PDA

View Full Version : Peter Aerts: Sfeer in de K-1 is niet meer zo gezellig



Devilprince
08-12-2010, 09:40
Peter Aerts is met afstand de meest ervaren K-1-vechter die zaterdag op de finaledag in actie komt. De 'Dutch Lumberjack' was er tijdens de eerste K-1-finale in 1993 al bij. Sindsdien plaatste hij zich slechts tweemaal niet rechtstreeks voor de finale. In 1994, 1995 en 1998 pakte de inmiddels 40-jarige Aerts de wereldtitel.


Peter Aerts:
"De finale van 1998 springt er toch wel uit. In dat jaar won ik mijn drie partijen allemaal in de eerste ronde", blikt 'Mister K-1' terug.
Aerts vindt het jammer dat de sfeer in het K-1-wereldje is veranderd. "De sfeer onder elkaar is minder gezellig dan vroeger. Dat komt door het vele geld dat nu verdiend kan worden. In de beginjaren van de K-1 vochten we voor tienduizend dollar. Tegenwoordig staan er honderdduizenden op het spel."
Zelf blijft Aerts onverminderd populair in Japan, terwijl zijn collega-vechters ook stuk voor stuk vol respect over hem praten. De inwoner van Borne heeft daar zelf wel een verklaring voor. "Ik denk dat mijn vechtstijl aanspreekt. Ik ga altijd door tot het einde, geef niets weg en ben sportief. Als je van mij wilt winnen, moet je echt knokken. Dat vinden mensen leuk om te zien en daarmee heb ik wat respect afgedwongen."

De K-1 World Grand Prix Final staat zaterdag voor de achttiende keer op het programma. Sinds de invoering van het prestigieuze evenement in 1993 is de wereldtitel maar liefst veertien keer naar een Nederlander gegaan. Sem Schilt (4), Ernesto Hoost (4), Peter Aerts (3) en Remy Bonjasky (3) waren verantwoordelijk voor het Oranjesucces.

Branko Cikatic (Kroatië), wijlen Andy Hug (Zwitserland) en Mark Hunt (Nieuw-Zeeland) zijn de enige buitenlanders die zich in het verleden tot K-1-wereldkampioen hebben laten kronen in Japan.
De kans is groot dat ook dit jaar de titel naar een vechter uit Nederland gaat. Behalve Schilt en Aerts vecht ook Alistair Overeem onder de Nederlandse vlag. Tyrone Spong en Gokhan Saki komen respectievelijk uit voor Suriname en Turkije, maar wonen en trainen in Nederland. De overige finalisten zijn Kyotaro (Japan), Mighty Mo (Amerika) en Daniel Ghita (Roemenië).
Overzicht wereldkampioenen K-1:
1993 Branko Cikatic (Kro)
1994 PETER AERTS
1995 PETER AERTS
1996 Andy Hug (Zwi)
1997 ERNESTO HOOST
1998 PETER AERTS
1999 ERNESTO HOOST
2000 ERNESTO HOOST
2001 Mark Hunt (NZe)
2002 ERNESTO HOOST
2003 REMY BONJASKY
2004 REMY BONJASKY
2005 SEM SCHILT
2006 SEM SCHILT
2007 SEM SCHILT
2008 REMY BONJASKY
2009 SEM SCHILT


Portretten K-1-finalisten

AMSTERDAM - De K-1-vechters strijden zaterdag tijdens de finaledag in het Japanse Tokio weer om de wereldtitel. De redactie van Telesport stelt de acht finalisten aan u voor.


Gokhan Saki

Daniel Ghita

Alistair Overeem

Tyrone Spong

Sem Schilt

Kyotaro

Peter Aerts

Mighty Mo
Gokhan Saki
Turkije
27 jaar
Tegenstander kwartfinale:
Daniel Ghita
De Turkse Nederlander Gokhan Saki staat voor de tweede keer in zijn carrière in het hoofdschema van de K-1 World Grand Prix Final. In 2008 werd hij na een zege op Ruslan Karaev uit Rusland in de halve finale uitgeschakeld door de latere kampioen Remy Bonjasky. Vorig jaar kwam Saki op de finaledag uit in de eerste reservepartij tegen Peter Aerts. Laatstgenoemde won dat gevecht unaniem op beslissing (3-0).

