PDA

View Full Version : Waarom zo weinig head movement in nederlandse thaiboksen?



Ulis-E
28-12-2010, 10:34
stomme vraag misschien maar ik stel em toch..

valt me op dat nederlandse vechters veelal in dubbele dekking gaan staan, in- en uit stappen etc.. maar zie er weinig met veel headmovement zoals in bijv boksen.. soms zie ik vechters als faldir chahbari wat bobben en weaven maar zie het nog steeds weinig terug terwijl een bewegend doelwit lastiger is te raken dan een statische.. toch?

nou zeggen sommigen oooh dan wordt je kwetsbaar voor trappen naar het hoofd.. maar goed, als je je handen hooghoudt zoals bijv Tyson in zn hoogtijdagen dan moet dat ook goed komen toch?

dusss... iemand een antwoord?

marokkaan
28-12-2010, 10:44
Ik zou dat niet snel doen omdat ik "bang ben" voor een knie in het gelaat.

Maar ja, ik ben ook bang dat wanneer ik 's nachts opsta voor een sanitaire behoefte (Lees: uit mijn lul pissen) dat iemand vanonder het bed opeens aan mijn voeten gaat trekken en mij zo het bed onder trekt...

Dus luister maar niet naar mij :blush:

bami112
28-12-2010, 14:05
he ulis heb je zelf wel eens een thaiboks partij gedaan??

boksen moet je niet vergelijken met thaiboksen. dat is hetzelfde als voetbalen met handbal te gaan vergelijken
allebei een bal sport maar tog anders van elkaar..

als je net als mike tyson je hoofd beweegt en je handjes hoog houd en iemand geeft jou een trap naar je kop die hou jij niet met een armpie tegen hoor dat kan ik je wel vertellen. een trap komt 4 keer zo hard aan als een stom met een vuist.

grte bami112

Baske
28-12-2010, 14:16
4 ledematen waar je rekening mee moet houden in plaats van 2 in het boksen? Veel minder gevaar als je je hoofd naar beneden of naar links beweegt in 't boksen. In thaiboks zit er als snel een knie of high-kick op. Ik kan me vergissen, maar ik geloof dat ook de Thaitjes hun hoofd niet veel bewegen, is niet enkel het 'Nederlands Thaiboks'.

Pansier
28-12-2010, 14:22
Reps voor Marrokaan zijn eerlijkheid haha ;)


4 ledematen waar je rekening mee moet houden in plaats van 2 in het boksen? Veel minder gevaar als je je hoofd naar beneden of naar links beweegt in 't boksen. In thaiboks zit er als snel een knie of high-kick op. Ik kan me vergissen, maar ik geloof dat ook de Thaitjes hun hoofd niet veel bewegen, is niet enkel het 'Nederlands Thaiboks'.

zeg maar 6, scheenbenen knieën vuisten. Als je full muay thai doet komen ellebogen er ook nog eens bij.

Ik vecht meestal ook met dubbele dekking, maar ik denk dat het in Nederland zo is, omdat wij gewoon veel stijver zijn en lomper zijn. Misschien dat temperatuur er mee te maken heeft, warm is beter om te rekken. In Thailand zijn ze naar mijn gevoel veel leniger en elastischer. Ik denk dat het daarmee te maken heeft.

blackadder
28-12-2010, 14:26
Ik vecht meestal ook met dubbele dekking, maar ik denk dat het in Nederland zo is, omdat wij gewoon veel stijver zijn en lomper zijn.
Spreek voor jezelf.:p

Slome
28-12-2010, 14:33
Ik zou dat niet snel doen omdat ik "bang ben" voor een knie in het gelaat.

Maar ja, ik ben ook bang dat wanneer ik 's nachts opsta voor een sanitaire behoefte (Lees: uit mijn lul pissen) dat iemand vanonder het bed opeens aan mijn voeten gaat trekken en mij zo het bed onder trekt...

