PDA

View Full Version : Hernia met vechtsport



D1987
08-02-2011, 01:34
Ik had sinds maart 2010 tot op 2 weken geleden een hernia, dit komt grotendeels door verkeerde houding e.d. denk ik, maar het is verkeerd gegaan tijdens training (boksen). Ik heb toen 4 maanden rustig gedaan, en na de zomer ben ik doorgegaan met trainen met een hernia, soms met veel pijn en voelde me niet zo mobiel meer als voorheen. Heb lang gewacht met operatie, omdat ik volgens doktoren met sporten eraf zou kunnen komen (vooral zwemmen), maar dat gebeurde maar niet, uiteindelijk heb ik gekozen voor een operatie. Hier heb ik echter heel erg naar opgekeken, maar uiteindelijk toch de keuze gemaakt omdat het niet op schoot.

25 januari ben ik geopereerd, en alles is goed gegaan. Nu vraag ik me af wanneer ik weer kan boksen, fitnessen, hardlopen en dergelijke. Ik weet dat ik rond 4-6 weken weer mag zwemmen, en dat ga ik dan ook zeker veel doen.

Hebben jullie ervaringen met hernia's door en in vechtsporten? Ik las dat Rich Franklin laatst geopereerd is aan een hernia, en Muhammad Ali kreeg op zijn 22ste voor zijn Sonny Liston-fight een hernia, dus voor al zijn successen. Net zag ik bij TUF 11 dat Tito Ortiz ook een zenuwknelling in zijn nek heeft, wat in principe ook een hernia is. Iemand tips?

Thanks!

Hyxas
08-02-2011, 07:47
Ben geen vechtsporter, maar wel fysio geweest. Niet elke hernia is hetzelfde en de genezing is dan ook per persoon verschillend. Ik neem aan dat je op dit moment onder begeleiding van een fysiotherapeut staat? Deze kan je voortgang goed beoordelen en met jou een plan uitstippelen. Ga zeker niet te vroeg te veel doen, dan ben je zo weer terug bij af. Hardlopen duurt wel even, dat is een behoorlijke dreun voor je rug namelijk. Fitnessen kun je na 4 a 6 weken weer oppakken, maar vergis je niet, dit moet je dan wel op een heel ander niveau doen dan je waarschijnlijk gewend was.
Veel succes in ieder geval!!

D1987
08-02-2011, 11:15
Thanks, mijn dokter zegt dat ik met 8-10 weken weer kan boksen, mijn fysio is heel voorzichtig en zegt dat het misschien nooit meer kan. Ik heb altijd gesport en heb me laten opereren zodat ik verder kan komen met me sport, dus kan me mateloos irriteren aan de woorden van me fysio.

GnP
08-02-2011, 12:16
wat voor operatie heb je gehad?
ik heb sinds begin 2009 een discusprothese (tussenwervelschijf die vervangen werd door een titanium exemplaar) en het is sindsdien niet meer wat het was vroeger; hoop dat jij meer succes hebt

D1987
08-02-2011, 12:53
Bij mij hebben ze met een micro endoscopische operatie een klein stukje weefsel weggehaald wat tegen mijn zenuw aandrukte, voor de rest niets. Liep dezelfde dag al, en na 2 dagen liep ik echt soepel. Het is met een sneetje van 1,5 centimeter gedaan, soort van kijkoperatie met ingreep.

Hyxas
08-02-2011, 13:13
Het is inderdaad een klein sneetje van de buitenkant, maar aan de binnenkant is ook "schade" aangebracht. Lopen is goed om te doen, blijf je soepel bij. Hele dag liggen wordt het allemaal stijf en daar heeft niemand wat aan. 8-10 weken is wel kort om weer te gaan boksen, maar ik neem aan dat je een getraind lichaam hebt, dat kan je helpen in je herstel. Vergeet niet dat de professionele jongens (Frankllin, Ali) niets anders dan sporten doen en hele andere begeleiding hebben dan jij nu hebt. Je fysio vind ik wel wat pessimistisch en je kunt nu echt niet zeggen dat je nooit meer kan boksen. Doel is om wel weer te gaan boksen, dus daar moet hij zich samen met jou op richten.
Frustrerend is het natuurlijk wel, maar je hebt het zelf in handen. Houd je grenzen aan, luister naar je lichaam.
Only time will tell!!
Succes!

