PDA

View Full Version : BJJ en Judo?



BJJ
26-12-2010, 02:16
Hi all,

ik wil me nog meer richten op mijn grondspel en zit er daardoor aan te denken om naast BJJ ook 1 dag Judo erbij te gaan doen. Ik weet dat ik zeker verder wil in BJJ en vraag me daarom af of Judo er bij een goede keuze is, of zal ik die extra dag ook besteden aan BJJ?

Ik heb namelijk ook ooit ergens gehoord dat door Judo er bij te trainen dit ten goede is voor je BJJ...

Cheers, BJJ

Budokan
26-12-2010, 10:09
Verstandig, maar zoek dan wel een hoog aangeschreven school die op de NK's medailles behaalt. Er zijn zat scholen waar je eerder leert sushi te bestellen in plaats van een goede worp. Als jij de partij dmv een worp kan sturen, hou je het initiatief en dat is altijd goed.

remco pardoel
26-12-2010, 11:24
Waar woon je?

Justinian
26-12-2010, 12:37
Perfecte combi als je het mij vraagt!

BJJ
26-12-2010, 13:34
Ik woon in Almere, en train bij Carlson Gracie, maar gezien de afstand me soms wel eens teveel wordt wil ik wellicht ook bij Team Aqua (jouw club) gaan trainen, plus 1 dag Judo erbij.

Ik weet dat er een goede school zit in Haarlem, maar helaas zoek ik iets dichter bij huis...

the boxer
26-12-2010, 14:40
jouw club?????
hmmm dan ben je toch een beetje mis :D

cholitzu
26-12-2010, 15:29
Ik woon in Almere, en train bij Carlson Gracie, maar gezien de afstand me soms wel eens teveel wordt wil ik wellicht ook bij Team Aqua (jouw club) gaan trainen, plus 1 dag Judo erbij.

Ik weet dat er een goede school zit in Haarlem, maar helaas zoek ik iets dichter bij huis...

Als je bij Team Agua (beste keuze ;) ) traint, dan hoef je geen judo te doen voor het grondwerk, wellicht voor wat meer staand, worpen etc, maar ik zou eerst maar met je leraar praten, kijken wat hij ervan vind.

Budokan
26-12-2010, 16:32
Ik weet dat men bij Aqua ook extra judotrainingen volgt buiten de eigen school. Almere zit niet zo veel goeds qua judo dus ik zou toch een beetje doorrijden naar Kenamju. Je kunt ook bij Theo Meijer in Leusden gaan kijken.

remco pardoel
26-12-2010, 17:24
In Almere kan je redelijk aan Judo doen.
Theo Meijer en Ken Am Ju zijn top clubs en denk dat je het daar niet leuk zal vinden omdat het wellicht te zwaar / te heftig is voor je.
Bij een judo club zoals de bovengenoemde twee heb je geen recreatie groepjes en zal je dus aan de bak moeten.
In Almere zal je makkelijker mee kunnen draaien.

BJJ
26-12-2010, 19:53
Oke ik dacht dat Remco Pardoel van Team Aqua was, maar dat heb ik dan blijkbaar verkeerd.
Ik ben geen wedstrijdvechter maar ik wil dat wel gaan doen.

Ik train nu nog bij Carlson Gracie en wil daar ook blijven, en in Almere bij Kaishin erbij, plus 1 dag Judo.
Totaal 2x BJJ, 1x Judo.

Ik ga eens verder kijken in Almere voor Judo, in almere nog aanbevelingen?

Briant
27-12-2010, 00:43
Je hoeft niets aan je trainer te vragen als je ergens iets anders wil doen hoor. Een goede trainer kan leerlingen inspireren en zo blijven zijn leerlingen terug komen.

Judo is zeker een goede additie op BJJ sowieso voor staand en af en toe leer je ook nog eens wat op de grond. Voor ik iets van BJJ of Grappling deed heb ik altijd gejudood en nu heb ik daar nog steeds profijt van.

remco pardoel
27-12-2010, 01:19
Zolang het niet je eigen trainingen of trainingsplan in de weg staat waarom niet.

