PDA

View Full Version : Alistair Overeem in de Telegraaf van vandaag



Wheelie
09-12-2010, 10:59
Heel mooi en groot stuk in de telesport pagina van de Telegraaf van vandaag:



Overeem: „Gereedschap in huis om Schilt knock-out te slaan”

NIEUWE GEZICHT VAN K-1

• K-1-vechter Alistair Overeem toont tijdens een promotietour zijn kracht, terwijl de leden van een populaire Japanse meidenband aan hem hangen. FOTO: FEG INC.
http://telegraaf-i.telegraaf.nl/index.php/telegraaf/_main_/2010/12/09/024/article/article51_1.jpg

TOKIO – In de aanloop naar de prestigieuze K-1 World Grand Prix Final is Alistair Overeem in Japan gebombardeerd tot het nieuwe gezicht van de K-1. Niet het portret van recordjager Sem Schilt of drievoudig wereldkampioen Peter Aerts, maar de beeltenis met de brede torso van Overeem prijkt deze maand op billboards in de straten en metrostations van Tokio. De beresterke spierbundel uit Amersfoort (30 jaar, 120 kilogram en bijna twee meter groot) is volgens veel insiders de aangewezen persoon om Schilt zaterdag van een vijfde wereldtitel af te houden.

Overeem denkt daar zelf net zo over. „Ik wil graag tegen Schilt vechten. Om een echte kampioen te worden, moet je een kampioen verslaan. Ik heb het gereedschap in huis om hem knock-out te slaan”, klinkt het zelfverzekerd. Of Overeem voor het eerst in zijn carrière de strijd aan mag gaan met de viervoudige wereldkampioen uit Zuidlaren, is nog afwachten. De twee Nederlanders kunnen elkaar namelijk pas in de eindstrijd treffen. Om die te bereiken, moeten ze allebei eerst twee partijen winnen in het Ariake Colosseum, waar Overeem ’aftrapt’ tegen zijn voormalige trainingsmaatje Tyrone Spong.

Als MMA-vechter heeft The Demolition Man zijn sporen al ruimschoots verdiend. Zo werd Overeem in 2004 al eens wereldkampioen en verdedigde hij een half jaar geleden in de Verenigde Staten nog met succes zijn Strikeforce-titel. Eind 2008, op oudejaarsdag, beleefde Overeem zijn doorbraak in de K-1-wereld met een indrukwekkende zege op Badr Hari. Laatstgenoemde nam vorig jaar in Yokohama echter sportieve wraak, waardoor Overeems eerste deelname aan de finaledag op een teleurstelling uitliep. Met die ervaring in het achterhoofd acht Overeem nu de tijd rijp voor een machtsgreep in de K-1, waarin in tegenstelling tot in de MMA ( Mixed Martial Arts ) niet mag worden doorgevochten op de grond.

Net als voor Schilt, die als eerste vechter ooit beslag kan leggen op een vijftal wereldtitels in de K-1, lonkt ook voor Overeem een prominente plaats in de geschiedenisboeken. „Ik kan de eerste MMA-wereldkampioen worden die de K-1-titel bemachtigt. Dit is dan ook een uitgelezen kans om geschiedenis te schrijven. Geen enkele vechter in de wereld bedrijft überhaupt beide sporten op het allerhoogste niveau en ik zie ook niemand anders dat in de toekomst doen. Daarom ben ik uniek”, aldus Overeem, die ook in de toekomst beide vechtsportdisciplines blijft combineren.

Als verklaring voor zijn huidige succes noemt hij zijn overstap naar het zwaargewicht. „Ik heb jarenlang in de klasse tot 93 kilogram gevochten. Hoewel ik daarvoor veel moest afvallen, is dat uiteindelijk een superzet geweest. Ik heb de snelheid, techniek en conditie meegenomen naar het zwaargewicht, terwijl ik nog steeds als een lichtzwaargewicht beweeg.”

Overeem geniet van zijn sterrenstatus in het land van de rijzende zon. Vorige maand maakte hij op uitnodiging van Fuji TV, de zender waarop de K-1 te zien is in Japan, een promotietour door Tokio. Overeem trad onder meer op met een populaire muziekband, was te gast in amusementsprogramma’s met een miljoenenpubliek, deed diverse fotoshoots en werkte mee aan tientallen interviews. „Ik was een dikke week van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat in de weer. Tussendoor trainde ik ook nog, want ik moest natuurlijk wel in vorm blijven”, grijnst Overeem, die elf jaar geleden op 19-jarige leeftijd voor het eerst in Japan knokte.

Ondanks de soms vermoeiende plichtplegingen die bij zijn vak horen, zal hij niet snel mopperen. En dat komt niet alleen door de flinke financiele compensatie die er tegenover staat. „Het is de droom van bijna iedere vechter om veel erkenning en aandacht te krijgen. Als het zover is, moet je niet gaan klagen. Om in te zien hoe bevoorrecht ik ben, hoef ik alleen maar aan de – met alle respect – bouwvakkers te denken die dagelijks vanaf zeven uur ’s ochtends met de restauratie van mijn huis bezig zijn. Daar raak ik extra gemotiveerd van. Ik mag echt van geluk spreken dat ik van mijn hobby mijn beroep heb kunnen maken.”

Kemal
09-12-2010, 11:09
heel mooi stukje, thanks Wheelie! en wederom goede aandacht voor de sport!

Chane
09-12-2010, 11:15
Cool!
War Ali!!!!!

citrusfruit
09-12-2010, 11:25
aldus Overeem, die ook in de toekomst beide vechtsportdisciplines blijft combineren.

Niks daarvan,nu de titel pakken en dan weer zo veel mogelijk mensen staand guillotinen!

universele
09-12-2010, 11:43
Leuk om te lezen.
Blijft mij alleen onduidelijk of hij zich nu 100% op mma gaat richten Of Mma + K1.
Persoonlijk hoop ik alleen Mma maar hier staat jammar genoeg wat anders

Pansier
09-12-2010, 11:59
Hij heeft vast wel de power om schilt knock-out te slaan, maar ik denk dat schilt dit ook wel heeft voor overeem. Ik hoop dat ze tegen elkaar komen te staan lijkt me een super wedstrijd!

whoopy
09-12-2010, 12:16
Als verklaring voor zijn huidige succes noemt hij zijn overstap naar het zwaargewicht. „Ik heb jarenlang in de klasse tot 93 kilogram gevochten. Hoewel ik daarvoor veel moest afvallen, is dat uiteindelijk een superzet geweest. Ik heb de snelheid, techniek en conditie meegenomen naar het zwaargewicht, terwijl ik nog steeds als een lichtzwaargewicht beweeg.”


Ff off topic;

Ik denk dat Spong voor zijn ontwikkeling ook iets langer als lichtzwaar gewicht had moeten vechten zodat het niet ten koste zou gaan van z'n snelheid. Ik had begrepen dat Carbin daar toendertijd ook voorstander voor was.

Marco
09-12-2010, 12:21
als hij dicht bij schilt blijft heeft sem minder in te brengen, korte afstand en druk zetten.

Amsterdam'r
09-12-2010, 12:40
"..Ik wil graag tegen Schilt vechten.."

Maar niet dusdanig graag dat hij hem koos bij de loting..

univers1l
09-12-2010, 13:11
als spong hem domineert en van hem wint, dan moet overeem maar weer naar mma en niet meer beide op hoog niveau.
wint hij de k1 tsja dan kan hij niet anders dan dit blijven combineren.

Collina
09-12-2010, 13:29
Maar niet dusdanig graag dat hij hem koos bij de loting..

En terecht.... :)

€ 400.000,- op het spel, dit moet je uiteraard goed kunnen uitspelen als je daar de opportunity voor hebt.

Maar zoals hij al zelf aangaf, als je de kampioen wil worden, moet je de kampioen verslaan en het liefst in de finale.

Collina

Amsterdam'r
09-12-2010, 14:32
En terecht.... :)

€ 400.000,- op het spel, dit moet je uiteraard goed kunnen uitspelen als je daar de opportunity voor hebt.."

$400,000 dollar aan prize money is het geloof ik, maar nog goed voor zo een €303,030.40.



En terecht.... :)

€ 400.000,- op het spel, dit moet je uiteraard goed kunnen uitspelen als je daar de opportunity voor hebt.

Maar zoals hij al zelf aangaf, als je de kampioen wil worden, moet je de kampioen verslaan en het liefst in de finale.

Collina

No offence, ik begrijp de opportunity om het slim te spelen.
Maar het getuigt ook van karakter om met de 4-voudig kampioen, wanneer deze nog helemaal fris is, meteen in de 1e partij af te rekenen.
Hij heeft immers het gereedschap in huis om hem knock-out te slaan..

Nu is het nog maar de vraag of deze 2 elkaar tegen gaan komen.
Maar goed, Ali vs Spong had ik ook niet willen missen :)..!

Wheelie
09-12-2010, 14:46
Maar niet dusdanig graag dat hij hem koos bij de loting..




No offence, ik begrijp de opportunity om het slim te spelen.
Maar het getuigt ook van karakter om met de 4-voudig kampioen, wanneer deze nog helemaal fris is, meteen in de 1e partij af te rekenen.
Misschien heeft hij niet voor een tegenstander van Golden Glory gekozen omdat op deze manier de kans veel groter is dat als Ali niet wint er toch iemand van Golden Glory wint ;)
Had hij bijvoorbeeld meteen tegen Saki of Schilt gestaan dan word er meteen een GG vechter uitgeschakeld dus wel slim van GG

Amsterdam'r
09-12-2010, 14:58
Misschien heeft hij niet voor een tegenstander van Golden Glory gekozen omdat op deze manier de kans veel groter is dat als Ali niet wint er toch iemand van Golden Glory wint ;)
Had hij bijvoorbeeld meteen tegen Saki of Schilt gestaan dan word er meteen een GG vechter uitgeschakeld dus wel slim van GG

You're right, had het management even buiten beschouwing gelaten, de uitgestoken hand van Sem zei wel genoeg over wat Sem er zelf van vond.

The Bulldog
09-12-2010, 18:11
jadie was wel mooi idd

Durfal
09-12-2010, 18:55
Met alle respect maar wie goed cq het beste kan incasseren kan ook nog een grote rol gaan spelen.
En persoonlijk denk ik dat Sem beter een klap kan icasseren dan Alistair,maar dat is mijn vermoeden,wat denken jullie???

Osu

62jeroen
09-12-2010, 19:53
Denk het niet. Als hij een keer goed wordt geraakt heeft hij het meteen moeilijk en verdedigt hij slecht. Iemand als Badr Hari, maar zeker ook Overeem maakt daar dankbaar gebruik van. Daarnaast herinner ik me nog goed de KO van Alexey Ignashov in 2004. Dat ging erg makkelijk. Ik vond de KO die Hari hem uitdeelde in mei 2009 er eentje van hetzelfde laken een pak.
Alistair heeft natuurlijk ook zo zijn problemen op dit vlak...maar ja, die zwaargewichten slaan dan ook snoeihard.