PDA

View Full Version : Thaise journalist kraakt Thaise vechters en prijst buitenlanders na winst Pinca



Djani
23-01-2011, 15:06
After watching foreign boxers, I saw their performance has been improved continually in each year. They use complete Muaythai attacks. They are stronger and have more potential. Generally, I accept that foreign boxers have improved very much.

When Thai boxer confront foreigner boxer, it is not easy to beat as before. Although it was a moderate-skill Thai boxer with normal reputation, we sometimes had to give weight advantage to foreign boxers. However, now we can see that even an elite boxer cannot win easily.

Another point we saw was that Thai boxers’ appearance is disadvantageous to foreign boxers. Thai boxers’ bodies are big but plump. They are not big and strong naturally. This is due to the lack of serious support in heavyweight limitation.
It is just cunning.

They do not use complete Muaythai attacks. Unlike foreign boxers that attack forcefully and effectively. We barely see them wrestling. There is sarcastic saying that if you want to see Muaythai, watch foreign boxers but if you want to see wrestling, watch Thai boxers. This ridicule is so hurt. It means Thai boxers cannot fight foreign boxers. We focus on wrestling and knee attack and throwing (which are preferred by the referee).

We no longer see nice powerful kick, hard knee attack (not just soft knee attack), or even punching (because no big score for them). Unlike foreign boxers, they have mastered Muaythai martial art and they perform better than Thai boxers can. They can use elbow attack, jumping-knee attack, and back kick better than Thai boxers, who have barely seen those attacks.

When watching Thaifight semifinal match, which Petchmankong Petchforgus was defeated by Fabio Pinka from France, Thai boxer were trying to defense. He attacked uncertainly as if he was waiting to win at the end of the match. (In case of complete rounds, everything was going well)
He should have shown the power of Muaythai to foreigners. Win or lose is just the matter of sports.
However, Thai boxer did not show his skill. Even in his last match, he performed defensive fight. He kicked softly, attacked with knee, and pushed down the opponent without making any impression.
Unlike foreign boxers, all of them dared to attack. Therefore, they deserve championship. (Although the referee, Pichit Promkong from Aomnoi stage, tried his best to help him but he was punched and defeated.)

Moreover, because of the rule, Petchmankong had to fight for 3rd place but his condition was very poor. However, he had to fight, and then he was knocked out by Japanese boxer in the first round.
It is good that he is just injured. If unexpected incident or death occurs, who will take the responsibility, the referee or the organizer?


Bron: www.muaymag.com (http://www.muaymag.com)

Ik vind dat hij een goed punt heeft. Ik vind het geweldig om naar de absolute thaise top te kijken, maar zelfs daar zie je soms incomplete vechters die zich voornamelijk focussen op clinchen en sweepen. Ik vind clinchen een kunst opzich, maar het is niet het enige wat ik wil zien. Bij de thaise vechters mis ik vaak boksskills en de wil om een partij voortijdig te beslissen en bij Nederlandse (en andere westerse) vechters mis ik gevoel voor timing en clinchskills.
Wat vinden jullie?

Anderson
23-01-2011, 15:53
Ik ben het er wel mee eens ja, op Sayenchai, Saiyok, en de Yod na is geen Thai die kan wat deze 3 kunnen timing ,boks combinaties en trappen zoals het hoord.

de tijd van Sackmongkol, Johmod, Nokweed Davy,Santiennoi is voorbij

Djani
23-01-2011, 16:31
Ik ben het er wel mee eens ja, op Sayenchai, Saiyok, en de Yod na is geen Thai die kan wat deze 3 kunnen timing ,boks combinaties en trappen zoals het hoord.

de tijd van Sackmongkol, Johmod, Nokweed Davy,Santiennoi is voorbij

Juistem die namen die jij nu noemt waren technisch erg sterk en tegelijkertijd ook echte warriors. Ik vind het echt jammer dat dat soort vechters uitgestorven is.

TOON
23-01-2011, 17:16
tja de vraag is natuurlijk of het realistisch is dat je generatie na generatie zoveel technisch goede vechters kunt leveren.....ik denk het niet.....

Djani
23-01-2011, 18:41
tja de vraag is natuurlijk of het realistisch is dat je generatie na generatie zoveel technisch goede vechters kunt leveren.....ik denk het niet.....

Dat is idd niet realistisch, maar er zijn ook andere factoren die bijdragen aan het feit dat Muay Thai tegenwoordig minder spectaculair is. Vanwege de komst van het internet en het proces van globalization heeft het thaise volk nu andere hobbies gevonden. Voetbal is nu bijv. veel populairder. Daardoor is er sprake van een machtsverschuiving. Niet het gewone publiek maar gokkers moeten nu vermaakt worden en zij hebben een grote stem, dat betekent dat een partij close moet zijn maar niet persé spectaculair. Daarnaast vechten de vechters nu ook veel zakelijker om blessures te vermijden.
Ik kan het niet perfect vergelijken omdat toen ramon dekkers in de grote thaise stadions vocht ik zelf nog met een batman-cape om door m'n achtertuin rende, maar dit zijn de feiten zoals ik ze meegekregen heb de laatste jaren.

payap
23-01-2011, 18:56
De jaren 80 en 90 worden in Thailand ook de golden era of muaythai genoemd ivm de geweldige vechters er toen waren. Vaak lees ik ook discussies op muaythai sites waar wordt gezegd dat veel huidige Thaise kampioenen dit nooit hadden kunnen bereiken als ze in die dagen hadden gevochten. Men zou in de shaduw van die kampioenen van toen altijd gebleven zijn.

Maar een probleem in Thailand is dat de populariteit van muaythai afneemt. De sport wordt veelal gezien als een sport voor de wat arme Thai, veel jeugd heeft niet meer de mentaliteit van vroeger om zich dag in dag uit zo af te beulen en kiezen andere sporten, andere sporten hebben, vooral door tv, ook veel fans weg genomen bij het muaythai zoals bv het voetbal, en het gokken natuurlijk.

Het gokken is de grote motor waar het muaythai nog op draait in Thailand in zijn huidige vorm. Gevolg dat de sport er afhankelijk van geworden is en het gokken te veel invloed op de sport heeft gekregen. Vb zijn bv dat een man als Saenchai zijn lumpinee titel verdedigt maar dan een paar kilo lichter moet wegen als zijn tegenstander. Dit om de kansen gelijk voor de uitslag te krijgen voor het gokken. Te gek voor woorden natuurlijk. Ook heb je de Thaise gewoonte dat men de eerste twee ronden weinig doet. De puntentelling is dan bijna altijd 10-10 de eerste twee ronden. Jury neemt wel het beeld me na de volgende ronden waar het in verwerkt wordt. Dit is om de gokkers tijd te geven om in de wedstrijd te kunnen gokken.

Het clinchen is prachtig maar in Thailand telt het heel zwaar en vooral knieen. Gevolg is dat er vechters zijn dit vijf ronden de clinch zoeken om te winnen. Ook willen vechters na dit middel grijpen als ze weinig kans hebben om zo de partij te ontlopen en in de clinch uit te vechten. Mannen als Petchboonchu en Orono wisten de titel van Saenchai te winnen door alleen maar te gaan clinchen omdat men anders het kon shaken.

En wat er idd staat is dat het boksen minder wordt gewaardeerd. Veel Thai kunnen goed boksen maar omdat het minder scoort laat men het achterwege. Een echte bokser als Anuwat heeft vaak partijen verloren als hij zijn tegenstander niet KO kreeg door deze regels terwijl hij de sterkere vechter was maar het knieeen, clinchen van zijn tegenstander werd zwaarder geteld. En dit kan de Thai nu ook gaan opbreken.

Budokan
23-01-2011, 22:17
tja de vraag is natuurlijk of het realistisch is dat je generatie na generatie zoveel technisch goede vechters kunt leveren.....ik denk het niet.....

er zijn genoeg vechtsportlanden die dit wel kunnen, Japan doet het al eeuwen in het judo, Korea in TKD. Thailand lijkt vanaf de jeugd niet professioneel genoeg met de begeleiding om te gaan.

Fightfan
25-01-2011, 01:13
Ik mis Sackmogkol vaak....

Anderson
25-01-2011, 11:49
Zeker weten wat een held was dat de meeste complete vechter hij had alles. De harde linker trappen als die van Yod boks technisch van de Thaien het beste, defence perfect, clinch uistekend, vechtershart als die Juan Manuel Marquez.

10plus