PDA

View Full Version : Vraag over Nederlandse BJJ/Grappling scene



Djani
01-03-2011, 14:02
Ik vroeg me af of de BJJ'ers en grapplers op mixfight me kunnen vertellen hoe groot de Nederlandse BJJ/Grappling scene is vergeleken met andere landen binnen en buiten europa en of er sprake is van een snelle groei?

Op basis van wat ik hier allemaal lees heb ik het gevoel dat het allemaal best snel gaat, maar in plaats van iets te veronderstellen op basis van een gevoel vraag ik het aan de mensen die er werkelijk verstand van hebben:D

FightingDutchman
01-03-2011, 14:49
Ik vroeg me af of de BJJ'ers en grapplers op mixfight me kunnen vertellen hoe groot de Nederlandse BJJ/Grappling scene is vergeleken met andere landen binnen en buiten europa en of er sprake is van een snelle groei?

Op basis van wat ik hier allemaal lees heb ik het gevoel dat het allemaal best snel gaat, maar in plaats van iets te veronderstellen op basis van een gevoel vraag ik het aan de mensen die er werkelijk verstand van hebben:D

Of ik er nou echt verstand van heb weet ik niet, maar ik zal toch proberen je vraag te beantwoorden ;)!

Zoals ik het allemaal meemaak groeit de sport inderdaad vrij snel. Vooral het aantal toernooien, maar ook de bezetting van de toernooien is de afgelopen jaren toegenomen. Neem bijvoorbeeld toernooien als Grappling Ede (zonder Gi) en het aankomende White belts only (met Gi), beide toernooien geven aan dat er een reele kans is dat er te veel deelnemers inschrijven en dus mensen gewijgerd moeten worden. Bij het toernooi in Ede is dit de laatste keer al zo geweest en ook het afgelopen grappling toernooi in Rotterdam had het inschrijf limiet gehaald. De regelmaat dat waarmee toernooien in Nederland georganiseerd worden is ook gestegen. Zo zijn de twee toernooien die ik hier voor aan heb gehaald al op hetzelfde weekend en staan veel van de andere weekenden ook al vol!

Als ik kijk naar de club waar ik zelf train (Gracie Barra) dan heeft onze locatie in Maastricht de laatste paar jaar een leden groei doorgemaakt van een man of 6 per les op de mat tot een man of 15 a 20 per les op de mat. Persoonlijk denk ik dat we goed op weg zijn wat betreft groei van de sport en het algemene niveau (nederlandse vechters halen regelmatig prijzen bij buitenlandse toernooien). Vergeleken met de VS en Brazilie lopen we uiteraard nog een behoorlijk stuk achter maar in Europa doen we het denk ik zeker niet slecht...!

Briant
01-03-2011, 16:27
En er zijn een aantal toppers in Nederland die het internationaal ook niet onverdienstelijk doen. Jochem Branderhorst, Remco van Baardewijk om er zo maar even een paar te noemen.

Baske
01-03-2011, 16:28
Ik heb zelf het gevoel dat de grootste groei van BJJ te danken is aan het feit dat meer kickboksers of MMA'ers besluiten extra BJJ te volgen. Dit zeg ik zo omdat ik nog steeds merk dat de meeste mensen geen flauw idee hebben wat BJJ nou precies is. Is natuurlijk maar een gevoel en ik kan het heel erg goed gewoon keihard bij het verkeerde eind hebben. :)

Tsuki
01-03-2011, 16:39
BJJ is gewoon beperkt judo toch ..........

FightingDutchman
01-03-2011, 16:39
Ik heb zelf het gevoel dat de grootste groei van BJJ te danken is aan het feit dat meer kickboksers of MMA'ers besluiten extra BJJ te volgen. Dit zeg ik zo omdat ik nog steeds merk dat de meeste mensen geen flauw idee hebben wat BJJ nou precies is. Is natuurlijk maar een gevoel en ik kan het heel erg goed gewoon keihard bij het verkeerde eind hebben. :)

Dat is voor een deel zeker waar! Maar hier in het zuiden van het land worden de prestaties steeds meer gevolgd en gecoverd door de mainstream media in de vorm van regionale kranten, nieuws en radio dus dat is een zeer goede ontwikkeling. Dit heeft inderdaad ook te maken met de prestaties van enkele dames en heren op internationale toernooien.