Dus luister maar niet naar mij :blush:

haha, ik ben dus niet de enige... haha

Ulis-E
28-12-2010, 14:33
neej ik snap dat je niet zoveel ruimte heb om naar voren te leunen en naar de zijkant met het risico op een knie of een trap op je snufferd.. maar lijkt me dat je wel een en ander kunt aanpassen voor thaiboksen? ik noem maar iets, meer vanuit de knieen buigen ipv buigen bij je middel en idd handen hoog.. dan maak je t veiliger ivm trappen en knieeen en heb je toch wat meer movement.. ? hmjah was maar een mind-fart

Slome
28-12-2010, 14:36
ik understand je mind fart,, maar wat al aangegeven was, als je lager gaat met je postzegel dan komt er sneller een knie op trap op, het is natuurlijk zo - ook al is de dekking dicht - dat als je er een trap op geeft dat je gewoon simpel weg door de kracht die loskomt door je eigen gloves naar het canvas gaat.... of een scherp knietje dat er net onder/tussendoor schiet.. pff moet je niet aan denken...

Naj85
28-12-2010, 14:44
Ik zou dat niet snel doen omdat ik "bang ben" voor een knie in het gelaat.

Maar ja, ik ben ook bang dat wanneer ik 's nachts opsta voor een sanitaire behoefte (Lees: uit mijn lul pissen) dat iemand vanonder het bed opeens aan mijn voeten gaat trekken en mij zo het bed onder trekt...

Dus luister maar niet naar mij :blush:
LOL
je bent niet de enige :p heb ook nog een jeugd trauma overgehouden aan Chucky die vanonder het bed Andy in zn been stak

terugkomend op de topic. de keren dat ik iemand te enthousiast zag bewegen met zijn hoofd, heb ik diegene ook zeer snel zien neergaan op de grond. bij het Thaiboksen loop je een veel groter kans op tegen een knie, trap stomp of wat dan ook aan te lopen dan bij het boksen. dan lijkt mij een dubbele dekking toch de beste strategische optie

Djani
28-12-2010, 18:47
neej ik snap dat je niet zoveel ruimte heb om naar voren te leunen en naar de zijkant met het risico op een knie of een trap op je snufferd.. maar lijkt me dat je wel een en ander kunt aanpassen voor thaiboksen? ik noem maar iets, meer vanuit de knieen buigen ipv buigen bij je middel en idd handen hoog.. dan maak je t veiliger ivm trappen en knieeen en heb je toch wat meer movement.. ? hmjah was maar een mind-fart

o.a. Petrosyan, Buakaw en Sudsakorn maken goed gebruik van evasive movement binnen de lijnen van het Thai-/kickboksen. Kijk hun partijen maar dan zie je t duidelijk. Ga je verder dan dat loop je risico's en dan is het niet meer waard om te doen (zie Kaoklai Kaennorsing's partijen). Je vangt eerder een trap naar het hoofd, maar vooral voor lowkicks ben je een makkelijk doelwit dan aangezien je met beide benen aan de grond zit tijdens veel van die bewegingen.

andyhugfan
29-12-2010, 09:50
kan me stan longinidis tgen mike bernardo nog herinneren, waarbij mike, stan ko trapte.


Skip naar 14:00

http://www.youtube.com/watch?v=UpZ6rUlV0N0

Pansier
29-12-2010, 10:44
Ik denk toch dat mijn verhaaltje wel gedeeltelijk kan kloppen. Misschien niet voor iedereen, maar ik denk dat 100% ''Germanen'' toch wel lomp en stijf zijn ;).

Tony Galento
29-12-2010, 12:18
o.a. Petrosyan, Buakaw en Sudsakorn maken goed gebruik van evasive movement binnen de lijnen van het Thai-/kickboksen. Kijk hun partijen maar dan zie je t duidelijk. Ga je verder dan dat loop je risico's en dan is het niet meer waard om te doen (zie Kaoklai Kaennorsing's partijen). Je vangt eerder een trap naar het hoofd, maar vooral voor lowkicks ben je een makkelijk doelwit dan aangezien je met beide benen aan de grond zit tijdens veel van die bewegingen.

juist.

Gokhan
29-12-2010, 14:41
http://www.youtube.com/watch?v=0ZRN_wTKDtU


Headmovement in Kickboks....

Spoel door naar 6.40

lopez86
29-12-2010, 15:40
he ulis heb je zelf wel eens een thaiboks partij gedaan??

boksen moet je niet vergelijken met thaiboksen. dat is hetzelfde als voetbalen met handbal te gaan vergelijken
allebei een bal sport maar tog anders van elkaar..

als je net als mike tyson je hoofd beweegt en je handjes hoog houd en iemand geeft jou een trap naar je kop die hou jij niet met een armpie tegen hoor dat kan ik je wel vertellen. een trap komt 4 keer zo hard aan als een stom met een vuist.

grte bami112

Head movement zoals in het boksen is niet handig omdat je dan veel te laag gaat, maar head movement in het algemeen wordt imo ook veel te weinig gebruikt.
Je hoeft niet persé als een bokser te bewegen om een stoot te ontwijken.
Kijk maar naar Chahid, Chris Ngimbi, Petrosyan, zij gebruiken dit allemaal.
Ben het met topicstarter eens dat dit veel te weinig gebruikt wordt, enkele sportscholen daar gelaten..

In onderstaande partij op 0.49, 1.10 en verderop nog meer
http://www.youtube.com/watch?v=TGTYMQ51WcM

leks
29-12-2010, 15:51
euh offtopic: veel members in deze thread pissen blijkbaar naast hun bed, is dat iets moderns, ik dacht nl. altijd dat je of in je bed pist of dat je gewoon naar het toilet toe loopt?

SjorsWilms
29-12-2010, 15:53
http://www.youtube.com/watch?v=0ZRN_wTKDtU


Headmovement in Kickboks....

Spoel door naar 6.40

Nice!!

Facade
29-12-2010, 16:24
Goed gezien van de topicstarter. Ik denk dat het veel met de 'Nederlandse school' te maken heeft: bewezen tactieken etc. waarom zou je iets winnends veranderen? Nadeel hiervan vind ik dat je dan wel voorspelbaar wordt.

Wel denk ik dat iedere vechter z'n eigen stijl meebrengt. Kraus heeft wel headmovement al gebruikt ie ook wel dubbele dekking, zie z'n partij maar eens tegen Kalakoda. Daar dolt ie em op een gegeven moment helemaal met alleen headmovement, dus Pansier's theorie gaat niet helemaal op ;). Bovendien zijn veel nederlandse vechters niet echt germaans he... Peter Aerts vind ik btw ook een onorthodoxe stijl hebben.

SjorsWilms
29-12-2010, 16:30
http://www.youtube.com/watch?v=UpZ6rUlV0N0

Ff doorspoelen naar 14:00

Vind het wel een slecht voorbeeld van headmovement in kickboxing want hij heeft gewoon zn handen in zijn broekzak wanneer hij de stoten ontwijkt. Het lijkt alsof hij geen rekening houdt met het feit dat Mike ook kan trappen knieën naar het hoofd.

Ik denk dat headmovement wel gebruikt kan worden in kickboksen, als je maar rekening houdt dat je tegenstander je ook trapt.

Sadix
29-12-2010, 17:35
mootje khamal zie je ook goede head movement doen.

Youness Mhassani vind ik echt 1 van de beste in het ontwijken. Echt mooi hoe hij dat altijd doet.

Gokhan
30-12-2010, 11:57
mootje khamal zie je ook goede head movement doen.

Youness Mhassani vind ik echt 1 van de beste in het ontwijken. Echt mooi hoe hij dat altijd doet.

x2

Mensen boksen gaat echt net een tikkie sneller met stoten immo..Het combineren van stoten en trappen vergt een andere techniek tactiek..boksen is niet alleen headmovement ook juiste timing, accuratie, in en uit stappen laatst zag je dat prachtig bij de partij van Gökhan Saki vs. Nikolaj Falin..

Maar of het nu Boksen, Kickboksen of MMA is de sport blijft niet stilstaan het evolueert dus we kunnen uren over praten of het wel verantwoord is om te doen en waarom niet? MMA: GSP bij laatste UFC hij heeft gewonnen omdat hij die linker directe gebruikte.. WEC die draaitrap wie had daar ooit over kunnen dromen? en zo zijn er nog een tal van andere voorbeelden..

En over dat te laag gaan bij het boksen..daar krijg je een openbare waarschuwing(punt aftrek) voor dus ik weet waar mensen de wijsheid vandaan halen? met alle respect..

Bartju
30-12-2010, 13:08
Ik zou dat niet snel doen omdat ik "bang ben" voor een knie in het gelaat.

Maar ja, ik ben ook bang dat wanneer ik 's nachts opsta voor een sanitaire behoefte (Lees: uit mijn lul pissen) dat iemand vanonder het bed opeens aan mijn voeten gaat trekken en mij zo het bed onder trekt...

Dus luister maar niet naar mij :blush:

Ik heb de ideale tip!! ik zweer het j ehebt er egt wat aan.. voor dat je uit bed stapt kijk eerst onder het bed als je iemand ziet liggen wacht dan even tot die geen is vertrokken. ligt er niemand onder je bed stap dan uit je bed en ga uit je lul zeiken.
Echter bij terug komst moet je wel van ongeveer een meter het bed in springen want het kan zo zijn dat er in de tussentijd dat jij uit je lul aan het zeiken was iemand heeft plaats genomen onder het bed!
Mocht je niet je zeik op kunnen houden trek dan een pamper aan! lekker warm comfortable en je hoeft je bed er niet voor uit!
Deze zijn erg geschikt

http://s2.gva.be/imgpath/assets_img_gvl/2010/11/01/1659253/dronkaard-in-pamper-eist-snoep_5_460x0.jpg

Ulis-E
31-12-2010, 14:30
Mousasi vs Kyotaro

Mousasi met zn amateur boxpartijen.. draait een K-1 pot tegen Kyotaro en doet veel bobbing n weaving.. en EFFECTIEF gedaan..

dus.. mensen? ff nieuw materiaal voor discussie ;)

http://www.youtube.com/watch?v=XtoG_vfkitg

nieuwe stelling:

'Nederlands' 'K1' 'Thai' kickboxing dekking stijl is te stijf voor MMA.. dubbele dekking met die MMA gloves is lang niet genoeg.. headmovement is nodig...

Tony Galento
31-12-2010, 14:56
Mousasi vs Kyotaro

Mousasi met zn amateur boxpartijen.. draait een K-1 pot tegen Kyotaro en doet veel bobbing n weaving.. en EFFECTIEF gedaan..

dus.. mensen? ff nieuw materiaal voor discussie ;)

http://www.youtube.com/watch?v=XtoG_vfkitg

nieuwe stelling:

'Nederlands' 'K1' 'Thai' kickboxing dekking stijl is te stijf voor MMA.. dubbele dekking met die MMA gloves is lang niet genoeg.. headmovement is nodig...


mma is ook een heel ander spelletje. ik vind dit trouwens geen goed voorbeeld, kyotaro beweegt z'n hoofd en beweegt tegelijkertijd achteruit. dat is geen bobbing en weaving in de klassieke zin van het woord.

Floris
02-01-2011, 03:51
mma is ook een heel ander spelletje. ik vind dit trouwens geen goed voorbeeld, kyotaro beweegt z'n hoofd en beweegt tegelijkertijd achteruit. dat is geen bobbing en weaving in de klassieke zin van het woord.

Hij bedoelde ook Gegard... ;)

blackadder
02-01-2011, 09:21
Ik denk toch dat mijn verhaaltje wel gedeeltelijk kan kloppen. Misschien niet voor iedereen, maar ik denk dat 100% ''Germanen'' toch wel lomp en stijf zijn ;).
Nogmaals. Spreek voor jezelf.

Irishrover
02-01-2011, 14:14
Je ziet dit inderdaad heel weinig, bij wie je het echt heel duidelijk ziet is Giorgio Petrosyan, zijn head movement gaat ook nog hand in hand met body movement. Zelfde geldt voor Chahbari.
Ook Alistair maakt hier gebruik van, maar dan op zijn eigen statische manier. ( Minder bewegelijke vechter )
Maar ben van mening dat je dit inderdaad kunt aanleren, maar de bewegelijkheid moet ook in je zitten.

Ik zelf ben bokstrainer van een kleine groep jonge jongens, je ziet op het begin meteen met wat voor soort vechters je te maken hebt. De één staat meteen al statisch, de ander is erg bewegelijk & draait rondjes om de tegenstanders heen.
Of je ziet meteen al die head movement.

Hier in NL leer je vanuit je dekking te vechten, combo's afronden met een lowkick & je hands weer terug naar het hoofd. Hierdoor is er minder ruimte voor het aanleren van head movement, terwijl dit in je voordeel kan werken, je krijgt hierdoor meer inzicht & je leert te anticiperen.