PDA

View Full Version : mousid gym moet deuren sluiten



univers1l
25-11-2010, 18:31
Kickboksschool in Oost moet weg

De kickboksschool Mousid's Gym raakt zijn subsidie kwijt, meldt Het Parool vandaag. In de boksschool geeft Mousid Akhramrane boksles aan honderden jongeren die anders misschien op staat zouden hangen.
http://www.at5.nl/imgcache/f/f26f3ad90a7ccb0b3242f7b87f510f70.jpg
Twee weken geleden kreeg hij een brief van zijn financier, stichting Civic Zeeburg, dat de locatie aan de Balistraat wordt opgeheven omdat het stadsdeel moet bezuinigen. 1 januari zou hij op straat staan met zijn boksschool.
Hij ging verhaal halen bij stadsdeel Oost en dat zegde toe dat ze een nieuwe geschikte locatie zou zoeken. Hij kreeg twee ruimtes aangeboden die beiden verre van optimaal zijn en bovendien niet op tijd af.
Drievoudig wereldkampioen Akramrane in Het Parool: "Ik ben bang voor waar de jongens terechtkomen als alles wegvalt".
De kickboksschool moest al een paar maal verhuizen, van Noord via de Sumatrastraat in 2007 naar de Balistraat waar de school nu zit. De huidige locatie is al kleiner en slecht dan de twee voorgaande en zou oorspronkelijk maar voor een jaar zijn, dan zou er iets beters komen. De kickboksschoolhouder moest al veel jongeren teleurstellen wegens ruimtegebrek.
Het stadsdeel laat weten te onderzoeken of er een permanente kickboksschool in Oost kan komen en welke rol Akhamrane daarin kan spelen. Hij heeft een werkende methode en veel expertise, aldus het stadsdeel

rafi
25-11-2010, 18:35
slechte zaak. hij geeft al meer dan 20 jaar les.

lopez86
25-11-2010, 18:37
Je reinste roofbouw op een GOEDlopend jongeren project.
En straks zeker weer klagen over diezelfde jongeren.

Dit kan je bovendien een TOPtrainer als Mousid niet aandoen!!

univers1l
25-11-2010, 18:50
het zou echt zonde zijn, mousid heeft veel kampioenen bijgestaan, waaronder de tyarti's, mosab amrani, nordin el otmani etc. zelfs badr trainde bij mousid in zijn jonge jaren, ik heb er in oost (balistraat) ook mogen trainen als jonge gozer (was altijd beter dan op straat hangen)

Hans Vos
25-11-2010, 19:11
ik zou meteen de publiciteit zoeken , een tv programma ofzo , je weet nooit . gr hans

ijsblok
25-11-2010, 19:45
ik vind het erg lullig voor die trainer, maar ik kan geen reden verzinnen waarom zijn jongens geen contributie moeten betalen. Betaal ik namelijk ook gewoon.

Marchant
25-11-2010, 19:55
ik vind het erg lullig voor die trainer, maar ik kan geen reden verzinnen waarom zijn jongens geen contributie moeten betalen. Betaal ik namelijk ook gewoon.

Ben ik het wel mee eens , waarom zou het alleen af moeten hangen van subsidie en een gegeven pand.
hij geeft al 20 jaar les wordt er gezegd, is natuurlijk pure klasse maar waarom niet met een bedrijfsplan naar de bank in die 20 jaar?
of benader sponsors.

Er zijn genoeg sport verenigingen die het ook moeten doen met vrijwilligers en zonder subsidie.
En wat ik zelfs uit de tekst opmaak is er tot 2 x toe een andere locatie aangeboden,!!!!
misschien niet ideaal maar je een gegeven paard.........

maar alsnog jammer

blackadder
25-11-2010, 20:44
ik vind het erg lullig voor die trainer, maar ik kan geen reden verzinnen waarom zijn jongens geen contributie moeten betalen. Betaal ik namelijk ook gewoon.
Misschien zou hij dan minder subsidie krijgen?

marcelt
25-11-2010, 21:27
Als het klopt dat hij honderden jongeren lesgeeft moet er ook zonder subsidie wel een goedlopend bedrijf van te maken zijn vooral als hij nog heel veel jongens heeft die er ook willen trainen.

univers1l
25-11-2010, 21:47
kansarme jongeren, zonder geld, dus kiezen ze voor de straat. dit is een manier om ze van de straat houden.
trouwens volgens mij wordt er wel contributie betaald maar kan me vergissen, misschien dat iemand nu bij mousid traint die meer weet.
vroeger was het in ieder geval wel zo. (10 jaar terug)

wrestler_nl
25-11-2010, 21:52
Erg jamer voor de trainer en de vele jongeren die daar trainen.

