PDA

View Full Version : Traumatic Brain Injury (TBI) risico in MMA lager dan in bijv. Boksen



Baske
23-02-2011, 12:45
Mijn onderzoek voor mijn thesis is nog steeds in volle gang, en zo nu en dan kom ik wat interessante dingen tegen. Dit onderzoek, bijvoorbeeld, gedaan in 2004, gedaan door een team doktoren met allen een PhD aan hun naam, heeft op een wetenschappelijke manier MMA onderzocht op basis van blessures.

De conclusie? Het risico op TBI is in MMA lager dan in sporten zoals boksen, desondanks dat vele mensen MMA toch als een behoorlijk ongezonde sport zien.




CONCLUSION
Mixed Martial Arts competitions have changed
dramatically since the first Ultimate Fighting
Championship in 1993. The overall injury rate in
MMA competitions is now similar to other combat
sports, including boxing. Knockout rates are lower
in MMA competitions than in boxing. This suggests
a reduced risk of TBI in MMA competitions when
compared to other events involving striking.
MMA events must continue to be properly
supervised by trained referees and ringside
physicians, and the rules implemented by state
sanctioning—including weight classes, limited
rounds per match, proper safety gear, and banning of
the most devastating attacks– must be strictly
enforced. Further research is necessary to continue
to improve safety in this developing new sport.


Bron (http://www.jssm.org/combat/1/18/v5combat-18.pdf)

dirk5
23-02-2011, 13:13
Ehm... lijkt me nogal logisch.

50 klappen tegen je hoofd of 250 per wedstrijd, kies maar....

Heb je imo geen phd voor nodig

blackadder
23-02-2011, 13:16
Ah. Dat John Hopkins onderzoek weer. Volgens mij het enigste onderzoek op dat terrein.

SjorsWilms
23-02-2011, 13:21
Het risico op TBI is in MMA lager dan in sporten zoals boksen, desondanks dat vele mensen MMA toch als een behoorlijk ongezonde sport zien.

Een sport is niet alleen ongezond door hersenschade. Blessures als gebroken tenen, kapotte schenen, enz enz, zijn ook ongezond.
Ik denk zelf dat MMA (net als de meeste vechtsporten) een ongezonde sport is.

blackadder
23-02-2011, 13:23
Een sport is niet alleen ongezond door hersenschade. Blessures als gebroken tenen, kapotte schenen, enz enz, zijn ook ongezond.
Ik denk zelf dat MMA (net als de meeste vechtsporten) een ongezonde sport is.
Dat soort blessures heb je ook in niet vechtsporten. Dus eigenlijk zijn alle sporten waarbij fysieke inzet nodig is op een bepaalde manier 'ongezond'.

Baske
23-02-2011, 13:24
Zeker, snap heel goed dat dit onderzoek niet aangeeft dat MMA minder 'ongezond' is dan andere vechtsporten. Maar desalniettemin (kutwoord is 't ook) kun je met dit onderzoek wél aangeven dat MMA bij lange na niet zo gevaarlijk is als vele mensen aangeven.

micha
23-02-2011, 13:26
zelfs bij de training staan ze bij het boksen continu op elkaars hoofd te beuken

blackadder
23-02-2011, 13:28
Zeker, snap heel goed dat dit onderzoek niet aangeeft dat MMA minder 'ongezond' is dan andere vechtsporten. Maar desalniettemin (kutwoord is 't ook) kun je met dit onderzoek wél aangeven dat MMA bij lange na niet zo gevaarlijk is als vele mensen aangeven.
Het gaat vaak erom wat de leek ziet. GnP. En dan krijg je wat figuren, experts, die je gaan vertellen dat je bv. vroeger een 'erecode' had wanneer iemand op de grond lag het gevecht afgelopen was. En dat MMA dus zo een beetje de schuld heeft aan het toegenomen geweld op scholen en het alledaagse leven. En dat het niks in een 'beschaafde' samenleving te zoeken heeft. Het feit dat het onderzoek in opdracht van het Amerikaanse leger werd uitgevoerd helpt natuurlijk ook niet.

SjorsWilms
23-02-2011, 13:31
Dat soort blessures heb je ook in niet vechtsporten. Dus eigenlijk zijn alle sporten waarbij fysieke inzet nodig is op een bepaalde manier 'ongezond'.
Dat vind ik ook, ik denk dat sport in het algemeen niet zo gezond is als de media beweerd. Volgens mij is zwemmen ook de enige sport dat niet je lichaam verslijt (gewrichten).

blackadder
23-02-2011, 13:34
Dat vind ik ook, ik denk dat sport in het algemeen niet zo gezond is als de media beweerd. Volgens mij is zwemmen ook de enige sport dat niet je lichaam verslijt (gewrichten).
Als ook nog eens lekker de irritante pacifist wilt uithangen kun je ook nog roepen dat sport voorbereiding op oorlog is.
;)

dirk5
23-02-2011, 13:51
Het gaat vaak erom wat de leek ziet. GnP. En dan krijg je wat figuren, experts, die je gaan vertellen dat je bv. vroeger een 'erecode' had wanneer iemand op de grond lag het gevecht afgelopen was. En dat MMA dus zo een beetje de schuld heeft aan het toegenomen geweld op scholen en het alledaagse leven. En dat het niks in een 'beschaafde' samenleving te zoeken heeft. Het feit dat het onderzoek in opdracht van het Amerikaanse leger werd uitgevoerd helpt natuurlijk ook niet.