Briant
01-03-2011, 17:05
BJJ is gewoon beperkt judo toch ..........

http://www.youtube.com/watch?v=t6FUR_nhGX8

PinPoint
01-03-2011, 17:16
hahahahahaha

remco pardoel
01-03-2011, 21:49
We halen de prijzen op de EK's binnen in alle klassen / catagorien.
Op de WK doen we het ook niet onverdienstelijk tot nu toe denk ik.

We hebben een leuke competitie in Nederland en we zien de trend dat BJJ aan het groeien is

magrabie1988
02-03-2011, 16:47
Hoe is deze in belgië, want zou graag binnenkort bjj doen, hoe populair is deze sport daar?

FightingDutchman
02-03-2011, 17:09
Hoe is deze in belgië, want zou graag binnenkort bjj doen, hoe populair is deze sport daar?

Als we het over de Nederlandse BJJ scene hebben dan gaat het (in ieder geval wat mij betreft) vaak ook over de Nederlands/Belgische BJJ scene. Veel Belgische clubs zijn aanwezig op Nederlandse toernooien en vice versa.

Als je BJJ wilt doen in Belgie zou ik gewoon even opzoeken waar er een in de buurt is en een keer mee gaan trainen!

Cave
17-03-2011, 17:44
Zelf zie ik het zo dat we de afgelopen jaren (ca 2000-2008) hebben gezien dat er door een aantal BJJ-clubs in België en Nederland de basis is gelegd voor een periode waarin BJJ als sport gaat groeien. De eerste generatie BJJ'ers (Pardoel, gebroeders Peters, Harold Harder e.a.) heeft zich toegelegd op lesgeven, de groep paarse en bruine banders is gestaag gegroeid, in het westen, midden en zuiden van het land zijn nu genoeg sportscholen die trainingsmogelijkheden bieden én door de groeiende populariteit van MMA en de UFC (TUF op tv lijkt veel mensen er toe aan te zetten om "dat BJJ toch maar eens te gaan bekijken") maakt de mensen bekender met de sport.

De komende jaren hoop ik dat we een wedstrijdkalender krijgen waarop een aantal vaste toernooien prijken - neem bijvoorbeeld de Dutch Open, de Amsterdam en Brabant Open, de Amsterdam Gi Challenge, dat er meer initiatieven als het White Belts Only komen én dat er een meer samenwerking komt tussen de verschillende BJJ-clubs in NL en België. Als we een balans weten te vinden tussen gezonde onderlinge competitie en samenwerking dan kan NL/België een regio worden in Europa/de wereld waar ze in Brazilië/de VS rekening mee moeten gaan houden.

Zanshin
18-03-2011, 14:12
Ik denk dat het niveau en de populariteit aardig aan het groeien is hier in Nederland, kijk maar naar de toernooien die georganiseerd worden en de hoeveelheid deelnemers!!! Ook in het buitenland doen we het niet slecht, kijk maar naar jongens zoals: Remco van Baardewijk, Jochem Branderhorst, Jordy Peuters, Cliff Edwards en zo zijn er nog wel meer namen die ik op zou kunnen noemen.

Ik ben het helemaal eens, dat we nationaal meer gezamelijke trainingen zouden kunnen houden, zoiets als de judobond ook doet om het niveau nog hoger te brengen, van elkaar te leren en zo dus internationaal nog hogere ogen kunnen gooien.

Ikzelf probeer 1-2 keer per jaar een trainingsweekend te houden (Team Kaishin) onder leiding van een black belt, waar iedereen welkom is om met elkaar te trainen en van elkaar te leren. Laatste paar keren, waren er onder andere mensen van de scholen Rickson Gracie, Jiu-Jitsu Factory Team Agua en Team Kaishin aanwezig.

Ik zou graag zien, dat er meerdere mogelijkheden zouden zijn om met bijvoorbeeld net zoals de Judobond en/of andere bonden 1 trainingsdag per maand op een centrale plek of elke keer op een een van de sportscholen (elke maand andere club) een trainingsstage (wedstrijdgericht) te houden.