Daniel Ghita
Roemenië
29 jaar
Tegenstander kwartfinale:
Gokhan Saki
Daniel Ghita debuteert als finalist. Hij dankt zijn finaleplaats aan een fraaie overwinning op Errol Zimmerman (knock-out) tijdens het kwalificatietoernooi, begin oktober in Seoel. Ghita heeft veel in Nederland getraind.


Alistair Overeem
Nederland
30 jaar
Tegenstander kwartfinale:
Tyrone Spong
Alistair Overeem wordt gezien als een grote kanshebber voor het veroveren van de wereldtitel. De inwoner van Amersfoort maakte vorig jaar zijn debuut in de K-1 World Grand Prix Final. Hij begon voortvarend met een zege op de Braziliaan Ewerton Teixeira, maar ging in de halve eindstrijd onderuit tegen Badr Hari, die dit jaar afwezig is. Overeem heeft zijn sporen al ruimschoots verdiend in de Mixed Martial Arts (MMA).

Tyrone Spong
Suriname
25 jaar
Tegenstander kwartfinale:
Alistair Overeem
De Surinaamse Nederlander Tyrone Spong is de meest onervaren K-1-vechter die aan de finale deelneemt. Hij vocht pas vijf K-1-partijen (3x winst, 2x verlies). De finaledebutant wordt gecoacht door niemand minder dan viervoudig wereldkampioen Ernesto Hoost. De technisch zeer vaardige Spong was als kickbokser bijna onverslaanbaar, maar vocht toen in lichtere gewichtsklassen.

Sem Schilt
Nederland
37 jaar
Tegenstander kwartfinale:
Kyotaro
Sem Schilt gaat in Tokio op jacht naar zijn vijfde wereldtitel. Geen enkele K-1-vechter deed hem dat voor. In 2005, 2006, 2007 en 2009 werd Schilt wereldkampioen. Hij verloor nog nooit een partij op de finaledag en behoort dit jaar dan ook weer tot de grote titelfavorieten.

Kyotaro
Japan
24 jaar
Tegenstander kwartfinale:
Sem Schilt
De hoop van de Japanners is gevestigd op hun landgenoot Kyotaro, die nooit eerder in het hoofdschema van de K-1 World Grand Prix Final uitkwam. Gezien zijn beperkte lengte (1.83m) en gewicht (± 100 kg) lijkt hij tekort te komen tegen de topzwaargewichten. Kyotaro mag echter niet worden onderschat. Hij won al eens van drie andere finalisten: Mighty Mo, Gokhan Saki en Peter Aerts.

Peter Aerts
Nederland
40 jaar
Tegenstander kwartfinale:
Mighty Mo
Peter Aerts is een van de populairste vechters in de K-1. Hij plaatste zich twee maanden geleden voor 16e(!) keer rechtstreeks voor de K-1 World Grand Prix Final. Tijdens de eerste K-1-finale ooit, in 1993, was de 'Dutch Lumberjack' al van de partij. In 1994, 1995 en 1998 greep hij de wereldtitel. Als Aerts dit jaar opnieuw wereldkampioen wordt, komt hij qua aantal titels op gelijke hoogte met Sem Schilt en Ernesto Hoost.

Mighty Mo
Amerika
37 jaar
Tegenstander kwartfinale:
Peter Aerts
Veel K-1-fans betreuren het dat Mighty Mo een van de finalisten is. Tot het arsenaal van de Amerikaanse kolos behoort een snoeiharde rechterhoek, maar voor de rest heeft het weinig met kickboksen te maken wat hij laat zien in de ring. Op 37-jarige leeftijd debuteert Mighty Mo in het hoofdschema van de K-1 World Grand Prix Final. Tijdens het kwalificatietoernooi in Seoel won hij van de Roemeen Raul Catinas.

