PDA

View Full Version : MMA in church?



Baske
16-01-2011, 13:51
In São Paolo dus.


http://www.tatame.com/imagensup/6672/1279285140.g.jpg

Church adopts MMA as its “official sport”

By Guilherme Cruz
Photo release

With over 800 churches on the American continent, Renascer em Cristo (Reborn in Christ) is one of the biggest gospel institutions of Brazil. But the branches of the interior of Sao Paulo, Osasco, have something the others do not. The shepherd Douglas Meira, “Dogão”, of 27 years-old, responsible for the celebrations of the church on the city along with the bishop Kleber Falconi, is a Jiu-Jitsu and Muay Thai fighter, and decided to bring the martial arts for the Lord’s Table of prayer.

“The first wish of doing these kind of events inside the Renascer was on the beginning of last year”, reminds the shepherd, who did the first MMA event inside Renascer in 2009, and is working on its ninth edition, which will happen next Friday, 23. “MMA is a sport like any other, and why not promote an event like this inside the church? The main focus is to make this event a tool of evangelism, to bring God’s word to a specific audience. Another goal is to show that the church has its doors open to fighters and lovers of the sport”, said, revealing that its next edition will copy the molds used by UFC and its octagon.

The religion invasion on the fights, mainly on MMA, has been a theme of March’s edition of TATAME Magazine. The gumption of the bishop-fighter proves this trend tends to rise more and more. “Nowadays you have a lot of Christian fighters, it’s important for them to know that God bless their work, like on the case of Jorge Michelan, a professional fighter of MMA and member of Renascer em Cristo. In our events, many fighters get there as debutants and quickly join great professional events”, explain Douglas, who already did nine fighting tournaments on the church. “We’ve been successful in all events… The last took place in Osasco with an audience of two thousand people”.

TRAINING, PRAYERS AND CHAMPIONSHIPS ON THE TEMPLE

Besides doing MMA, Muay Thai, Jiu-Jitsu and Boxing events, the shepherd reveals that Renascer offers classes for its congregation. “We’ve got a parallel work which is very strong on Muay Thai and Jiu-Jitsu in some of our churches in Osasco, Mooca, Alphaville, Vila Industrial, among others. There’s the training and then we teach God’s word to our pupils, who are almost 300”, affirmed Douglas, who, soon, will have his athletes competing. “Our work has being growing more and more. We’re federating our team of Jiu-Jitsu, Reborn Team, for the Federation of Jiu-Jitsu of Sao Paulo”.

Link (http://www.tatame.com/2010/07/14/Church-adopts-MMA-as-its-official-sport)
---
Goed, de uiteindelijke reden 'om zo jongere mensen te trekken naar de kerk' vind ik idioot. Dat is echter meer een persoonlijke mening, en een geheel andere discussie.

MMA in de kerk zullen we overigens waarschijnlijk voorlopig nergens anders zien dan in de sloppenwijken van Brazilië, maar ik vond 't wel een geinig iets toen ik 't zag op National Geographic, en ben toen meteen ff het internet op gegaan.

Marchant
16-01-2011, 14:06
Link (http://www.tatame.com/2010/07/14/Church-adopts-MMA-as-its-official-sport)
---
Goed, de uiteindelijke reden 'om zo jongere mensen te trekken naar de kerk' vind ik idioot. Dat is echter meer een persoonlijke mening, en een geheel andere discussie.

MMA in de kerk zullen we overigens waarschijnlijk voorlopig nergens anders zien dan in de sloppenwijken van Brazilië, maar ik vond 't wel een geinig iets toen ik 't zag op National Geographic, en ben toen meteen ff het internet op gegaan.

Hier zou dat idd idioot zijn, maar in de sloppenwijken van Brazilië hebben de mensen vaak niets meer dan hun sport en geloof.
Voor hun dus een mooie combinatie

cholitzu
16-01-2011, 17:42
Hier zou dat idd idioot zijn, maar in de sloppenwijken van Brazilië hebben de mensen vaak niets meer dan hun sport en geloof.
Voor hun dus een mooie combinatie

Inderdaad, en daarnaast is dit
(Sport en geloof) ook een van de weinige manieren om uit de drugswereld te geraken.

Baske
16-01-2011, 19:04
Vanuit die hoek snap ik 't inderdaad wel. Had er nog niet eens aan gedacht zo...

MaartenManaus
16-01-2011, 19:57
je ziet hier ook heel veel vechters die met kerk muziek opkomen ,. bidden in de ring, kuisjes slaan ,, als eerste god en alles eromheen bedanken puur omdat dat de enige houvast is die ze hebben. Op ieder hoek van de straat zit er wel een BJJ / MMA school dus de sport is hier al veel meer geaccepteerd dan bv in Europa. Bijna alle sportscholen hier in manaus waar ik woon bieden veel aandacht aan het geloof. Dan is er ook makkelijker een link met de kerk te leggen. Als ze zo van de staat en op het rechte pad blijven vind ik het helemaal goed.