respect
08-02-2011, 21:00
Ik heb een hernia in mijn nek gehad(c 4-5) bijna dwarsleasie scheelde niet veel. had het niet in de gaten sporte gewoon door (kracht training 5Xpw)na bezoek aan ziekenhuis kwam het te voor schijn. werd dirct door gewezen naar eerste hulp, mog geen beweging meer maken gestrekt liggen wachten op operatie ze hebben een plastic plaatje er voor gezet die het tegen houd. nu maand of 8 geleden ben weer gewoon hard aan het kracht trainen nergens last van, ja dat dove gevoel blijft maar geen pijn ofzo. vroeg aan chirurg gewoon om het te weten mag ik alles boksen enz, die zij je mag alles behalve parachut springen lol ben geen commando ofzo.ik zat ook met die vraag van kan ik nog alles en vond weinig info. bij mij kan het, ligt aan jou zelf, je voelt het wel je moet het ook een beetje uit je hoofd halen.
succes.

D1987
08-02-2011, 23:08
Het is inderdaad een klein sneetje van de buitenkant, maar aan de binnenkant is ook "schade" aangebracht. Lopen is goed om te doen, blijf je soepel bij. Hele dag liggen wordt het allemaal stijf en daar heeft niemand wat aan. 8-10 weken is wel kort om weer te gaan boksen, maar ik neem aan dat je een getraind lichaam hebt, dat kan je helpen in je herstel. Vergeet niet dat de professionele jongens (Frankllin, Ali) niets anders dan sporten doen en hele andere begeleiding hebben dan jij nu hebt. Je fysio vind ik wel wat pessimistisch en je kunt nu echt niet zeggen dat je nooit meer kan boksen. Doel is om wel weer te gaan boksen, dus daar moet hij zich samen met jou op richten.
Frustrerend is het natuurlijk wel, maar je hebt het zelf in handen. Houd je grenzen aan, luister naar je lichaam.
Only time will tell!!
Succes!

Thanks! Klopt, 8 tot 10 weken is wel kort, ik wil met 5 a 6 weken gaan zwemmen en daarna rustig opbouwen dmv van fysio en fitness. Denk dat boksen wel 3 maandjes of meer stil blijft liggen. Mentaal is het wel goed voor me. Je hebt gelijk over Ali en Franklin, het zorgt wel voor extra motivatie als je ziet dat alles weer goed kan komen als je een vechtsport doet.

Heb vandaag mijn laatste pleisters (hechtpleistertjes) en het ziet er erg goed uit, over een paar weken ga ik naar de fysio (en dan krijg ik een andere fysio), nu komt er een fysio (oudere vrouw) bij mij thuis en die doet het heel goed, alleen is ze wat te voorzichtig. Zij zegt echter ook dat ik doordat ik altijd veel gesport heb een snel herstel zal hebben en veel met mijn buik en benen opvang.

Heeft iemand meer informatie? Desnoods in het Engels?

Bedankt in iedergeval Hyxas en Respect.

respect
08-02-2011, 23:49
Je planning ziet er goed uit(als je dat houd komt het goed, bij mij ging het ook en die van mij was echt verre stadium de hernia).ik heb ook 3 maanden zo heel lichte dingen gedaan, fietsen(op sportschool dan he)ik heb geen fyso gehad heb wel echt veel gerust.na drie maanden ben ik gewoon gaan trainen ging elke week beter, nu op oude nivo.
je moet geen schokkerige bewegingen maken zoals omhoog springen en dergelijke(zoals van trappen naar beneden springen laatste treen je begrijp wel wat ik bedoel) merk als ik spring dat ik meer last van dove gevoel krijg, zij de chirurg ook. en dat je sport heeft zijn voordelen zij die ook.
je bokst, ik had echt probleem in mijn hoofd liep van alles en iedereen weg die in mijn buurt kwam die mij kon raken. maar zit echt in je hoofd heb ik gemerkt, na tijdje ben je de oude.