Haha. Ik zou graag eens met zo'n expert praten. Erecode my ass...

Facade
23-02-2011, 14:56
Idd zijn het niet zozeer de gezondheid gevaren die mensen tegenstaat, maar gewoon de bruutheid het doorgaan op de grond, knieën, etcetera. Boksen is voor het oog van de leek toch nog wat acceptabeler. Doe je verder niet zoveel aan, al zijn dit leuke feitjes in een discussie natuurlijk.

Baske
23-02-2011, 16:14
Het gaat vaak erom wat de leek ziet. GnP. En dan krijg je wat figuren, experts, die je gaan vertellen dat je bv. vroeger een 'erecode' had wanneer iemand op de grond lag het gevecht afgelopen was. En dat MMA dus zo een beetje de schuld heeft aan het toegenomen geweld op scholen en het alledaagse leven. En dat het niks in een 'beschaafde' samenleving te zoeken heeft. Het feit dat het onderzoek in opdracht van het Amerikaanse leger werd uitgevoerd helpt natuurlijk ook niet.
Kan ik je alleen maar gelijk in geven. Vooral wat je zegt over de GnP. Thanks voor dat perspectief, daar ga ik zeker wat meer over onderzoeken voor m'n thesis :)

Kemal
23-02-2011, 17:15
Ik denk wel dat dit soort onderzoeken bijdragen tot meer acceptatie van de sport.

Baske
23-02-2011, 17:33
Hangt altijd af van de manier waarop je 't brengt, wanneer en waar...

blackadder
23-02-2011, 18:00
Ik denk wel dat dit soort onderzoeken bijdragen tot meer acceptatie van de sport.
Dan zouden er toch wat meer onderzoeken gedaan moeten worden. Voor zover als ik weet is die van John Hopkins tot nog toe de enigste in zijn aard.

blackadder
23-02-2011, 18:02
Kan ik je alleen maar gelijk in geven. Vooral wat je zegt over de GnP. Thanks voor dat perspectief, daar ga ik zeker wat meer over onderzoeken voor m'n thesis :)
De meeste mensen denken dat daar op een hulpeloze wordt in gemept. Wat natuurlijk een absolute 'no no' is in sport. En de algemene acceptatie bemoeilijkt. Ik heb wel eens een Duitse vechter gezien die het in een talkshow geprobeerd heeft uit te leggen. Het was te merken dat hij niet echt werd geloofd.

D1987
23-02-2011, 19:00
Als MMA 12 ronden zou zijn, zou dit onderzoek heel anders zijn geweest

Anton09
23-02-2011, 19:14
Dit soort onderzoek staat nog in de kinderschoenen dus de resultaten zijn imo niet altijd even betrouwbaar. Überhaupt weten we heel weinig over hoe het menselijk brein functioneert. Laat staan over wat de impact is van al die stoten en klappen op je hoofd en het verschil in hersenschade tussen boksen en mma...

Baske
23-02-2011, 20:00
De meeste mensen denken dat daar op een hulpeloze wordt in gemept. Wat natuurlijk een absolute 'no no' is in sport. En de algemene acceptatie bemoeilijkt. Ik heb wel eens een Duitse vechter gezien die het in een talkshow geprobeerd heeft uit te leggen. Het was te merken dat hij niet echt werd geloofd.
Ik neem aan dat je desbetreffende video niet meer hebt?

MilfhunterMMA
23-02-2011, 20:08
"This suggests" houdt volgens mij in dit een aanzet tot vervolgonderzoek, geen conclusie ten aanzien van empirisch onderzoek. dit is enkel een logische redenering. Met andere woorden, dit hele verhaal bewijst niks. kan je iets vertellen over de methoden die zij gebruikt hebben?

Het zou bijvoorbeeld interessant zijn als ze van elke sport 30 proefpersonen met hetzelfde aantal gevechten en trainingsjaren zouden selecteren en deze groepen op hersenschade (geen idee hoe te meten) vergelijken. En deze groepen ook vergelijken met een controlegroep van willekeurig geselcteerde mensen.

blackadder
23-02-2011, 20:18
Ik neem aan dat je desbetreffende video niet meer hebt?
Hij staat ergens op Youtube. Ik zal eens zien of ik hem kan vinden.

blackadder
23-02-2011, 20:19
"This suggests" houdt volgens mij in dit een aanzet tot vervolgonderzoek, geen conclusie ten aanzien van empirisch onderzoek. dit is enkel een logische redenering. Met andere woorden, dit hele verhaal bewijst niks. kan je iets vertellen over de methoden die zij gebruikt hebben?

