PDA

View Full Version : Mixfight.nl interview Gokhan Saki (deel 1)



Justinian
28-12-2010, 18:28
Interview Gokhan Saki

Gokhan Saki zou de partij tegen Alistair niet hebben willen vechten, maar door zijn management gepusht zijn, zo werd na afloop van de halve finale partij beweerd. Hij zou te zwaar geblesseerd zijn. Mixfight.nl sprak met Gokhan Saki en legde hem de vraag voor hoe het nu werkelijk in elkaar zat. ‘Al moest ik kruipend de ring in, dan nog ging ik vechten!’. In het interview gaat Saki tevens in op andere vragen van Mixfight.nl leden, die in deze thread (http://www.mixfight.nl/forum/showthread.php?110449-Vragen-aan-Gokhan-Saki) zijn gesteld.

Terwijl buiten centimeters sneeuw ligt bel ik met Gokhan Saki, die op dat moment in het zonnige Turkije verblijft. Hij is aan het herstellen van de blessures die hij heeft opgelopen tijdens de K-1 WGP 2010. Saki eindigde op de derde plaats nadat hij de Roemeen Daniel Ghita in de verlenging versloeg op punten. De halve finalepartij kon hij niet uitvechten wegens blessures aan hand en elleboog, maar even leek Saki voor een verrassing te gaan zorgen. Vanuit het niets landde een gesprongen draaitrap de dekking van teamgenoot Alistair Overeem, die uit balans werd gebracht. Het mocht niet baten want The Reem wist Saki met een linkertrap goed te raken op zijn geblesseerde elleboog. Alistair zou vervolgens Peter Aerts verslaan in de finale en hiermee een unieke prestatie neerzetten; zowel wereldkampioen MMA (Strikeforce) als wereldkampioen K-1.

Spelletjes?
Of de opmerking richting de Japanse pers dat zijn team hem heeft gepusht inhoudt dat hij eigenlijk niet wilde vechten is Saki duidelijk. ‘Mijn team heeft me de kracht en de overtuiging gegeven dat ik kon winnen. Het is zeker niet zo dat mijn team voor mij heeft bepaald dat ik moest gaan vechten. Mijn Engels is gewoon niet zo goed en ik bedoelde dat heel anders. Ik probeerde uit te leggen dat ze me 'gepowered' hebben. Degene die uiteindelijk beslist of ik vecht dat ben ik en ik wilde vechten’ aldus Saki. ‘Peter Aerts was ook helemaal naar de klote en vecht zijn partij in de finale. Hij is een held en ik ben geen held, want ik zou een spelletje spelen? Dat is gewoon bullshit!’ De draaitrap trof ook doel, laat Saki desgevraagd weten ‘Die was niet in scene gezet’ (lacht) ‘Het was helemaal niet de vraag of ik wel of niet in de ring in zou gaan. Mijn team heeft me ‘gepowered’ en dat hoort een team ook te doen. En dan nog, ik zou sowieso de ring in gaan. Dat beslis ik uiteindelijk zelf. Ik heb het hele jaar hard getraind voor dit evenement. Ik vocht bovendien voor mijn goede vriend Khalid Lazaar die onlangs van ons heen is gegaan na een zware lijdensweg!’

http://www.mixfight.nl/portal/wp-content/uploads//2010/12/ph14b.jpg

Over de partij tegen Alistair en Ghita…
In de aanloop naar de K-1 World Grand Prix Finale zijn de twee K-1 vechters, Gokhan en Alistair, bewust uit elkaar gehouden door de trainers. De twee zijn weliswaar bevriend, maar in de weken voor het evenement was daar weinig van te merken, aldus Saki. ‘Het ging erg fel tijdens de training. Ik ben normaal erg goed met Alistair, maar in Thailand in de sportschool hebben we niet eens een normaal woord gewisseld. In het begin van de voorbereiding hebben we bijna ruzie gehad, dat is wel goed gekomen, maar toch. Het hele jaar heeft hij me geholpen met m’n MMA-training, krachttraining en voeding, maar in de laatste drie a vier weken zijn we bijna niet met elkaar omgegaan. Ik denk dat ik de eerste twee minuten goed heb geknokt. Je ziet ook dat hij een paar keer staat te wankelen door mijn stoten.’

Ghita liet tegenover RingSports weten dat hij van mening was na drie rondes de partij te hebben gewonnen. ‘Als ik Ghita was geweest, met zijn twee meter, dan had ik Saki zijn hoofd eraf geslagen... hij mag helemaal niet praten! Hij deed weinig, terwijl ik combinaties maakte van 4 a 5 technieken. Ik combineer, ik trap en zat met mijn 1 meter 80 en 100kg druk te zetten, terwijl hij achteruit vecht met 115kg. Het was mij wel duidelijk.’

http://i577.photobucket.com/albums/ss220/MixfightReporters/10-10-16_Glory/gg191.jpg

Blessureleed
De blessure die Saki tijdens zijn partij tegen Ghita opliep was geen lichte blessure. ‘Ik had mijn hand in de tweede of derde ronde al gebroken. Nog een paar keer met rechts geslagen, maar mijn hand was gewoon kapot. Toen de partij afgelopen was kon ik mijn handen niet meer bij elkaar houden. Ik kon geen vuist meer maken met rechts, dus de trappen die ik kreeg deden nog meer pijn.’ Toch besloot Saki door te knokken en – eerlijk is eerlijk – met inzet. ‘Ramon Dekkers heeft weleens met een arm een partij gevochten en gewonnen, dus waarom zou ik dat niet kunnen?’ reageert Saki nuchter. ‘De breuk die ik heb opgelopen is een ‘gunstige breuk’, dus dat is goed. Ik heb mijn hand nu tot aan mijn elleboog in het gips en dat gaat er 15 januari af. Dan kijken ze of het goed geheeld is. Ik heb alweer drie keer hardgelopen en heb een beetje krachttraining gedaan met mijn linkerhand.’

Morgen het tweede deel van het interview met Gokhan Saki. In dit laatste deel vertelt Gokhan over een mogelijke carriereswitch als MMA-vechter! Ook andere vragen van Mixfight.nl leden worden behandeld.

Justinian
29-12-2010, 00:02
Bij deze het eerste deel van het interview!

Justinian
29-12-2010, 00:08
Foto overigens van Basu, maar dat spreekt voor zich ;)

Kemal
29-12-2010, 00:21
Thanks, mooi interview!

Mister_K1
29-12-2010, 00:40
reps 4 Saki!!! top gozer!!

Richelieu
29-12-2010, 00:58
Echt een goed interview, ben benieuwd naar deel II

wrestler_nl
29-12-2010, 01:04
Thanks

micha
29-12-2010, 08:15
Thanks man ! Gökhan is een held

Mister T.
29-12-2010, 10:58
Bedankt! Heb het met veel plezier gelezen.

T.

Jamila
29-12-2010, 12:04
Leuk dat ook Saki de tijd neemt voor zijn fans.
Hij neemt geen blad voor zijn mond.
Hoop hem te zien de 30ste in Charleroi!!

Liefs Jamila

payap
29-12-2010, 12:11
Thanx mooi interview. Benieuwd naar deel 2.

TOON
29-12-2010, 12:54
nice! erg leuk

Iggy
29-12-2010, 13:13
Bedankt! Mooi intervieuw en kijk uit naar deel 2

Garcia
29-12-2010, 15:12
Mooi interview! Respect dat hij toch ging knokken ondanks z'n breuk.

Irishrover
29-12-2010, 18:40
Bedankt, ben benieuwd naar deel 2, hoop dat die wat langer is als deze. Vind hem wat aan de korte kant.

respect
29-12-2010, 19:46
Nice bedankt. idd wat langer zou wat leuker zijn.

Marco
29-12-2010, 20:10
thanks, mooie man die saki, geen poespas gewoon knokken en niet teveel lullen, prachtig ! dat hij karakter heeft wist ik al maar met een gebroken hand en een elleboog die aan puin is gewoon zo fel doorgaan zegt veel over de man zijn sterke mentaliteit.:thup: