PDA

View Full Version : Peter Teijsse (M-1 / Gegard Mousasi / Fedor Emelianenko



Wheelie
29-01-2011, 09:43
Peter Teijsse

Onlangs werd Peter Teijsse door M 1 benaderd of hij interesse had om zich naast het geven van de reguliere Kick- en Thai boks trainingen , ook te willen richten op het trainen van MMA vechters.
Als eerste stond de begeleiding van Fedor op de agenda , hetgeen op het laatste moment geen doorgang kon vinden.
In oktober zal Peter afreizen naar Rusland om voor de nieuwe generatie MMA vechters een serie trainingen op te zetten.
“Ernesto Hoost , Lucia Rijker , Ivan Hipolite waren grote voorbeelden voor mij als beginnend vechter .
Johan Vos , Jan Plas en Gerard Gordeau hielpen mij met de opbouw van mijn carrière als wedstrijd vechter in Savate en het Thai Boksen .
Mijn eerste stappen binnen de dojo deed ik in 1983 en mijn eerste succes was de Nederlandse titel WKA in 1990 in de category tot 74 kg.
Door de sturende kracht van mijn leraar Johan Vos heb ik ook deel genomen aan een aantal savate wedstrijden waar ik uiteindelijk de wereld titel wist te pakken in 1991 , ook lukte het me om de wereld titel kickboksen in dat zelfde jaar te veroveren.
Tijdens het K 3 championship in 1995 heb ik uiteindelijk een derde plek weten te veroveren omdat ik de partij tegen Ivan Hipolite , mijn vaste trainingsmaat , niet heb gevochten , ik werd toen derde en Ivan eindigde als champion.
In totaal heb ik 25 wedstrijden gevochten waarvan ik er 20 won. “

“Wat mij heel erg aanspreekt is dat de meeste van mijn vaste trainingspartners ook vandaag de dag nog steeds verbonden zijn aan de Sport.
Ernesto is tegenwoordig representative van zijn eigen team en traint kampioenen als Tyrone Spong .
Lucia Rijker heeft na het Thai boksen een fantastische Boks carrière gehad en is momenteel frequent te zien op de Amerikaanse televisie als sport verslaggeefster .
Ivan Hipolite is nog steeds actief als trainer en richt zich nog heel specifiek op een aantal top vechters met name uit het Thai boksen. “

Peter Teijsse historie

Peter Teijsse traint eigenlijk al sinds het begin van zijn vechtsport carriere bij en samen met Johan Vos.“
Johan is voor mij een van de grootste in het Kick en Thaiboksen.
Ik heb heel veel van hem geleerd en doe dat nog elke keer als ik met hem train.
Zijn les methodieken en de manier waarop hij zijn sportieve doelen heeft bereikt spreken voor zich.
Door het niveau van Vos Gym , heb ik me kunnen ontwikkelen tot de trainer die ik nu ben.

Peter geeft momenteel op verschillende sportcentra les , Family Gym en Special Sports Amstelveen.
Met name in Special Sports Amstelveen ervaar ik het lesgeven op een zeer prettige manier , naast de groepslessen voor jeugd en volwassenen geef ik ook individuele er ook individuele trainingen aan sporters met een ver uiteen lopende sport achter grond .
Ik geef les op verschillende niveaus .
Wat ik heel leuk vindt is het trainen met jongeren en ouderen ,juist omdat dit de groepen zijn waar ik het aankomende talent en het bestaande talent op een hele leuke manier bezig zie.

Aangaande mijn dagelijkse werkzaamheden ben ik ook betrokken bij sport.
Ik werk met jeugdigen met een psychische en autistische stoornissen en aan wie een jeugd TBS (PIJ maatregel ) zijn opgelegd.
Ook hier merk ik vaak dat sport een goede uitlaat klep kan zijn.

“Ik ga me meer richten op het MMA”

Ik heb de laatste jaren steeds meer op een andere manier leren kijken naar de vechtsporten.
Met in mijn achterhoofd de ontwikkeling van het MMA en de vele vechters uit met name Nederland die de overstap van het Kick of Thaiboksen maakten naar het MMA.
Waar ik me zelf steeds meer op gericht heb is het aanpassen van de gevechtsposities en standen , daarnaast mijn belangrijkste doel is om op een andere manier leren kijken naar de stoot- en trap technieken uit het Kickboxen en Muay Thai en die effectiever te gebruiken in het MMA.

Zo werd ik een aantal maanden geleden gevraagd door M 1 , Vadim Finkelstein , of ik met Fedor Emelianenko zou willen trainen in voorbereiding van zijn gevecht tegen Fabricio Werdum.
In verband met de visa aanvraag en de korte periode die hiervoor stond is dat toen niet gelukt.

Peter Teijsse en Gegard Mousasi verzorgen training aan M 1 selection champions.

http://img138.imageshack.us/img138/8609/gegardpeterenaankomendk.jpg (http://img138.imageshack.us/i/gegardpeterenaankomendk.jpg/)

“In begin oktober 2010 ben ik met Gegard naar St Petersburg geweest om de aankomende champs van de selection te trainen.
Voordat ik ben gegaan heb ik de opnames van de wedstrijden gezien en kan niet anders stellen dat de gevechten en vechters op een zeer goed niveau zijn.
Dit houdt in dat ik nog niet met ze op de grond ga -).
De trainingen van Gegard en mij zijn een voorbereiding op de wedstrijden in St Petersburg op 28 october 2010 geweest waar een aantal finale partijen van de selection hebben plaats gevonden . Vechters waaronder Yvlev, Shishebekov , Khasbulaev en Thomas Narkun hebben aan deze wedstrijden mee gedaan .Vanuit mijn zijde zal er veel aandacht besteed worden aan de positionering ( standen van de vechters) en de stoten en trappen die worden toegepast in het MMA.

Tijdens deze trainings sessies heb ik Fedor mogen ontmoeten en met hem de afspraak kunnen maken in een later stadium de trainingen met hem en Gegard gezamenlijk op te kunnen pakken.

In Nederland zal ik in Special Sports ook de trainingen gaan verzorgen voor de pre selection kandidaten voor M 1. Als ik het goed heb begrepen worden hier ook nationale en internationale BJJ trainers voor uit genodigd en zal deze training de kandidaten van de selection 2011 moeten gaan aanwijzen.

Het nieuwe jaar start voor Peter Teijsse met trainen van Fedor Emelianenko .

Fedor vecht in begin februari 2011 in America op een M 1 , Strike Force evenement.
Het evenement zal worden uitgezonden door Showtime en het is de eerste ronde van het Sf / M1 event , waarbij Fedor het opneemt tegen Big Foot.
Mocht Fedor deze eerste wedstrijd winnen , zal Fedor zijn tweede partij vechten tegen de winnaar van Werdum v.s Overeem .

Peter Teijsse is begin januari afgereisd naar Starij Oskol , dit is de plaats waar Fedor woont en traint in voorbereiding op zijn gevechten.
Teijsse en Fedor hebben een week getraind en de afspraak gemaakt dat Fedor in voorbereiding op het gevecht voor de tweede ronde ( uitgaande van winst bij de eerste ronde) voor een lange periode naar Nederland komt om zich voor te bereiden .

http://img405.imageshack.us/img405/8756/groepsfoto.jpg (http://img405.imageshack.us/i/groepsfoto.jpg/)


Nog een paar korte vragen aan Peter:

Hoe zijn de trainingen verlopen met jou en Gegard Mousasi in voorbereiding op het NYE event ?

Voor de wedstrijd:

Heel eerlijk gezegd , ik ben heel erg blij met de impact van de trainingen .
Gegard is zeer getalenteerd en dit gekoppeld aan zijn achtergrond en ervaring voorzie ik voor hem zelfs mogelijkheden weer eens een wedstrijd op K 1 niveau te draaien .
Gegard pakt de zaken snel op en vertaald dit weer terug in het MMA .
Zoals ik al eerder aangaf , ben ik van uit mijn kickboks visie de technieken aan het omschakelen naar de MMA fight technieken .
Met de kennis en de achtergrond uit mijn eigen wedstrijd carrière en trainingen , is het voor mij ook een uitdaging om te werken met Gegard.

Na de wedstrijd :


Wat ik gehoopt had heeft Gegard waar gemaakt.
De manier waarop Gegard partij heeft gegeven in deze partij is meer dan goed te noemen. We hebben slechts twee weken specifiek kunnen trainen omdat die partij zo kort van te voren werd aangekondigd. Ik kan alleen maar heel blij zijn met deze uitslag voor het Team Mousasi omdat uiteindelijk de K1 kampioen tot 100 kg verslag , waar andere zeer goede Kick boksers niet van hebben gewonnen.

Over Mousasi , Gegard zal op zeer korte termijn wederom zijn bokstrainingen hervatten.
Dit heb ik vernomen van het management .
Arnold van der Leijden wil de mogelijkheid creëren Mousasi mee te laten doen aan de Olympische boks kwalificatie wedstrijden.
Gegard heeft 14 -0 amateur boks wedstrijden winnend af gesloten , een MMA record van 33-3 en een kick boks record van 6-0 , waaronder zijn laatste win en een eerdere win over de japanse Musasi .
Wie zal het zeggen , mogelijk een suprise voor het Nederlands boksen.

http://img841.imageshack.us/img841/1696/petergegard.jpg (http://img841.imageshack.us/i/petergegard.jpg/)

Over Fedor

Ja Fedor, wat een eer om met hem te kunnen werken .
Ik heb al zijn oude wedstrijden bekeken , geanalyseerd en besproken met zijn trainers en begeleiders .
Er rust wel een bepaalde druk op mijn schouders , ik wil en kan er eigenlijk pas over spreken als we allemaal een stukje verder zijn.

Ik heb tijdens mijn vechtsport ontwikkeling met vele grote namen mogen trainen.
Ook de leraren met wie ik heb gewerkt waren van uitzonderlijke klasse.
Wat ik in Stary Oskol heb mogen meemaken , komt misschien later nog wel eens aan de orde maar zoals ik Fedor heb mogen leren kennen , kan ik alleen maar stellen dat als ik Fedor naast andere grote kopstukken uit de vechtsport zet hij zich onderscheid van de rest door zijn vecht intelligentie , het direct aannemen en voelen van hoe de uitleg en training moet lopen en dit meteen kan omschakelen naar zijn MMA style. Als mens een unicum om mee te mogen werken.

Nogmaals in voorbereiding op zijn tweede gevecht in het toernooi , zal hij voor een langere periode naar Nederland komen.
Wat ik zal proberen op te zetten is even als twee jaar terug een open training in Special Sports Amstelveen .



Met dank aan Peter Teijsse.



Het artikel is geschreven door Kay van Buren.

MMAFAN-1122
29-01-2011, 10:29
Mooi stuk.. Respect!

Slome
29-01-2011, 12:05
Nice, leuk om te lezen....

Lionheart
29-01-2011, 13:06
Vet!!

Peter is een topper!

wrestler_nl
29-01-2011, 13:20
Nice, leuk om te lezen....

x2

Asura
29-01-2011, 16:31
Ik wist niet over wie Mousasi het had in zijn post-fight interview bij Dream, maar altijd mooi om iemand te zien die zo erg bezig is met de sport.

STERKE JERKE
29-01-2011, 17:04
Peter, jij bent een hele grote! Maar dat wist jij al.

Kemal
29-01-2011, 19:26
Heel mooi stukje!!

Baske
29-01-2011, 19:49
Was zeker leuk om te lezen ja!

universele
29-01-2011, 21:44
Thnx, leuk om te lezen.
Succes verder, wat is Nederland toch ook de super top met stand up fighters (trainers)

marcelt
29-01-2011, 22:14
Interessant. Had nog nooit van hem gehoord.

Baas
30-01-2011, 00:17
Van Peter Teijsse heb ik heel wat wedstrijden gezien. zo uit mijn hoofd Musti Lakshem, Nico Anches, Faissel Redding. hij werd o.a. wereldkampioen WKA en ook Savate.
Peter gaf ook wel eens bij ons in Haarlem een gasttraining. er staat nog een foto met hem op de site Baas Sports Curacao - Welcome, Bon bini, Bien venido, Welkom @ Baas Sports Curacao (http://www.baassports.com) als je op de button "haarlem" klik.
hele goeie vent.

remco pardoel
30-01-2011, 01:44
Ik ben benieuwd wie ze voor de rest aan gaan invullen met trainers.

Veel plezier met je loopbaan bij M-1 :)

appelsap
30-01-2011, 03:49
Ik ben benieuwd wie ze voor de rest aan gaan invullen met trainers.

Veel plezier met je loopbaan bij M-1 :)

Open sollicitatie;)?

Goeie zaak. Ben wel benieuwd hoe ze het staande werk gaan integreren in het MMA deel. Gaat Fedor nu ook trappen en knieen...?

Peter met lang haar. Da's nieuw:)

Wheelie
30-01-2011, 10:23
Als Fedor naar Nederland komt dan kunnen we wel een seminar / meet & greet organiseren als daar interesse voor is ;)

Kemal
30-01-2011, 19:21
Als Fedor naar Nederland komt dan kunnen we wel een seminar / meet & greet organiseren als daar interesse voor is ;)

:thup: