PDA

View Full Version : De beste violist ter wereld op het metro station.



maartenjackie
13-01-2011, 19:41
De Washington Post organiseerde vorig jaar, dat Joshua Bell incognito speelde in een metro station in Washington DC. Dit was een onderdeel van een sociaal experiment dat ging over waarneming, smaak en prioriteiten bij mensen. Alles werd opgenomen door middel van een verborgen camera en microfoon.
De vraagstellingen in dit experiment waren, als mensen in een alledaagse omgeving zijn op een ongewoon tijdstip, nemen zij dan schoonheid waar? Stoppen ze om hun waardering te uiten? Herkennen ze talent in een onverwachte context?

In ongeveer 43 minuten speelde Joshua Bell, een van de beste musici ter wereld, onder andere stukken van Bach voor viool solo. Hij speelde op een Stradivarius van 3.5 miljoen dollar. Er was berekend, dat in die 43 minuten, 1000 mensen door dit station zouden lopen. De meesten van hen waren in dit spitsuur op weg naar hun werk. Slechts 6 mensen stopten en bleven even staan. De enige, die de meeste aandacht aan Joshua Bell besteedde, was een driejarige jongen. Zijn moeder sleepte hem gehaast mee, maar de jongen stopte om naar de violist te kijken. Uiteindelijk duwde de moeder hem hardhandig en het kind liep door terwijl hij aldoor omkeek. Dit herhaalde zich bij verscheidene andere kinderen. Zonder uitzondering dwongen alle ouders hen om door te lopen.

Joshua Bell werd door slechts één persoon herkend en zij arriveerde pas tegen het einde van het experiment. Zij wist niet veel van klassieke muziek, maar ze was drie weken eerder een van de toeschouwers geweest tijdens Bell's gratis concert in de Library of Congress.

Ongeveer 20 mensen gaven Joshua Bell geld, maar liepen verder in hun gewone tempo door. Uiteindelijk haalde hij $32,17 op.
Toen hij ophield met spelen en het weer stil werd, merkte niemand dat op. Niemand applaudiseerde. Ook was er geen enkele waardering.

Eén van de mogelijke conclusies uit dit experiment zou kunnen zijn:
Als we geen tijd hebben om te blijven staan en te luisteren naar een van de beste musici ter wereld, die de beste muziek speelt, die ooit gecomponeerd is, hoe veel andere zaken gaan dan aan ons voorbij?

maartenjackie
13-01-2011, 19:41
Hier de video, erg leuk om te zien.

http://www.youtube.com/watch?v=hnOPu0_YWhw&feature=youtube_gdata_player

maartenjackie
13-01-2011, 19:44
Normaal kost een kaartje om hem te zien honderden dollars

Kemal
13-01-2011, 19:55
Als we geen tijd hebben om te blijven staan en te luisteren naar een van de beste musici ter wereld, die de beste muziek speelt, die ooit gecomponeerd is, hoe veel andere zaken gaan dan aan ons voorbij?


mooi om het filmpje te zien, ik denk dat mensen vooral in een metrosation altijd bezig zijn met een ander moment, dus niet bewust zijn van hun omgeving, de stelling die je dus zegt kan je ook stellen bij bijv. het tandenpoetsen, hoeveel mensen zijn er nu echt bewust bezig met het tandenpoetsen opzich..

wel leuk dit hoor, triggert me wel! thanks

MMA-Joey
13-01-2011, 20:02
Lekker uurloon wel hoor dat instrument spelen op een station
43 minuten voor € 32,17

Een aangezien niemand toch fatsoenlijk luistert moet ik ook maar een paar lesjes viool nemen.

Marchant
13-01-2011, 20:04
Damn ! mooi verhaal!!!

Thanks man!

-=AL CAPONE=-
13-01-2011, 20:55
Tja hij mag wel de beste zijn maar op het filmpje klinkt het als kattengejank!

Peter0711
13-01-2011, 21:25
Wat een bullshit verhaal man..Alsof iedereen zoveel verstand heeft van viool spelen,ik had ook gedacht dat het gewoon een middelmatige vioolspeler was..weet ik veel.. :D

Maar goed,als hij de beste van de wereld is,hoe goed zijn deze dan wel niet,want die trekken wel bezoek in de metro?? Mischien moeten ze het onderzoek iets minder 1zijdig benaderen.

http://www.youtube.com/watch?v=Ey8Ui63VgHs&feature=related

Gilaiir
13-01-2011, 21:53
da gedans van hem kende niet vergelijken met een top violist... dis trekt mensen omdat het er spannend uit ziet. een violist ziet er niet spannend uit maar is mooier om te horen. stomme vergelijking van jou dus

Mister T.
13-01-2011, 22:04
Mooie tekst en mooi filmpje!
Thanks!

Baske
14-01-2011, 03:03
da gedans van hem kende niet vergelijken met een top violist... dis trekt mensen omdat het er spannend uit ziet. een violist ziet er niet spannend uit maar is mooier om te horen. stomme vergelijking van jou dus

Eigenlijk niet. Ik kan wel snappen dat een violist minder publiek trekt dan zo'n danser. Beide staan daar voor dezelfde reden; mensen aantrekken. Hoeveel mensen luisteren er hedendaags nog hardcore naar klassieke muziek? Áls we luisteren, luisteren we naar alle instrumenten gemixt. Één enkel exemplaar lopen we al snel langs simpelweg omdat het 'monotone' geluid van de viool ons niet interesseert (een enkeling toevallig wel).

Nu komt er nog eens bij dat het 'experiment' tijdens spitsuur is gedaan, terwijl niemand uberhaupt zin/tijd heeft stil te staan en ff te luisteren. Mensen willen naar hun werk!

Wat ze ook naar boven haalden was dat 'meer kinderen omkeken'. Die kijken niet om omdat die viool zo geweldig is, maar omdat het iets is wat ze misschien niet gewend zijn, en het wekt hun nieuwsgierigheid op. Overigens hebben zij het 'gevoel van verantwoordelijkheid om op tijd te komen' er nog niet in zitten, en de meesten van ons wel.

Ik vind dit 'experiment' er behoorlijk de kantjes van aflopen wat objectiviteit betreft...

Peter0711
14-01-2011, 10:25
Eigenlijk niet. Ik kan wel snappen dat een violist minder publiek trekt dan zo'n danser. Beide staan daar voor dezelfde reden; mensen aantrekken. Hoeveel mensen luisteren er hedendaags nog hardcore naar klassieke muziek? Áls we luisteren, luisteren we naar alle instrumenten gemixt. Één enkel exemplaar lopen we al snel langs simpelweg omdat het 'monotone' geluid van de viool ons niet interesseert (een enkeling toevallig wel).

Nu komt er nog eens bij dat het 'experiment' tijdens spitsuur is gedaan, terwijl niemand uberhaupt zin/tijd heeft stil te staan en ff te luisteren. Mensen willen naar hun werk!

Wat ze ook naar boven haalden was dat 'meer kinderen omkeken'. Die kijken niet om omdat die viool zo geweldig is, maar omdat het iets is wat ze misschien niet gewend zijn, en het wekt hun nieuwsgierigheid op. Overigens hebben zij het 'gevoel van verantwoordelijkheid om op tijd te komen' er nog niet in zitten, en de meesten van ons wel.

Ik vind dit 'experiment' er behoorlijk de kantjes van aflopen wat objectiviteit betreft...

Amen 2 that !!

Mischien was "bullshit verhaal" een beetje te kort door de bocht,want los van het feit ik er niet zo van onder de indruk ben,zijn de laatste 2 zinnen van je verhaal het wel eve waard om wat aandacht aan te besteden,maar goed,dat hadde we ook kunnen verzinnen zonder die hapsnurker met ze viool :P

Kris-T
14-01-2011, 13:19
wat ik leuk vind is die deal die je op 1:17 ziet gebeuren ;) haha

maartenjackie
14-01-2011, 15:49
Haha ja ik zie het indd, die dealer loopt een beetje in en uit. Scherp hoor

Ulis-E
14-01-2011, 20:28
wat mij betreft een voorspelbaar onderzoek..

deze mensen snappen duidelijk het concept van 'streetperformer' niet.. het is een totaal andere wereld dan in een concertzaal staan en je stuk spelen... het is appels met peren vergelijken

streetperformance draait om ENTERTAINMENT ... je heb niet de luxe dat mensen speciaal voor jou 50 km rijden om je concert bij te wonen.. je hebt hier te maken met haastige dagjesmensen, forenzen, toeristen etc.. kijk naar de streetperformers in de grotere steden, ze hebben allemaal een bepaalde 'gimmick' om aandacht te trekken, iets dat ze speciaal maakt.. mocht dat niet genoeg zijn dan gaan ze luid schreeuwen/werken met een draagbare soundsystem of iets dergelijks om de aandacht te maken.. loop maar 'ns een dagje op de Dam bijv..

kortom, kwaliteit is leuk (vioolspeler eerste klas) maar dit is secundair.. eerst zul je toch echt de volle Aandacht moeten verkrijgen van je publiek.. basically ben je een nieuwe artiest die telkens weer zijn/haar debuut moet maken.. elke dag opnieuw

Kris-T
14-01-2011, 23:40
Haha ja ik zie het indd, die dealer loopt een beetje in en uit. Scherp hoor

Beetje beroepsmisvorming ;) (niet dat ik een dealer ben)