De meeste kerken hier zijn niet te vergelijken met die in NL, die oude historische kerken zie je hier bijna niet, het zijn vaak grote kale hallen.
Ik zou het wel eens in bv de St Jan in den bosch willen zien,... dat zou lachen zijn.

Baske
16-01-2011, 20:09
Zou het niet op 'het accepteren van de sport' gooien hier. In Brazilië is het meer een 'way-of-life'. Wat ik overigens érg indrukwekkend vind.

superstucie
16-01-2011, 20:11
goede zaak

MaartenManaus
16-01-2011, 20:35
wat ik wil zeggen daarmee is dat ook veel mensen in de kerk positief staan tegenover de sport.
vaak gaan de verantwoordelijke in de kerk hand in hand met sportschoolhouders,.. veel sociale projecten. dat is ten minste wat ik hier bij ons zie.

Ik moest er iig wel aan wennen en vooral weer rekening houden met mensen die erg gelovig zijn,.. als niet gelovige stoot je snel mensen voor hun bol zonder het bewust te doen. is inderdaad een way of life hier.

Kemal
16-01-2011, 21:02
Hier zou dat idd idioot zijn, maar in de sloppenwijken van Brazilië hebben de mensen vaak niets meer dan hun sport en geloof.
Voor hun dus een mooie combinatie

x2

Baske
16-01-2011, 21:15
Ik moest er iig wel aan wennen en vooral weer rekening houden met mensen die erg gelovig zijn,.. als niet gelovige stoot je snel mensen voor hun bol zonder het bewust te doen. is inderdaad een way of life hier.
Kun je 's wat voorbeelden geven hiervan?

MaartenManaus
16-01-2011, 23:34
Kun je 's wat voorbeelden geven hiervan?

ow legio,.. maar zal in grote lijnen vertellen hoe het hier gaat.
Ik ben atheist, dat is iets wat je hier in Brazilie niet veel ziet en dan krijg je al snel een stempel. Je bent meteen slecht of minder dan een gelovige.
Vooral op het werk waar ik de leiding heb over een onderhoudsteam en veel te doen heb met operators was het zeker in het begin lastig.
De meeste hebben geen deugelijke opleiding en ook geen idee van wat er zich buiten de regio waar ze wonen afspeeld en dus gewoon géén goede algemene ontwikkeling. Ze hebben geen idee wat er allemaal voor andere religies zijn buiten de katholieken en protestanten. (hetgeen wat hier 95% van de mensen is)
Het is vaak zo dat men erg gelovig is en dan bedoel ik ook heel erg. Het is dat men tijdens werk niet de bijbel kan lezen maar anders deden ze het ook nog. Continu zingen over Jezus en geloof.
Continu collegas proberen te overtuigen dat hun kerk beter is dan die andere, daar hebben ze hele discussies over. tot zo ver prima, mits het netjes blijft.
Als buitenlander kreeg heel veel vragen over mijn geloof, nou toen begon het. Zoals al eerder vermeld ben ik atheist, wel katholiek opgevoed maar doe er sinds mijn 15de niks meer aan. Bewuste keuze van me.
Voor mij mag iedereen geloven wat ie wil, mits er respect is voor de ander en niet te fanatiek.
Als ik dan zeg dat ik niet geloof dan wil men dat niet geloven of wil me er dan juist van overtuigen dat ik het mis heb,.. in het begin ben ik hele discussies aangegaan mede omdat ik hier wel een duidelijke mening over heb. Probeerde dan ook niet te ver te gaan in de discussie maar dat is vrij lastig. Het is verschillende keren voorgekomen dat en bepaalde persoon. me bijna iedere dag kwam vertellen dat ik toch maar in Jezus moest gaan geloven. (niet een maar meerdere mensen) heb een keer tegen eentje gezegd: kerel ,, prima dat je geloofd maar ik heb je nu 20 x verteld dat ik het iets anders zie dus respecteer dat aub. nou ik was sinds die dag een zoon van de duivel. tja dat kan soms dus lastige sfeer geven zeker als je samen werkt. Wat ik hier mee aangeven wil is dat vooral de minder opgeleide Brazilianen vaak helemaal geindoctrineerd zijn door de buurtpastor. ik hoor echt iedere week wel een x dat de kerk van een bepaalde persoon de uitverkorene kerk is waar Jezus over een paar weken voet op aarde zal zetten. want alleen die kerk is de goede en de rest is slecht. Iedere straat heeft hier wel een kerk. Ik hoor complete preken zo rechtstreeks gecopieerd van de pastor als argumentatie. Tja dat is dan lastig discusieren.