Kemal
25-11-2010, 22:36
Erg jamer voor de trainer en de vele jongeren die daar trainen.

helemaal mee eens!

Boem Boem
25-11-2010, 23:11
jammer om dit te moeten lezen.....hoop dat er alsnog een oplossing komt!
Succes in ieder geval: en misschien is het niet geheel onverstandig om de leerlingen een kleine bijdrage te laten betalen......dan zal het wel meer en beter verkoopbaar zijn!

Osu

chris

Sadix
26-11-2010, 01:00
ik weet bijna zeker dat je wel contributie moet betalen.

Als het een gratis gym is wordt het net een cafe waar iedereen in en uit loopt.

cholitzu
26-11-2010, 01:24
(Ik heb het artikel nu wel 4 x gelezen, maar kan echt nergens uit op maken dat er geen contributie betaald hoeft te worden. Waar komt die informatie vandaan?)

Erg jammer als dit project wordt gesloopt.

gimgamgommetje
26-11-2010, 01:46
Het is inderdaad zeer vervelend om van de gemeente afhankelijk te zijn.
Het is een stuk fijner om een plekje voor jezelf te hebben.
Ik hoop maar dat er een goede oplossing komt.

ijsblok
26-11-2010, 13:41
mensen mensen, sorry dat ik een verkeerd gerucht veroorzaakt heb: ik heb geen flauw idee of je er contributie moet betalen of niet.
(Maar ik neem wel aan dat door de subsidie de contributie kunstmatig laag gehouden kan worden).

Het gaat mij er om dat ik het oneerlijk vind dat sommige sportscholen subsidie krijgen 'om jongeren van de straat te houden', terwijl verreweg de meeste andere sportscholen (voornamelijk in plaatsten zonder grootstedelijke problematiek) hier niet op kunnen rekenen.

bryan
26-11-2010, 14:45
als een echte liberaal... ik vind subsidie ook onzin.. er zijn 10000 scholen zonder dus waarom hij niet ? lijkt me dat er voldoende betalende leden zijn..

family-sports
26-11-2010, 15:42
als het goed is kan de sportschool bij Nationaal Sport Fonds, ingeschreven staan zodat, jongeren van niet daadkrachtige ouders gesubsidieerd worden door dit fonds, levert max 225,=per jaar op, let wel dit is tot 18 jarige leeftijd.
ouders dienen dit wel zelf aan te vragen en de contributie's worden rechtstreeks overgemaakt naar de sportschool. LET OP sportschool moet een K.V.K. nr hebben.
sportschool houders, attendeer de ouders hierop.

Biiyen
26-11-2010, 17:35
Tja zuur maar de werkelijkheid, Amsterdam is zo goed als failliet. Die PVDA mutsen hebben enorm veel geld erdoorheen gefraudeerd, nu is de koek op.

Hans Vos
26-11-2010, 19:19
voor die kansarme jongeren zoals jij zegt is er nog een andere oplossing . het is namelijk in nederland zo dat als je uit een gezin komt die op of onder het minimum leeft kan je bij de gemeente de sportkosten van 1 sport per kind declareren . dus op naar de gemeente met zijn allen . die regeling/ betaling komt uit het participatiefonds . dit betekend dat als hij werkelijk een paar honderd jongeren heeft hij open kan blijven en nog wat overhouden ook . als ik mousid was drukte ik een folder en gaf die folder met uitleg mee aan mijn leerlingen zodat de ouders actie kunnen ondernemen ,het geld voor de contributie word dan direkt over gemaakt naar de sportschool . gr hans

