PDA

View Full Version : BJJ in Vlissingen. Wie kent..



Worf
19-02-2011, 19:11
Ik train MMA in Bergen op Zoom, bij VC de Groot. Nou zou ik graag specifiek BJJ erbij willen doen, maar gezien ik in Vlissingen woon, wat best een uithoek is wat dat betreft liggen de BJJ scholen hier niet bepaald voor het oprapen. Dit zou betekenen dat ik dus eigenlijk nog verder moet gaan rijden richting Zevenbergen of Brede (beide meer dan een uur rijden).

Nou kwam ik toevallig via google op deze site van een gym in Vlissingen waar ze BJJ zouden geven: Health centre Happy Fitness (http://happyfitness.nl/braziliaansjujitsu.html)

Nou ga ik geen oordeel vormen over iemand dan ook zonder dat ik diegene ken. Maar ik weet niet goed wat ik ervan moet denken.

Weet iemand of dit wat is, en kent iemand de instructeur Peter Smid?

Briant
19-02-2011, 19:16
Het is sowieso geen 5e dan BJJ... waarschijnlijk een Jiu Jitsu (JBN) 5e dan.

Voor een echt oordeel moet je gewoon een keer langs gaan he.

Baske
19-02-2011, 19:43
Even snel googlen kwam ik op dit uit:

Judo & Jiu-Jitsu Gym Zeeland Vlissingen

Judo & Jiu-Jitsu Gym Zeeland
Clijverstraat 50
4381PX Vlissingen

Tel: 0118-413137

Worf
19-02-2011, 20:44
Even snel googlen kwam ik op dit uit:

Judo & Jiu-Jitsu Gym Zeeland Vlissingen

Judo & Jiu-Jitsu Gym Zeeland
Clijverstraat 50
4381PX Vlissingen

Tel: 0118-413137

Volgens mij is dit gewoon 'normale' JJ en geen BJJ.

Nusaniwe
20-02-2011, 15:34
Wat is nou eigenlijk het verschil tussen BJJ en JJ in de praktijk? Sportschool Geelhoed heeft wel goede credentials in Judo en JJ als ik het zo lees. Weet je trouwens ook dat je MMA kan trainen in Vlissingen bij MAN MMA?

Strange Cutbean
20-02-2011, 16:31
Het zal best een goede JJ-leraar zijn maar ik vind het wel kwalijk dat hier op zijn minst de suggestie gewekt wordt dat deze man 5e Dan BJJ is.Hij zal ook best wel eens een lesje BBJ hebben meegepakt, misschien ook wel genoeg om hier les in te geven maar hij is géén 5e Dan BJJ.
En als je jezelf zo verkoopt dan zou ik er niet gaan trainen, hoe goed hij ook mag wezen.

Briant
20-02-2011, 16:56
Wat is nou eigenlijk het verschil tussen BJJ en JJ in de praktijk?

JJJ:
http://www.youtube.com/watch?v=pyVZqlsIzPU

BJJ:
http://www.youtube.com/watch?v=nIk8XckFH3c

ijsblok
20-02-2011, 20:17
Het zal best een goede JJ-leraar zijn maar ik vind het wel kwalijk dat hier op zijn minst de suggestie gewekt wordt dat deze man 5e Dan BJJ is.Hij zal ook best wel eens een lesje BBJ hebben meegepakt, misschien ook wel genoeg om hier les in te geven maar hij is géén 5e Dan BJJ.
En als je jezelf zo verkoopt dan zou ik er niet gaan trainen, hoe goed hij ook mag wezen.
hihi en die foto erbij slaat al helemaal als kut op dirk

bush1do
20-02-2011, 21:21
ik denk dat deze man idd 5e dan jbn jiu jitsu is maar zeker geen bjj.
ik denk dat hij het grondwerk van traditioneel jj verwerkt in een soort bjj klas.
goed om lessen te volgen in het traditionele jiu jitsu (waar bjj uit is ontstaan) maar als je echt bjj wilt trainen zou ik een andere sprotschool uitkiezen.

Worf
20-02-2011, 21:28
Wat is nou eigenlijk het verschil tussen BJJ en JJ in de praktijk? Sportschool Geelhoed heeft wel goede credentials in Judo en JJ als ik het zo lees. Weet je trouwens ook dat je MMA kan trainen in Vlissingen bij MAN MMA?

BJJ en JJ hebben maar één overeenkomst en dat is een gedeelte in de naam, thats it. Wat dat betreft lijkt judo nog het meest op BJJ.

Ik weet idd dat je ook bij MAN kan trainen in Vlissingen, maar VC de Groot in Bergen op Zoom train ik al een tijd en zodoende voelt dit vertrouwd.

bush1do
20-02-2011, 21:32
BJJ en JJ hebben maar één overeenkomst en dat is een gedeelte in de naam, thats it. Wat dat betreft lijkt judo nog het meest op BJJ.

Ik weet idd dat je ook bij MAN kan trainen in Vlissingen, maar VC de Groot in Bergen op Zoom train ik al een tijd en zodoende voelt dit vertrouwd.

ben ik niet met jouw eens...alle technieken komen voort uit het traditionele jiu jitsu, alleen de gracies hebben het grondwerk verfijnd tot hun eigen kunst. het judo komt eveneens uit het jiu jitsu.

Briant
20-02-2011, 21:40
ben ik niet met jouw eens...alle technieken komen voort uit het traditionele jiu jitsu, alleen de gracies hebben het grondwerk verfijnd tot hun eigen kunst. het judo komt eveneens uit het jiu jitsu.

BJJ is ontwikkeld door de Gracies die op hun beurt het kunstje leerden van Mitsuyo Koma ook wel bekend als Count Koma. Laatst genoemde was een Japanse judoka die naar Brazilie verhuisde (wat veel japanners in die tijd deden). De reden dat het Braziliaans Jiu Jitsu heet is dat Judo voor de tweede wereldoorlog bekend stond als Kano Ju Jutsu.

Dus (vooroorlogs) Judo is de voorloper van BJJ. Na dit moment zijn zowel Judo als BJJ veranderingen ondergaan waardoor de verschillen steeds groter werden. Maar kijk eens naar oude judo filmpjes en vergelijk dat met BJJ. Je zal zien wat ik bedoel.

Alsjeblieft voor de geschiedenisles ;)

lopez86
21-02-2011, 01:37
BJJ is ontwikkeld door de Gracies die op hun beurt het kunstje leerden van Mitsuyo Koma ook wel bekend als Count Koma. Laatst genoemde was een Japanse judoka die naar Brazilie verhuisde (wat veel japanners in die tijd deden). De reden dat het Braziliaans Jiu Jitsu heet is dat Judo voor de tweede wereldoorlog bekend stond als Kano Ju Jutsu.

Dus (vooroorlogs) Judo is de voorloper van BJJ. Na dit moment zijn zowel Judo als BJJ veranderingen ondergaan waardoor de verschillen steeds groter werden. Maar kijk eens naar oude judo filmpjes en vergelijk dat met BJJ. Je zal zien wat ik bedoel.

Alsjeblieft voor de geschiedenisles ;)

Dus heette het vooroorlogs eigenlijk gewoon jiujitsu (jiu/ju = niet meer dan uitspraak vanuit japans?).
Dus is het voorgekomen uit Jiu-jitsu:whistling: Judo is een naam die ontwikkeld is door grondlegger Jigoro Kano.
Volgens Wikipedia werd het toendertijd ook nog Jiujitsu genoemd en is judo pas later als officiele naam aangenomen.

Briant
21-02-2011, 10:15
Dus heette het vooroorlogs eigenlijk gewoon jiujitsu (jiu/ju = niet meer dan uitspraak vanuit japans?).
Dus is het voorgekomen uit Jiu-jitsu:whistling: Judo is een naam die ontwikkeld is door grondlegger Jigoro Kano.
Volgens Wikipedia werd het toendertijd ook nog Jiujitsu genoemd en is judo pas later als officiele naam aangenomen.

Punt is dat Judo het meest gerelateerd is aan BJJ. De naamgeving is verwarrend vanwege de naam die Judo in die tijd had. Er waren in die tijd meerdere jiu jutsu scholen (waar ook Judo weer technieken uit gehaald heeft), maar BJJ is ontstaan uit de jujutsu die later judo is gaan heten.