Ik heb bv. ook te maken met personeel dat een salaris heeft van 250 euro p/m. (standaard minimum loon) Dan merk je dat die mensen helemaal krom moeten liggen om rond te komen en dat lukt heel vaak dus niet. Wonen vaak in houten hutten en eten / douchen op het werk want thuis geen stromend water. Dat soort mensen zitten vaak heel erg diep in het geloof. en hopen dat na veel bidden het allemaal goed komt. Er zijn er verschillende hier die alles doen wat de kerk ze opdraagt. Vele pastors / kerken melken hun volgers echt uit. Dan moet men bv 30 % van hun loon afstaan aan de kerk, voor de minder bedeelden. (ben er zelf een paar x geweest om te kijken hoe dat hier gaat in de kerk)
Nou als dat ook echt zo zou zijn prima maar ik zie gewoon dat het heel vaak niet zo gaat. De pastor heeft ergens buiten de stad een leuke vacantie huisje op naam van iemand anders of zo. Al die mensen dan bij mij aankomen van ik, heb een probleem en kom niet rond maar je weet dat ze 30% van hun geld blind wegbrengen zonder te weten wat er mee gebeurd dan moet je opletten hoe je over bepaalde zaken praat. Ik heb zo wel eens gezegd, kerel,... als je nu eens 2 maanden niet 30 % geeft maar 10% en dan help je ook mensen die het minder hebben en kun jij misschien uit de rode cijfers komen want als je zo doorgaat dan kom je op een punt dat je jezelf zo klem zet dat je niks meer kunt geven. Nou ik kreeg in nog geen 3 dagen later telefoon van de pastor.... echt zonder gein.

Heel vaak is het zo als je bij sportscholen komt voor een training dat men voor en na de training in een kring gaat staan, hand in hand ,,, ogen dicht en dan hardop bidden.
Ik sta dr dan tussen als een vis op het droge,. Niet meedoen geeft al helemaal veel rare blikken want ze zeggen allemaal wel dat ze respecteren dat ik niet geloof maar diep van binnen is dat dus vaak niet zo.
Ik kan daar niet echt in meegaan, sta daar dan wel maar ik heb dat gewoon niet zoals hun. Dat merkt men dus en krijg je vaak de discussies weer. Nu kennen ze me wel voort en is het wel ok, maar je merkt gewoon dat je heel erg moet opletten hoe je over het geloof praat hier. Ze zijn gewoon niet gewend om echt diep over religies te discussieren.

Kijk ik doe ook mee aan sociale hulp hier. We hebben veel jongeren die we via de sport op het rechte pad proberen te krijgen en te houden. Helpen families die echt in de shit zitten enz. maar dat zijn voor mij standaard normen en waarden en daar heb ik geen geloof voor nodig. Nu men ziet dat ik als atheist mezelf ook inzet voor de minder bedeelden onder ons. zie je dat het allemaal veel relaxter gaat.
Maar ik denk wel een paar x na voordat ik met jan en alleman over religie ga discussieren.

Baske
16-01-2011, 23:54
Hm, vond ik érg interessant om te lezen. Een wereld met alle mogelijkheden om te communiceren met de buitenwereld binnen handsbereik, maar er net niet bij kunnen vanwege, als ik 't zo lees, hoogstwaarschijnlijk door armoede. Je zou bijna denken dat ze de mensen daar persé klein houden (mentaal gezien). Goed, in zo'n samenleving kan een sport als MMA natuurlijk wel razend populair worden, omdat naar mijn gevoel MMA voor een groot deel menselijke oerinstincten betreft.

MaartenManaus
17-01-2011, 00:17
Hm, vond ik érg interessant om te lezen. Een wereld met alle mogelijkheden om te communiceren met de buitenwereld binnen handsbereik, maar er net niet bij kunnen vanwege, als ik 't zo lees, hoogstwaarschijnlijk door armoede. Je zou bijna denken dat ze de mensen daar persé klein houden (mentaal gezien). Goed, in zo'n samenleving kan een sport als MMA natuurlijk wel razend populair worden, omdat naar mijn gevoel MMA voor een groot deel menselijke oerinstincten betreft.

Ik moet er wel bij zeggen dat waar ik zit (Manaus - Amazone) het wel flink achter loopt ten opzichte van bv SP / Rio
hier is de economische ontwikkeling veel later gekomen mede door het invoeren van een belastingvrije productie zone. De industrie is pas echt de laatste 10 a 15 jaar aan het groeien en brengt veel goeds qua werk en opleiding met zich mee. Opleidingen van voor die tijd stelde niet veel voor. Nu gaat het economisch voor de wind hier en moeten we proberen er zoveel mogelijk mensen van te laten profiteren.

De sport MMA is hier al heel erg populair en voor vele is het een vorm van overleven. Er zijn hier legio tournooien waar de winnaar een familie pakket rijst en bonen krijgt en bv 25 euro en dat is dan de hoofdprijs. entree is dan vaak 1 kilo onbederfelijk voedsel wat dan naar minder bedeelden gaat. Vaak zijn dit erg gave avonden waar je echt waar krijgt voor je kilo. maar het is ook meteen heel confronterend met hoe goed sommige het hebben en andere niet.