PDA

View Full Version : Schorsing voor sokken met elektronische sensoren Taekwondo



Kemal
22-12-2010, 12:27
Schorsing voor sokken met elektronische sensoren

http://www.ad.nl/static/FOTO/pe/6/7/13/media_xl_281833.jpg?20101222113854
SINGAPORE - Taekwondoka Yang Shu-chun uit Taiwan is voor drie maanden geschorst omdat ze tijdens de Aziatische Spelen sokken droeg waarin elektronische sensoren waren verborgen. De internationale bond beboette de bond van Taiwan voor het vergrijp met 50.000 dollar, omgerekend 38.000 euro. Dat meldde woensdag het Zuid-Koreaanse persbureau Yonhap.

De 25-jarige Yang werd betrapt tijdens haar partij in de klasse tot 49 kilogram tegen de Vietnamese Thi Hau Yu. De arbiters diskwalificeerden haar onmiddellijk. (ANP/RTR)

bron (http://www.ad.nl/ad/nl/1021/Meer-sport/article/detail/557732/2010/12/22/Schorsing-voor-sokken-met-elektronische-sensoren.dhtml)

Briant
22-12-2010, 12:34
Wat is het voordeel van die sensoren?

Baske
22-12-2010, 12:41
Elektronische impuls bij impact? Ik roep maar wat :P

universele
22-12-2010, 12:41
Vraag ik me ook af?
Misschien krijg je met iedere trap die je maakt een ko overwinning. :-p

andyhugfan
22-12-2010, 12:50
De artikel is geschreven door een journalist die het puntensysteem niet begrijpt. Sinds 2009 is een elektronisch puntensysteem ingevoerd. De borstpantser is uitgerust met sensoren en tevens de 'sokken' die taekwondoka's moeten dragen. Hierdoor kunnen de punten die gescoord zijn op de midsectie makkelijker geteld worden en is er minder onenigheid tussen coaches en scheidsrechters of een trap nou wel raak was of niet.

In geval van de Taiwanese, zijn had extra sensoren in haar 'sokken' waardoor mogelijk een punt sneller werd gescoord bij mindere trapkracht. Hierdoor werd zij gediskwalificeerd.

Overigens vind ik dat taekwondo WTF hierdoor nu echt op kiddie-tag gaat lijken, een pijnlijke trend in mijn ogen.:(

Kemal
22-12-2010, 12:58
volgens het regelement :


a. Lichaamsbeschermer, niet uitgerust met een elektronische sensor:
Voldoende kracht wordt gedemonstreerd wanneer het lichaam van de tegenstander, door de
kracht van de uitgevoerde techniek, abrupt verplaatst wordt.
b. Bij het gebruik van een elektronische lichaamsbeschermer:
De kracht van de uitwerking wordt gemeten door de elektronische sensor van de beschermer
met het niveau van kracht waarmee punten worden geregistreerd variërend op grond van
gewichtsklasse en geslacht.

Baske
22-12-2010, 13:06
Heel leuk dat reglement; maar leg 'abrupte verplaatsing' uit... Lijkt me heel erg subjectief.

andyhugfan
22-12-2010, 13:08
volgens het regelement :


a. Lichaamsbeschermer, niet uitgerust met een elektronische sensor:
Voldoende kracht wordt gedemonstreerd wanneer het lichaam van de tegenstander, door de
kracht van de uitgevoerde techniek, abrupt verplaatst wordt.
b. Bij het gebruik van een elektronische lichaamsbeschermer:
De kracht van de uitwerking wordt gemeten door de elektronische sensor van de beschermer
met het niveau van kracht waarmee punten worden geregistreerd variërend op grond van
gewichtsklasse en geslacht.

?

Kemal
22-12-2010, 13:32
?

Ik had dit erbij gezet,omdat het regelement schijnbaar zegt dat er zonder sensoren gevochten moet worden, maar kwablijkelijk is dit regelement al verouderd als ik je voorgaande post lees, ik acht het idd waarschijnlijker wat jij zegt; dat ze allebei sensoren hadden maar zij juist extra sensoren in haar 'sokken' had waardoor mogelijk een punt sneller werd gescoord bij mindere trapkracht.

andyhugfan
22-12-2010, 13:39
Ik had dit erbij gezet,omdat het regelement schijnbaar zegt dat er zonder sensoren gevochten moet worden, maar kwablijkelijk is dit regelement al verouderd als ik je voorgaande post lees, ik acht het idd waarschijnlijker wat jij zegt; dat ze allebei sensoren hadden maar zij juist extra sensoren in haar 'sokken' had waardoor mogelijk een punt sneller werd gescoord bij mindere trapkracht.

Ja dat klopt, ik had het ergens anders gelezen dat zij gesjoemeld had, er is zelfs op youtube een video over het incident.

http://www.youtube.com/watch?v=ydZh9It7Wds

Ik zelf heb geen mening over dit incident.

Kemal
22-12-2010, 13:40
Ja dat klopt, ik had het ergens anders gelezen dat zij gesjoemeld had, er is zelfs op youtube een video over het incident.

http://www.youtube.com/watch?v=ydZh9It7Wds

Ik zelf heb geen mening over dit incident.

ok thanks! die had ik nog niet gezien!