PDA

View Full Version : Hoe komt het dat het Nederlandse Boksen zo ver weggezakt is?



Mattie73
01-03-2011, 18:02
Hoe komt het toch dat het Nederlandse boksen zo ver weggezakt is? Talent moeten we wel hebben lijkt me. Ik vraag me af of onze jeugdopleidingen wel in orde zijn?
We hebben momenteel geen 1 naam die tot de verbeelding spreekt. Hoe kan dat toch, terwijl we in het verleden goede bokser hebben gehad. Zo uit m'n hoofd:

- Bep van klaveren (de allerbeste die we gehad hebben!!)
- Eddy Smulders
- Jan Lafeber
- Pedro van Raamsdonk
- Regillio Tuur
- Nordin Ben Salah
- Raymond joval
- Orhan Delibas

Mauro
01-03-2011, 18:07
Zou het zijn omdat boksen in dezelfde vijver vist als MuayThai/MMA ?
Mensen die een vechtsport interessant vinden, kiezen nu misschien eerder voor de bovenstaande twee...

Peter0711
01-03-2011, 18:20
Bij Sokudo Gym is boksen nog wel degelijk aanwezig,sterker nog,er traine'd volgens mij een nederlands kampioen (Dominic Tiben )
En voor een wat lullig ongeval was de Top Bokser Muhammed Uysal ook nog bezig voor zelfs de olympische spelen.. (en nogsteeds druk aan het trainen voor zover ik weet)

(Weet eve de namen niet meer zeker,dus die zijn nog eventjes onder voorbehoud..)

Maar ik begrijp je bericht,antwoord volgens mij ook prima omschreven door Mauro hierboven.

steftheboxer
01-03-2011, 18:23
bij ons op de gym is de animo om te gaan wedstrijdboksen nul, daar in tegen is het kickboxen erg populair.
Ook daarom is het moeilijk om een bokspartij te regelen....

Boksen is dus gewoon ingehaald door het kickboksen

Ralph
01-03-2011, 18:58
In Den Bosch lopen nog wel wat talenten rond (bij Olympia), maar het is idd wel dun bezaaid... Thaiboksen spreekt de jeugd denk ik gewoon meer tot de verbeelding. Zou mooi zijn als er een megatalent boven komt drijven die de jeugd weet te enthousiasmeren. Is denk ik de enige manier.

Sportvision
01-03-2011, 19:10
Er lopen hier (Golden Gloves bij sportvision eindhoven) ook een paar talenten rond! onder andere andere juliano westhiner (net 18) en alicia Holsken (15!)


Boksvereniging: The Golden Gloves (http://www.goldengloves.nl/boksers.php?id=juliano)

lopez86
01-03-2011, 19:40
Ja.
Alleen jammer dat Alicia Holsken door dat idiote gedoe rondom de boksbond nu niet meer mee kan doen aan het WK voor junioren.
Schandalig dat zo'n meisje er de dupe van wordt, een natuurtalent.

Anderson
01-03-2011, 20:07
Kristallijn bestaat niet meer dat was de kampioenen kweker. Daar werd je bijna haast gedwongen om aan wedstrijden mee te doen.

Tony
01-03-2011, 21:33
Bij Hoyer's gym loopt een wereldkampioen boksen (junioren) rond. Gevork Khatchikian is zijn naam.

kooivechter
01-03-2011, 21:57
omdat het saai is ten opzichte van mma/kickboksen

remco pardoel
01-03-2011, 22:44
A: Boksen niet zo boeiend / saai als Thai Boksen, dus een beetje een vreemde uitspraak "kooivechter"
B: Er is geen jeugd plan zoals we het in Duitsland of Engeland wel kennen
C: de Bond is waanzinnig slecht en hebben zelfs nu een zware straf gekregen waardoor een belangrijk vrouwen toernooi niet eens meer MOGEN organiseren

gimgamgommetje
02-03-2011, 00:20
Bij mij traint er op zich redelijk wat jeugd tegenwoordig.Het boksen trekt juist behoorlijk aan op onze club. Maar goed, ik geef 1x per week recreatief boksles, dus kampioenen zullen het hier niet worden.
Ik zoek geen aansluiting bij de boksbond omdat ik daar, laten we zeggen, niet echt van onder de indruk ben. ik vraag me af of de NBB niet een zwaar tekort aan concurrentie heeft. Aan de andere kant wil je ook geen versplintering van bondjes, maar goed...

De enige opleidingsmogelijkheid tot bondstrainer is via verschillende zaterdag opleidingen . Dat werkt dus niet voor iedereen.

om de jeugd aan te spreken en publiek te trekken op de gala's moet je het wel een beetje aankleden.
De NBB zou zichzelf ook een groot plezier doen door te investeren in hun website. laat die wat actiever en strakker worden, zorg dat het forum daar bijgehouden wordt. Het zit vol met spam. etc.

Surrender
02-03-2011, 00:48
Het ligt zeker aan de bond. Stelletje zijkers!! Veel te veel onnodige regels. Ze zeggen bv. dat je snor en/of baard helemaal afgeschoren moet zijn anders mag je niet boksen. ik heb zelf gezien hoe ze boksers naar huis hebben gestuurd omdat ze een afgeschoren snor hadden, alleen het kon "nog beter", helemaal kaal moest het zijn, waarom?? Omdat het onvijlig is zeggen ze. Nou dat is maar 1 voorbeeld van de onnodige en stomme regels die de bond hanteerd.

Bromios
02-03-2011, 10:15
Het ligt aan de vijver waarin je vist, dus de enige manier om veel toppers te krijgen is veel boxers te hebben. Als er veel boxers zijn krijg je veel trainers en faciliteiten, etc.

Ik kan me van vroegah wel herinneren dat je tijdens de gymles op de middelbare school van een aantal verenigingen een proefles kreeg. Zat bijv. schermen, maar ook boxen bij. Daar haalden ze toch altijd aardig wat nieuwe leden mee binnen.

Mattie73
02-03-2011, 11:00
omdat het saai is ten opzichte van mma/kickboksen

Daar ben ik het totaal niet mee eens. Boksen is verre van saai.

Bromios
02-03-2011, 11:17
Het ligt zeker aan de bond. Stelletje zijkers!! Veel te veel onnodige regels. Ze zeggen bv. dat je snor en/of baard helemaal afgeschoren moet zijn anders mag je niet boksen. ik heb zelf gezien hoe ze boksers naar huis hebben gestuurd omdat ze een afgeschoren snor hadden, alleen het kon "nog beter", helemaal kaal moest het zijn, waarom?? Omdat het onvijlig is zeggen ze. Nou dat is maar 1 voorbeeld van de onnodige en stomme regels die de bond hanteerd.

Boksen was altijd de koning der sporten en ik denk dat dat momenteel de mentaliteit is binnen de bokssport. Ze stralen een soort incestueuse arrogantie uit door allerlei regeltjes uit te vaardigen waar niemand wat van begrijpt, ze trainen in donkere achteraf zaaltjes en lullen daarbij alleen over de goede tijden van vroeger.
Kickboxen is mainstream aan het worden en kun je in de meeste plaatsen op meerdere plekken doen.

Ergo: Kickboxen is Boksen 2.0

ijsbier
02-03-2011, 11:23
Boksen is kapot geregelementeerd, teveel bobo's die niets beters te doen hebben gehad dan regeltjes te verzinnen.

wat misschien ook zou helpen is bokswedstrijden drastisch in te korten, 12 rondes is gewoon te lang, met max 4-6 rondes zouden de wedstrijden veel explosiever worden.

ijsbier
02-03-2011, 11:30
Boksen was altijd de koning der sporten en ik denk dat dat momenteel de mentaliteit is binnen de bokssport. Ze stralen een soort incestueuse arrogantie uit door allerlei regeltjes uit te vaardigen waar niemand wat van begrijpt, ze trainen in donkere achteraf zaaltjes en lullen daarbij alleen over de goede tijden van vroeger.
Kickboxen is mainstream aan het worden en kun je in de meeste plaatsen op meerdere plekken doen.

Ergo: Kickboxen is Boksen 2.0

In nederland misschien, maar je vergeet dat kickboxen wereldwijd echt veel minder ontwikkeld is als boksen.

bovendien vind ik veel kickboksscholen technisch gezien echt zwaar ondermaats

Chane
02-03-2011, 12:05
Ik denk idd dat internationaal gezien boksen vele malen groter is dan kickboksen. Kijk alleen al maar naar Amerika.

Dat hier kickboksen polpulairder is, komt ook door de regels. Nederlanders zijn ongeduldig en willen knalpartijen zien, vandaar dat de K1 regels van 3x3 ronden zo aanslaan. Men heeft t geduld niet meer om 10 rondes uit te zitten. Op gala's kan je zo ook veel meer partijen kwijt.
t geluid van "boksen is saai" hoor ik wel vaker. Vind het zelf niet, maar dat hoor ik wel vaak.