje brainstormen!!

Stuur je zo ff een pm. Altijd handig voor het uitwisselen enzo van bronnen

Baske
18-11-2010, 19:02
Kunnen jullie in het volgende contact mij in de CC zetten? Zo heb ik de addressen van beiden.

Hekken
18-11-2010, 19:19
Misschien een goed idee om eens uit te zoeken waarom vechsport K1, MMA (UFC Strikeforce) niet aangeboden worden door de kabelmaatschapijen (klinkt leuk UFC op UPC) als pay per view. Ben benieuwd of het komt omdat er geen markt voor is of dat ze hier nog nooit aan gedacht hebben.

Baske
18-11-2010, 19:23
Ik zou verwachten omdat de Amerikaanse markt en de Europese anders in elkaar zitten. Ik denk dat de Europese markt niet zo zit te wachten op pay-per-views, en ten tweede heb je een sterk loyale aanhangsgroep nodig.