Het zou bijvoorbeeld interessant zijn als ze van elke sport 30 proefpersonen met hetzelfde aantal gevechten en trainingsjaren zouden selecteren en deze groepen op hersenschade (geen idee hoe te meten) vergelijken. En deze groepen ook vergelijken met een controlegroep van willekeurig geselcteerde mensen.

Randy Couture en die gast met die Magnum snor zouden daarbij moeten horen.

Anton09
24-02-2011, 22:40
Interessant dat er tegelijkertijd een Amerika een hele discussie over hersenletsel en sport gaande is naar aanleiding van een zelfmoordgeval een American Football Speler!



Zelfmoord na hersenletsel Demy de Zeeuw kreeg gisteren van een neuropsycholoog het advies even niet te voetballen in verband met zwarte vlekken voor zijn ogen. In de Verenigde Staten weten ze al jaren dat hersenletsels vergaande gevolgen voor sporters kunnen hebben.


Het hersenletsel dat steeds nadrukkelijker als ernstig beroepsrisico voor American footballprofs wordt erkend heeft opnieuw een slachtoffer geëist. Oud NFL-speler Dave Duerson pleegde vorige week zelfmoord. De 50-jarige Amerikaan schoot zichzelf in de borst. Uit zijn laatste sms’jes aan familieleden kan worden afgeleid dat hij zich bewust niet door het hoofd schoot, zoals enkele andere oud-spelers die niet meer konden leven met hun hoofdpijnen, depressies en symptomen van dementie dat wel deden. Duerson wilde zijn hersenen in tact houden, zodat ze gebruikt kunnen worden in het onderzoek naar de gevolgen van hersenschuddingen die atleten in football, ijshockey en andere contactsporten voortdurend oplopen.
CTE
Vrienden van de in 1993 gestopte verdediger, die met de Chicago Bears en de New York Giants de Super Bowl won, zeggen dat hij vreesde aan CTE te lijden. Dat is een ongeneeslijke, steeds erger wordende vorm van hersenletsel die kan worden veroorzaakt door opeenvolgende hersenschuddingen. Bij boksers wordt allang een verband gelegd tussen hun sport en de symptomen van teveel dreunen op het hoofd. De legendarische wereldkampioen Muhammad Ali die nauwelijks meer kan praten of lopen is daar een schrikbeeld van.
Lijdensweg
De National Football League is een bijzonder lucratieve business met een omzet van 9 miljard dollar per jaar. De NFL heeft lang proberen te verhullen dat het gewelddadige spektakel dat hun sport zo populair maakt ook het latere leven van footballprofs soms een lijdensweg maakt. De laatste jaren erkent de NFL dat wel. De league betaalt onder andere mee aan een fonds waaruit medische kosten worden betaald voor oud-spelers met symptomen van chronisch hersenletsel. Dave Duerson was lid van een panel dat de claims controleert van honderden spelers en hun familieleden of nabestaanden die aankloppen bij dat fonds.
Onderzoek
De NFL en huidige spelers benadrukken in geschokte reacties dat Duersons dood, net als eerdere zelfmoorden van oud-spelers, niet uitsluitend aan de nasleep van zijn hersenschuddingen op het veld kan worden toegeschreven. Maar zelf legde hij dat verband wel. Zijn familie heeft inmiddels toestemming gegeven voor het medische onderzoek van zijn hersenen. Dat gaat gebeuren aan een instituut van Boston University, waar specifiek gestudeerd wordt op de gevolgen van meervoudige hersenschuddingen bij atleten en hoe die gevolgen minder ernstig kunnen worden gemaakt. De NFL heeft een miljoen dollar gedoneerd aan dat instituut.
http://www.spitsnieuws.nl/archives/sport/2011/02/zelfmoord_na_hersenletsel.html

Facade
24-02-2011, 22:43
Ik schrik me dood bij die eerste paar woorden, ik dacht even dat de Zeeuw zelfmoord gepleegd had :P
interessante post overignes voor de rest.

T15Boxing
24-02-2011, 22:52
Kom maar over 30 jaar terug met zo'n onderzoek. Het is natuurlijk gunstig voor MMA'ers om te kijken hoe 70 jarige boksers gezondheidsproblemen hebben terwijl zo'n beetje alle MMA vechters die in de jaren 90 begonnen nog steeds vechten of pas geleden met pensioen zijn. Ik zeg wacht maar af.

Baske
24-02-2011, 23:24
Ik vraag me af of met de hedendaagse kennis we dit soort dingen niet kunnen voorzien... Ik ken 't fijne er niet van, maar ik neem aan dat ze wel kunnen meten in hoeverre iemand TBI heeft, en met wat onderzoek naar de mate waarin TBI voorkomt in MMA vandaag, kun je voorspellingen maken voor de toekomst.

ijsbier
25-02-2011, 03:31
waarom boksen zo slecht voor je hersens is:


http://www.youtube.com/watch?v=chm8L-ms6Qk&feature=related

Kemal
26-02-2011, 06:58
;)

http://www.youtube.com/watch?v=xEENfnatxSQ