Mensen zijn niet loyaal of kennen het woord collectief niet meer tegenwoordig.
Ook vergeet men waar men het geleerd heeft en / of wie hun onvoorwaardelijk geholpen heeft.

ZakKa!
27-12-2010, 01:25
Heb Judokas op BJJ-competities wel eens dikke judoworpen zien gebruiken. Doen!

Pansier
27-12-2010, 01:51
Aoki beoefent volgens mij dezelfde combi hij is er ook ver in gekomen ;). Succes alvast!

http://www.youtube.com/watch?v=HBeWl3vLKJY

BJJ
27-12-2010, 03:01
Ook vergeet men waar men het geleerd heeft en / of wie hun onvoorwaardelijk geholpen heeft.

Die mensen zullen er altijd blijven bestaan, welk niveau of maatschappelijke laag dan ook.
En ik weet van mij zelf dat ik niet daartoe behoor gelukkig :)

Ik wil mijn Judo in zetten voor o.a. competitie, en om er meer van te ondervinden, kijken wat ik er van kan leren.

BJJ
27-12-2010, 03:02
Heb Judokas op BJJ-competities wel eens dikke judoworpen zien gebruiken. Doen!

Een goed uitgevoerde worp kan mooi punten opleveren.

Hey Zakka, lang niet gesproken :) wanneer kom je weer meetrainen?

Strange Cutbean
27-12-2010, 10:57
Zolang het niet je eigen trainingen of trainingsplan in de weg staat waarom niet.

Mensen zijn niet loyaal of kennen het woord collectief niet meer tegenwoordig.
Ook vergeet men waar men het geleerd heeft en / of wie hun onvoorwaardelijk geholpen heeft.

Dus als je nog geen verstand van een bepaalde (vecht)sport hebt, je ergens gaat trainen en er na een tijdje achterkomt dat wat jouw trainer zegt eigenlijk niet strookt met jouw ideeën, of dat die trainer niet zo onvoorwaardelijk is als hij doet voorkomen, misschien een hele verouderde methodiek heeft etc., kortom allemaal zaken waar je voorheen (je was immers toen nog een leek) nog geen weet van had, je dan toch bij hem moet blijven uit loyaliteit? Ik heb zelf het geluk gehad dat mijn eerste kickboxtrainer (Fred) een hele goede is die ik ook als mens hoog heb zitten vandaar dat ik het zo lang bij hem uit hou. (En hij mij tollereert) Maar doordat ik nu weet hoe iemand les 'moet' geven, hoe de sfeer 'moet" zijn en wat de randvoorwaarden 'moeten' zijn weet ik dat ik geluk heb gehad met zo'n leraar in mijn buurt. Maar als ik in een soort van achtergebleven gebied was opgegroeid met een of andere pipo als zelfbenoemde kickbox-leraar in de buurt dan was ik mooi genaaid geweest. Door deze ervaring wist ik later wél waar waar ik op moest moet letten toen mijn kinderen later gingen judoën en ik grondvechten wilde leren. Toen er in Arnhem geen club was die bij mij paste (Ik heb natuurlijk wél eerst wat proeflessen gehad bij de scholen in mijn omgeving!) moest ik wel naar JJF v/h Yamasaki en was ik aan mijzelf verplicht drie keer per week een uurtje heen en een uurtje terug rijden. Maar doordat ik wist waar voor mij* een goede school aan moet voldoen, had ik dat er voor over.

* Is natuurlijk heel subjectief en voor iedereen anders.

Wat ik maar wil zeggen is; Soms groeien mensen uit elkaar en om dan tegen heug en meug bij elkaar te blijven?

Strange Cutbean
27-12-2010, 10:59
On topic: Gewoon erbij Judoën! Al was het alleen maar om daar bij het grondgevecht wat BJJ dingetjes uit te proberen.

Marchant
27-12-2010, 12:02
Je heb ook deze nog in Almere, weet niet of het een goede school is heb geen ervaring met judo.

http://www.vandekampsport.nl/?ID=11

remco pardoel
27-12-2010, 12:18
van de kamp is een leuke club en erg actief.
Goede aanrader Marchant

BJJ
27-12-2010, 13:16
Bedankt allemaal, ik heb voldoende info om verder te komen.

bush1do
27-12-2010, 22:03
ik heb altijd een beetje het idee dat judo het zwakke broertje is van het bjj.

nu train ik al zo'n 28 jaar judo en 24 jaar japans jiu jitsu en ik ben van mening dat een goede judoka zeker een geduchte tegenstander is tijdens een bjj wedstrijd. en een goede grondjudoka heeft bijna het zelfde arsenaal aan technieken in huis wat men bij bjj ook leert.

wat ik bedoel te zeggen wat is nu het feitelijke verschil tussen bjj en judo;)

Briant
28-12-2010, 00:18
ik heb altijd een beetje het idee dat judo het zwakke broertje is van het bjj.

nu train ik al zo'n 28 jaar judo en 24 jaar japans jiu jitsu en ik ben van mening dat een goede judoka zeker een geduchte tegenstander is tijdens een bjj wedstrijd. en een goede grondjudoka heeft bijna het zelfde arsenaal aan technieken in huis wat men bij bjj ook leert.

wat ik bedoel te zeggen wat is nu het feitelijke verschil tussen bjj en judo;)

Dat een judoka met evenveel ervaring als een bjjer het niet zo goed zal doen op een bjj wedstrijd is waar, maar andersom zou een bjjer op een judowedstrijd ook niet veel presteren.

Uit deze bewering blijkt dat de twee sporten wezenlijk van elkaar verschillen (zonder een waardeoordeel overigens, want dat schijnt ook altijd weer in de discussie terecht te komen)

Justinian
28-12-2010, 00:22
Dat een judoka met evenveel ervaring als een bjjer het niet zo goed zal doen op een bjj wedstrijd is waar, maar andersom zou een bjjer op een judowedstrijd ook niet veel presteren.
Precies, het vult elkaar goed aan!

Budokan
28-12-2010, 00:45
Ik ken meer judoka's die prijzen hebben gewonnen bij BJJ dan andersom. Andersom is denk ik nog niet voorgekomen. Is overigens een totaal oneerlijke vergelijking want de meeste wedstrijdjudoka's trainen al van jongs af judo en de meeste BJJ'ers waren al zeker senior voordat ze begonnen. Die judoka die al van jongs af aan traint heeft ook wel wat grondwerk getraind maar ik weet uit ervaring dat een BJJ'er na een paar jaar intensief BJJ trainen op de grond veel effectiever is. Na 30 jaar judo was ik na 1 training BJJ verbaasd over de efficientie, de verschillen zijn klein maar enorm.
Als een judoka al zou winnen dan is het omdat hij wellicht na al die jaren topjudo een geweldige vechtmentaliteit en conditie heeft opgebouwd. Ik denk niet dat er veel BJJ'ers zijn die op de grond winnen van Elmont of Huizinga. Ik zei al dat het een oneerlijke vergelijk is want de judoka heeft steun van het NOC NSF en traint zich helemaal suf. Is feitelijk beroepsjudoka. BJJ is nog in NL ook nog maar een jonge sport, in Brazilie niet. Ik heb een partij gezien tussen Renzo Gracie en Ben Spijkers. Ben was voor mij destijds God en moest toch aftikken. Daar is de sport toch een heel stuk verder. Wat geweldig zou zijn is dat er door de groei van BJJ ineens meer senior judoka's zouden komen. Het zijn 2 sporten die elkaar erg aanvullen. Er zijn ondertussen zelfs al judotoernooien die zich enkel op grondwerk richten.

Overigens ben ik benieuwd of iemand weet waarom het braziliaans Jiu Jitsu heet en geen braziliaans judo. Het was een judoka die de technieken naar Brazilie bracht. De kimura is zelfs naar een judoka vernoemd. Heeft iemand een idee?

cholitzu
28-12-2010, 01:54
Ik ken meer judoka's die prijzen hebben gewonnen bij BJJ dan andersom. Andersom is denk ik nog niet voorgekomen. Is overigens een totaal oneerlijke vergelijking want de meeste wedstrijdjudoka's trainen al van jongs af judo en de meeste BJJ'ers waren al zeker senior voordat ze begonnen. Die judoka die al van jongs af aan traint heeft ook wel wat grondwerk getraind maar ik weet uit ervaring dat een BJJ'er na een paar jaar intensief BJJ trainen op de grond veel effectiever is. Na 30 jaar judo was ik na 1 training BJJ verbaasd over de efficientie, de verschillen zijn klein maar enorm.
Als een judoka al zou winnen dan is het omdat hij wellicht na al die jaren topjudo een geweldige vechtmentaliteit en conditie heeft opgebouwd. Ik denk niet dat er veel BJJ'ers zijn die op de grond winnen van Elmont of Huizinga. Ik zei al dat het een oneerlijke vergelijk is want de judoka heeft steun van het NOC NSF en traint zich helemaal suf. Is feitelijk beroepsjudoka. BJJ is nog in NL ook nog maar een jonge sport, in Brazilie niet. Ik heb een partij gezien tussen Renzo Gracie en Ben Spijkers. Ben was voor mij destijds God en moest toch aftikken. Daar is de sport toch een heel stuk verder. Wat geweldig zou zijn is dat er door de groei van BJJ ineens meer senior judoka's zouden komen. Het zijn 2 sporten die elkaar erg aanvullen. Er zijn ondertussen zelfs al judotoernooien die zich enkel op grondwerk richten.

Overigens ben ik benieuwd of iemand weet waarom het braziliaans Jiu Jitsu heet en geen braziliaans judo. Het was een judoka die de technieken naar Brazilie bracht. De kimura is zelfs naar een judoka vernoemd. Heeft iemand een idee?