kooivechter
27-11-2010, 00:57
voor die kansarme jongeren zoals jij zegt is er nog een andere oplossing . het is namelijk in nederland zo dat als je uit een gezin komt die op of onder het minimum leeft kan je bij de gemeente de sportkosten van 1 sport per kind declareren . dus op naar de gemeente met zijn allen . die regeling/ betaling komt uit het participatiefonds . dit betekend dat als hij werkelijk een paar honderd jongeren heeft hij open kan blijven en nog wat overhouden ook . als ik mousid was drukte ik een folder en gaf die folder met uitleg mee aan mijn leerlingen zodat de ouders actie kunnen ondernemen ,het geld voor de contributie word dan direkt over gemaakt naar de sportschool . gr hans

interessant wist ik niet

gimgamgommetje
27-11-2010, 00:59
Naast de gemeente zijn er in veel gemeenten ook opties met de stichting leergeld. Dit is geen subsidie maar een particulier initiatief.
Het klinkt wel hetzelfde als eerder gezegd is over het nationaal sportfonds. maar meer info vind je hier: Stichting Leergeld | Stichting Leergeld (http://www.leergeld.nl/)

slashd
29-11-2010, 14:03
voor die kansarme jongeren zoals jij zegt is er nog een andere oplossing . het is namelijk in nederland zo dat als je uit een gezin komt die op of onder het minimum leeft kan je bij de gemeente de sportkosten van 1 sport per kind declareren . dus op naar de gemeente met zijn allen . die regeling/ betaling komt uit het participatiefonds . dit betekend dat als hij werkelijk een paar honderd jongeren heeft hij open kan blijven en nog wat overhouden ook . als ik mousid was drukte ik een folder en gaf die folder met uitleg mee aan mijn leerlingen zodat de ouders actie kunnen ondernemen ,het geld voor de contributie word dan direkt over gemaakt naar de sportschool . gr hans

Dan moeten ze snel wezen, het lijkt me dat dit soort zaken het eerste zijn die wegbezuinigd worden zodra ze met de stofkam over de uitgavens gaan.

Facade
29-11-2010, 14:19
Waarom schaalt ie niet gewoon terug naar een kleinere onderneming die niet afhankelijk is van subsidie. Misschien dat ie dan de huidige tent moet sluiten maar hij kan dan in een andere kansarme wijk toch gewoon kleiner heropenen? Subsidie moet een extra zijn en het is dus niet handig er twintig jaar afhankelijk van te blijven. Maarja komt ook een beetje door de staat zelf... pas als je je begroting niet rond krijgt, krijg je een subsidie en als je het wel voor elkaar hebt niet. Moet eigenlijk andersom.

Leventdepevent
29-11-2010, 14:20
waarom bezuinigen ze toch altijd op de verkeerde dingen? erg jammer dit

Bobson
29-11-2010, 15:45
Andere sportscholen moeten ook zelfstandig hun financiėle plaatje rond krijgen. Als een school daarnaast nog wat subsidie krijgt voor bijzondere projecten is dat prima, maar als dat betekent dat hij hiervan afhankelijk wordt, doet hij toch echt zelf iets niet goed.

gimgamgommetje
29-11-2010, 17:30
Commercieel gezien is het altijd beter om onafhankelijk te zijn. Toch hoop ik wel dat er ruimte blijft voor mensen die zich met hun hele ziel en zaligheid inzetten voor de jeugd.

univers1l
29-11-2010, 17:31
Andere sportscholen moeten ook zelfstandig hun financiėle plaatje rond krijgen. Als een school daarnaast nog wat subsidie krijgt voor bijzondere projecten is dat prima, maar als dat betekent dat hij hiervan afhankelijk wordt, doet hij toch echt zelf iets niet goed.

met alle respect mousid kan best een sportschool laten draaien puur om te verdienen aan contributie, daar heeft hij ervaring genoeg en naamsbekenheid en de vechters voor om dat te doen, hij kiest ervoor om de kansarme te helpen, is toch niks mis mee?
als hij geen subsidie meer krijgt, wil het niet zeggen dat hij stopt als trainer, die zal echt nog wel even meegaan hoor.

Marchant
29-11-2010, 18:03
hij kiest ervoor om de kansarme te helpen, is toch niks mis mee?



Om jongens van de straat te houden zijn dit soort scholen /acties geweldig .
Ik stoor me alleen steeds aan het woord " kansarme " !

