PDA

View Full Version : Mixfight.nl in gesprek met Andy Souwer



payap
19-11-2010, 22:07
INTERVIEW ANDY ‘SOUWER POWER’ SOUWER

http://img255.imageshack.us/img255/7067/andysouwer2.jpg


A.s. dinsdag 23 november zal tweevoudig K-1 MAX en drievoudig S-cup winnaar Andy Souwer zijn titel verdedigen in de S-cup in Japan. Een zware opgave want de Shootboxing organisatie heeft niet stil gezeten en voor de S-cup 2010 een zeer zwaar bezet toernooi in elkaar gezet. Want buiten Andy Souwer zal ook het Thaise fenomeen Buakaw por. Pramuk mee doen en outsiders als de Thaise beul Bovy Sor Udomson en Charles "Crazy Horse" Bennett.

Met deze bezetting is volgens de fans de S-cup dit jaar nog sterker bezet dan de K-1 MAX. Waar de K-1 MAX dit jaar maar een echte favoriet voor de titel had omdat zowel Buakaw als Andy Souwer, die beide twee titels op hun naam hebben, niet meededen heeft de S-cup beide favorieten dit jaar op de line up staan. Hierdoor staan er in de S-cup zelfs meer K-1 MAX titels in de ring dan in de K-1 MAX zelf.

Een paar dagen voor zijn vertrek naar Japan sprak mixfight.nl met Andy Souwer over oa de komende S-cup en waarom hij er niet bij was in de K-1 MAX.

http://img259.imageshack.us/img259/4720/andysouwer1.jpg


Andy, hoe is het met je?

Haha, dit vraag jij mij 1 week voor mijn belangrijkste toernooi in 2010. Ik ben geladen en op dit moment alleen maar bezig om me helemaal klaar te stomen voor de S-cup, maar voor de rest gaat het goed met mij.

http://img227.imageshack.us/img227/3558/andysouwer0.jpg


Een tijd geleden heb je een oog operatie gehad. Is deze ingreep helemaal goed gegaan en ondervindt je er geen hinder (meer) van met vechten?

Nee, we dachten eerder dat mijn netvlies gescheurd was na het gevecht met Chahbari in Januari, maar achteraf bleek het te komen door een squash balletje wat ik in mijn oog heb gekregen. Ik ben in maart geopereerd en sinds mei weer volop aan het trainen. Ik heb op 18 september gevochten en was in de veronderstelling dat ik ook in de K-1 MAX mocht draaien, maar dat ging niet door.


Dinsdag 23 november verdedig je als titelhouder je titel in de S-cup van het Shootboxing. Kun je wat uitleg geven wat Shootboxing precies is en welke regels er gelden voor de partijen op het toernooi?

De partijen op het toernooi zijn 3x3 minuten. Er mogen omdat het een toernooi is geen ellebogen gegeven worden. Er mag geworpen worden (als je iemand in een goed uitgevoerde worp op zijn rug gooit is dat een punt waard) en staand een submission worden uitgevoerd ( iemand 20 seconden in klem houden zonder dat je tegenstander eruit komt betekent einde partij of wanneer iemand aftikt). Daarnaast geldt natuurlijk het gewone trap-, stoot- en clinchwerk.

http://img23.imageshack.us/img23/7519/andysouwer3.jpg


Je eerste partij vecht je tegen de Thai Bovy Sor Udomson. Een vechter die berucht is om zijn aanvallende stijl en slugfest in de ring. Hoe ga je dit aanpakken om hem te verslaan en tegelijk zo ongeschonden mogelijk uit de partij te komen?

Ik bekijk het toernooi net als altijd van partij tot partij. Bovy is een beuker, dus ik ga niet met hem beuken. Hij is verschrikkelijk taai, maar laat veel gaten vallen. Daar ga ik van proberen te profiteren. Een toernooi vechten blijft iets speciaals. Je hoeft er niet ongeschonden uit te komen als je maar je ding kunt blijven doen en dat beter doet dan je tegenstander.

http://img339.imageshack.us/img339/4249/bovysorudomson.jpg


We zijn optimistische Hollanders en gaan voor Andy Souwer in de finale. Wie verwacht je daar als tegenstander? Kans is vrij groot dat er weer een Andy Souwer vs Buakaw por. Pramuk komt?

Ik doe niet aan voorspellingen. Ik moet eer ik de finale haal twee lastige potten draaien. De eerste zal ik moeten winnen en dat wordt al lastig zat en vervolgens moet ik de tweede ook winnen. In de andere poule geldt voor de tegenstanders hetzelfde. Zij zullen ook eerst hun eigen potje moeten winnen en zich niet moeten focussen op mij.


Ook teamgenoot Henri van Opstal doet mee aan het toernooi. Wat als er een finale Andy Souwer vs Henri van Opstal komt?

Simpel, dan sla ik hem eruit. Hij is naast teamgenoot ook mijn leerling en protegé. Natuurlijk hoop ik dat het zo ver komt, want dan schrijft hij geschiedenis door als eerste Nederlander na mij van Buakaw te winnen. Het is zijn eerste toernooi en je weet nooit wat nieuwe onbevangen jongens kunnen doen. De kritiek op Henrietje is altijd geweest dat hij te lief is. Hij mag nu bewijzen dat het onzin was.

http://img502.imageshack.us/img502/8297/andysouwer4.jpg


De Shootboxing organisatie pakt fiks uit met de line up met jou, Buakaw, Bovy en ook nog Charles "Crazy Horse" Bennett. De sterkste S-Cup tot nu toe wellicht en volgens velen sterker bezet dan de K-1 MAX dit jaar. Gezien de problemen bij de K-1 is de Shootboxing organisatie aan een offensief bezig om de leading rol in de 70 kg klasse over te nemen?

Nee, dat denk ik niet, de Shootboxing wil wel groter worden, maar op een gezonde gerichte manier. De mogelijkheid deed zich voor om Bovy, Buakaw en mij in een toernooi samen te krijgen en daar zijn zij gewoon slim op in gesprongen. De K-1 MAX heeft dit laten liggen. Je kunt Buakaw en mij toch niet gewoon passeren voor de K-1 MAX? Is wat er nu stond zoveel spectaculairder dan? Je ziet het aan de toeschouwersaantallen, er waren nog geen 2000 mensen in de zaal. Dat heb ik sinds ik meedeed aan de K-1 MAX nog nooit meegemaakt. Ik ga niet zeggen dat het aan het ontbreken van mij of Buakaw lag, maar het zegt wel iets over de populariteit van de MAX.

http://img703.imageshack.us/img703/7696/andysouwer5.jpg


Een vraag die velen bezig houdt. Waarom was er geen Andy Souwer dit jaar in de K-1 MAX?

Er zijn veel speculaties over geweest, maar de enige reden is dat ik gewoon niet ben uitgenodigd. Ik stond er ook versteld van. Ik heb in juli wedstrijden afgezegd omdat ik dacht dat ik uitgenodigd zou worden pas half augustus ben ik ingegaan op een verzoek om te vechten tegen Hinata in Shootboxing onder voorwaarde dat ik er onderuit kon als de K-1 MAX zou komen. Tot mijn verbazing wordt ik vervolgens niet uitgenodigd. Ach ja, hetzij zo.

http://img440.imageshack.us/img440/6273/andysouwer6.jpg


http://img257.imageshack.us/img257/3947/andysouwer7.jpg


Zelfde reden ook dat Buakaw por. Pramuk er niet bij was?

Ik ken de reden van Buakaw niet. Ik hoorde dat hij ingezet ging worden in het 63 kg toernooi. Volgens mij is dat onzin. Buakaw is een van de smaakmakers geweest van de afgelopen jaren. K-1 heeft het succes mede aan hem te danken. Zo ga je niet met je sterren om.


Zien we jou nog wel terug in de toekomst in de K-1 MAX?

Ik vind dat ik dat aan mijzelf verplicht ben. Ik wil namelijk de K-1 MAX als eerste 3 x winnen en ik heb nog een appeltje te schillen met Giorgio. Ik heb in 2009 2 x van hem verloren, waarvan ik vind dat ik in het hol van de leeuw in Milaan niet heb verloren, maar okay. 2009 was een slecht jaar. Ik kan niet stoppen met vechten voordat ik heb aangetoond dat ik echt nog steeds de beste ben en dat kan alleen door hem te verslaan.

http://img251.imageshack.us/img251/4895/andysouwer8.jpg


Wat vond je van het K-1 MAX toernooi van dit jaar en het verloop van het eindtoernooi?

Het eindtoernooi was voorspelbaar. Zonder verwaand te zijn durf ik te zeggen dat dit niet de beste K-1 MAX was van de afgelopen jaren. Eerlijk gezegd vond ik het niveau tegen vallen, maar dat is makkelijk praten, omdat ik er niet bij was.

http://img441.imageshack.us/img441/851/andysouwer9.jpg


Je vecht nu in het Shootboxing toernooi en bent ook titelhouder, je bent tweevoudig K-1 kampioen, eerder dit jaar werd je tegen Faldir Chahbari nog wereldkampioen thaiboxing van de WFCA, je hebt tegen de sterkste Thais gestaan in jouw gewicht. We kunnen zeggen dat Andy Souwer tegen iedereen en op alle regels vecht in zijn klasse?

Ik heb altijd graag de beste willen worden en dat kan alleen als je tegen iedereen overal vecht. Ik wil alle serieuze titels winnen die er te winnen zijn in mijn gewichtsklasse, dus ik wil binnenkort ook de It’s Showtime titel bemachtigen en de UMC titel.

http://img232.imageshack.us/img232/2434/andysouwer10.jpg


Zijn er nog vechters tegen wie je graag zou willen vechten of een rematch willen?

Iedereen praat nu over Giorgio Petrosyan. Ik heb vorig jaar 2 x van hem verloren. Dus dat is degene waar ik mij op focus. Ik wil tegen Giorgio om te laten zien dat er maar 1 de allerbeste is en dat ik dat ben.


Je vecht meestal 3 ronden maar tegen Masato in zijn afscheidswedstrijd en tegen Faldir Chahbari vocht je 5 ronden. Bereid je hier ook anders op voor en heb jezelf voorkeuren?

Hoe langer een partij duurt des te sterker word ik. Tegen Masato zouden wij eigenlijk 7 rondes vechten, maar zij hebben er uiteindelijk 5 van gemaakt. In de 4de en 5de ronde zag je dat Masato afbrak. Ik vind het fijn om meerdere rondes te vechten, omdat ik het idee heb dat het pas na twee rondjes begint. Dit heeft mij in het verleden ook wel eens een wedstrijd gekost.

http://img151.imageshack.us/img151/9340/andysouwer11.jpg


Buiten dat je zelf vecht heb je ook een Team Souwer. Uit welke personen bestaat Team Souwer? En heb je nog speciale toekomst plannen met een eigen team?

Team Souwer bestaat uit het management (Eddy Coutinho), de trainers (Piet Opstraat, Andre Mannaart, Ryan Bindraban, Paul Lamoth) en de vechters. De jongens die nu bij het team zitten zijn Dennis Schneidmiller, Andy Souwer, Hassan Ait Bassou, Henri van Opstal, Nico Verresen en Wim Deputter.


Momenteel is er veel te doen om de vechtsporten in de politiek en ook bij justitie. Hoe kijk jij hier tegenaan?

Volgens mij gaat het niet om de vechtsporten, maar om vage sponsoren en vage supporters die er bij de sport rondhangen. Ik vind het niet erg dat daar tegen opgetreden wordt. Hiermee wordt de sport zuiver en wordt het ontdaan van vechtende mannetjes langs de ring. Alleen moeten deze gasten niet in 1 zin met de vechtsport zelf genoemd worden.

http://img502.imageshack.us/img502/8383/andysouwer12.jpg


Veel fans zullen zich afvragen en ook hopen jou weer in Nederland aan het werk te kunnen zien. Zit die kans er in op korte termijn?

Ik heb een aanbieding lopen voor 2011. Ik wil graag 1 keer per jaar in Nederland vechten. In het verleden heb ik bij Slamm, It’s Showtime en Beast of the East gevochten en altijd was het leuk en boden mijn tegenstander en ik het publiek de strijd en het spektakel waar zij voor kwamen.

http://img259.imageshack.us/img259/9985/andysouwer13.jpg


Heb je al partijen gepland staan na het Shootboxing toernooi?

Ja, twee partijen en een toernooi. Het is met 1 partij echter wel afhankelijk van de manier waarop ik het toernooi van de S-cup uitkom.


Heb je zelf nog iets wat je hier graag kwijt zou willen?

Leuk dat jullie nu interesse hebben in het Shootboxing. Dan kun je zien wat Buakaw los maakt bij mensen. Hahaha. Nee, de aandacht is okay. Ik hoop dat jullie allemaal gaan kijken naar de S-cup op livestream. Mijn team is nu bezig om de Japanners hierin te laten investeren.


