PDA

View Full Version : Aiba schorst Nederlandse Boksbond



marcelt
24-02-2011, 01:40
Dutch Boxing Association Provisionally Suspended

23.02.2011
The AIBA Executive Committee Bureau unanimously took the
following decisions on February 22, 2011:

1) To put the case of the Dutch Boxing Association for review by the AIBA Disciplinary Commission due to serious violations of the AIBA Technical & Competition Rules and Ethics Code by having organized a competition - The Final Four on April 3, 2010 in Purmerend - among professional, amateur and kick boxers, this without headguards or vests, and despite a warning from AIBA.

2) To provisionally fully suspend the Dutch Boxing Association, meaning that no boxers, coaches or any officials are authorized to take part in any AIBA approved or controlled events and/or meetings and that the Association is not authorized to host any continental or international boxing events until a final decision by the AIBA Disciplinary Commission is made. This suspension is effective immediately.

gimgamgommetje
24-02-2011, 01:59
Spannend nieuws. Ik ben benieuwd naar de reactie van de NBB en hoe dit verder afloopt.

Kemal
24-02-2011, 09:09
Ben ook erg benieuwd naar de reactie..

Bosco Baracus
24-02-2011, 09:40
Ik vraag me af of dit ook effect heeft op het nederlandse 'Windmill Boxing Team' in de duitse Boks-Bundesliga?!?

Strange Cutbean
24-02-2011, 09:48
Echt stom van de NBB! Daar zijn heel wat jongens en meisjes de dupe van. Hoop maar dat dit voor hen op tijd wordt opgelost.

AIBA schorst de Nederlandse boksbond

woensdag 23 februari 2011 | 22:29 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 23 februari 2011 | 22:37

DEN HAAG/LAUSANNE – De internationale boksassociatie (AIBA) heeft de Nederlandse Boksbond (NBB) met onmiddellijke ingang geschorst. De reden is dat de NBB het competitiereglement en de ethische code heeft geschonden.

Aanleiding voor de voorlopige strafmaatregel, die nog moet worden bekrachtigd door de disciplinaire commissie van de AIBA, is het eendaagse toernooi The Final Four dat vorig jaar april in Purmerend plaatshad. Tijdens dit evenement kwamen amateurboksers zonder hoofdkap en hesje in actie, hetgeen tegen de veiligheidsvoorschriften is. Saillant detail: zowel NBB-bestuurslid Boris van der Vorst als Ed van Wijk, voormalig voorzitter van de medische commissie van de AIBA, was betrokken bij de organisatie.

De gevolgen van een eventueel royement zijn verstrekkend. Nederland mag dan niet langer internationale kampioenschappen organiseren of herbergen. Verder kunnen Nederlandse boksers, coaches en officials dan niet meer de ring betreden tijdens of betrokken zijn bij door de AIBA gehouden of goedgekeurde toernooien, zoals bijvoorbeeld het WK en de Olympische Spelen.

© Gelderlander 2011, op dit artikel rust copyright.

MMAFAN-1122
24-02-2011, 10:29
Klote nieuws...

ijsblok
24-02-2011, 13:16
Ik neem aan dat de NBB wist dat dit een mogelijke reactie was, en dat ze dus met een goed verhaal komen nu?

ciske
24-02-2011, 15:49
Het niet mogen vechten zonder hoofdkap en hesje was volgens mij ook de reden dat het tweede final four toernooi is afgelast. Misschien hing die straf de organisatie al boven het hoofd.

gimgamgommetje
24-02-2011, 16:46
Reactie staat al op de voorpagina van de website van de NBB:

(bron) www.boksen.nl - Home (http://www.boksen.nl/)

chorsing van Nederlandse Boksbond
Onderwerp: voorlopige schorsing NBB door AIBA

Wij hebben een bericht ontvangen dat de NBB voorlopig en met onmiddelijk ingang is geschorst voor deelname aan evenementen onder de vlag van de AIBA. De directe aanleiding hiervoor is dat de AIBA kennis heeft gekregen van de organisatie van het Final Four evenement in april 2010. Het boksen zonder kap en shirt is een overtreding van de regels van de AIBA.

Wij zijn als NBB in deze zaak niet gehoord. In tegenstelling tot het persbericht van de AIBA hebben wij als NBB in 2010 geen uitdrukkelijke waarschuwing ontvangen dat de oganisatie van dit evenement niet toegestaan is.

Het is duidelijk dat er in 2010 een beoordelingsfout is gemaakt. Voor die inschattingsfout is het bestuur verantwoordelijk.

Wij hebben sinds gisteren onmiddelijk acties ingezet om de situatie helder te krijgen en om te kijken of wij op korte termijn met de AIBA om tafel kunnen teneinde de nu al ontstane schade voor de bokssport te beperken. De AIBA heeft geweigerd om telefonisch contact over de zaak te hebben. Wij hebben contacten gelegd met het NOC NSF om ons daarin te steunen. Ook is contact gelegd met een sportjurist.
Als bestuur zullen wij in de loop van de dag overleg hebben om een besluit te nemen over deelname aan internationale wedstrijden zoals de Bundesliga in het komend weekeinde.

In de loop van de dag zal er een persbericht worden uitgestuurd.

Ik hoop jullie voor dit moment voldoende te hebben ingelicht en bied nu al mijn excuses aan voor de problemen welke deze situatie geeft voor alle boksers, coaches en verenigingen.

Met vriendelijke groet,

Chris Moerkerken
gedelegeerd bestuurder NBB

Ralph
25-02-2011, 09:42
Lekker hoor.... Morgen moet het Windmill team boksen in Den Bosch! Ik hoop echt dat dit doorgaat... Zou zonde zijn als de boksers hire nu de dupe van worden.

lopez86
25-02-2011, 09:49
SCHANDALIG dat de Nederlandse boksers hier de dupe van worden!!
Hier zouden alleen de betrokkenen bestraft voor moeten worden.

Over een paar weken staat Alicia Holzken op het WK voor junioren met d'r 15 jaar, en dat zou nu ineens niet meer door kunnen gaan omdat een stel bobo's heeft besloten om gelijk maar de hele Nederlandse boksscene plat te leggen.
BEDANKT.