'Sfeer in K-1 is veranderd' - Telesport.nl - Sportnieuws, Voetbal, Wielersport, Tennis, Autosport en Schaatsen [Telesport] (http://www.telegraaf.nl/telesport/8436665/___Sfeer_in_K-1_is_veranderd___.html?sn=telesport)

Khanom Thom
08-12-2010, 09:59
Thanx! De eerste K1 winnaar Branco Cikatic trainde en woonde in die tijd ook een Nederland, dus eigenlijk is dat ook een Nederlands succesje...

Kemal
08-12-2010, 10:09
thanks, ook goed om te zien dat er steeds meer aandacht komt voor de sport..

Fyodor
08-12-2010, 10:24
thanks, ook goed om te zien dat er steeds meer aandacht komt voor de sport..

Inderdaad! Zulk soort stukjes zijn hard nodig. Mocht Aerts, Schilt of Overeem winnen dan levert dat ook een leuk stuk op, gezien respectievelijk de leeftijd i.c.m. prestatie, 5 titels en tegelijkertijd MMA en K1 champ. Bij Spong en Saki natuurlijk een dik Nederlands tintje, dus ook een leuk stukkie waard.

Devilprince
08-12-2010, 11:39
TOKIO - De kans om als eerste K-1-vechter voor de vijfde keer de wereldtitel te veroveren, zorgt volgens Sem Schilt niet voor extra druk.

"Peter Aerts kan zijn vierde titel pakken. Misschien is de druk voor hem wel groter dan voor mij, want ik heb nog wel een paar jaar voor de boeg. Voor Aerts begint het einde te naderen", zegt Schilt, die Aerts zaterdag in de halve finale kan treffen. "Ik mag Aerts wel, hij is een toffe gast met een echt vechtershart. Hij komt om te knokken, daar houd ik van. Ik heb geen flauw idee of ik hem zaterdag tegenkom. Er kan zoveel gebeuren, dat het slecht zou zijn als ik me daar nu al op zou vastpinnen. Ik weet alleen zeker dat ik in de eerste ronde tegen de Japanner Kyotaro moet vechten."
Schilt weet niet of hij net als Aerts tot na zijn 40e verjaardag actief zal zijn als vechtsporter. "Ik denk nog niet na over hoelang ik doorga. Komt tijd, komt raad. In principe wil ik wel op mijn sterkst stoppen, maar het is natuurlijk moeilijk te bepalen wanneer dat het geval is.

Schilt: Druk ligt bij Aerts - Telesport.nl - Sportnieuws, Voetbal, Wielersport, Tennis, Autosport en Schaatsen [Telesport] (http://www.telegraaf.nl/telesport/8437720/__Schilt__Druk_ligt_bij_Aerts__.html?sn=telesport)

Devilprince
08-12-2010, 12:23
thanks, ook goed om te zien dat er steeds meer aandacht komt voor de sport..

Het is wel mooi dat wij ''Nederlanders'' er goed in zijn, want als we er niet goed in zouden zijn, zou er volgens mij heel anders over geschreven worden.

redjuh
08-12-2010, 18:07
gelukkig voor nederland, is de K1 japans. anders zou het net zoiets worden als korfbal

blackadder
08-12-2010, 19:42
Thanx! De eerste K1 winnaar Branco Cikatic trainde en woonde in die tijd ook een Nederland, dus eigenlijk is dat ook een Nederlands succesje...
Yep. Product van Thom Harinck.

blackadder
08-12-2010, 19:47
thanks, ook goed om te zien dat er steeds meer aandacht komt voor de sport..
Laten we er nou niet meteen mee weglopen. De Telegraaf is ook meer dan bereid om meer suggestieve artikelen over de sport te plaatsen.

Devilprince
08-12-2010, 19:50
gelukkig voor nederland, is de K1 japans. anders zou het net zoiets worden als korfbal

die begrijp ik niet