Namens Mixfight.nl willen wij Andy Souwer hartelijk danken voor dit interview en wensen hem veel succes a.s. dinsdag in de S-cup

http://img80.imageshack.us/img80/5681/andysouwer14.jpg

tnk2k
19-11-2010, 22:11
Andy is een fucking baas! Leuk interview, thnx.

blackadder
19-11-2010, 22:16
Sla ze verrot Andy!!!

BiCkOnE
19-11-2010, 22:22
Souwer Power!!
Top interview thanks!
Kan niet wachten hem te zien knallen!

Kemal
19-11-2010, 22:24
mooi interview dit, thanks Payap!

Tov
19-11-2010, 22:30
Mooi!! Thanks.

Sadix
19-11-2010, 22:31
hahaha @ reacties hier boven.
Ik join de andy souwer band wagon:

Maak ze kapot andy!!

Bartju
19-11-2010, 22:36
Moooi interview reps

Slome
19-11-2010, 22:45
Heerlijk lezen zo'n interview, thanks... mixfight is de baaas!

Primal
19-11-2010, 23:08
Leuk interview! Hoop dat Andy de K1 laat zien dat ze hem niet meer zomaar mogen passeren! War Andy!

Bartju
19-11-2010, 23:18
Jaa zijn ze ziek ofso daar bij de k1?! dat hij niet gevraagt is?:o
of is het tog om het onderwerp financien te omzeilen

Harrie Nak
19-11-2010, 23:43
Ik snap dat het interview is van voor dat bekend werd dat Krazy Horse verstek moet laten gaan (hij mag de US niet uit)?
Verder een leuk interview, dank!

wrestler_nl
20-11-2010, 00:41
leuke vragen mooie foto's

basu
20-11-2010, 00:58
thx Chris, leuk interview!

kentaro
20-11-2010, 01:57
Leuk interview!!
En Souwer heeft trouwens niet 2x maar 3x de 'S' CUP gewonnen.
2002-2004-2008.
In 2006 verloor Souwer de finale van Ogata, maar revanceerde zich in '08
door Ogata KO te slaan in de finale.

Ronald
20-11-2010, 02:34
Helemaal top Chris!

Amsterdam'r
20-11-2010, 02:57
Andy je bent een voorbeeld, zo als vechter, als persoon. Het is na de deceptie, een gemis voor de K1 MAX geweest.

Dat je mag vlammen in de S-Cup!
M'n respect is groot.

Mixfight & Souwer zijn bazen :osu:.

Mister T.
20-11-2010, 08:14
Super leuk interview bedankt!
Leuk om te lezen

simtekf1
20-11-2010, 09:22
Leuk interview. :)

De K-1 Max maakt zichzelf echt belachelijk.

Jeru
20-11-2010, 09:38
Thanks Chris! Mooi interview en de K-1 is helemaal gek geworden....

ARMENIA
20-11-2010, 10:14
Leuk interview. :)

De K-1 Max maakt zichzelf echt belachelijk.

2 x.

eigenlijk moet Petrosyan nu ook niet meer voor de max vechten, maar in plaats daarvan gewoon voor showtime. een -70 toernooi op its showtime, maar daar waren ze toch bezig zeiden ze?

dan is het over en uit met max. mjah eigen schuld vind ik

Richelieu
20-11-2010, 13:07
Topinterview Chris. Souwer legt de zaken wel openlijk uit, iedereen weet dat er problemen zijn met de K-1. Het Shootboxing toernooi dit jaar heeft een veel vettere line-up dan die van de concurrent. Souwer zie ik wel van Bovy winnen, alleen is het de vraag hoe zwaar deze partij zal worden. Geef Buakaw iets meer kans, al weet je het in een toernooi natuurlijk nooit echt.

Hendy
20-11-2010, 13:45
Super interview Chris!!

Nice shirt btw op die 1e foto;)

Straight
20-11-2010, 14:04
INTERVIEW ANDY ‘SOUWER POWER’ SOUWER


Ook teamgenoot Henri van Opstal doet mee aan het toernooi. Wat als er een finale Andy Souwer vs Henri van Opstal komt?

Simpel, dan sla ik hem eruit. Hij is naast teamgenoot ook mijn leerling en protegé. Natuurlijk hoop ik dat het zo ver komt, want dan schrijft hij geschiedenis door als eerste Nederlander na mij van Buakaw te winnen. Het is zijn eerste toernooi en je weet nooit wat nieuwe onbevangen jongens kunnen doen. De kritiek op Henrietje is altijd geweest dat hij te lief is. Hij mag nu bewijzen dat het onzin was.


Sorry Andy Souwer, maar Albert Kraus was de eerste Nederlander die van Buakaw wist te "winnen" op 23-02-2005.
Er is eigenlijk geen enkele Nederlander in mijn ogen die van Buakaw heeft gewonnen. Buakaw is 4x bestolen in zijn partijen tegen de Nederlandse vechters. 2x "verloren" van Kraus: 2005 en op de It's Showtime gala. 2x "verloren" van Souwer: finale van 2005 en de halve finale van 2009.

Hmm, misschien wordt er wel gesuggereerd dat Kraus inderdaad nooit terecht heeft gewonnen van BPP. Nu nog naar jezelf kijken. :)

Marchant
20-11-2010, 14:07
Het is na de deceptie, een gemis voor de K1 MAX geweest.

Mixfight & Souwer zijn bazen :osu:.

2x

remco pardoel
20-11-2010, 16:10
Ik zou hem liever twee a drie maal per jaar in de BeNeLux zien schitteren

TheCarnage
20-11-2010, 21:28
Ik ben echt zo teleurgesteld in de K1 he... Ik was het al maar na dit te lezen nog meer. Zo ga je inderdaad niet met de mensen om die het bedrijf (mede) zo groot hebben gemaakt.

easy01
21-11-2010, 04:01
Sorry Andy Souwer, maar Albert Kraus was de eerste Nederlander die van Buakaw wist te "winnen" op 23-02-2005.
Er is eigenlijk geen enkele Nederlander in mijn ogen die van Buakaw heeft gewonnen. Buakaw is 4x bestolen in zijn partijen tegen de Nederlandse vechters. 2x "verloren" van Kraus: 2005 en op de It's Showtime gala. 2x "verloren" van Souwer: finale van 2005 en de halve finale van 2009.

Hmm, misschien wordt er wel gesuggereerd dat Kraus inderdaad nooit terecht heeft gewonnen van BPP. Nu nog naar jezelf kijken. :)

Beste Straight,

grappig hoe jij de tekst van Souwer leest. Volgens  mij moet je goed lezen, want er staat na mij. Ied ereen weet dat Kraus de eerste was die de K-1 Max  heeft gewonnen Buakaw heeft verslagen. Ik denk dat  Souwer blij mag zijn dat jij geen jury was in de  wedstrijden tussen hem en Buakaw, haha. Maar ja aa n de andere kant was Buakaw in 2006 dan misschien  wel gediskwalificeerd voor het gebruiken van zijn  elleboog.

Even terug naar waar het hier om gaat; ik heb het  interview met veel plezier gelezen, misschien moet  jij dat ook wel doen en Souwer waarderen voor wat  hij is en zegt in plaats van proberen zijn woorde n in een ander perspectief te zetten, waardoor het  lijkt of hij het anderen niet gunt.

Groet vanuit het mooie Tokyo. 

Ps: ik houd je op de hoogte van de S-cup uitslagen .:lol: 

payap
21-11-2010, 21:04
Leuk interview!!
En Souwer heeft trouwens niet 2x maar 3x de 'S' CUP gewonnen.
2002-2004-2008.
In 2006 verloor Souwer de finale van Ogata, maar revanceerde zich in '08
door Ogata KO te slaan in de finale.

Thanx, heb de fout aangepast. Andy is dus nog beter dan ik dacht!

Irishrover
22-11-2010, 02:03
Goed interview! Hoop dat hij de 'S-cup wint.
Wil hem ooit weer tegen Giorgio zien, omdat het bij hem toch diep zit dat hij 2 keer van hem heeft verloren.

Khanom Thom
22-11-2010, 09:11
Thnx Chris, succes Andy!!!

Garcia
22-11-2010, 10:52
Leuk interview man. Dank je wel!!

payap
23-11-2010, 10:05
TTT

omdat momenteel de S-cup bezig is met Andy Souwer erin.

Straight
23-11-2010, 12:54
Beste Straight,

grappig hoe jij de tekst van Souwer leest. Volgens  mij moet je goed lezen, want er staat na mij. Ied ereen weet dat Kraus de eerste was die de K-1 Max  heeft gewonnen Buakaw heeft verslagen. Ik denk dat  Souwer blij mag zijn dat jij geen jury was in de  wedstrijden tussen hem en Buakaw, haha. Maar ja aa n de andere kant was Buakaw in 2006 dan misschien  wel gediskwalificeerd voor het gebruiken van zijn  elleboog.