Wordt dit gedaan om verveling tegen te gaan oke , perfect !
maar als je kan trainen in een sportschool dan kan je werken ook!
Kan je werken dan verdien je geld en dan kan je contributie betalen.
Ik snap niet waarom er over "kansarme" wordt gepraat ,
wie zijn dit?? En waarom zijn zij kansarm?

univers1l
29-11-2010, 18:18
Om jongens van de straat te houden zijn dit soort scholen /acties geweldig .
Ik stoor me alleen steeds aan het woord " kansarme " !

Wordt dit gedaan om verveling tegen te gaan oke , perfect !
maar als je kan trainen in een sportschool dan kan je werken ook!
Kan je werken dan verdien je geld en dan kan je contributie betalen.
Ik snap niet waarom er over "kansarme" wordt gepraat ,
wie zijn dit?? En waarom zijn zij kansarm?

ga in hun schoentjes staan zou ik zeggen, vaak zijn ze van marokkaanse komaf (slechte reputatie) dus niemand neemt ze aan, dus geen werk=geen geld

Marchant
29-11-2010, 18:56
ga in hun schoentjes staan zou ik zeggen, vaak zijn ze van marokkaanse komaf (slechte reputatie) dus niemand neemt ze aan, dus geen werk=geen geld

Van mijn 17 colega's op het werk zijn er 5 Marokkaans dus kom eens met een ander argument dan ze worden niet aangenomen , en omdat iemand een slechte reputatie heeft hoeft hij geen contributie te betalen??

Facade
29-11-2010, 20:23
Kansarm is een beetje een modewoord dat je niet al te letterlijk moet interpreteren. Dit land is toch zeker een van de meest welvarende van de wereld en inderdaad heeft iedereen tot op zekere hoogte kansen. Als je echter in een omgeving opgroeit dat is doordrenkt van negativiteit en met mensen die niet of in mindere mate meedoen aan de maatschappij, kan ik me voorstellen dat je dit niet meteen met me eens bent. Als iedereen in zo'n wijk bijvoorbeeld denkt als Univers1l: "ik ben Marokkaan ik wordt toch nooit aangenomen" kan ik me voorstellen dat de slechte situatie zichzelf zo in stand houdt.
Een sportschool zou dan een middel kunnen zijn om de jeugd van de straat te houden en op die manier uit die negatieve cultuur te komen... van daaruit zouden ze dan uiteindelijk kansen kunnen zien, werk zoeken en zodoende weer actief deelnemen aan de maatschappij. Ik zeg niet dat het altijd zo gaat maar het is natuurlijk al vaak bewezen dat sport kan helpen in dit soort wijken.

O en als argument: Je wil natuurlijk helpen in de wijk en om mensen over te halen mee te doen helpt het natuurlijk dat je niet hoge contributies gaat vragen. Contributie zij het gematigd is natuurlijk wel redelijk. De boksschool waar ik heen ga wordt bijvoorbeeld grotendeels gerund door vrijwilligers en is zodoende heel goedkoop.

univers1l
29-11-2010, 21:41
Kansarm is een beetje een modewoord dat je niet al te letterlijk moet interpreteren. Dit land is toch zeker een van de meest welvarende van de wereld en inderdaad heeft iedereen tot op zekere hoogte kansen. Als je echter in een omgeving opgroeit dat is doordrenkt van negativiteit en met mensen die niet of in mindere mate meedoen aan de maatschappij, kan ik me voorstellen dat je dit niet meteen met me eens bent. Als iedereen in zo'n wijk bijvoorbeeld denkt als Univers1l: "ik ben Marokkaan ik wordt toch nooit aangenomen" kan ik me voorstellen dat de slechte situatie zichzelf zo in stand houdt.
Een sportschool zou dan een middel kunnen zijn om de jeugd van de straat te houden en op die manier uit die negatieve cultuur te komen... van daaruit zouden ze dan uiteindelijk kansen kunnen zien, werk zoeken en zodoende weer actief deelnemen aan de maatschappij. Ik zeg niet dat het altijd zo gaat maar het is natuurlijk al vaak bewezen dat sport kan helpen in dit soort wijken.