Lekker verwarrend ik weet het. Maar kijk bijvoorbeeld eens naar dit filmpje van Mifune. Klein mannetje, werd God van Judo genoemd. Je ziet een aantal guard technieken, basic armlocks en chokes. Je ziet heel duidelijk de invloeden voor BJJ

http://www.youtube.com/watch?v=3jAWeXL7Yng

Briant
21-02-2011, 10:19
Kijk dan eens naar deze oude BJJ film. Je ziet een wedstrijd en die lijkt toch verdacht veel op Judo ;)

http://www.youtube.com/watch?v=QAAnrqDygns

Maar ondanks de grote overeenkomsten zijn er ook vele verschillen, daarom is het leuk om allebei te doen of een van de twee afhankelijk van je voorkeur.

lopez86
21-02-2011, 10:42
Ah nu begrijp ik t, tnx.
Is idd verwarrend.
Om even on-topic te gaan, we hebben hier dus gewoon te maken met een fraud?

cholitzu
21-02-2011, 10:54
history of judo/jiu jitsu (http://www.jiu-jitsu.net/history.shtml)

Briant
21-02-2011, 11:25
Ah nu begrijp ik t, tnx.
Is idd verwarrend.
Om even on-topic te gaan, we hebben hier dus gewoon te maken met een fraud?

Fraud wellicht. Mensen denken altijd dat BJJ = Grondvechten. Dus als je grondvechtles geeft dat je het dan gelijk BJJ mag noemen. Zo werkt het helaas niet :P De man heeft vast een 5e dan, maar zoals het er nu staat is het net alsof het een 5e dan BJJ is. Als dat zo was dan hadden wij hier allang van geweten.

Khanom Thom
21-02-2011, 11:27
Dan moeten we Remco P. er maar op afsturen ;-)

Bromios
21-02-2011, 22:17
Om het simpel te houden is het volgens mij als volgt:

Jui jitsu gaat om de vorm. Komt geen sparren in voor.
BJJ is jui jitsu met sparren. overwinnen door opgave tegenstander. (afklemmen of verwurgen)
Judo is jui jitsu met sparren. Overwinnen door punten of overgave. (worpen, houdgrepen, afklemmen of verwurgingen)

Uiteraard zijn er allerlei nuances in aan te brengen maar generaal is dit het.
Jui jitsu is vooral veel statischer als BJJ.

Briant
22-02-2011, 00:30
Om het simpel te houden is het volgens mij als volgt:

Jui jitsu gaat om de vorm. Komt geen sparren in voor.
BJJ is jui jitsu met sparren. overwinnen door opgave tegenstander. (afklemmen of verwurgen)
Judo is jui jitsu met sparren. Overwinnen door punten of overgave. (worpen, houdgrepen, afklemmen of verwurgingen)

Uiteraard zijn er allerlei nuances in aan te brengen maar generaal is dit het.
Jui jitsu is vooral veel statischer als BJJ.

Door het zo simpel te maken heb je een aantal vitale kenmerken foutief opgeschreven.

Ju Jutsu is de oude vechtsport van Japan. Een beetje te vergelijken met Kung Fu in China. Er waren vele scholen die hun eigen versie van ju jutsu gaven. Dit waren harde scholen, waar veel gewonden tijdens trainingen kwamen. Ju jutsu was dan ook niet voor het klootjesvolk.

Het huidige jiu jitsu is een samenraapsel van Karate, Aikido en Judo. Er is veel aandacht voor Kata/vorm, maar ook voor kumite/sparren. Het verschilt per school hoe die balans zich manifesteert.

Judo is de vechtsport die door Jigoro Kano ontwikkeld is uit een aantal ju jutsu technieken, maar ook uit het (sumo-)worstelen. In Judo is er ook aandacht voor Kata/vormen, maar die worden vooral door hogere dangraden bestudeerd. Deze kata's zijn over het algemeen afkomstig uit de oude ju jutsu scholen. Naast deze kata is er voor een groot deel aandacht voor techniek en randori (sparren). Tegenwoordig worden de meeste judolessen voor een groot deel door randori opgevuld. Er is de mogelijkheid om aan wedstrijden mee te doen, waarbij je kunt winnen op Ippon. Ippon is te behalen door een perfecte worp, een houdgreep of een submission.

Braziliaans jiu jitsu is een afgeleide van (vooroorlogs) Judo en door de Gracie familie is het verder ontwikkeld. Er worden geen kata's onderwezen, er is enkel plek voor techniek, randori en wedstijden. Deze sport is van de drie genoemde vechtsporten het meest op de wedstrijd gericht. Het bandenstelsel is hier dan ook voor ingericht. De wedstijden zijn te winnen op submission (of punten die verzameld zijn, als de tijd op is). Naast wedstrijden is er bij sommige scholen ook aandacht voor het zelfverdedigingsaspect.


Nuances misschien, maar wel belangrijk om te noemen.

Khanom Thom
22-02-2011, 00:35
Remco???? ;)

Budokan
22-02-2011, 00:47
Om het simpel te houden is het volgens mij als volgt:

Jui jitsu gaat om de vorm. Komt geen sparren in voor.
BJJ is jui jitsu met sparren. overwinnen door opgave tegenstander. (afklemmen of verwurgen)
Judo is jui jitsu met sparren. Overwinnen door punten of overgave. (worpen, houdgrepen, afklemmen of verwurgingen)

Uiteraard zijn er allerlei nuances in aan te brengen maar generaal is dit het.
Jui jitsu is vooral veel statischer als BJJ.

Traditioneel Jiu Jitsu heeft wel degelijk een wedstrijdvorm en een waar Remco P. jarenlang ongeslagen in was. (dacht zelfs een keer wereldkampioen). Als NL zijn we er zelfs erg goed in, miischien wel wereldtop.
Wedstrijd bestaat uit 3 delen, staand trappen en stoten (semi contact karate), daarna staand judo, daarna grondwerk (Judo, BJJ of hoe je het wilt noemen). Check youtube eens, bijgevoegd filmpje geeft al een behoorlijk beeld

http://www.youtube.com/watch?v=LzU_tqctF2c

Bromios
22-02-2011, 01:33
He wat grappig, wist ik niet. Wist wel dat Remco er bedreven in was, maar niet dat dat in een wedstrijdvorm ging (en ben oud genoeg om het te weten).
Mijn moeder was en eerste dan judo en eerste dan ju-jitsu en voor zover ik weet heeft zij alleen technieken gedaan.

universele
22-02-2011, 02:11
Bij jiu jitsu heb je 2 wedstrijd vormen volgens mij,
duo system dat is samen met je maat zo mooi mogelijk een techniek laten zien voor punten.

en boven genoemde wedstrijden heet fighting system jiu jitsu.
Hier kun je op punten winnen, maar wanneer je in ieder fase een vol punt heb gehaald heb je ook gewonnen.
dus al heb je 15 punten gehaald met stoten en lukt de rest niet en je tegenstander haald 1 vol punt met een stoot, maakt een goede worp en submit je dan heb je verloren op een full house.
(lang geleden ooit aan mee gedaan)

Hier bij mag je niet recht naar het gezicht stoten maar met de rug van je hand naar de zij kant.
Verder moet je strakke stoten maken voor een punt.
Wanneer je elkaar vast hebt mag je geen stoot meer geven.
Daarbij word het grond gevecht naar een aantal sec. al weer gestopt.

Vond het altijd wel leuk dat je alle fases kan trainen.
Ben alleen zelf niet meer van de strakke vormen

remco pardoel
22-02-2011, 02:15
In het jaar dat ik Wereld kampioen Jiu Jitsu mocht worden heb ik BJJ in Europa geintroduceerd :)
November 1993 was dat.
Toen kwam Romero "Jacare" Cavalcanti (de leraar van Fabio Gurgel) samen met Yamasaki en Behring lesjes geven...

Wij kennen alleen het kodakan judo, maar in Japan had je diverse vormen van judo of jiu jitsu.
Kosen Judo was een stijl die heel erg vergeleken kan worden met BJJ

In het BJJ zit wel degelijk een stuk zelfverdediging alleen wordt daar door 98% van de scholen niets mee gedaan, en dat lijkt wel heel erg op klassiek Jiu Jitsu zoals wij het kennen met het kersenbloesem systeem.

Dat systeem werd overgenomen door een stroming van den Edel en Boersma (wellicht hebben anderen voor werk verricht) maar zij hebben het gezicht van Jiu Jitsu verandert door Fighting System, Duo Games, E-Bo No kata en Ne waza Jitsu kata in het leven te roepen zodat er een sport uit het traditionele ontstond.