Even terug naar waar het hier om gaat; ik heb het  interview met veel plezier gelezen, misschien moet  jij dat ook wel doen en Souwer waarderen voor wat  hij is en zegt in plaats van proberen zijn woorde n in een ander perspectief te zetten, waardoor het  lijkt of hij het anderen niet gunt.

Groet vanuit het mooie Tokyo. 

Ps: ik houd je op de hoogte van de S-cup uitslagen .:lol: 

Lees jij jouw bericht maar nog een door en hopelijk zie je dan in dat je onzin aan het uitkramen bent.
Maar goed. Jammer voor je dat Souwer de finale niet heeft gehaald.
Souwer waardeer ik heus wel hoor. Ongetwijfeld de beste -70 kickbokser van NL.
Hij behoort tot de top5 van de wereld, maar zeker niet boven Buakaw en Petrosyan.
Ook jammer is dat je mij niet op de hoogte hebt gehouden van de S-cup uitslagen :(.

groetjes,
Justin Bieber & Patricia Paay.

Sadix
23-11-2010, 12:56
wat is er zeker niet aan als hij 2 x van buakaw gewonnen heeft.

Der is niets zekers aan. Buakaw en souwer zijn de gedeelde 2e plaats tot ze van petrosyan winnen.

Straight
24-11-2010, 18:18
wat is er zeker niet aan als hij 2 x van buakaw gewonnen heeft.

Der is niets zekers aan. Buakaw en souwer zijn de gedeelde 2e plaats tot ze van petrosyan winnen.

Heb jij de partijen gezien waar Buakaw "verloor" van Souwer?
Over de eerste partij (finale 2005) is al zoveel over gezegd, maar over de laatste partij (halve finale 2009) is er op dit pro-Souwer forum heel weinig gezegd. Toen Souwer in Milaan verloor van Petrosyan in een close-call gevecht, trok iedereen op dit forum z'n bek open dat Souwer onterecht verloor.

In de laatste partij tegen Buakaw had Souwer gewoon niet zoveel in te brengen. Het klinkt overdreven, maar Buakaw controleerde de partij netjes en scoorde gewoon meer punten. Ook in de extra ronde was Buakaw de baas, maar de partij ging naar Souwer.
Helaas voor Buakaw had de K-1 een bepaalde scenario in gedachte en dat was dat zij Souwer graag als kampioen willen (voor dat jaar).
Waarom?
Masato zou tegen de winnaar van het toernooi vechten op zijn afscheidspartij (Dynamite). Masato wilde graag dat Souwer won zodat hij zich kon revancheren op de enige vechter van wie hij nog niet wist te winnen + de hypemachine van de K-1 zou op volle toer draaien. 1+1=2.
Helaas won op dat moment Petrosyan en dit kon je ook aflezen op het gezicht van Masato.
(Toch vond het gevecht tussen Souwer en Masato plaats, omdat Petrosyan zijn hand had geblesseerd)

De halve finale partij van 2009 tussen Buakaw en Souwer heb ik hieronder geplaatst. Neem maar (nog) eens een kijkje en oordeel zelf.


http://www.youtube.com/watch?v=6vDQYol54Xk


http://www.youtube.com/watch?v=BlLiajNRnD0&feature=related

Verder bedoel je neem ik aan, dat Buakaw eerst van Petrosyan moet winnen dan op de eerste plek komt te staan. Waar baseer jij dat op? Het staat tussen Buakaw en Petrosyan 1-1.
Toen was het de Petrosyan die vooral tegen de subtop had gevochten en ze allemaal makkelijk aan de kant zette (Het mooie is, dat doet hij nu nog steeds tegen de top). Verder had hij helemaal niks te verliezen in die partij en er was genoeg videomateriaal om Buakaw te bestuderen.
Buakaw daarintegen had alles te verliezen. Weinig videomateriaal om Petrosyan te studeren en de partij vond ongeveer 1,5 voor de K-1 max finale. Waarschijnlijk is hij niet voluit gegaan, zodat hij blessurevrij aan het toernooi kon beginnen.
Wie ik beter vind? Op K-1 regels geef ik Petrosyan de voordeel van de twijfel, op MT regels geef ik Buakaw het voordeel van de twijfel.

---
Anyway, bedankt voor het interview. Ik ben geen Souwer hater, maar er lijkt nooit tegengeluid te zijn als het over hem gaat op dit forum.