O en als argument: Je wil natuurlijk helpen in de wijk en om mensen over te halen mee te doen helpt het natuurlijk dat je niet hoge contributies gaat vragen. Contributie zij het gematigd is natuurlijk wel redelijk. De boksschool waar ik heen ga wordt bijvoorbeeld grotendeels gerund door vrijwilligers en is zodoende heel goedkoop.

waarom ga je er vanuit dat ik zo denk? omdat ik best kan begrijpen dat jongeren niet makkelijk aan ee bijbaantje kunnen komen?
ik ben iemand die juist positief in het leven staat en mijn eigen bedrijfje heb sinds 2002 waar het uitstekend meegaat, zo somber zie ik het niet hoor fasade.

maar er zijn jongeren die echt niets kunnen vinden, ik heb het hier over jochies die niet ouder zijn dan 17 jaar, dus veel keus is er ook niet. albert heijn of een krantenwijkje

Marchant
29-11-2010, 21:49
dus veel keus is er ook niet. albert heijn of een krantenwijkje


He! " what ever brings food on the table"

Werk is werk, geld is geld

Facade
29-11-2010, 21:50
Je hebt gelijk, ik heb geen idee hoe jij denkt. Ik bedoelde ook niet jou persoonlijk maar het was meer ter illustratie van een wereldbeeld dat mensen kunnen hebben. excuus ;)

univers1l
29-11-2010, 22:07
He! " what ever brings food on the table"

Werk is werk, geld is geld

dat klopt.

univers1l
29-11-2010, 22:08
Je hebt gelijk, ik heb geen idee hoe jij denkt. Ik bedoelde ook niet jou persoonlijk maar het was meer ter illustratie van een wereldbeeld dat mensen kunnen hebben. excuus ;)


no problem facade:lol:

HUNTER
29-11-2010, 23:27
Ik ken Mousid Gym onderhand erg goed, want vanuit Tijd voor Vechtsport hebben we bijna vier jaar een erg goed project met hem gedraaid. Mousid is een vakman eerste klas die als geen ander jongeren weet te bereiken. Maar ook heeft hij in de loop der jaren een enorm netwerk opgezet aan leerlingen die allemaal behoorlijk aan de weg aan het timmeren zijn op lesgeef gebied. Neem Mohammed Ajuau, Sadik Amansour, Nordin Elotmani, Younnes Elmhasani, Mourad Tijarti en noem maar op.

Het probleem in Amsterdam is in mijn ogen een beetje dat men in de stad niet echt weet wat er te koop is op vechtsportgebied. De centrale stad weet dit niet, en in de stadsdelen is de kennis ook niet echt groot. Daarnaast is men vechtsport pas sinds de laatste paar jaar 'serieus' gaan nemen als het gaat om scholen projecten (o.a. Topscore). Omdat er geen vechtsportbeleid was, maar wel een enorme vraag zijn er tal van projecten en initiatieven ontstaan. het ene stadsdeel subsidieert niet, het andere weer wel.
Maar wat kwaliteit is en hoe hiermee om te gaan is vaak nog onbekend. Zo krijg je dus dat een hard werkende vereniging (die leeft van contributie) die met van alles probeert te overleven ineens het onderspit moet gaan delven omdat een buurthuis om de hoek ineens gratis kickboksen aanbiedt. Ook worden er tal van subsidies verleend waar nul komma nul aan verantwoording over afgelegd dient te worden. Dan krijg je dus scheve gezichten. Maar je kunt de mensen die “gesubsidieerd“ lesgeven hier niet de schuld van geven denk ik. Wel denk ik dat er veel meer gedaan dient te worden aan beleid gericht op vechtsport in Amsterdam.
In het geval van Mousid denk ik dat kwaliteit altijd boven komt drijven. Hoewel ook hij kansen zou kunnen pakken richting Jeugdsportfonds en andere initiatieven, heeft hij ervoor gekozen zijn lessen aan te bieden zoals hij dit doet. Gratis. Hij is hier enorm succesvol in geweest en heeft zich zowel op wedstrijdgebied als op het “van de straat houden“ van moeilijke jongeren ruimschoots bewezen. Dat er nu een subsidie wegvalt is jammer, maar Mousid is een netwerker pur sang. Hij heeft zo veel kanalen dat er vast wel weer ergens een geldschieter vandaan komt.

Mousid red zich wel. Ben ik van overtuigd