After the Feudal period in Japan ended (Jiu-jitsu was no longer needed on the battlefield), a way to practice the art realistically was needed, which is why Jigoro Kano (1860--1938), a practitioner of Jiu-Jitsu, developed his own system of Jiu-Jitsu in the late 1800's, called Judo. Judo was helpful because it allowed practitioners the ability to try the art safely and realistically at the same time. The most important contribution Judo made to the practice of "Jiu-jitsu" was the concept of Rondori. Rondori was a form of sparing and contained a set of sportive rules that made practice safe, yet realistic. Because of the sportive outlet (rules that made practice safe), students of Jiu-jitsu from Kano's school were able to practice more frequently due to the fact that they were not always recovering from injuries. This multiplies the amount of training time for student's of Kano's school and drastically increased their abilities. Judo (Kano's version of Jiu-jitsu) was watered down from the complete form (of Jiu-jitsu), but still contained enough techniques to preserve its realistic effectiveness. The one problem that occurred was, in Kano's opinion, ground work was not as important as achieving the throw or take down, therefore ground fighting was not emphasized in Judo and became weak in that system. Judo also began placing too many rules and regulations on the art to make it more acceptable as an Olympic sport. Leg locks were not allowed, and when a fight went to the ground, a player had only 25 seconds to escape a hold or pin before the match was lost. These are a few of the rules that hindered Judo as a realistic form of self-defense. Then why did Judo flourish and why was it so great? Even with all the rules and restrictions, the time-tested principle of "pure grappler beats pure striker," still holds true. The fact remains that most fights, even those fights occurring between strikers with no grappling experience, end up in a clinch. You see the clinch in just about every boxing match, and hundreds of punches usually need to be thrown to end the fight with a strike, which gives the grappler plenty of opportunity to take his/her opponent to the ground, where a pure striker has no experience and is at the grappler's mercy.
After a match-up between older styles of Jiu-jitsu and Judo at the Tokyo police headquarters, Judo was named the national martial art in Japan. It was the official art used by law enforcement in the late 1800's, and continues to be popular to this day. During World War II, many U.S. soldiers were exposed to the art of Judo and brought it back to America with them. The first issue of Black Belt magazine here in America (1961), featured a sketch of a Judo throw and was a special Judo issue.
It wasn't until the birth of martial arts in Hollywood that the mystique of martial arts myths were catapulted to the public eye on a large scale. Here in the U.S. especially, Bruce Lee was one of the greatest catalysts for martial arts in the world today. Bruce Lee was actually a student of Judo and did many studies on grappling while he was alive. He criticized traditional martial arts as being ineffective, but ironically spread more myths about martial arts through his movies than almost anyone in martial arts history.
Jigoro Kano was the founder of Judo, however, Judo is simply a style of Jiu-jitsu and not a separate martial art. Kano was not the first to use the name Judo, the Jiu-jitsu schools he studied at, which would be the source of much of his Judo's techniques had used the phrase before he made it famous in the late 1800's.
The first use of the name Judo was by Seijun Inoue IV, who applied it to his Jujitsu of Jikishin-ryu. Students of Jikishin-ryu Judo were not only expected to master its ninety-seven techniques, but to also develop into generous and gentle-mannered individuals.
Kuninori Suzuki V, the Master of Kito-ryu (Kito means to Rise and Fall) Jiu-jitsu, changed the name of Kito-kumiuchi to Kito-ryu Judo in 1714. The most important contribution that kito ryu would offer Judo was the principle of kuzushi (off-balancing), which is the key to the throwing techniques of modern Judo. Jigoro Kano studied the judo of Jikishin-ryu and Kito-ryu, and incorporated some of their concepts into his original system, which he named Kodokan Judo.
Judo is made up of many styles of Jiu-jitsu whose masters Kano had studied with. The most notable were Jikishin-ryu, Kito-ryu, and later Fusen-ryu would be incorporated for its groundwork (ne waza) as Kano would ask the style's head master, Mataemon Tanabe for his syllabus. Yokiashi Yamashita (Kano's Chief assistant) would add his knowledge of Yoshin Ryu ju jitsu and Tenshin shinyo Ryu ju jitsu, both of which, he was a master.
In 1912, Kano met with the remaining leader masters of Jiu Jitsu to finalize a Kodokan syllabus of training and kata. Aoyagi of Sosusihis Ryu, Takano, Yano, Kotaro Imei and Hikasuburo Ohshima from Takeuisi Ryu. Jushin Sekiguchi and Mogichi Tsumizu from Sekiguchi Ryu, Eguchi from Kyushin Ryu, Hoshino from Shiten Ryu, Inazu from Miura Ryu and finally, Takamatsu, a Kukkishin Ryu master, whose school specialized in weapons training.
Before the formal meeting between Kano and the grandmasters of Japan's greatest Jiu-jitsu schools, a defining event occurred, which is one of the most historically important pieces of the Brazilian Jiu-jitsu puzzle. By 1900, the Kodokan had been challenging other Jiu-Jitsu schools in sport competition and winning with throwing (standing) techniques. Much of the Kodokan's status was built on the throwing skills of Shiro Saigo, a practitioner of Oshikiuchi, the art of Daito Ryu Aikijujutsu. Jigoro Kano had actually enlisted the help of Shiro Saigo in order to win a famous tournament at the Tokyo police headquarters in 1886. This tournament, mentioned briefly earlier in this chapter, was Judo (Kano's style of Jujitsu) vs. "old" Jujitsu. It is interesting to note that Kano's champion was not originally a Judo student at all, but a student of an older Jujitsu style, which in reality, defeated the purpose of having a Judo vs. Jujitsu tournament in the first place.
As I stated earlier, Judo was a collection of Jiu-jitsu styles, once such style was the Fusen Ryu. Fusen was a school of Jiu-jitsu which specialized in Ground Work (Ne Waza). In 1900, the Kodokan challenged the Fusen Ryu school to a contest. At that time Judo did not have Ne Waza (ground fighting techniques), so instead they fought standing up, as Kano had been taught in both the Tenshin Shinyo Ryu and Kito Ryu systems he studied. Both Kito Ryu and Tenshin Shinyo Ryu had excellent striking skills and effective throws.
When Kodokan Judo practitioners fought the practitioners of Fusen Ryu Jiu-Jitsu, the Kodokan practitioners realized that there was no way they could defeat the Kodokan Judoka standing, thus they decided to use their superior ground fighting skills. When the Kodokan fighters and the Fusen Ryu men began to fight, the Jiu-Jitsu practitioners immediately went to the guard position ( lying on their backs in front of their opponents in order to control them with the use of their legs). The Kodokan Judoka didn't know what to do, and then the Fusen Ryu practitioners took them to the ground, using submission holds to win the matches. This was the first real loss that the Kodokan had experienced in eight years. Kano knew that if they were going to continue challenging other Jiu-Jitsu schools, they needed a full range of ground fighting techniques. Thus with friends of other Jiu-Jitsu systems, among them being Fusen Ryu practitioners, Kano formulated the Ne Waza (ground techniques) of Kodokan Judo which included three divisions: Katame Waza (joint locking techniques), Shime Waza (choking techniques), and Osae Waza (holding techniques). This all occurs shortly before Judo arrives in Brazil, and serves as an excellent suggestion as to why Brazilian Jiu-jitsu contains a higher percentage of techniques on the ground than most styles of Jiu-jitsu or Judo. Thus, we find ourselves faced with the impending development of Jiu-Jitsu in Brazil.


read more (http://www.jiu-jitsu.net/history.shtml)

Briant
28-12-2010, 08:44
Overigens ben ik benieuwd of iemand weet waarom het braziliaans Jiu Jitsu heet en geen braziliaans judo. Het was een judoka die de technieken naar Brazilie bracht. De kimura is zelfs naar een judoka vernoemd. Heeft iemand een idee?

Vroeger voor de tweede wereldoorlog werd Judo ook regelmatig Kano Ju Jutsu genoemd. De naam Judo is veel jonger dan Judo zelf.

Roque
28-12-2010, 09:09
hhmmm.. altijd een lastig onderwerp.. Mark Huizinga is bij ons regelmatig op de BJJ mat te vinden en krijgt zoals ze in Amerika zeggen 'a run for his money'. Het is geen gegeven dat hij op voorhand al heeft gewonnen.. maar de ervaring druipt er wel vanaf, dat zie je in kleine dingen.

BJJ
28-12-2010, 11:19
http://www.youtube.com/watch?v=_F0TvI0m6Gw&feature=related
Ik kende hem al, maar er is een repost value

Mauro
28-12-2010, 12:07
Wat een hufterstreek van Renzo na afloop zeg. Kan Badr nog een puntje aan zuigen.

Briant
28-12-2010, 16:40
Wat een hufterstreek van Renzo na afloop zeg. Kan Badr nog een puntje aan zuigen.

Ben Spijkers zijn team had de hele nacht er voor Renzo uit zn slaap gehouden, hij was daarom een tikje opgefokt.

Mauro
28-12-2010, 19:27
Ah, nee dan is het wel terecht ;)

Briant
28-12-2010, 20:01
Ah, nee dan is het wel terecht ;)

Dat dacht ik :P

Praat et niet goed, maar ik toon even aan dat aan elk verhaal 2 kanten zit. Renzo staat wel bekend om zn uitspattingen in de ring ja.